Bron Fok frontpage.quote:De milieuactiegroep GroenFront! heeft zondagochtend in het Limburgse Schinveld een blokkade opgeworpen tegen opstijgende vliegtuigen van de NAVO-basis Geilenkirchen in Duitsland, net over de Nederlandse grens. De groep protesteert tegen stank- en geluidsoverlast van de NAVO-vliegtuigen in het zuiden van Limburg.
Activisten hebben op ongeveer twintig meter hoog honderden heliumballonnen opgehangen vlakbij de startbaan van de NAVO-basis. Hierdoor kunnen de vliegtuigen niet meer opstijgen. GroenFront! stelt dat de Nederlandse regering beloofd heeft dat het de stank- en geluidsoverlast zou verminderen. In de basis zitten voornamelijk Amerikaanse piloten, die NAVO-militairen in Afghanistan bevoorraden.
Ook verzet de actiegroep zich tegen het kappen van bomen in Schinveld. In het begin van het jaar gingen de activisten in samenwerking met buurtbewoners in het bos zitten, om te protesteren tegen het kappen van bomen in het bos. Het kappen van bomen was volgens de regering nodig, zodat NAVO-vliegtuigen beter op kunnen stijgen.
Update 15.49 uur
Een woordvoerder van GroenFront! heeft gemeld dat de blokkade totaal mislukt is. Door regen en wind kwamen de ballonnen niet hoog genoeg om de NAVO-vliegtuigen te kunnen blokkeren.
Ik wou bijna zeggen aan het werk zetten, maar dat willen die werkschuwe milieu kikkers ook nietquote:Op zondag 12 november 2006 17:49 schreef Hathor het volgende:
HE-LE-MAAL de tyfus trappen die mongolen.
en hoe lang is dat geleden ?quote:Op zondag 12 november 2006 17:19 schreef Evil_Jur het volgende:
Gevaarlijk, dom en compleet nutteloos.
Ik heb 10 jaar in dat dorp gewoond en nauwelijks last gehad van lawaai of iets dergelijks.
slimmerik, waarom denk je dat het op een zondag gebeurt .. al die mensen gaan morgen gewoon weer aan het werk hoorquote:Op zondag 12 november 2006 18:03 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Ik wou bijna zeggen aan het werk zetten, maar dat willen die werkschuwe milieu kikkers ook niet![]()
er wordt helemaal niets in gevaar gebracht, er wordt iets verhindert .. als er ondanks de ballonen wordt opgestegen brengen ze zich toch echt zelf in gevaar ..quote:Op zondag 12 november 2006 15:55 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Bron Fok frontpage.
Ik hoop dat deze personen opgepakt worden wegens het in gevaar brengen van de vliegtuigen en piloten. Gevaarlijke actie!
Zal zeker niet voor de awacs gelden.quote:Op zondag 12 november 2006 20:14 schreef moussie het volgende:
en hoe lang is dat geleden ?
wat ik erover heb gehoord/gelezen is dat het sinds het MO en afghanistan minstens verviervoudigd is .. dus van "nauwelijks" is al een tijdje geen sprake meer
Volgens het bericht zou de actie tm dinsdag duren... Niks hard werkende mensen..quote:Op zondag 12 november 2006 20:15 schreef moussie het volgende:
slimmerik, waarom denk je dat het op een zondag gebeurt .. al die mensen gaan morgen gewoon weer aan het werk hoor
uhm, mijn leeswerk of mijn interpretatie ?quote:Op zondag 12 november 2006 20:20 schreef Napalm het volgende:
Zal zeker niet voor de awacs gelden.
Trouwens, jouw leeswerk is niet al te betrouwbaar:
ooh, en linkse mensen hebben geen vrije dagen oid zeker .. allemaal werkloos tuig natuurlijkk dat de hardwerkende mens dwars wil gaan zitten omdat ze nu eenmaal niets beters te doen hebben .. poeh poeh, en dat allemaal van jouw belastingscentjesquote:Volgens het bericht zou de actie tm dinsdag duren...![]()
Dat is inderdaad al weer wat jaren geleden, maar toen was er ook dagelijks veel activiteit hoor, vooral AWACS'en. Ik woonde precies aan de grens van het dorp richting het vliegveld. Echter zou ik liegen als ik zei dat ik er ooit echt last van heb gehad, anders waren we er natuurlijk ook niet gaan wonen.quote:Op zondag 12 november 2006 20:14 schreef moussie het volgende:
[..]
en hoe lang is dat geleden ?
wat ik erover heb gehoord/gelezen is dat het sinds het MO en afghanistan minstens verviervoudigd is .. dus van "nauwelijks" is al een tijdje geen sprake meer
En dat zijn het dus niet, het zijn vooral relschoppertjes her en der uit het land die niks beters te doen hebben. Je zult weinig mensen die er daadwerkelijk wonen tussen deze activistjes vinden.quote:Op zondag 12 november 2006 20:19 schreef moussie het volgende:
[..]
er wordt helemaal niets in gevaar gebracht, er wordt iets verhindert .. als er ondanks de ballonen wordt opgestegen brengen ze zich toch echt zelf in gevaar ..
en tja, dat gewoon vragen of een briefje schrijven oid niet helpt weten we inmiddels wel .. dus je moet wel iets bedenken als omwonende daar
uhmquote:Op zondag 12 november 2006 20:43 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
En dat zijn het dus niet, het zijn vooral relschoppertjes her en der uit het land die niks beters te doen hebben. Je zult weinig mensen die er daadwerkelijk wonen tussen deze activistjes vinden.
http://www.indymedia.nl/nl/2005/08/29763.shtmlquote:Protest tegen de boskap
Het verzet van het dorp Schinveld en de gemeente Onderbanken, waar het dorp onder valt, bestaat lang. Tot voor kort weigerde de gemeente Onderbanken het ministerie van Defensie een kapvergunning te verlenen. In Schinveld en omliggende dorpen zelf is de actiegroep Stop AWACS Overlast al jaren actief met ludiek protest, informatieavonden en juridische procedures. Het dorp is in grote meerderheid tegen de kap van het bos en voelt zich niet serieus genomen door de politiek in Den Haag. Al decennia klaagt men over vooral de extreme geluidsoverlast in het dorp. De GGZ Zuid Limburg constateerde in 2004 geluidswaarden van rond de 100 decibel, en stelde droog vast dat dit ‘ schade aan de volksgezondheid veroorzaakt, bijvoorbeeld gehoorschade en concentratiestoornissen bij jonge kinderen’.
Door de boskap zullen de radarvliegtuigen ca. 20m lager over het dorp vliegen. Volgens een onderzoek van Schiphol Projects Group neemt de geluidsoverlast niet waarneembaar toe. Natuurorganisaties tekenden bezwaar aan tegen de kap van een deel van de Schinveldse Bossen. Het natuurgebied is zeer waardevol voor wat betreft zeldzame flora en fauna. Volgens de minister neemt de biodiversiteit door het zaagwerk toe omdat er dan meer licht de bodem bereikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |