| SMEK | vrijdag 17 november 2006 @ 00:10 |
quote:Linkje voor de cijfers. Die test met M3 klopt niet helemaal, die M3 heeft een lager gewicht en racetechniek. Verder vraag ik me af welke factoren het getal 15%-20% precies veroorzaken. Let wel, ik doel op de cijfers, niet op de techniek. Met andere woorden, waarom ligt het juist bij die ene getallen, en kan dat beperkt worden naar, zeg maar, 5% verlies? [ Bericht 1% gewijzigd door SMEK op 17-11-2006 00:16:16 ] | |
| MrSkyline | vrijdag 17 november 2006 @ 00:23 |
| tussen de motor en de wielen zitten veel dingen die weerstand bieden, zoals een versnellingsbak, vliegwiel, differentieel, hoe efficienter die dingen werken, des te minder weerstand je hebt, een lichter vliegwiel geeft je meer vermogen op de wielen, maar een minder comfortabele rit omdat het schakelen veel ageressiever moet. een lichtere drijfstang tussen versnellingsbak en differentieel scheelt ook, zowel in gewicht van de auto als in weerstand op het vermogen. zo zijn er veel dingen die je uiteindelijke vermogen flink beperken, maar vaak wel bijdragen aan je rijcomfort, vrij logisch dus. | |
| Spamblik | vrijdag 17 november 2006 @ 08:49 |
| Ligt er stiekem niet een iets andere chip in voor de pers? | |
| j22flyingdownwind | vrijdag 17 november 2006 @ 09:44 |
quote:Zal niet de eerste keer zijn... gebeurt vooral vaak bij diesels. In de Automotive stond vorig jaar een artikel over het goochelen met dit soort testen. Autokampioen (ofzo) had een vermogenstest gedaan met 6 TDI's. Wat bleek na de test? Vrijwel iedere TDI scoorde behoorlijk boven de fabriekopgaven. Men twijfelde hierover, dus werd het onderzocht.... en wat bleek? 5 van de 6 geteste auto's waren voorzien van een andere chip | |
| geelhoed | vrijdag 17 november 2006 @ 10:06 |
quote:Hoe geeft een vliegwiel weerstand? | |
| Lucille | vrijdag 17 november 2006 @ 10:32 |
quote:15% van 306 = 46 20% van 306 = 61 Dan zou 15-20% verlies op 306 uitkomen op iets tussen 245-260 pk. Waar halen ze die 225 pk vandaan? Dat is een verlies van 26.5%. | |
| DS4 | vrijdag 17 november 2006 @ 10:59 |
| Klopt. En 12% is een normale waarde bij een moderne auto, dus dat komt al aardig in de buurt van de 275 pk die zijn gemeten. Mijn conclusie: die motor heeft gewoon ong. 306 pk. Dat is zat overigens om je lekker door het verkeer te bewegen. | |
| Chrismo | vrijdag 17 november 2006 @ 11:13 |
| Idd kromme test, ze kunnen niet eens fatsoenlijk rekenen | |
| TR08 | vrijdag 17 november 2006 @ 11:15 |
quote:Luchtweerstand binnen het huis. Verder is het opgegeven verlies op de aandrijflijn altijd bij "doorsnee verbruik gemiddeld". Maar eigenlijk is het gewoon een vaste afname van het koppel omdat de lagerwrijvingen e.d. bijna constant zijn. Alleen wat weerstand van het vliegwiel neemt kwadratisch toe met het toerental en mogelijk gaat door het versneld rondpompen van olie de versnellingsbak ook wat meer vreten bij hoge snelheid. Maar al met al is de 15-20% verlies een schatting die bij hoog gevraagd koppel (dus ook hoog gevraagd vermogen) te groot in mijn ogen. | |
| geelhoed | vrijdag 17 november 2006 @ 11:23 |
quote:Da's waar! lijkt me trouwens erg weinig en niet afhankelijk van het vermogen maar van het toerental. Bij acceleratie is het gewicht van het vliegwiel wel belangrijk. Je moet het immers ook versnellen en wel ongeveer 8 keer zo snel als de wielen. Van het weekend heb ik trouwens wel even tijd voor een bezichtiging. Ik ben weer bijna beter, bel me even. | |
| TR08 | vrijdag 17 november 2006 @ 11:33 |
| Dat schrijf ik 2 regels daaronder ook | |
| PietjePuk2 | zaterdag 18 november 2006 @ 14:30 |
quote:Jij denkt ook dat je overal wat van weet | |
| Chrismo | zaterdag 18 november 2006 @ 15:21 |
quote:Ze heeft toch gelijk? Of weet jij t beter? | |
| yup | zondag 19 november 2006 @ 01:28 |
| Je kan ook vermogensverlies beperken door een lichtere cardanas te gebruiken, lichtere wielen, lichtere tandwielen in de bak etc. | |
| Lucille | zondag 19 november 2006 @ 01:31 |
quote:Als je wilt mag je me uitleggen waar ik dan een denk of rekenfout maak. | |
| Mikkie | zondag 19 november 2006 @ 01:43 |
| - Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 89% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:12:55 ] | |
| geelhoed | zondag 19 november 2006 @ 15:23 |
quote:Dan beperk je alleen het vermogensverlies bij versnellen, zoals ik al schreef. Op een rollenbank meet je met constant toerental. | |
| TR08 | zondag 19 november 2006 @ 15:51 |
| Koppel-toeren metingen worden (in elk geval als je hebt laten chiptunen) niet bij constant toerental gedaan bij chiptuning.nl. Daar heb ik wel eens bij gestaan en die lui lieten de snelheid gewoon oplopen tijdens de meting. Niet ernorm snel, maar wel continue. | |
| StefanP | maandag 20 november 2006 @ 01:29 |
quote:En dat is nou precies waarom je helemaal niets terug moet rekenen! Het enige dat telt, is vermogen aan de wielen. Je kunt claimen 10000PK aan de krukas te hebben, maar als je aan de wielen slechts 100pk dyno't dan zegt dat genoeg over je sprookjes. De enige manier om objectief PKs te vergelijken, is aan de wielen. | |
| Impreza_driving_Nutcase | maandag 20 november 2006 @ 02:20 |
| Tenzij je een 2wd met een 4wd vergelijkt, dan gaat het mis. | |
| geelhoed | maandag 20 november 2006 @ 07:56 |
quote:Hmmmm, dat geeft natuurlijk wel weer een afwijking, stel je meet in de tweede versnelling en accelereert met 200rpm per seconde. Het vliegwiel weegt 15kg, en de wielen wegen ook 15 kg alleen accelereren die met 25rpm per seconde. Beide hebben een straal van 30cm Het traagheidsmoment van het vliegwiel en wielen is dan 0.5*15*0.3^2=0.675 kg*m*m Het piekvermogen ligt zo rond de 6000rpm dus laten we eens kijken hoeveel vermogen er daar verloren gaat aan acceleratie van de wielen. De kinetische energie bij 5900 is 0.5*0.675*(5900*pi/30)^2 + 2*0.5*0.675*((5900/8)*pi/30)^2 =133kJ bij 6100 is dat 142kJ. Voor het versnellen van alleen die dingen gaat er dus al 9kW verloren, dan rekenen we alle tandwielen in de versnellingsbak en differentieel, aandrijfassen en de krukas nog niet eens mee. Een deel van die verliezen kan je terug rekenen door de coast down test maar dat is beperkt omdat je het traagheidsmoment niet kent. Mijn conclusie is dan ook dat er betere rollenbank operators zijn dan chiptuning.nl | |
| TR08 | maandag 20 november 2006 @ 08:26 |
| Mwoach dat gaat wel, ik had horen zeggen (niet van hun) dat het bij anderen ook zo ging. Verder meten ze altijd voor en na het chippen, dus de verschillen zijn wel duidelijk zichtbaar en dat is wat de klant normaliter wil Uitgebreider meten kon trouwens wel, dat kostte alleen meer en dat wilde de klant dan weer niet in de regel | |
| geelhoed | maandag 20 november 2006 @ 08:35 |
| Een echt gemene rollenbank truuk is voor het chippen te meten met oplopend toerental en erna met constant toerental. Dan heb je die 9kW er gratis bij, kun je meer rekenen voor je diensten. | |
| vlad | maandag 20 november 2006 @ 08:55 |
| De methode van meten is afhankelijk van wat er gevraagd wordt. Voor pure vermogensmetingen wordt er meestal in een versnelling (2e of 3e versnelling) geaccelereerd tot max. motortoerental. Om de aandrijfverliezen te bepalen, worden de wielen aangedreven door de rollenbank. Dit wordt dan bij het gemeten vermogen aan de wielen opgeteld, om tot het motorvermogen te komen. Om bv een eidiagram te bepalen, wordt het motortoerental vastgezet en de weerstandskracht van de rollenbank beinvloed. Op deze manier is het rendement en brandstofverbruik goed te bepalen |