abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43317818
Hallo,

Ik heb in mijn nieuwe huis een haard laten metselen en laten stuken. Nu hoorde ik van een kennis dat bij haar het stuukwerk was gescheurd toen de haard aan ging, omdat deze te warm was geworden, uit was gaan zetten, waardoor dus het stuukwerk was gescheurd....nu vraag ik me af of ik hier ook op moet letten, want zover mijn informatie reikt wordt de haard aan de buitenkant NIET warm....er zit een dubbelwandig rvs rookkanaal in, wat je volgens de bouwer met blote handen vast kan pakken zonder iets te merken......

Graag jullie ervaringen!
pi_43317989
Mijn ouders hebben de haard ook gestucd, niets aan het handje, goed isoleren het rookkanaal!
Trots van het Noorden!
  dinsdag 7 november 2006 @ 10:41:49 #3
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_43318477
als je ervoor zorgt dat je de eerste paar keer niet te hoog opstookt kan er niet echt iets mis gaan. Langzaam aan warmer maken. Dus niet meteen knetter hoog opvuren.....
Trust me, I know what I'm doing......
pi_43318558
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 10:10 schreef jorman het volgende:
Hallo,

Ik heb in mijn nieuwe huis een haard laten metselen en laten stuken. Nu hoorde ik van een kennis dat bij haar het stuukwerk was gescheurd toen de haard aan ging, omdat deze te warm was geworden, uit was gaan zetten, waardoor dus het stuukwerk was gescheurd....nu vraag ik me af of ik hier ook op moet letten, want zover mijn informatie reikt wordt de haard aan de buitenkant NIET warm....er zit een dubbelwandig rvs rookkanaal in, wat je volgens de bouwer met blote handen vast kan pakken zonder iets te merken......

Graag jullie ervaringen!
Je moet eens aan die kennis vragen wanneer dat is gaan scheuren. Als ik het verhaal een beetje goed lees, is het gaan scheuren terwijl het stucwerk er pas op zat. Dan krijg je idd als het te vlug droogt doordat je bv de kachel aan hebt of id. kans op krimpscheuren (althans dat is de benaming hier in de omgeving) Is het stucwerk droog, en dat duurt echt wel ff is er normaal geen probleem.
  dinsdag 7 november 2006 @ 10:47:48 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43318637
Het kan ook zijn dat de haard niet geisoleerd was, of enkelsteens (de schouw). Het metselwekr zal door de temperatuurverschillen nog iets uitzetten danwel krimpen. Het stucwerk zal logischerwijs dan gaan scheuren.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43322383
Wat ons is verteld, is het wat overdreven, met je blote handen zonder iets te merken...

Het enige dubbelwandige kanaal dat je zonder brandwerende platen (fermacell of promatec ofzo) mag aftimmeren is isoduct. Maar aan de buitenkant wordt dit nog altijd zo'n 70 graden.

Wat vaak wordt gedaan, is dat het dubbelwandige kanaal pas op de 1e verdieping wordt toegepast. Op de begane grond wordt dan enkelwands toegepast (wat dan met klei aan elkaar wordt vastgemaakt).
Waarom dat kan blijft voor mij een raadsel.
Maar misschien is dit bij jullie kennis ook wel zo gebeurd en is daarom het stuucwerk gaan scheuren.
pi_43328789
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 13:14 schreef arithaterhorst het volgende:
Wat ons is verteld, is het wat overdreven, met je blote handen zonder iets te merken...

Het enige dubbelwandige kanaal dat je zonder brandwerende platen (fermacell of promatec ofzo) mag aftimmeren is isoduct. Maar aan de buitenkant wordt dit nog altijd zo'n 70 graden.

Wat vaak wordt gedaan, is dat het dubbelwandige kanaal pas op de 1e verdieping wordt toegepast. Op de begane grond wordt dan enkelwands toegepast (wat dan met klei aan elkaar wordt vastgemaakt).
Waarom dat kan blijft voor mij een raadsel.
Maar misschien is dit bij jullie kennis ook wel zo gebeurd en is daarom het stuucwerk gaan scheuren.
Aha, ok,

Wij hebben een schouw die gemetseld is, en volgens mij is het kanaal wat op de begane grond is gemaakt inderdaad niet dubbelwandig, maar het kanaal op de 1e verdieping en op zolder wel... nu wil ik deze kanalen isoleren en aftimmeren met mdf. Moet ik nog ergens rekening mee houden, gezien het feit dat de buitenkant van het kanaal toch 70 graden kan worden???

