Je moet eens aan die kennis vragen wanneer dat is gaan scheuren. Als ik het verhaal een beetje goed lees, is het gaan scheuren terwijl het stucwerk er pas op zat. Dan krijg je idd als het te vlug droogt doordat je bv de kachel aan hebt of id. kans op krimpscheuren (althans dat is de benaming hier in de omgeving) Is het stucwerk droog, en dat duurt echt wel ff is er normaal geen probleem.quote:Op dinsdag 7 november 2006 10:10 schreef jorman het volgende:
Hallo,
Ik heb in mijn nieuwe huis een haard laten metselen en laten stuken. Nu hoorde ik van een kennis dat bij haar het stuukwerk was gescheurd toen de haard aan ging, omdat deze te warm was geworden, uit was gaan zetten, waardoor dus het stuukwerk was gescheurd....nu vraag ik me af of ik hier ook op moet letten, want zover mijn informatie reikt wordt de haard aan de buitenkant NIET warm....er zit een dubbelwandig rvs rookkanaal in, wat je volgens de bouwer met blote handen vast kan pakken zonder iets te merken......
Graag jullie ervaringen!
Aha, ok,quote:Op dinsdag 7 november 2006 13:14 schreef arithaterhorst het volgende:
Wat ons is verteld, is het wat overdreven, met je blote handen zonder iets te merken...
Het enige dubbelwandige kanaal dat je zonder brandwerende platen (fermacell of promatec ofzo) mag aftimmeren is isoduct. Maar aan de buitenkant wordt dit nog altijd zo'n 70 graden.
Wat vaak wordt gedaan, is dat het dubbelwandige kanaal pas op de 1e verdieping wordt toegepast. Op de begane grond wordt dan enkelwands toegepast (wat dan met klei aan elkaar wordt vastgemaakt).
Waarom dat kan blijft voor mij een raadsel.
Maar misschien is dit bij jullie kennis ook wel zo gebeurd en is daarom het stuucwerk gaan scheuren.
Ik zou het kanaal met gipsplaten afwerken, dat is dan toch weer beter brandwerend dan mdf.quote:Op dinsdag 7 november 2006 16:59 schreef jorman het volgende:
[..]
Aha, ok,
Wij hebben een schouw die gemetseld is, en volgens mij is het kanaal wat op de begane grond is gemaakt inderdaad niet dubbelwandig, maar het kanaal op de 1e verdieping en op zolder wel... nu wil ik deze kanalen isoleren en aftimmeren met mdf. Moet ik nog ergens rekening mee houden, gezien het feit dat de buitenkant van het kanaal toch 70 graden kan worden???
Alvast bedankt voor alle reacties
kruisjesquote:Op dinsdag 7 november 2006 22:58 schreef jorman het volgende:
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie antwoorden en tips. Het is een gemetselde openhaard, zie onderstaande foto:
[afbeelding]
Het kanaal op de eerste etage ziet er zo uit:
[afbeelding]
Hoop dat het zo wat duidelijker wordt!! Als ik het goed begrijp kan ik het geheel dus het beste met mineraalwol isoleren en daarna met gipsplaten aftimmeren?
2 balkjes op de muren ongeveer 10 cm van de pijp vandaan.quote:Op donderdag 9 november 2006 14:43 schreef jorman het volgende:
Zo, de foto's doen het nu... ik wil morgen het kanaal gaan isoleren, dus hierbij nogmaals mijn vraag: Als ik het goed begrijp kan ik het geheel dus het beste met mineraalwol isoleren en daarna met gipsplaten aftimmeren?
Thnx all!
Goed verhaal, maar een klein rekenfoutjequote:Op donderdag 9 november 2006 17:30 schreef Solingjan het volgende:
[..]
2 balkjes op de muren ongeveer 10 cm van de pijp vandaan.
1 balkje haaks op de balkjes in het midden Kun je onder en boven met beugeltjes vastzetten.
Als je nu eerst onder op de grond 30 en 30 cm aftekent van af de muur zodat je van beide kanten bij elkaarkomt
Dan komt de buitenkant/hoek van het middelste balkje daar te zitten.
Dit ivm de gipsplaat die kun je dan middendoor snijden. en heb je twee stukken van 260 x30cm welke je dan aan beide kanten er tegenaan kunt schroeven.
Voordat je de 2e gipsplaat er tegenschroeft kun je dan eerst de glaswol er tussen zetten losjes niet aandrukken
maar wel overal.
Zet je balkjes vast met slagpluggen. Baljes van 44x44 moeten ruim voldoende zijn.
Je kunt de balkjes ook inzagen zodat je drarsbalkjes er tuusen kunt zetten.
O ja en dan die openhaard. Ga maar is rustig kijken naar een inbouwhaard. Daar heb je veel meer plezier van dan dit
open onding. Alles maar dan werkelijk alles komt onder de roet te zitten.
Daarbij is het rendement van een inbouwhaard vele malen hoger. Als je er dan ook nog een hebt met ventilators dan hoef je in de kamer je cv al niet meer aan te doen.
Wat zei degene die hem heeft gemetseld. Hoe lang moest je wachten met stoken,
En als je begint te stoken. Zachtjes beginnen. Als je hem een tijdje hebt gebruikt zodat hij zich goed heeft gezet en droog is., dan pas stucken.
Wil je spiegelglad stuckwerk of wat strucktuur?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |