abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43475149
In navolging van het topic over de voertuigfabrikanten in China, wil ik graag eens kijken naar de voertuigindustrie in een land waar die industrie nog heel wat overzichtelijker is, Iran.

Van personenwagens heb ik niet zoveel documentatie, dus ik hoop dat anderen me op dat gebied aan kunnen vullen. Van de vrachtwagens, bestellers en bussen weet ik wel het een en ander. Info over bouwmachines en agrarische voertuigen gebouwd in Iran is uiteraard ook welkom

Toch even de personenwagenmerken die ik ken aanstippen:
Dacia heeft of krijgt een fabriek in Iran, wie weet meer?
Peugeot schijnt ook succesvol te zijn in Iran, met name de 206 sedan? En de 405 word er ook nogs teeds goed verkocht? En word blijkbaar gebouwd door Iran Khodro dus?
Samand is een dochterbedrijf van Khodro. Tot 2002 bemoeide dit bedrijf zich alleen met licentiebouw, maar in dat jaar verscheen dus de Samand, een sedan met Peugeot-invloeden

Bestelwagens en pick ups: (maar de personenwagens die ik tussendoor tegenkom zal ik er ook bij zetten)
Iran Khodro, licentiebouw van de Mercedes-Benz Düsseldorfer, en ze maken de Paykan pick up.

Paykan pick up. Waar is deze op gebaseerd?

Een (in dit geval ook echt in Düsseldorf gebouwde) Mercedes-Benz Düsseldorfer.

Mazda haar B-serie word in een eigen fabriek in Iran gebouwd.

Mazda B2000

Morattab is volgens mij ook een Khodro-dochter. Haar producten zijn gebaseerd op die van Land Rover.

Morattab Lightweight

Morattab Pazhan

Pars Khodro haar producten zijn gebaseerd op de Renault 5 en de Nissan D22 Pickup

Pars Khodro Patrol

Pars Khodro Sepand PK, ik kan helaas geen foto's vinden van de Utility Car versie, die toch heel wat anders is dan onze Renault Express....

Saipa schijnt banden te hebben met Nissan....

Alhoewel dit meer op een Kia Pride Sedan lijkt?

En dit is een Saipa Xantia

Saipa Minibus

De vrachtwagenmerken:
Saipa Diesel maakt vrachtwagens, gebaseerd op Volvo en Renault... Meest bijzondere verscijning is de Budson, een distributietruck met de dagcabine van de oude Volvo F10/F12.... Foto volgt nog....

Iran K Ruth Bouwde de F10/F12 range al in een eigen uitvoering toen deze in Zweden ook nog werd gebouwd. Ik ben er ooit één tegen gekomen.

Meer Iran K Ruth, in ieder geval het enige Iraanse merk dat je zo heel nu en dan hier dus nog wel eens ziet....

Zamyad heeft een aantal Iveco licenties, zo bouwt ze de Daily en de Eurotech, maar ook een eigen versie van de Zeta.
Ook hier volgt de foto later van.....
pi_43484830

Saipa Diesel Budson 8-tonner

Zamyad Iveco C60.9
pi_43485079
Ze zijn toch wat westers georiënteerd... :-)
http://www.irantour.org/Iran/car%20rental.html

En een mooie wagen... De souren!

Meer kan ik er niet over vinden... :-)

En nog een plaatje van de Samand die in de OP wordt getoond... (bij het bericht dat de fabriek officieel bij de WIPO geregistreerd is)

Enne... De hindustan Ambassador wordt (herstel, werd... de productie is eerder dit jaar gestopt) er gebouwd. Hierbij een "cool" plaatje van de classic hindustan Ambassador. Daaronder eentje van het model waar het wsch. om gaat...

[ Bericht 30% gewijzigd door zentuin op 12-11-2006 19:49:47 (details) ]
pi_43485991
vind hem verdomt veel van een reneault 5 weg hebben...
pi_43486024
De Hindusthan Ambassador? Ben je nu niet in de war met India?
pi_43486231
Het schijnt overigens dat de laatste verkochte Xantia's in Europa al waren geproduceerd in Iran; de gehele fabriek en alle mallen zijn gewoon in Frankrijk ontmanteld en in Iran weer opgebouwd.
pi_43489411
Alexxxxx!!!!111

Doe es plaatjes fixen
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_43489633
quote:
Op zondag 12 november 2006 21:28 schreef Bartholomeus het volgende:
Alexxxxx!!!!111

Doe es plaatjes fixen
Bij mij doen alle plaatjes het hoor? Of bedoel je iets anders?
pi_43491458
quote:
Op zondag 12 november 2006 20:01 schreef Alexxxxx het volgende:
De Hindusthan Ambassador? Ben je nu niet in de war met India?
Ja, ik geef toe dat ik wellicht verkeerd in een rij heb gekeken - bij India ipv Iran of zo? Kan de link ook niet meer terugvinden...
pi_43491790
Toen ik die Paykan pick-up zag- en nog niet het merk had gelezen- dacht ik dat het een Volvo 240 kloon is
De status 'bagger-user' voorbij
pi_43493181
Volgens mij worden Citroens wel vaker onder andere namen verkocht toch?
pi_43493771
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:07 schreef yup het volgende:
Ja, Oltcit is een andere oosterse Citroën, en de ZX sedan word onder verschillende namen verkocht in China, onder andere DongFeng.
pi_43515840
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:07 schreef yup het volgende:
Ja, zo heb je in China ook een Citroën C3 die in Europa zijn leven begon als Peugeot 206. Nieuw neusje, andere logo's en voila, een Chinese C3...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')