Alvast bedankt voor alle reacties
pi_43329489
Wij hebben in dubio gestaan om isoduct te nemen (wat 70 graden aan de buitenkant is) of een regulier dubbelwandig systeem.

Heb je helex, dan moet de buitenkant met fermacell of iets dergelijks worden afgetimmerd. Helex kun je, als de schoorsteen brand, niet aanraken (wordt over de 100 graden).

Isoduct is theoretisch 70 graden aan de buitenkant. Na een paar jaar stoken wordt dat heel langzaam warmer. Daarom wordt ook bij Isoduct aangeraden om toch met iets brandwerends af te timmeren.
Als je daarmee hebt afgetimmerd, dan kun je daarop gewoon gipsplaten of mdf of iets dergelijks doen.

Nou ja, tot zover hoe wij onze schoorsteen gaan wegwerken .
pi_43336923
Je schrijft niet wat voor een haard. Is het een openhaard of een openhaard met daarin een inbouwhaard.
Wij hadden een openhaard.
Daarin werd een inbouwhaard geplaats welke voorzien was van stalen pijpen.
Deze pijpen trokken onder lucht aan welke werd verwarmd en boven de haard de kamer weer verwarmd in kwam.
Echter een gedeelte van de hitte ging tussen de buizen door, waardoor de stalen kap boven de haard heet werd.
De daartegen gemetselde stenen en het stuckwerk vertoonde door het uitzetten een haarscheur. Enkel bij het stoken.
Als er niet gestookt werd zag dit niet. Van 1 meter afstand was deze haarscheur trouwens niet te zien.
Sinds een 4-5 tal jaren hebben we een ander inbouwhaard (Barbas) welke dubbelwandig is. Door deze haard word de stalen kap en het metselwerk alsmede het stuckwerk niet meer warm. Dit komt omdat er meer warmte de kamer ingevoerd word.
Het afvoerkanaal op de slaapkamer er boven zijn elementen van 50 x50 cm dubbelwandig. Deze geven een geringe warmte af. Voorheen was dat meer.

[ Bericht 3% gewijzigd door Solingjan op 07-11-2006 22:34:41 ]
pi_43341071
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 16:59 schreef jorman het volgende:

[..]

Aha, ok,

Wij hebben een schouw die gemetseld is, en volgens mij is het kanaal wat op de begane grond is gemaakt inderdaad niet dubbelwandig, maar het kanaal op de 1e verdieping en op zolder wel... nu wil ik deze kanalen isoleren en aftimmeren met mdf. Moet ik nog ergens rekening mee houden, gezien het feit dat de buitenkant van het kanaal toch 70 graden kan worden???

Alvast bedankt voor alle reacties
Ik zou het kanaal met gipsplaten afwerken, dat is dan toch weer beter brandwerend dan mdf.
pi_43342001
Inderdaad
Constructie maken van balkjes. Hier tegenaan gipsplaten. De tussenruimte opvullen met glaswol
Kunt isoleren met glaswol zonder bindmiddel.
Na te vragen bouwmarkt/groothandel of Isover.nl
Voor de trek is het altijd beter dat het hele kanaal heet wordt. Hoe heter/warmer des te beter trek.

"In principe kan een glaswol toegepast rond gebakken schouwpotten, op voorwaarde dat de wandtemperatuur binnen bepaalde grenzen blijft,” antwoordt Annick Hulsman. “Vanaf een temperatuur van 250°C zal echter wel het bindmiddel (waarmee de glaswolvezels aan elkaar zijn gekleefd) diffunderen. Dit fenomeen gaat gepaard met een onaangename geur, meer niet.
In het geval de wandtemperatuur veel hoger zou oplopen dan de toepassingstemperatuur van glaswol nl. ongeveer 550°C moet je je overigens vragen beginnen stellen over het al dan niet goed functioneren van je kachel.”

