In navolging van het topic over de voertuigfabrikanten in China, wil ik graag eens kijken naar de voertuigindustrie in een land waar die industrie nog heel wat overzichtelijker is, Iran.
Van personenwagens heb ik niet zoveel documentatie, dus ik hoop dat anderen me op dat gebied aan kunnen vullen. Van de vrachtwagens, bestellers en bussen weet ik wel het een en ander. Info over bouwmachines en agrarische voertuigen gebouwd in Iran is uiteraard ook welkom
![]()
Toch even de personenwagenmerken die ik ken aanstippen:
Dacia heeft of krijgt een fabriek in Iran, wie weet meer?
Peugeot schijnt ook succesvol te zijn in Iran, met name de 206 sedan? En de 405 word er ook nogs teeds goed verkocht? En word blijkbaar gebouwd door Iran Khodro dus?
Samand is een dochterbedrijf van Khodro. Tot 2002 bemoeide dit bedrijf zich alleen met licentiebouw, maar in dat jaar verscheen dus de Samand, een sedan met Peugeot-invloeden
![]()
Bestelwagens en pick ups: (maar de personenwagens die ik tussendoor tegenkom zal ik er ook bij zetten)
Iran Khodro, licentiebouw van de Mercedes-Benz Düsseldorfer, en ze maken de Paykan pick up.
![]()
Paykan pick up. Waar is deze op gebaseerd?
![]()
Een (in dit geval ook echt in Düsseldorf gebouwde) Mercedes-Benz Düsseldorfer.
Mazda haar B-serie word in een eigen fabriek in Iran gebouwd.
![]()
Mazda B2000
Morattab is volgens mij ook een Khodro-dochter. Haar producten zijn gebaseerd op die van Land Rover.
![]()
Morattab Lightweight
![]()
Morattab Pazhan
Pars Khodro haar producten zijn gebaseerd op de Renault 5 en de Nissan D22 Pickup
![]()
Pars Khodro Patrol
![]()
Pars Khodro Sepand PK, ik kan helaas geen foto's vinden van de Utility Car versie, die toch heel wat anders is dan onze Renault Express....
Saipa schijnt banden te hebben met Nissan....
![]()
Alhoewel dit meer op een Kia Pride Sedan lijkt?
![]()
En dit is een Saipa Xantia
![]()
![]()
Saipa Minibus
De vrachtwagenmerken:
Saipa Diesel maakt vrachtwagens, gebaseerd op Volvo en Renault... Meest bijzondere verscijning is de Budson, een distributietruck met de dagcabine van de oude Volvo F10/F12.... Foto volgt nog....
Iran K Ruth Bouwde de F10/F12 range al in een eigen uitvoering toen deze in Zweden ook nog werd gebouwd. Ik ben er ooit één tegen gekomen.
Meer Iran K Ruth, in ieder geval het enige Iraanse merk dat je zo heel nu en dan hier dus nog wel eens ziet....
Zamyad heeft een aantal Iveco licenties, zo bouwt ze de Daily en de Eurotech, maar ook een eigen versie van de Zeta.
Ook hier volgt de foto later van.....