FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Essent - problemen stadsverwarming
Isegrimdonderdag 9 november 2006 @ 17:48


Ik ben niet zo'n KLB-type, maar dit wil ik toch echt even delen.

Voorgeschiedenis: gister de afrekening ontvangen van Essent. Absurd hoog bedrag. Meer dan 600 euro bijbetalen. Belachelijk hoog verbruik aan warmte (stadsverwarming). Via internet uitgezocht dat ik in mijn eentje ruim 33 procent meer verbruik dan het gemiddelde huishouden met stadsverwarming. Dat terwijl ik elk weekend van huis ben, vijf minuten per dag douche, tweemaal per week afwas en de verwarming zelden aanzet. Sinds vorig jaar heb ik echter een nieuwe boiler. Het verschil tussen deze boiler en de oude is dat de oude op een timer stond en twee uurtjes per dag aanging om warm water te maken (genoeg voor de hele dag), terwijl de nieuwe 24/7 aan staat. Hij kan ook niet worden uitgeschakeld. Ik had daar al zo mijn twijfels bij, maar nu blijkt uit mijn jaarafrekening dat elke douche mij rond de 3 euro kost. Mijn maandbedrag zou omhoog moeten gaan van 97 euro (al heel veel voor een eenpersoons huishouden) naar 161 euro.

Afijn, dergelijke bedragen slaan helemaal nergens op en dus kwam ik tot de conclusie dat er iets niet klopt. Essent klantenservice gebeld. De standen klopten, maar de telefoniste vond het ook een absurd hoog verbruik en verwees mij naar Essent Gaswacht Friesland (storingsdienst, eigenaar boilers). Nog een telefoontje dus:

Mannetje van Essent (MvE): "Goedemiddag, Gaswacht Friesland"
Ik: "Ja, hallo, u spreekt met *** te Leeuwarden. Ik bel omdat ik een klacht heb over de stadsverwarming c.q. de bijbehorende huurboiler."
MvE: "Dan kan ik weinig voor u betekenen, mevrouw."
Ik: "Hoe bedoelt u? U levert toch die stadsverwarming en u verhuurt toch die boiler?"
MvE: "Dat klopt. En als er een storing is, kunt u ons bellen. Maar bij klachten kunnen wij niets voor u betekenen."
Ik: " Okee, dus ik huur iets van een bedrijf, maar als ik klachten heb over het product, dan kan ik dat bedrijf daar niet voor benaderen? Dat klinkt mij erg vreemd in de oren. "
MvE: "Ik kan weinig voor u doen."
Ik: "Mooi is dat, maar ik heb dus wel een groot probleem! "
MvE: [mompel, mompel] "Wat is uw klacht dan precies?"
Ik: "Nou, ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe boiler en sinds ik dat ding heb, is mijn maandelijkse voorschot VERDUBBELD. Ik ben er inmiddels achter dat ik in mijn uppie meer verbruik dan het gemiddelde Nederlandse gezin. Er klopt dus iets niet, want het gaat hier om absurde bedragen!"

Uiteindelijk heeft die vent me doorverbonden met iemand van de storingsdienst, die heel wat behulpzamer was. En die ook opmerkte dat er gister een gelijksoortige klacht uit dezelfde straat was gekomen. Morgen komt er een monteur bij me langs. Mocht die niets verkeerds vinden, dan zal ik hem sommeren om de boiler uit te schakelen. Dan maar een poosje op het werk douchen, want ik ga werkelijk geen honderd euro per maand uitgeven aan enkel warmte.

Ik ga zeker nog een brief op hoge poten aan Essent schrijven voor het volstrekt absurde gedrag van de medewerker. Ik viel echt van mijn stoel van verbazing bij zijn verhaal...
het_fokschaapdonderdag 9 november 2006 @ 17:51
je had dan ook gewoon moeten zeggen dat je een storing had...en geen klacht
Isegrimdonderdag 9 november 2006 @ 17:57
quote:
Op donderdag 9 november 2006 17:51 schreef het_fokschaap het volgende:
je had dan ook gewoon moeten zeggen dat je een storing had...en geen klacht
Bij mijn weten is er geen sprake van een storing. Wat trouwens ook al blijkt uit het feit dat iemand anders met exact hetzelfde probleem heeft gebeld. Ik denk eigenlijk dat die boiler gewoon een absurd hoog verbruik heeft. Dus die monteur mag morgen óf gaan zorgen dat ik dat ding in en uit kan schakelen, óf hij sluit 'm voorlopig maar helemaal af.
Vandoooorrrdonderdag 9 november 2006 @ 18:45
Wel leuke reclames van Essent, zeg!
JimDavisdonderdag 9 november 2006 @ 18:59
Heb ik afgelopen jaar ook gehad (met een nieuwe ketel)
Ik moest 750 euro bijbetalen na mijn afrekening, met gevolg dat mijn maand bedrag werd verhoogt van 150 euro naar 291 euro.
Gebeld met essent, bosch en cv monteur. Alles na gekeken en ok bevonden.
Gebeld met essent, bedrag verlaagt van 291 naar 240
2e afschrijving weer gewoon 291 euro
Ik dacht laat maar

Krijg ik laatst de nieuwe afrekening, krijg ik 1741 euro terug

Maandbedrag nu 168 euro
Isegrimdonderdag 9 november 2006 @ 20:10
Crosspost uit een ander topic:

Ik heb inmiddels briefjes rondgebracht in de hele straat (300 stuks ongeveer). Mijn telefoon staat roodgloeiend! Inmiddels ben ik erachter dat er een meneer is die al sinds 1999 met Essent in de clinch ligt hierover. Hij overweegt nu gerechtelijke stappen te ondernemen. Hij belt mij vanavond (zijn dochter belde me). Er zijn dus veel meer mensen met dit probleem! Er zijn echter ook mensen die dit probleem niet hebben, en die hebben een heel ander systeem; geen boiler maar een of ander apparaatje in hun meterkast. Ik ga die monteur morgen helemaal uithoren en ik laat het er zeker niet bij zitten!

Ook contact gehad met een vrouw die samenwoont met haar vriend in dezelfde woning als ik (ong. 50 vierkante meter) en die 300,- voorschot per maand moeten betalen!
CoolGuydonderdag 9 november 2006 @ 20:14
quote:
Op donderdag 9 november 2006 18:59 schreef JimDavis het volgende:
Heb ik afgelopen jaar ook gehad (met een nieuwe ketel)
Ik moest 750 euro bijbetalen na mijn afrekening, met gevolg dat mijn maand bedrag werd verhoogt van 150 euro naar 291 euro.
Gebeld met essent, bosch en cv monteur. Alles na gekeken en ok bevonden.
Gebeld met essent, bedrag verlaagt van 291 naar 240
2e afschrijving weer gewoon 291 euro
Ik dacht laat maar

Krijg ik laatst de nieuwe afrekening, krijg ik 1741 euro terug

Maandbedrag nu 168 euro
Hmm ja. Je voorschotplan wordt gebaseerd op verbruik van het vorige jaar jaar. Dat plan wordt voor een heel jaar ineens aangemaakt. Het is mogelijk om de voorschotten handmatig allemaal aan te passen, maar het probleem is dan dat gegevens op je voorschotfacturen niet meer kloppen.

Dat je 1.741 euro terug krijgt is ook logisch. Immers, je verwachte verbruik wordt vooraf berekend, en gebaseerd daarop wordt je voorschotplan bepaald. Als jij dan in dat jaar veel minder verbruikt, krijg je dus een smak geld terug. Als dit jaar voorbij is, en het voorschotplan voor je volgende jaar wordt bepaald, zal dat ook weer een stuk lager zijn per maand
Isegrimdonderdag 9 november 2006 @ 20:20
Net iemand aan de telefoon gehad die een jaar lang niet in zijn huis heeft gewoond en toen toch 1300 euro aan warmte moest betalen.

Hier is echt iets grondig mis.

Kan iemand misschien de titel wijzigen naar "Essent - problemen stadsverwarming"? Het schijnt namelijk veel meer voor te komen (in Almere is een speciale stichting opgericht), dus misschien dat dit topic dan nog nuttige info oplevert.
jorsdonderdag 9 november 2006 @ 20:44
mischien krijg je wel veel geld terug!
CoolGuydonderdag 9 november 2006 @ 21:02
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:20 schreef Isegrim het volgende:
Net iemand aan de telefoon gehad die een jaar lang niet in zijn huis heeft gewoond en toen toch 1300 euro aan warmte moest betalen.

Hier is echt iets grondig mis.

Kan iemand misschien de titel wijzigen naar "Essent - problemen stadsverwarming"? Het schijnt namelijk veel meer voor te komen (in Almere is een speciale stichting opgericht), dus misschien dat dit topic dan nog nuttige info oplevert.
Nah ik denk dat ie moet betalen omdat hij een voorschotplan heeft. Dat betaal je dus hoe dan ook. Maar 1300 euro, is meer dan 100 euro per maand, ik weet niet, das niet weinig. Punt voor VSP's is wel dat je t moet betalen, en dan krijg je daarna je geld terug. In dit geval is het dus zo dat hij 1300 euro moet betalen, maar als hij echt geen verbruik heeft gehad, dan krijgt hij het ook weer allemaal terug.

Aan de andere kant, als die ketel ofzo gewoon wel verbruik heeft, dan is dat kut, en is het denk ik het probleem van Essent.
Isegrimdonderdag 9 november 2006 @ 21:18
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nah ik denk dat ie moet betalen omdat hij een voorschotplan heeft. Dat betaal je dus hoe dan ook. Maar 1300 euro, is meer dan 100 euro per maand, ik weet niet, das niet weinig. Punt voor VSP's is wel dat je t moet betalen, en dan krijg je daarna je geld terug. In dit geval is het dus zo dat hij 1300 euro moet betalen, maar als hij echt geen verbruik heeft gehad, dan krijgt hij het ook weer allemaal terug.

Aan de andere kant, als die ketel ofzo gewoon wel verbruik heeft, dan is dat kut, en is het denk ik het probleem van Essent.
Hij heeft niets teruggekregen... Was 2004 of 2005.
kip_zonder-kopdonderdag 9 november 2006 @ 21:49
tvp- ik wil graag weten wat de monteur morgen gaat zeggen.
Qweadonderdag 9 november 2006 @ 21:53
even een tvp plaatsen.

Tis wel aso hoog
Teunebeundonderdag 9 november 2006 @ 22:01
Moet je ff kijken als iemand wiet planten heeft. Altijd raak
Isegrimdonderdag 9 november 2006 @ 22:02
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:01 schreef Teunebeun het volgende:
Moet je ff kijken als iemand wiet planten heeft. Altijd raak
Dan zou de hele straat wietplanten moeten hebben, want het lijkt erop dat iedereen dit probleem heeft.
Teunebeundonderdag 9 november 2006 @ 22:05
De meeste wiet gebruikers zeggen niks het is maar dat je het weet
Biogardedonderdag 9 november 2006 @ 22:07
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:05 schreef Teunebeun het volgende:
De meeste wiet gebruikers zeggen niks het is maar dat je het weet
ONZ is verderop
CoolGuydonderdag 9 november 2006 @ 22:13
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:01 schreef Teunebeun het volgende:
Moet je ff kijken als iemand wiet planten heeft. Altijd raak
Als de stroom vóór de meter wordt afgetapt valt er niets te merken hoor
Lightdonderdag 9 november 2006 @ 22:16
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:05 schreef Teunebeun het volgende:
De meeste wiet gebruikers zeggen niks het is maar dat je het weet
Ja, en iedere gebruiker is ook teler natuurlijk.
Lightdonderdag 9 november 2006 @ 22:17
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als de stroom vóór de meter wordt afgetapt valt er niets te merken hoor
En dit gaat niet eens over een hoog stroomverbruik.
Renedonderdag 9 november 2006 @ 22:18
Maar een schakelaartje is toch zo te maken? Wij hebben een grote raketmotorvat ( ) en hebben er een 'lamp aan en uit' schakelaartje tussen de stekker en het apparaat. Werkt perfect! Voor t douchen ff 10 minuutjes aan, en na het douchen weer uit.
MREndonderdag 9 november 2006 @ 23:04
Hier zijn ze zelfs van de Essent komen meten omdat er zo onwaarschijnlijk weinig warmte werd gebruikt, geloof dat ze daar het principe van energiezuinig bouwen niet snappen
Isegrimdonderdag 9 november 2006 @ 23:05
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:18 schreef Renesite het volgende:
Maar een schakelaartje is toch zo te maken? Wij hebben een grote raketmotorvat ( ) en hebben er een 'lamp aan en uit' schakelaartje tussen de stekker en het apparaat. Werkt perfect! Voor t douchen ff 10 minuutjes aan, en na het douchen weer uit.
Als er geen stekker aan zit, dan gaat dat niet. De stroomaansluiting zit achter het apparaat rechtstreeks in de muur ofzo. Kan ik niet bij.

Ik heb net een uur aan de telefoon gezeten met die man die hier dus al jaren mee bezig is. Ben nu te moe om het hele verhaal te doen, maar er is van alles aan de hand en de kans is groot dat ik (en mijn buurtgenoten) geld terug zal zien.

Ik zal het hele verhaal morgen wel even doen voor de geïnteresseerden.
Daerondonderdag 9 november 2006 @ 23:29
Mmh toch wel interessant om te volgen...

En hieruit blijkt wel weer heteen voordeel van een geiser boven een boiler

Weet trouwens niet welke van de 2 op jaarbasis goedkoper in het gebruik is een geiser of een boiler...

Iemand enig idee welke goedkoper is?
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 05:58
Het is dus geen boiler wat ik heb (al noemde Essent het wel zo). Het is een 'doorstroomapparaat'. Volgens mij iets dat alleen gebruikt wordt bij stadsverwarming. Hiervoor had ik een boiler.

Even mijn historisch gebruik (had ik nog niet eens naar gekeken):

2003/2004: 18,60 GigaJoule
2004/2005: 18,80 GJ
2005/2006: 47,94 GJ

En dat dus terwijl ik het afgelopen jaar elk weekend van huis ben geweest!

Even in het kort wat er aan de hand is: simpel gezegd is het hele stadsverwarmingssysteem verrot. Eigenlijk zou het helemaal vervangen moeten worden. Er zijn verschillende problemen. Het eerste is dat de druk vanaf het aanjaagstation zodanig hoog is dat er geregeld kleppen springen bij mensen thuis. Dit is niet iets wat je merkt, totdat je rekening komt. Dan blijkt ineens dat je ook warmte verbruikt als je geen verwarming aan hebt en geen warm water gebruikt.

Daarnaast heeft Essent (en dat hebben ze toegegeven tegen die man) totaal verkeerde doorstroomapparaten geplaatst in 100 woningen. Ik heb dus ook zo'n verkeerd doorstroomapparaat. Dit is wat bij mij zorgt voor het absurd hoge verbruik. De eerste reactie van Essent tegen die man was: maar u hebt nu wel meer luxe. Ja, inderdaad, het warme water raakt nu nooit meer op, maar als dat betekent dat elke douche driemaal zo duur wordt, dan zit niemand op dergelijke 'luxe' te wachten.

Deze meneer heeft inmiddels een andere installatie weten te bevechten. Eén van zijn buren ook. Dat scheelt hen 20 GJ per jaar.

Er is meer, maar ik houd het nu even hierbij.

Wat ik concreet ga doen: als die monteur vanmiddag komt, vertel ik hem wat ik allemaal weet en zal ik erop staan dat mijn doorstroomapparaat zo snel mogelijk vervangen wordt. Ik heb het liefst dat hij vandaag al dit ding eruit haalt. Dan maar een poosje zonder warm water.

Ook overweeg ik sterk om gewoon niet te betalen totdat ze een oplossing hebben. De kans is sowieso groot dat ik mijn geld terug kan krijgen.

Het ergste van alles vind ik dat Essent dit allemaal onder de pet heeft gehouden. Mensen die belden over hoog verbruik kregen het advies om maar wat zuiniger te doen. Ik ben gister gebeld door een heel leger mensen en niemand wist wat er aan de hand was.

Kutbedrijf.
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 06:07
En wordt vervolgd dus...
RainofDeathvrijdag 10 november 2006 @ 09:51
TVP
Noshvrijdag 10 november 2006 @ 12:08
Schop naar WGR, op verzoek van de TS.

Isegrim, succes nog, ook met de nasleep die waarschijnlijk gaat komen.
MouseOvervrijdag 10 november 2006 @ 12:15
Stoer idee van die briefjes
Xcaliburvrijdag 10 november 2006 @ 12:22
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 05:58 schreef Isegrim het volgende:
Even mijn historisch gebruik (had ik nog niet eens naar gekeken):

2003/2004: 18,60 GigaJoule
2004/2005: 18,80 GJ
2005/2006: 47,94 GJ


wel goed bezig met je briefjes enzo
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 12:42
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:08 schreef Nosh het volgende:
Schop naar WGR, op verzoek van de TS.

Isegrim, succes nog, ook met de nasleep die waarschijnlijk gaat komen. [afbeelding]
Thanks.

De bellers blijven komen. Het is een algemeen probleem en de mensen zijn erg boos als ik ze vertel wat er aan de hand is. En terecht. Ik heb vanmorgen op mijn werk een brief getypt. Die gaat naar een man bij Essent van wie ik de naam kreeg van die man die er al sinds '99 mee bezig is (laten we hem even Piet noemen, dan hoef ik dat hele verhaal er niet steeds bij te zetten). De brief is nog niet af, want er moet nog een verslag bij komen van wat ik vandaag met de monteur bespreek, maar dit heb ik tot nog toe op papier (met excuus voor de lengte...):
quote:
Essent Retail Energie BV
T.a.v. de heer ***
Troelstraweg
Leeuwarden

Leeuwarden, 10 november 2006


Betreft: verbruiksproblematiek stadsverwarming Camminghaburen


Geachte heer ***,

Op woensdag 8 november jongstleden ontving ik mijn jaarafrekening van Essent. Omdat ik de afgelopen twaalf maanden vrijwel ieder weekend van huis ben geweest, verwachtte ik dat mijn verbruik dit jaar een stuk lager zou uitvallen dan in voorgaande jaren. Niets bleek minder waar. Mijn verbruik was enorm gestegen en ik moest 631,45 bijbetalen. Hier schrok ik behoorlijk van.

Vorig jaar (ik weet niet meer precies wanneer, maar het moet ongeveer een jaar geleden zijn geweest, u kunt dat vast nakijken) is er bij mij een nieuwe boiler geplaatst. Of althans, het werd door Essent een boiler genoemd, maar inmiddels weet ik dat het een doorstroomapparaat is. Ik vertrouwde dit apparaat vanaf het begin al niet. De boiler die ik eerst had, werkte op een tijdklok en stond twee uurtjes per dag aan. Dan had ik voldoende warm water voor de hele dag. Ik kon dit apparaat ook uitschakelen als ik een paar dagen of weken van huis ging. Het nieuwe apparaat staat vierentwintig uur per dag aan en uitzetten is niet mogelijk (bij de installatie is de thermostaatknop van het apparaat vastgezet).

Ik heb op 8 november meteen gebeld met Essent Klantenservice en mijn probleem uitgelegd. De telefoniste was het met mij eens dat het verbruik wel erg hoog was voor een eenpersoonshuishouden. Ze verwees mij door naar Gaswacht Friesland. Bij de Gaswacht heb ik het probleem nogmaals uitgelegd aan de storingsdienst (na overigens op ronduit schofterige wijze te zijn behandeld door degene die de telefoon aannam) en gevraagd om een monteur.

[verslag bezoek monteur]

Ik was nieuwsgierig of andere mensen in mijn buurt ditzelfde probleem hadden en daarom heb ik in de hele Aggemastate en een klein stukje van de Bongastate (ongeveer 300 huishoudens) een briefje rondgebracht met mijn verhaal en de vraag of mensen die ook een erg hoge rekening hadden, contact met me wilden opnemen. Dat heb ik geweten! Mijn telefoon staat sinds het uitdelen van de briefjes roodgloeiend. Zo kwam ik in contact met de heer [Piet] (woonachtig op de Aggemastate **), u als het goed is welbekend. Van hem kreeg ik uw naam. Mijnheer [Piet] heeft mij uitgelegd wat er allemaal aan de hand is. Hij wist me o.a. te vertellen dat het doorstroomapparaat dat ik heb (merk: agpa KVM) niet goed is. Ik heb begrepen dat Essent dit al schriftelijk heeft toegegeven en dat de apparaten niet meer mogen worden geplaatst. Ook vertelde de heer [Piet] dat er problemen zijn met de te hoge druk vanaf het aanjaagstation bij het Kalverdijkje, waardoor er bij mensen thuis kleppen kapot gaan, met als gevolg een veel te hoog verbruik.

Dit alles wordt bevestigd door de verhalen die ik te horen kreeg van de vele buurtbewoners die mij belden. Zo sprak ik een stel dat net als ik in een bovenwoning woont en dat het maandelijkse voorschot zag stijgen van 110,- naar 300,-. En net als bij mij zat de stijging bij hen vrijwel volledig in de warmte. Beiden werken fulltime en zijn dus niet veel thuis. Iemand anders die ik sprak had een nog absurder verhaal: hij had een jaar niet in zijn huis gewoond en moest aan het einde van dat jaar tóch ongeveer 1300,- aan warmtekosten betalen!

Mijn eigen verbruik is sinds de installatie van het doorstroomapparaat explosief gestegen. Mijn verbruiksgeschiedenis:

2003/2004 18,60 GJ
2004/2005 18,80 GJ
2005/2006 47,94 GJ

Ik neem aan dat u het met mij eens bent dat dit een absurde stijging is. Ik ben weinig thuis, ik douche vier tot vijf keer per week vijf minuten, ik was tweemaal in de week af en ik heb de verwarming zelden tot nooit aan. Ik heb via internet uitgezocht wat het verbruik van een gemiddeld huishouden op stadsverwarming is. Uit de verschillende bronnen blijkt dat dit rond de 35 GJ ligt. Mijn verbruik is eenderde hoger dan dat!

Ik ben niet van plan om de kosten voor het extra verbruik die Essent mij in rekening brengt, te betalen. Ook ga ik niet akkoord met de verhoging van mijn termijnbedrag van 97,- (wat ook al erg hoog is voor een eenpersoonshuishouden!) naar 161,-. Als er verkeerde bedragen worden afgeschreven, zal ik ze storneren.

Hier kom nog bij dat mijn huis op dit moment te koop staat. U begrijpt dat mensen niet erg geïnteresseerd zijn in een woning met zulke exorbitant hoge stookkosten. Ook dit kost mij dus geld.

Waarover ik nog het meest verbolgen ben in dit hele verhaal, is dat Essent zijn klanten totaal niet op de hoogte gehouden heeft van de bestaande problemen. Ik heb mensen aan de telefoon gehad die bij navraag over het veel te hoge verbruik het advies kregen 'om maar wat zuiniger aan te doen', terwijl Essent dus gewoon op de hoogte was van de werkelijke oorzaak! Iedereen die me belde had hetzelfde soort probleem en niemand wist wat er nou eigenlijk aan de hand was. Mensen die er achteraan geweest waren, kregen niet de informatie die ik nu wel heb verkregen via mijnheer [Piet]. Ik ben van mening dat u als bedrijf ernstig in gebreke bent gebleven, vooral gezien het feit dat mensen afhankelijk van u zijn. Een andere leverancier kiezen voor stadsverwarming is immers niet mogelijk.

Ik zou graag zien dat u met een oplossing voor dit probleem komt. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn buurtgenoten, die door mij op de hoogte worden gehouden van de voortgang van deze zaak. Ik denk dan ook niet dat het bij mijn brief zal blijven. Misschien kunt u andere boze klanten vóór zijn door met een bevredigende oplossing te komen voor alle mensen die door toedoen van uw bedrijf te kampen hebben met een verbruik dat buiten hun schuld veel te hoog is.

In afwachting van uw antwoord, met vriendelijke groet,

***
Henny_Huismanvrijdag 10 november 2006 @ 12:49
wtf is stadsverwarming nou weer.
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 12:50
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:49 schreef Henny_Huisman het volgende:
wtf is stadsverwarming nou weer.
Nooit van Google gehoord?

http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Stadsverwarming
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 12:59
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:15 schreef MouseOver het volgende:
Stoer idee van die briefjes
Ben blij dat ik die moeite heb genomen, want ik denk niet dat Essent me ooit de juiste informatie had gegeven.
VonHintenvrijdag 10 november 2006 @ 13:28
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:59 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ben blij dat ik die moeite heb genomen, want ik denk niet dat Essent me ooit de juiste informatie had gegeven.
Stoere brief
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 13:45
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 13:28 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Stoere brief
Ik denk, ik zet hoog in.

Even een vraag aan de juristen hier in WGR: wat is het ergste dat kan gebeuren als ik niet betaal? Ik zal wel gewoon mijn maandbedrag betalen (maar het oude bedrag en niet het nieuwe), maar als ze die extra kosten afboeken, storneer ik. Ik neem aan dat ze me eventueel kunnen afsluiten. Dat vind ik nog niet zo'n probleem. Maar kan ik met ellende als BKR-registraties e.d. komen te zitten als ik wegens een geschil een rekening weiger te betalen?
Geartsjuhvrijdag 10 november 2006 @ 13:53
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:42 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Thanks.

De bellers blijven komen. Het is een algemeen probleem en de mensen zijn erg boos als ik ze vertel wat er aan de hand is. En terecht. Ik heb vanmorgen op mijn werk een brief getypt. Die gaat naar een man bij Essent van wie ik de naam kreeg van die man die er al sinds '99 mee bezig is (laten we hem even Piet noemen, dan hoef ik dat hele verhaal er niet steeds bij te zetten). De brief is nog niet af, want er moet nog een verslag bij komen van wat ik vandaag met de monteur bespreek, maar dit heb ik tot nog toe op papier (met excuus voor de lengte...):
[..]
Goeie brief . To the point, goed leesbaar, zakelijk en je draait niet om de zaak heen zonder in gescheld te vallen. Ik vind hem (exclusief verslag monteur) ook niet te lang want de paragrafering is verder prima. Hier kunnen ze wel wat mee denk ik .

Misschien is het handig om een soort termijn toe te voegen waarbinnen je een reactie van hen wil?
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 13:54
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 13:53 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Goeie brief . To the point, goed leesbaar, zakelijk en je draait niet om de zaak heen zonder in gescheld te vallen. Ik vind hem (exclusief verslag monteur) ook niet te lang want de paragrafering is verder prima. Hier kunnen ze wel wat mee denk ik .

Misschien is het handig om een soort termijn toe te voegen waarbinnen je een reactie van hen wil?
Prima idee, bedankt. E.e.a. hangt ook even af wat ik nog met die monteur kan regelen.
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 15:14
De monteur is geweest. Hij heeft mij laten zien dat er een heel eenvoudige manier is om het apparaat uit te zetten; namelijk het dichtdraaien van de toevoerkraan (een soort hoofdkraan in de leiding). Dat is iets wat ik eerst altijd deed, omdat ik dat apparaat niet vertrouwde. Maar toen was er hier een keer een vriend van me die installateur is. Die zei dat dat niets zou uitmaken. Needless to say, hij had ongelijk. Het maakt meer dan 600 euro uit. Ik het het rotding nu uitgedraaid en ik word straks gebeld door iemand van ES&T ( soort Essent-kloon ofzo?). Zij hebben tegenwoordig het contract met Essent voor de doorstroomapparaten en boilers. Zij zouden dus eventueel een nieuwe moeten plaatsen, maar dat kunnen ze alleen doen met toestemming van Essent.
WaSTeiLvrijdag 10 november 2006 @ 15:28
Ik houd dit topic even goed in de gaten. Ik woon in Nieuwegein en maak ook gebruik van stadsverwarming. Sinds ik 1 woning ben opgeschoven is onze rekening ook flink verhoogd terwijl er weinig veranderd is aan onze leefwijze. De woning is wel groter geworden, maar de verwarming staat eigenlijk weinig aan.

Het probleem is alleen dat ik te laks ben geweest met het bijhouden van de standen. Ik kan alleen maar afgaan op de rekening.
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 15:29
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:28 schreef WaSTeiL het volgende:
Ik houd dit topic even goed in de gaten. Ik woon in Nieuwegein en maak ook gebruik van stadsverwarming. Sinds ik 1 woning ben opgeschoven is onze rekening ook flink verhoogd terwijl er weinig veranderd is aan onze leefwijze. De woning is wel groter geworden, maar de verwarming staat eigenlijk weinig aan.

Het probleem is alleen dat ik te laks ben geweest met het bijhouden van de standen. Ik kan alleen maar afgaan op de rekening.
Heb je in het huis waar je nu zit misschien ook een andere boiler / doorstroomapparaat / unit / whatever? Vraag na of het kan zijn dat er kleppen zijn gesprongen.
WaSTeiLvrijdag 10 november 2006 @ 15:33
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:29 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Heb je in het huis waar je nu zit misschien ook een andere boiler / doorstroomapparaat / unit / whatever? Vraag na of het kan zijn dat er kleppen zijn gesprongen.
Wij hebben ook nog meters op de verwarming zitten. Deze zijn ook zeer storingsgevoelig. Ik heb zelf het idee dat het daaraan kan liggen. Van die kleppen ga ik ook zeker even navragen.

Sterkte in ieder geval met jouw zaak!
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 15:35
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:33 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Wij hebben ook nog meters op de verwarming zitten. Deze zijn ook zeer storingsgevoelig. Ik heb zelf het idee dat het daaraan kan liggen. Van die kleppen ga ik ook zeker even navragen.

Sterkte in ieder geval met jouw zaak!
Thanks.
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 15:45
Er zit schot in de zaak.

De hoge pief die vandaag bij 'Piet' is geweest, is speciaal aangesteld wegens de problemen met de stadsverwarming. Hij is verantwoordelijk voor het zoeken naar een oplossing. Piet heeft hem mijn brief laten zien en verteld wat ik heb gedaan met die 300 briefjes. Daar schrok onze pief een beetje van, want nu zou het misschien gaan escaleren. De pief gaat contact met mij opnemen voor een oplossing. Dit zal hij vandaag of morgen doen. Volgens Piet is deze pief zeer welwillend en gemotiveerd om tot een oplossing te komen. Dat is dan ook zijn taak.

Ik wacht nu nog op het telefoontje van ES&T. Dan zal ik de naam van mijnheer pief ook noemen, want die kennen ze wel bij ES&T.

Ik ben benieuwd. Eigenlijk vind ik dit best interessant allemaal.
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 16:17
De pief heeft gebeld. Hij werkt druk aan een oplossing voor de problemen. Hij heeft me hetzelfde verteld wat Piet me eigenlijk ook al had verteld. Hij wil graag gebruik maken van de info die ik heb over de bewoners die contact met mij hebben opgenomen. Wat betreft mijn concrete situatie kon hij nog geen toezeggingen doen. Hij kon mij ook niet adviseren over wel of niet betalen, maar hij belt mij terug (in zijn vakantie!) vóór het verstrijken van de betalingstermijn.
Isegrimvrijdag 10 november 2006 @ 17:15
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:45 schreef Isegrim het volgende:
De hoge pief die vandaag bij 'Piet' is geweest, is speciaal aangesteld wegens de problemen met de stadsverwarming.
Niet helemaal waar. Sinds kort bestaat er een aparte afdeling Essent Warmte en hij is verantwoordelijk voor o.a. onze wijk. En daarmee ook voor het oplossen van de bestaande problemen. Hij is dus niet speciaal vanwege die problemen aangesteld.
Aliceyzaterdag 11 november 2006 @ 18:00
Energieboeren zetten geen BKR coderingen, maar ik meen wel dat energiebedrijven gegevens over wanbetalers met elkaar delen. In je nieuwe woning zou het dus evt. wel problemen kunnen opleveren als je wordt afgesloten.
Isegrimzondag 12 november 2006 @ 09:46
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 18:00 schreef Alicey het volgende:
Energieboeren zetten geen BKR coderingen, maar ik meen wel dat energiebedrijven gegevens over wanbetalers met elkaar delen. In je nieuwe woning zou het dus evt. wel problemen kunnen opleveren als je wordt afgesloten.
Nou ja, die hoge pief zou mij voor het verstrijken van de betaaldatum bellen met een advies / voorstel. We wachten het af.
StefanPzondag 12 november 2006 @ 20:51
TS: ik had ook Essent in mijn laatste appartemetn. Ook -helaas- stadsverwarming. Ook ik woonde alleen en douchte 5 minuten per dag. Mijn maandelijkse voorschot: 210 euro. Volkomen absurd. Mijn energierekening was zogenaamd ook hoger dan van een gemiddeld gezin. Onmogelijk, natuurlijk. Maar wat doe je er aan? Ik heb ook hoog en laag gebeld, maar zonder resultaat. Tenzij het een storing is, komen ze niet. Het zal hen een rotzorg zijn dat jij belachelijk veel betaalt.

Weet je, 's winters was het bij mij 8 graden binnen want ik vertikte het te stoken. En NOG was mijn rekening hoger dan dat van een voltallig gezin...

Nu ik in de VS woon, is het oneindig beter. Ik krijg per maand een rekening (niks achterlijke voorschotten voor een heel jaar) met staafdiagrammen die het verbruik per maand van het afgelopen jaar tonen, betaal maar +- 80 dollar en heb zowel een airco als verwarming.

Stadsverwarming, voorschotten en Essent:
Aliceyzondag 12 november 2006 @ 21:03
quote:
Op zondag 12 november 2006 20:51 schreef StefanP het volgende:

Nu ik in de VS woon, is het oneindig beter.
Er is ook geen enkele reactie waar je dat niet post he?
StefanPzondag 12 november 2006 @ 21:06
Het geeft alleen aan dat het ook anders kan. Die energieleveranciers in NL spelen onder een hoedje. Ze maken het je zo moeilijk mogelijk, de klantenservice wordt blijkbaar speciaal getraind om onwillig en onbehulpzaam te zijn, je moet een heel jaar vooruit betaalen via een ondoorzichtig voorschotsysteem en overstappen kan wel, maar in de praktijk hebben ze je brief "nooit ontvangen" en mag je een paar maanden bellen en schrijven voor het rond is. Zo vreselijk klantonvriendelijk. Hier kan het wel allemaal heel eenvoudig en doorzichtig. Waarom in NL niet?
Aliceyzondag 12 november 2006 @ 21:12
quote:
Op zondag 12 november 2006 21:06 schreef StefanP het volgende:
Het geeft alleen aan dat het ook anders kan. Die energieleveranciers in NL spelen onder een hoedje. Ze maken het je zo moeilijk mogelijk, de klantenservice wordt blijkbaar speciaal getraind om onwillig en onbehulpzaam te zijn, je moet een heel jaar vooruit betaalen via een ondoorzichtig voorschotsysteem en overstappen kan wel, maar in de praktijk hebben ze je brief "nooit ontvangen" en mag je een paar maanden bellen en schrijven voor het rond is. Zo vreselijk klantonvriendelijk. Hier kan het wel allemaal heel eenvoudig en doorzichtig. Waarom in NL niet?
NL is nog bezig met privatisering op dat gebied. Wanneer er 1 nieuwe aanbieder komt die van service een speerpunt maakt dan denk ik dat de rest ook snel zal volgen. Voorheen was het een overheidstaak en ambtenaren werken in Nederland helaas bet zo min als in andere landen.
r_onezondag 12 november 2006 @ 21:39
In Enschede, wijk Tattersall, hebben de bewoners er geen gras over laten groeien.

Klik
StefanPzondag 12 november 2006 @ 22:12
^^^

En terecht. Het is van de zotte. Ik heb dat hele eisenpakket doorgelezen en het lijkt mij absoluut gerechtvaardigd.
blaaatkipjezondag 12 november 2006 @ 23:06
Mijn huisbaas kreeg deze week een rekening van essent van 4200 (van de afgelopen 6 maanden) en moet nu maandelijks 700 euro dokken (studentenhuis met 4 grote hoge kamers met enkele beglazing), ook stadsverwarming in Leeuwarden.
Ik dacht dat het gewoon aan de manier waarop wij hier verwarmen lag maar nu ga ik twijfelen als ik jouw topic lees, misschien toch maar even de huisbaas inlichten.
Isegrimmaandag 13 november 2006 @ 07:41
quote:
Op zondag 12 november 2006 23:06 schreef blaaatkipje het volgende:
Mijn huisbaas kreeg deze week een rekening van essent van 4200 (van de afgelopen 6 maanden) en moet nu maandelijks 700 euro dokken (studentenhuis met 4 grote hoge kamers met enkele beglazing), ook stadsverwarming in Leeuwarden.
Ik dacht dat het gewoon aan de manier waarop wij hier verwarmen lag maar nu ga ik twijfelen als ik jouw topic lees, misschien toch maar even de huisbaas inlichten.
Hij mag mij mailen voor informatie. jong punt petra punt de bij gmail punt com.
Sandermaandag 13 november 2006 @ 07:48
quote:
Op zondag 12 november 2006 20:51 schreef StefanP het volgende:
Nu ik in de VS woon, is het oneindig beter.
Weleens gehoord van negatieve reclame?
Isegrimmaandag 13 november 2006 @ 18:50
Ik krijg nog steeds telefoontjes n.a.v. mijn briefje. Ik vraag de mensen om hun contactgegevens, historisch verbruik en evt. problemen / storingen aan mij door te mailen. Die info mail ik dan weer door naar de hoge pief, die heeft toegezegd dat de acute problemen op zeer korte termijn zullen worden opgelost.
Isegrimdinsdag 14 november 2006 @ 20:32
Ik had gister een mail van een buurtbewoner doorgestuurd en er is vandaag al contact opgenomen met deze man. Ik heb er vertrouwen in dat het misschien nog wel goed gaat komen ook.
Isegrimdonderdag 16 november 2006 @ 17:27
Morgenochtend om 09:00 komen de monteurs en een van de hoge heren. Mijn apparaat zal worden gerepareerd (kleppen zijn hoogstwaarschijnlijk kapot). Bij mijn buurtgenoten die hun problemen via mij hebben gemeld, gebeurt hetzelfde. De incasso van mijn jaarafrekening is voorlopig opgeschort tot 1 januari 2007. Keurige afhandeling tot zover. Flink boos worden helpt dus wel soms.
_Arual_donderdag 16 november 2006 @ 17:44
TVP. Wij hebben namelijk ook stadsverwarming. Door een foutje hebben we nog helemaal geen rekeningen gekregen, maar onze buren zaten te vernikkelen van de kou, en verbruikten toch ruim vijf keer meer dan het gemiddelde huishouden.
Isegrimdonderdag 16 november 2006 @ 17:47
Inmiddels ben ik er wel achter dat stadsverwarming an sich gewoon een niet-werkend systeem is. De problemen zijn zeer algemeen. Eigenlijk zouden de systemen moeten worden vervangen door gewone gasleidingen, maar dat kost verschrikkelijk veel geld en de energiebedrijven vinden dat de overheid dat (deels) moet bekostigen...

