![]()
Ik ben niet zo'n KLB-type, maar dit wil ik toch echt even delen.
Voorgeschiedenis: gister de afrekening ontvangen van Essent. Absurd hoog bedrag. Meer dan 600 euro bijbetalen. Belachelijk hoog verbruik aan warmte (stadsverwarming). Via internet uitgezocht dat ik in mijn eentje ruim 33 procent meer verbruik dan het
gemiddelde huishouden met stadsverwarming. Dat terwijl ik elk weekend van huis ben, vijf minuten per dag douche, tweemaal per week afwas en de verwarming zelden aanzet. Sinds vorig jaar heb ik echter een nieuwe boiler. Het verschil tussen deze boiler en de oude is dat de oude op een timer stond en twee uurtjes per dag aanging om warm water te maken (genoeg voor de hele dag), terwijl de nieuwe 24/7 aan staat. Hij kan ook niet worden uitgeschakeld. Ik had daar al zo mijn twijfels bij, maar nu blijkt uit mijn jaarafrekening dat elke douche mij rond de 3 euro kost. Mijn maandbedrag zou omhoog moeten gaan van 97 euro (al heel veel voor een eenpersoons huishouden) naar 161 euro.
Afijn, dergelijke bedragen slaan helemaal nergens op en dus kwam ik tot de conclusie dat er
iets niet klopt. Essent klantenservice gebeld. De standen klopten, maar de telefoniste vond het ook een absurd hoog verbruik en verwees mij naar Essent Gaswacht Friesland (storingsdienst, eigenaar boilers). Nog een telefoontje dus:
Mannetje van Essent (MvE): "Goedemiddag, Gaswacht Friesland"
Ik: "Ja, hallo, u spreekt met *** te Leeuwarden. Ik bel omdat ik een klacht heb over de stadsverwarming c.q. de bijbehorende huurboiler."
MvE: "Dan kan ik weinig voor u betekenen, mevrouw."
Ik: "Hoe bedoelt u?
![]()
U levert toch die stadsverwarming en u verhuurt toch die boiler?"
MvE: "Dat klopt. En als er een storing is, kunt u ons bellen. Maar bij klachten kunnen wij niets voor u betekenen."
Ik: "
![]()
Okee, dus ik huur iets van een bedrijf, maar als ik klachten heb over het product, dan kan ik dat bedrijf daar niet voor benaderen?
![]()
Dat klinkt mij erg vreemd in de oren.
![]()
"
MvE: "Ik kan weinig voor u doen."
Ik: "Mooi is dat, maar ik heb dus wel een groot probleem!
![]()
"
MvE: [mompel, mompel] "Wat is uw klacht dan precies?"
Ik: "Nou, ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe boiler en sinds ik dat ding heb, is mijn maandelijkse voorschot VERDUBBELD. Ik ben er inmiddels achter dat ik in mijn uppie meer verbruik dan het gemiddelde Nederlandse gezin.
![]()
Er klopt dus iets niet, want het gaat hier om absurde bedragen!"
Uiteindelijk heeft die vent me doorverbonden met iemand van de storingsdienst, die heel wat behulpzamer was. En die ook opmerkte dat er gister een gelijksoortige klacht uit dezelfde straat was gekomen. Morgen komt er een monteur bij me langs. Mocht die niets verkeerds vinden, dan zal ik hem sommeren om de boiler uit te schakelen. Dan maar een poosje op het werk douchen, want ik ga werkelijk geen honderd euro per maand uitgeven aan enkel warmte.
![]()
Ik ga zeker nog een brief op hoge poten aan Essent schrijven voor het volstrekt absurde gedrag van de medewerker. Ik viel echt van mijn stoel van verbazing bij zijn verhaal...