Hein Hoerenzn Pietersz (deel 1) is dus een verhaal dat ik elke vrijdagmiddag/avond plaats op onze eigen weblog, en heeft inmiddels 6 delen. (
deel 2,
deel 3,
deel 4,
deel 5,
deel 6)
Wat aanvankelijk begon als een vrijblijvend avontuurtje over een bende Hollandse piraten, is nu verworden tot een absurd, fictief vervolgverhaal dat zich afspeelt tegen de achtergrond van de Gouden Eeuw. Daarvoor ontdekte ik dat ik enige research onmogelijk kon vermijden. Niet erg, want langzaamaan kreeg ik een steeds beter en overzichtelijk beeld van de tijd die ik bestudeerde, en dit werd dan ook leuker en interessanter om te doen. Tijdens de research heb ik een stapel literatuur opgekocht, te beginnen met de boeken:
-De gedenkwaardige reizen van Willem Ysbrantsz. Bontekoe
-Kennis en Compagnie
-Kroniek van Nederland
-Het Maatschappelijke Leven onzer Voorvaderen in de zeventiende eeuw
-De ondergang van de Batavia (aan te raden werk van Engelsman Mike Dash
![]()
)
e.a.
ik had gelukkig nog wat andere handboeken in huis waar ik ook nog info uit kon halen.
verder natuurlijk het gebruikelijke, talloze bieb/bronnen-materiaal (geschiedenis v. Amsterdam, scheepstypes etc.)
Om het avontuurlijke aspect niet te vergeten ook nog maar even Treasure Island, Crusoe en de scheepsjongens van Bontekoe herlezen
![]()
Tenslotte ben ik een aantal keer in Amsterdam (o.a. scheepvaartmuseum) geweest, aangezien de eerste delen van het verhaal zich hier afspelen.
om het verhaal wat beeldend te maken heb ik hulp van enkele illustratoren.
Het icon (zie boven) is gemaakt door een collega, met de toezegging dat hij wel meer tekeningen kon leveren, alleen schiet dat niet op, vandaar een nog te volgen
oproep in TTK-forum.
Een maat van me helpt me af en toe ook met het leveren van jpg-materiaal, zoals de schatkaart van
'Nieu Flevolandt', ("authentiek" gemaakt met verkreukeld papier, waskrijt, lichtbak en geinspireerd op echt bestaande schatkaarten:
![]()
Tenslotte heb ik nog hulp van onze eigen vormgever, om het geheel een absurd tintje te geven:
(voorbeeldje: )
![]()
50-Floryn
![]()
(c) Nietzman
Waar het nu om gaat, - behalve dat ik natuurlijk ongegeneerd spam
-, is mijn vraag of er nog mensen zijn met tips voor literatuur/research. De bedoeling van mijn vervolgavontuur is niet om een compleet historisch verantwoord verhaal te maken, (vandaar ook bovenstaande plaatjes, en zal voorts wel uit de verhaalinhoud blijken
![]()
) maar wel dat de achtergrondfeiten van de Gouden Eeuw kloppen. Het verhaal ondersteun ik dan ook met wiki-links (niet dat wikipedia mijn hoofdbron is, want daarvoor is die site te schraal)
Daarbij vond ik dat in het kader van de integratie dat hier best een topicje in HOC voor geopend mocht worden
Literatuurtips/ en andere tips/feedback/kritiek dus welkom
[ Bericht 1% gewijzigd door getikte_rik op 12-11-2006 16:35:25 ]