abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43479042
Hein Hoerenzn Pietersz (deel 1) is dus een verhaal dat ik elke vrijdagmiddag/avond plaats op onze eigen weblog, en heeft inmiddels 6 delen. (deel 2, deel 3, deel 4, deel 5, deel 6)

Wat aanvankelijk begon als een vrijblijvend avontuurtje over een bende Hollandse piraten, is nu verworden tot een absurd, fictief vervolgverhaal dat zich afspeelt tegen de achtergrond van de Gouden Eeuw. Daarvoor ontdekte ik dat ik enige research onmogelijk kon vermijden. Niet erg, want langzaamaan kreeg ik een steeds beter en overzichtelijk beeld van de tijd die ik bestudeerde, en dit werd dan ook leuker en interessanter om te doen. Tijdens de research heb ik een stapel literatuur opgekocht, te beginnen met de boeken:

-De gedenkwaardige reizen van Willem Ysbrantsz. Bontekoe
-Kennis en Compagnie
-Kroniek van Nederland
-Het Maatschappelijke Leven onzer Voorvaderen in de zeventiende eeuw
-De ondergang van de Batavia (aan te raden werk van Engelsman Mike Dash )
e.a.
ik had gelukkig nog wat andere handboeken in huis waar ik ook nog info uit kon halen.

verder natuurlijk het gebruikelijke, talloze bieb/bronnen-materiaal (geschiedenis v. Amsterdam, scheepstypes etc.)
Om het avontuurlijke aspect niet te vergeten ook nog maar even Treasure Island, Crusoe en de scheepsjongens van Bontekoe herlezen
Tenslotte ben ik een aantal keer in Amsterdam (o.a. scheepvaartmuseum) geweest, aangezien de eerste delen van het verhaal zich hier afspelen.

om het verhaal wat beeldend te maken heb ik hulp van enkele illustratoren.
Het icon (zie boven) is gemaakt door een collega, met de toezegging dat hij wel meer tekeningen kon leveren, alleen schiet dat niet op, vandaar een nog te volgen oproep in TTK-forum.

Een maat van me helpt me af en toe ook met het leveren van jpg-materiaal, zoals de schatkaart van
'Nieu Flevolandt', ("authentiek" gemaakt met verkreukeld papier, waskrijt, lichtbak en geinspireerd op echt bestaande schatkaarten:

Tenslotte heb ik nog hulp van onze eigen vormgever, om het geheel een absurd tintje te geven:
(voorbeeldje: )

50-Floryn (c) Nietzman

Waar het nu om gaat, - behalve dat ik natuurlijk ongegeneerd spam -, is mijn vraag of er nog mensen zijn met tips voor literatuur/research. De bedoeling van mijn vervolgavontuur is niet om een compleet historisch verantwoord verhaal te maken, (vandaar ook bovenstaande plaatjes, en zal voorts wel uit de verhaalinhoud blijken ) maar wel dat de achtergrondfeiten van de Gouden Eeuw kloppen. Het verhaal ondersteun ik dan ook met wiki-links (niet dat wikipedia mijn hoofdbron is, want daarvoor is die site te schraal)

Daarbij vond ik dat in het kader van de integratie dat hier best een topicje in HOC voor geopend mocht worden

Literatuurtips/ en andere tips/feedback/kritiek dus welkom

[ Bericht 1% gewijzigd door getikte_rik op 12-11-2006 16:35:25 ]
  maandag 13 november 2006 @ 08:47:40 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_43498857
Tja, het ligt eraan hoe grondig je wilt zijn. Ik kan je De geschiedenis van de VOC van F.S. Gaastra aanraden. Ook The Dutch Seaborn Empire van C.R. Boxer (ook vertaald te koop).
Als je wat meer van schipbreuken wilt lezen kun je Het wrak op Halve Maan's Rif eens bekijken (auteur ontgaat me even uit mijn hoofd). Dezelfde auteur heeft over de Batavia ook een boek geschreven: Eilanden der boze geesten.

