abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43401815

Ik ben niet zo'n KLB-type, maar dit wil ik toch echt even delen.

Voorgeschiedenis: gister de afrekening ontvangen van Essent. Absurd hoog bedrag. Meer dan 600 euro bijbetalen. Belachelijk hoog verbruik aan warmte (stadsverwarming). Via internet uitgezocht dat ik in mijn eentje ruim 33 procent meer verbruik dan het gemiddelde huishouden met stadsverwarming. Dat terwijl ik elk weekend van huis ben, vijf minuten per dag douche, tweemaal per week afwas en de verwarming zelden aanzet. Sinds vorig jaar heb ik echter een nieuwe boiler. Het verschil tussen deze boiler en de oude is dat de oude op een timer stond en twee uurtjes per dag aanging om warm water te maken (genoeg voor de hele dag), terwijl de nieuwe 24/7 aan staat. Hij kan ook niet worden uitgeschakeld. Ik had daar al zo mijn twijfels bij, maar nu blijkt uit mijn jaarafrekening dat elke douche mij rond de 3 euro kost. Mijn maandbedrag zou omhoog moeten gaan van 97 euro (al heel veel voor een eenpersoons huishouden) naar 161 euro.

Afijn, dergelijke bedragen slaan helemaal nergens op en dus kwam ik tot de conclusie dat er iets niet klopt. Essent klantenservice gebeld. De standen klopten, maar de telefoniste vond het ook een absurd hoog verbruik en verwees mij naar Essent Gaswacht Friesland (storingsdienst, eigenaar boilers). Nog een telefoontje dus:

Mannetje van Essent (MvE): "Goedemiddag, Gaswacht Friesland"
Ik: "Ja, hallo, u spreekt met *** te Leeuwarden. Ik bel omdat ik een klacht heb over de stadsverwarming c.q. de bijbehorende huurboiler."
MvE: "Dan kan ik weinig voor u betekenen, mevrouw."
Ik: "Hoe bedoelt u? U levert toch die stadsverwarming en u verhuurt toch die boiler?"
MvE: "Dat klopt. En als er een storing is, kunt u ons bellen. Maar bij klachten kunnen wij niets voor u betekenen."
Ik: " Okee, dus ik huur iets van een bedrijf, maar als ik klachten heb over het product, dan kan ik dat bedrijf daar niet voor benaderen? Dat klinkt mij erg vreemd in de oren. "
MvE: "Ik kan weinig voor u doen."
Ik: "Mooi is dat, maar ik heb dus wel een groot probleem! "
MvE: [mompel, mompel] "Wat is uw klacht dan precies?"
Ik: "Nou, ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe boiler en sinds ik dat ding heb, is mijn maandelijkse voorschot VERDUBBELD. Ik ben er inmiddels achter dat ik in mijn uppie meer verbruik dan het gemiddelde Nederlandse gezin. Er klopt dus iets niet, want het gaat hier om absurde bedragen!"

Uiteindelijk heeft die vent me doorverbonden met iemand van de storingsdienst, die heel wat behulpzamer was. En die ook opmerkte dat er gister een gelijksoortige klacht uit dezelfde straat was gekomen. Morgen komt er een monteur bij me langs. Mocht die niets verkeerds vinden, dan zal ik hem sommeren om de boiler uit te schakelen. Dan maar een poosje op het werk douchen, want ik ga werkelijk geen honderd euro per maand uitgeven aan enkel warmte.