Weet nog niet wat voor haard het is???
pi_43343398
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden en tips. Het is een gemetselde openhaard, zie onderstaande foto:

Het kanaal op de eerste etage ziet er zo uit:

Hoop dat het zo wat duidelijker wordt!! Als ik het goed begrijp kan ik het geheel dus het beste met mineraalwol isoleren en daarna met gipsplaten aftimmeren?

[ Bericht 17% gewijzigd door jorman op 09-11-2006 14:42:32 ]
pi_43345085
Ehhh, ligt het aan mij of zien jullie ook geen foto's?
  woensdag 8 november 2006 @ 07:59:48 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43349406
kruisjes
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43351377
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 22:58 schreef jorman het volgende:
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden en tips. Het is een gemetselde openhaard, zie onderstaande foto:
[afbeelding]

Het kanaal op de eerste etage ziet er zo uit:
[afbeelding]

Hoop dat het zo wat duidelijker wordt!! Als ik het goed begrijp kan ik het geheel dus het beste met mineraalwol isoleren en daarna met gipsplaten aftimmeren?
kruisjes
Heb je trouwens een klep in het kanaal zitten???
pi_43395415
Zo, de foto's doen het nu... ik wil morgen het kanaal gaan isoleren, dus hierbij nogmaals mijn vraag: Als ik het goed begrijp kan ik het geheel dus het beste met mineraalwol isoleren en daarna met gipsplaten aftimmeren?

Thnx all!
pi_43401076
Ik zou geen gipsplaten nemen maar fermacellplaten. Die zijn iets brandwerender.

Als de pijp dubbelwandig is hoeft isoleren niet, je hebt dan een klein beetje warmte-lekkage naar de (slaap?)kamer.

Als het om de schoorsteen en schouw beneden gaat, daar kun je gewoon op stucen hoor.
pi_43401201
quote:
Op donderdag 9 november 2006 14:43 schreef jorman het volgende:
Zo, de foto's doen het nu... ik wil morgen het kanaal gaan isoleren, dus hierbij nogmaals mijn vraag: Als ik het goed begrijp kan ik het geheel dus het beste met mineraalwol isoleren en daarna met gipsplaten aftimmeren?

Thnx all!
2 balkjes op de muren ongeveer 10 cm van de pijp vandaan.
1 balkje haaks op de balkjes in het midden Kun je onder en boven met beugeltjes vastzetten.
Als je nu eerst onder op de grond 30 en 30 cm aftekent van af de muur zodat je van beide kanten bij elkaarkomt
Dan komt de buitenkant/hoek van het middelste balkje daar te zitten.
Dit ivm de gipsplaat die kun je dan middendoor snijden. en heb je twee stukken van 260 x30cm welke je dan aan beide kanten er tegenaan kunt schroeven.
Voordat je de 2e gipsplaat er tegenschroeft kun je dan eerst de glaswol er tussen zetten losjes niet aandrukken
maar wel overal.
Zet je balkjes vast met slagpluggen. Baljes van 44x44 moeten ruim voldoende zijn.
Je kunt de balkjes ook inzagen zodat je drarsbalkjes er tuusen kunt zetten.

O ja en dan die openhaard. Ga maar is rustig kijken naar een inbouwhaard. Daar heb je veel meer plezier van dan dit
open onding. Alles maar dan werkelijk alles komt onder de roet te zitten.
Daarbij is het rendement van een inbouwhaard vele malen hoger. Als je er dan ook nog een hebt met ventilators dan hoef je in de kamer je cv al niet meer aan te doen.

Wat zei degene die hem heeft gemetseld. Hoe lang moest je wachten met stoken,
En als je begint te stoken. Zachtjes beginnen. Als je hem een tijdje hebt gebruikt zodat hij zich goed heeft gezet en droog is., dan pas stucken.
Wil je spiegelglad stuckwerk of wat strucktuur?

[ Bericht 10% gewijzigd door Solingjan op 09-11-2006 17:41:17 ]
pi_43401700
quote:
Op donderdag 9 november 2006 17:30 schreef Solingjan het volgende:

[..]

