quote:
Thanks.
![]()
De bellers blijven komen. Het is een algemeen probleem en de mensen zijn erg boos als ik ze vertel wat er aan de hand is. En terecht. Ik heb vanmorgen op mijn werk een brief getypt. Die gaat naar een man bij Essent van wie ik de naam kreeg van die man die er al sinds '99 mee bezig is (laten we hem even Piet noemen, dan hoef ik dat hele verhaal er niet steeds bij te zetten). De brief is nog niet af, want er moet nog een verslag bij komen van wat ik vandaag met de monteur bespreek, maar dit heb ik tot nog toe op papier (met excuus voor de lengte...):
quote:
Essent Retail Energie BV
T.a.v. de heer ***
Troelstraweg
Leeuwarden
Leeuwarden, 10 november 2006
Betreft: verbruiksproblematiek stadsverwarming Camminghaburen
Geachte heer ***,
Op woensdag 8 november jongstleden ontving ik mijn jaarafrekening van Essent. Omdat ik de afgelopen twaalf maanden vrijwel ieder weekend van huis ben geweest, verwachtte ik dat mijn verbruik dit jaar een stuk lager zou uitvallen dan in voorgaande jaren. Niets bleek minder waar. Mijn verbruik was enorm gestegen en ik moest 631,45 bijbetalen. Hier schrok ik behoorlijk van.
Vorig jaar (ik weet niet meer precies wanneer, maar het moet ongeveer een jaar geleden zijn geweest, u kunt dat vast nakijken) is er bij mij een nieuwe boiler geplaatst. Of althans, het werd door Essent een boiler genoemd, maar inmiddels weet ik dat het een doorstroomapparaat is. Ik vertrouwde dit apparaat vanaf het begin al niet. De boiler die ik eerst had, werkte op een tijdklok en stond twee uurtjes per dag aan. Dan had ik voldoende warm water voor de hele dag. Ik kon dit apparaat ook uitschakelen als ik een paar dagen of weken van huis ging. Het nieuwe apparaat staat vierentwintig uur per dag aan en uitzetten is niet mogelijk (bij de installatie is de thermostaatknop van het apparaat vastgezet).
Ik heb op 8 november meteen gebeld met Essent Klantenservice en mijn probleem uitgelegd. De telefoniste was het met mij eens dat het verbruik wel erg hoog was voor een eenpersoonshuishouden. Ze verwees mij door naar Gaswacht Friesland. Bij de Gaswacht heb ik het probleem nogmaals uitgelegd aan de storingsdienst (na overigens op ronduit schofterige wijze te zijn behandeld door degene die de telefoon aannam) en gevraagd om een monteur.
[verslag bezoek monteur]
Ik was nieuwsgierig of andere mensen in mijn buurt ditzelfde probleem hadden en daarom heb ik in de hele Aggemastate en een klein stukje van de Bongastate (ongeveer 300 huishoudens) een briefje rondgebracht met mijn verhaal en de vraag of mensen die ook een erg hoge rekening hadden, contact met me wilden opnemen. Dat heb ik geweten! Mijn telefoon staat sinds het uitdelen van de briefjes roodgloeiend. Zo kwam ik in contact met de heer [Piet] (woonachtig op de Aggemastate **), u als het goed is welbekend. Van hem kreeg ik uw naam. Mijnheer [Piet] heeft mij uitgelegd wat er allemaal aan de hand is. Hij wist me o.a. te vertellen dat het doorstroomapparaat dat ik heb (merk: agpa KVM) niet goed is. Ik heb begrepen dat Essent dit al schriftelijk heeft toegegeven en dat de apparaten niet meer mogen worden geplaatst. Ook vertelde de heer [Piet] dat er problemen zijn met de te hoge druk vanaf het aanjaagstation bij het Kalverdijkje, waardoor er bij mensen thuis kleppen kapot gaan, met als gevolg een veel te hoog verbruik.
Dit alles wordt bevestigd door de verhalen die ik te horen kreeg van de vele buurtbewoners die mij belden. Zo sprak ik een stel dat net als ik in een bovenwoning woont en dat het maandelijkse voorschot zag stijgen van 110,- naar 300,-. En net als bij mij zat de stijging bij hen vrijwel volledig in de warmte. Beiden werken fulltime en zijn dus niet veel thuis. Iemand anders die ik sprak had een nog absurder verhaal: hij had een jaar niet in zijn huis gewoond en moest aan het einde van dat jaar tóch ongeveer 1300,- aan warmtekosten betalen!
Mijn eigen verbruik is sinds de installatie van het doorstroomapparaat explosief gestegen. Mijn verbruiksgeschiedenis:
2003/2004 18,60 GJ
2004/2005 18,80 GJ
2005/2006 47,94 GJ
Ik neem aan dat u het met mij eens bent dat dit een absurde stijging is. Ik ben weinig thuis, ik douche vier tot vijf keer per week vijf minuten, ik was tweemaal in de week af en ik heb de verwarming zelden tot nooit aan. Ik heb via internet uitgezocht wat het verbruik van een gemiddeld huishouden op stadsverwarming is. Uit de verschillende bronnen blijkt dat dit rond de 35 GJ ligt. Mijn verbruik is eenderde hoger dan dat!
Ik ben niet van plan om de kosten voor het extra verbruik die Essent mij in rekening brengt, te betalen. Ook ga ik niet akkoord met de verhoging van mijn termijnbedrag van 97,- (wat ook al erg hoog is voor een eenpersoonshuishouden!) naar 161,-. Als er verkeerde bedragen worden afgeschreven, zal ik ze storneren.
Hier kom nog bij dat mijn huis op dit moment te koop staat. U begrijpt dat mensen niet erg geïnteresseerd zijn in een woning met zulke exorbitant hoge stookkosten. Ook dit kost mij dus geld.
Waarover ik nog het meest verbolgen ben in dit hele verhaal, is dat Essent zijn klanten totaal niet op de hoogte gehouden heeft van de bestaande problemen. Ik heb mensen aan de telefoon gehad die bij navraag over het veel te hoge verbruik het advies kregen 'om maar wat zuiniger aan te doen', terwijl Essent dus gewoon op de hoogte was van de werkelijke oorzaak! Iedereen die me belde had hetzelfde soort probleem en niemand wist wat er nou eigenlijk aan de hand was. Mensen die er achteraan geweest waren, kregen niet de informatie die ik nu wel heb verkregen via mijnheer [Piet]. Ik ben van mening dat u als bedrijf ernstig in gebreke bent gebleven, vooral gezien het feit dat mensen afhankelijk van u zijn. Een andere leverancier kiezen voor stadsverwarming is immers niet mogelijk.
Ik zou graag zien dat u met een oplossing voor dit probleem komt. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn buurtgenoten, die door mij op de hoogte worden gehouden van de voortgang van deze zaak. Ik denk dan ook niet dat het bij mijn brief zal blijven. Misschien kunt u andere boze klanten vóór zijn door met een bevredigende oplossing te komen voor alle mensen die door toedoen van uw bedrijf te kampen hebben met een verbruik dat buiten hun schuld veel te hoog is.
In afwachting van uw antwoord, met vriendelijke groet,