Ik ga zeker nog een brief op hoge poten aan Essent schrijven voor het volstrekt absurde gedrag van de medewerker. Ik viel echt van mijn stoel van verbazing bij zijn verhaal...
pi_43401896
je had dan ook gewoon moeten zeggen dat je een storing had...en geen klacht
pi_43402076
quote:
Op donderdag 9 november 2006 17:51 schreef het_fokschaap het volgende:
je had dan ook gewoon moeten zeggen dat je een storing had...en geen klacht
Bij mijn weten is er geen sprake van een storing. Wat trouwens ook al blijkt uit het feit dat iemand anders met exact hetzelfde probleem heeft gebeld. Ik denk eigenlijk dat die boiler gewoon een absurd hoog verbruik heeft. Dus die monteur mag morgen óf gaan zorgen dat ik dat ding in en uit kan schakelen, óf hij sluit 'm voorlopig maar helemaal af.
pi_43403742
Wel leuke reclames van Essent, zeg!
Moet je, kut?
Adriana (L)
pi_43404245
Heb ik afgelopen jaar ook gehad (met een nieuwe ketel)
Ik moest 750 euro bijbetalen na mijn afrekening, met gevolg dat mijn maand bedrag werd verhoogt van 150 euro naar 291 euro.
Gebeld met essent, bosch en cv monteur. Alles na gekeken en ok bevonden.
Gebeld met essent, bedrag verlaagt van 291 naar 240
2e afschrijving weer gewoon 291 euro
Ik dacht laat maar

Krijg ik laatst de nieuwe afrekening, krijg ik 1741 euro terug

Maandbedrag nu 168 euro
pi_43406998
Crosspost uit een ander topic:

Ik heb inmiddels briefjes rondgebracht in de hele straat (300 stuks ongeveer). Mijn telefoon staat roodgloeiend! Inmiddels ben ik erachter dat er een meneer is die al sinds 1999 met Essent in de clinch ligt hierover. Hij overweegt nu gerechtelijke stappen te ondernemen. Hij belt mij vanavond (zijn dochter belde me). Er zijn dus veel meer mensen met dit probleem! Er zijn echter ook mensen die dit probleem niet hebben, en die hebben een heel ander systeem; geen boiler maar een of ander apparaatje in hun meterkast. Ik ga die monteur morgen helemaal uithoren en ik laat het er zeker niet bij zitten!

Ook contact gehad met een vrouw die samenwoont met haar vriend in dezelfde woning als ik (ong. 50 vierkante meter) en die 300,- voorschot per maand moeten betalen!
  Moderator donderdag 9 november 2006 @ 20:14:23 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_43407163
quote:
Op donderdag 9 november 2006 18:59 schreef JimDavis het volgende:
Heb ik afgelopen jaar ook gehad (met een nieuwe ketel)
Ik moest 750 euro bijbetalen na mijn afrekening, met gevolg dat mijn maand bedrag werd verhoogt van 150 euro naar 291 euro.
Gebeld met essent, bosch en cv monteur. Alles na gekeken en ok bevonden.
Gebeld met essent, bedrag verlaagt van 291 naar 240
2e afschrijving weer gewoon 291 euro
Ik dacht laat maar

Krijg ik laatst de nieuwe afrekening, krijg ik 1741 euro terug

Maandbedrag nu 168 euro
Hmm ja. Je voorschotplan wordt gebaseerd op verbruik van het vorige jaar jaar. Dat plan wordt voor een heel jaar ineens aangemaakt. Het is mogelijk om de voorschotten handmatig allemaal aan te passen, maar het probleem is dan dat gegevens op je voorschotfacturen niet meer kloppen.

Dat je 1.741 euro terug krijgt is ook logisch. Immers, je verwachte verbruik wordt vooraf berekend, en gebaseerd daarop wordt je voorschotplan bepaald. Als jij dan in dat jaar veel minder verbruikt, krijg je dus een smak geld terug. Als dit jaar voorbij is, en het voorschotplan voor je volgende jaar wordt bepaald, zal dat ook weer een stuk lager zijn per maand
Breitling - Instruments for Professionals
pi_43407404
Net iemand aan de telefoon gehad die een jaar lang niet in zijn huis heeft gewoond en toen toch 1300 euro aan warmte moest betalen.

Hier is echt iets grondig mis.

Kan iemand misschien de titel wijzigen naar "Essent - problemen stadsverwarming"? Het schijnt namelijk veel meer voor te komen (in Almere is een speciale stichting opgericht), dus misschien dat dit topic dan nog nuttige info oplevert.
pi_43408429
mischien krijg je wel veel geld terug!
off the wall
  Moderator donderdag 9 november 2006 @ 21:02:22 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_43409190
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:20 schreef Isegrim het volgende:
Net iemand aan de telefoon gehad die een jaar lang niet in zijn huis heeft gewoond en toen toch 1300 euro aan warmte moest betalen.

Hier is echt iets grondig mis.

Kan iemand misschien de titel wijzigen naar "Essent - problemen stadsverwarming"? Het schijnt namelijk veel meer voor te komen (in Almere is een speciale stichting opgericht), dus misschien dat dit topic dan nog nuttige info oplevert.
Nah ik denk dat ie moet betalen omdat hij een voorschotplan heeft. Dat betaal je dus hoe dan ook. Maar 1300 euro, is meer dan 100 euro per maand, ik weet niet, das niet weinig. Punt voor VSP's is wel dat je t moet betalen, en dan krijg je daarna je geld terug. In dit geval is het dus zo dat hij 1300 euro moet betalen, maar als hij echt geen verbruik heeft gehad, dan krijgt hij het ook weer allemaal terug.

Aan de andere kant, als die ketel ofzo gewoon wel verbruik heeft, dan is dat kut, en is het denk ik het probleem van Essent.
pi_43409796
quote:
Op donderdag 9 november 2006 21:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nah ik denk dat ie moet betalen omdat hij een voorschotplan heeft. Dat betaal je dus hoe dan ook. Maar 1300 euro, is meer dan 100 euro per maand, ik weet niet, das niet weinig. Punt voor VSP's is wel dat je t moet betalen, en dan krijg je daarna je geld terug. In dit geval is het dus zo dat hij 1300 euro moet betalen, maar als hij echt geen verbruik heeft gehad, dan krijgt hij het ook weer allemaal terug.

Aan de andere kant, als die ketel ofzo gewoon wel verbruik heeft, dan is dat kut, en is het denk ik het probleem van Essent.
Hij heeft niets teruggekregen... Was 2004 of 2005.
pi_43411295
tvp- ik wil graag weten wat de monteur morgen gaat zeggen.
Tok.
  donderdag 9 november 2006 @ 21:53:31 #13
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_43411471
even een tvp plaatsen.

Tis wel aso hoog
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_43411837
Moet je ff kijken als iemand wiet planten heeft. Altijd raak
pi_43411876
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:01 schreef Teunebeun het volgende:
Dan zou de hele straat wietplanten moeten hebben, want het lijkt erop dat iedereen dit probleem heeft.
pi_43411975
De meeste wiet gebruikers zeggen niks het is maar dat je het weet
  donderdag 9 november 2006 @ 22:07:38 #17
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_43412092
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:05 schreef Teunebeun het volgende:
ONZ is verderop
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  Moderator donderdag 9 november 2006 @ 22:13:30 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_43412253
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:01 schreef Teunebeun het volgende:
Als de stroom vóór de meter wordt afgetapt valt er niets te merken hoor
pi_43412379
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:05 schreef Teunebeun het volgende:
Ja, en iedere gebruiker is ook teler natuurlijk.
pi_43412415
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als de stroom vóór de meter wordt afgetapt valt er niets te merken hoor
En dit gaat niet eens over een hoog stroomverbruik.
  Moderator donderdag 9 november 2006 @ 22:18:37 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_43412445
Maar een schakelaartje is toch zo te maken? Wij hebben een grote raketmotorvat ( ) en hebben er een 'lamp aan en uit' schakelaartje tussen de stekker en het apparaat. Werkt perfect! Voor t douchen ff 10 minuutjes aan, en na het douchen weer uit.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 9 november 2006 @ 23:04:03 #22
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_43414231
Hier zijn ze zelfs van de Essent komen meten omdat er zo onwaarschijnlijk weinig warmte werd gebruikt, geloof dat ze daar het principe van energiezuinig bouwen niet snappen
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_43414289
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:18 schreef Renesite het volgende:
Maar een schakelaartje is toch zo te maken? Wij hebben een grote raketmotorvat ( ) en hebben er een 'lamp aan en uit' schakelaartje tussen de stekker en het apparaat. Werkt perfect! Voor t douchen ff 10 minuutjes aan, en na het douchen weer uit.
Als er geen stekker aan zit, dan gaat dat niet. De stroomaansluiting zit achter het apparaat rechtstreeks in de muur ofzo. Kan ik niet bij.