2 balkjes op de muren ongeveer 10 cm van de pijp vandaan.
1 balkje haaks op de balkjes in het midden Kun je onder en boven met beugeltjes vastzetten.
Als je nu eerst onder op de grond 30 en 30 cm aftekent van af de muur zodat je van beide kanten bij elkaarkomt
Dan komt de buitenkant/hoek van het middelste balkje daar te zitten.
Dit ivm de gipsplaat die kun je dan middendoor snijden. en heb je twee stukken van 260 x30cm welke je dan aan beide kanten er tegenaan kunt schroeven.

Voordat je de 2e gipsplaat er tegenschroeft kun je dan eerst de glaswol er tussen zetten losjes niet aandrukken
maar wel overal.
Zet je balkjes vast met slagpluggen. Baljes van 44x44 moeten ruim voldoende zijn.
Je kunt de balkjes ook inzagen zodat je drarsbalkjes er tuusen kunt zetten.

O ja en dan die openhaard. Ga maar is rustig kijken naar een inbouwhaard. Daar heb je veel meer plezier van dan dit
open onding. Alles maar dan werkelijk alles komt onder de roet te zitten.
Daarbij is het rendement van een inbouwhaard vele malen hoger. Als je er dan ook nog een hebt met ventilators dan hoef je in de kamer je cv al niet meer aan te doen.

Wat zei degene die hem heeft gemetseld. Hoe lang moest je wachten met stoken,
En als je begint te stoken. Zachtjes beginnen. Als je hem een tijdje hebt gebruikt zodat hij zich goed heeft gezet en droog is., dan pas stucken.
Wil je spiegelglad stuckwerk of wat strucktuur?
Goed verhaal, maar een klein rekenfoutje

Gebruik niet 30x30 maar 29,5 x 29,5 en snij je gipsplaat door op op 29,5 ipv 30. 1 kant van de koof is dan een plaatje van 29,5 x 260 en de andere kant is 30,5 x 260. De buitenmaat is dan 30,5x30,5x260
pi_43402131
Ja maar Pino toch, ik had ze nettjes tegenelkaar willen zetten met de mooie kopsekanten. Of eigenlijk een spleetje er tussen van een centimeter.
zodat dat met knauf roodband of rigips voegenvuller met bandweefsel mooi afgewerkt kan worden.
pi_43402301
Ik zie aan de foto dat de muren met hechtmiddel zijn ingesmeerd. Ga je binnenkort stucken?
Toch niet de openhaard al.
pi_43418391
Heren en dames ook

Bedankt voor de tips... dat van die inbouwhaard leg ik even naast me neer, omdat ik net 3000 euro uit heb gegeven om deze haard te laten bouwen overigens als een haard goed is gebouwd komt niet je hele huis onder de roet.... buiten het feit dat de haard een onderaanvoer van lucht heeft en ruim 7 meter pijp naar het dak, ken ik genoeg mensen met open haarden die geen of heel weinig roetvorming met zich meebrengen.....en anders heb ik 1 keer per jaar een fijne verfklus

Inmiddels is de haard ook al gestuukt en dat ziet er superstrak uit. Ik denk dat ik de koof inderdaad maak met balken en gipsplaten, en isoleren met rockwool.... bedankt voor alle tips in ieder geval!
pi_43419245
Nog even een extra vraagje over isoleren.... ik heb in mijn woonkamer in de hoek van de kamer een rioleringsbuis 100mm lopen. Deze ga ik afwerken met een schuine koof, zodat er geen hoeken ontstaan. Wat kan ik doen om het geluid van de riolering zo goed mogelijk te isoleren? ik heb geen zin in plop en plasgeluiden als ik net aan een glaasje wijn zit natuurlijk

Bedankt!
pi_43427751
Bij mijn weten bestaat daar speciale 'lood'isolatie voor. Wat je verder naturrlijk met glaswol kunt isoleren.

Daarmee ben je het meeste geluid wel kwijt.
pi_43436563
Ik zou i.p.v. houten balkjes weer kiezen voor de metalen staanders.
Ga je je rookgaskanaal brandwerend afwerken, dan moet je niet beginnen met brandbaar materiaal nummer 1 en dat is hout.
Dan heeft de verdere afwerking ook weinig nut.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')