Mooie achtergrond (als je het te pakken kunt krijgen) is de TV-serie van veronica uit de jaren 80 Nederlanders Overzee. Hij is op video uitgebracht (ooit) (dat weet ik, want ik heb hem staan ), maar of je hem nog kunt vinden...?

Het SMR is een mooi museum. Ik weet niet of mijn oude prof Els van Eyck er nog de baas is, eigenlijk.

Er is ook een goeie VOC-site, maar ik neem aan dat je al op Google hebt gezocht, met alle scheepstypen en scheepsnamen van VOC schepen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 13 november 2006 @ 08:55:36 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_43498934
Overigens klopt de naam van je persoon niet. Iemand heette 'Hoernzn' OF 'Pietersz(oon)', maar niet allebei.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_43500912
quote:
Op maandag 13 november 2006 08:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tja, het ligt eraan hoe grondig je wilt zijn. Ik kan je De geschiedenis van de VOC van F.S. Gaastra aanraden. Ook The Dutch Seaborn Empire van C.R. Boxer (ook vertaald te koop).
Als je wat meer van schipbreuken wilt lezen kun je Het wrak op Halve Maan's Rif eens bekijken (auteur ontgaat me even uit mijn hoofd). Dezelfde auteur heeft over de Batavia ook een boek geschreven: Eilanden der boze geesten.

Mooie achtergrond (als je het te pakken kunt krijgen) is de TV-serie van veronica uit de jaren 80 Nederlanders Overzee. Hij is op video uitgebracht (ooit) (dat weet ik, want ik heb hem staan ), maar of je hem nog kunt vinden...?

Het SMR is een mooi museum. Ik weet niet of mijn oude prof Els van Eyck er nog de baas is, eigenlijk.

Er is ook een goeie VOC-site, maar ik neem aan dat je al op Google hebt gezocht, met alle scheepstypen en scheepsnamen van VOC schepen.
Thnx voor je tips! Nederlanders overzee is bij mijn weten vanaf 2 oktober op 4dvd te vinden, ik hoopte hem te kunnen reviewen, maar wordt nu waarschijnlijk spoedig een reguliere aankoop.

SMR= Rotterdam neem ik aan? Werd ik in Amsterdams scheepvaartmuseum al op gewezen ja Ik heb daar (A'dam) dit jaar nog tijd om in de bieb authentieke stukken in te zien, vanaf januari 2007 zijn ze 2 jaar gesloten, helaas.

en wat betreft de naam: klopt, die is natuurlijk niet serieus bedoeld. Dat Hoerenzoon slaat meer terug op zijn moeder
Wat ik al zei, ik balanceer met het verhaal een beetje tussen absolute nonsens tegen de achtergond van de gebeurtenissen uit die tijd. "Piraten" waren natuurlijk ook heel anders georganiseerd dan VOC-ers, en daarbij is over Hollandse piraten zoals wij ze kennen erg weinig bekend, de watergeuzen daargelaten. De term piraat is zoals zoveel dingen over geromantiseerd, maar het verhaal zal toch zeker de nodige clichees gebruiken, want een complete reconstructie is toch al onmogelijk. Het is wel een erg leerzame manier om met geschiedenis om te gaan, praktisch elk feitje moet ge-researcht worden. Aangezien dat voor nu geen doen is, en ik vooral een verhaal wil schrijven, moet ik dus oppassen dat de droge historische feiten mijn schrijflust niet temperen, maar aanwakkeren.
Wat research via internet betreft staat heel mijn bladwijzerbalk al overvol mee
Mocht je je evt. geroepen voelen kritisch mee te lezen als ik te ver ga, you're welcome. Maar iig bedankt voor je tips, die dvd-serie wil ik sowieso spoedig gaan halen
pi_43567092
Hmm klinkt wel interessant dit . Morgen eens even echt lezen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43570292
quote:
Op woensdag 15 november 2006 02:48 schreef du_ke het volgende:
Hmm klinkt wel interessant dit
jouw ondertitel ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')