Ik heb net een uur aan de telefoon gezeten met die man die hier dus al jaren mee bezig is. Ben nu te moe om het hele verhaal te doen, maar er is van alles aan de hand en de kans is groot dat ik (en mijn buurtgenoten) geld terug zal zien.

Ik zal het hele verhaal morgen wel even doen voor de geïnteresseerden.
pi_43415002
Mmh toch wel interessant om te volgen...

En hieruit blijkt wel weer heteen voordeel van een geiser boven een boiler

Weet trouwens niet welke van de 2 op jaarbasis goedkoper in het gebruik is een geiser of een boiler...

Iemand enig idee welke goedkoper is?
pi_43418091
Het is dus geen boiler wat ik heb (al noemde Essent het wel zo). Het is een 'doorstroomapparaat'. Volgens mij iets dat alleen gebruikt wordt bij stadsverwarming. Hiervoor had ik een boiler.

Even mijn historisch gebruik (had ik nog niet eens naar gekeken):

2003/2004: 18,60 GigaJoule
2004/2005: 18,80 GJ
2005/2006: 47,94 GJ

En dat dus terwijl ik het afgelopen jaar elk weekend van huis ben geweest!

Even in het kort wat er aan de hand is: simpel gezegd is het hele stadsverwarmingssysteem verrot. Eigenlijk zou het helemaal vervangen moeten worden. Er zijn verschillende problemen. Het eerste is dat de druk vanaf het aanjaagstation zodanig hoog is dat er geregeld kleppen springen bij mensen thuis. Dit is niet iets wat je merkt, totdat je rekening komt. Dan blijkt ineens dat je ook warmte verbruikt als je geen verwarming aan hebt en geen warm water gebruikt.

Daarnaast heeft Essent (en dat hebben ze toegegeven tegen die man) totaal verkeerde doorstroomapparaten geplaatst in 100 woningen. Ik heb dus ook zo'n verkeerd doorstroomapparaat. Dit is wat bij mij zorgt voor het absurd hoge verbruik. De eerste reactie van Essent tegen die man was: maar u hebt nu wel meer luxe. Ja, inderdaad, het warme water raakt nu nooit meer op, maar als dat betekent dat elke douche driemaal zo duur wordt, dan zit niemand op dergelijke 'luxe' te wachten.

Deze meneer heeft inmiddels een andere installatie weten te bevechten. Eén van zijn buren ook. Dat scheelt hen 20 GJ per jaar.

Er is meer, maar ik houd het nu even hierbij.

Wat ik concreet ga doen: als die monteur vanmiddag komt, vertel ik hem wat ik allemaal weet en zal ik erop staan dat mijn doorstroomapparaat zo snel mogelijk vervangen wordt. Ik heb het liefst dat hij vandaag al dit ding eruit haalt. Dan maar een poosje zonder warm water.

Ook overweeg ik sterk om gewoon niet te betalen totdat ze een oplossing hebben. De kans is sowieso groot dat ik mijn geld terug kan krijgen.

Het ergste van alles vind ik dat Essent dit allemaal onder de pet heeft gehouden. Mensen die belden over hoog verbruik kregen het advies om maar wat zuiniger te doen. Ik ben gister gebeld door een heel leger mensen en niemand wist wat er aan de hand was.

Kutbedrijf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')