Het idee om restwarmte te gebruiken was een mooi idee, maar het experiment is duidelijk mislukt.
Icaädonderdag 16 november 2006 @ 19:56
Het gaat wel vaker mis met stadsverwarming en Essent, lees ook hier
Isegrimmaandag 27 november 2006 @ 16:56
Mijn vertrouwen in Essent is bij deze geheel hersteld. De hoge pief is langsgeweest en ik krijg al het extra verbruik vergoed, wat er op neer komt dat ik 50 euro terugkrijg in plaats van dat ik 800 moet betalen. Voorschot gaat ook omlaag in vergelijking met vorig jaar.
Isegrimmaandag 27 november 2006 @ 16:57
Oh, en de boel is gerepareerd (kapotte klep dus) en werkt nu naar behoren.
buitenbeentjemaandag 27 november 2006 @ 17:32
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:57 schreef Isegrim het volgende:
Oh, en de boel is gerepareerd (kapotte klep dus) en werkt nu naar behoren.
Zou tijd worden, maar mooi om te horen.
Wojworshebnmaandag 27 november 2006 @ 17:39
Dus toch netjes.

Maar om even op de techniek van de stadsverwarming in te gaan: De moderne meetmethode werkt met drie grootheden. Namelijk waterdoorstroming in L/min, Temperatuur ingaande water en Temp uitgaande water.

Nu is zo'n doorstroom apparaat zo gebouwd dat er altijd een doorstroming is door je apparaat. Anders heb je niet snel warmte en kunnen de pompen hun water niet kwijt. Op zich heb je dan geen verbruik omdat de formule is alsvolgt: P= Qv*4,2*deltaT. Omdat delta T theoretisch nul is, is er geen verbruik.

Maar nu komt het: Deze temperatuurvoelers hebben altijd een afwijking! Stel de afwijking is 3%, dan betaal je de hele dag door voor niets dan een afwijking. Ook is de flow door de unit vaak veel te hoog omdat de pompen te hoog staan maar voornalijk omdat mensen de kranen dicht gaan zetten.

Wat je moet doen is dus altijd de kranen toch dichtzetten. Essent zal daardoor problemen krijgen zeker als erg veel mensen dat gaan doen, maar het is beter dan betalen voor niks.
Isegrimmaandag 27 november 2006 @ 17:55
quote:
Op maandag 27 november 2006 17:39 schreef Wojworshebn het volgende:
Dus toch netjes.

Maar om even op de techniek van de stadsverwarming in te gaan: De moderne meetmethode werkt met drie grootheden. Namelijk waterdoorstroming in L/min, Temperatuur ingaande water en Temp uitgaande water.

Nu is zo'n doorstroom apparaat zo gebouwd dat er altijd een doorstroming is door je apparaat. Anders heb je niet snel warmte en kunnen de pompen hun water niet kwijt. Op zich heb je dan geen verbruik omdat de formule is alsvolgt: P= Qv*4,2*deltaT. Omdat delta T theoretisch nul is, is er geen verbruik.

Maar nu komt het: Deze temperatuurvoelers hebben altijd een afwijking! Stel de afwijking is 3%, dan betaal je de hele dag door voor niets dan een afwijking. Ook is de flow door de unit vaak veel te hoog omdat de pompen te hoog staan maar voornalijk omdat mensen de kranen dicht gaan zetten.

Wat je moet doen is dus altijd de kranen toch dichtzetten. Essent zal daardoor problemen krijgen zeker als erg veel mensen dat gaan doen, maar het is beter dan betalen voor niks.
Nu die klep erin zit is de doorstroom 0 liter per uur als ik geen warmte gebruik. Overigens zet ik de kranen wel dicht als ik een weekend wegga (en dat is elk weekend).
Wojworshebnmaandag 27 november 2006 @ 18:01
quote:
Op maandag 27 november 2006 17:55 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Nu die klep erin zit is de doorstroom 0 liter per uur als ik geen warmte gebruik. Overigens zet ik de kranen wel dicht als ik een weekend wegga (en dat is elk weekend).
Okay dat is idd goed. Je hebt zeker een Kamstrupp-meetunit? Wedden dat ie klep er daarvoor gewoon niet eens in zat?
Isegrimmaandag 27 november 2006 @ 18:04
quote:
Op maandag 27 november 2006 18:01 schreef Wojworshebn het volgende:

[..]

Okay dat is idd goed. Je hebt zeker een Kamstrupp-meetunit? Wedden dat ie klep er daarvoor gewoon niet eens in zat?
Ik heb een Agpo-unit.
Isegrimmaandag 27 november 2006 @ 18:18
Oh, wacht ff, de meetunit bedoelde je. Even kijken...

Kamstrup