Ik ben net terug van Lanzarote, ik ben er een week geweest. Het eiland is zeker niet slecht, maar wat er te zien is kan je op een paar dagen wel gezien hebben. Wat betreft de discussie tussen de believers en onze Rietwaerder, de brandweerszoon het volgende. Ik heb het namelijk nagevraagd ter plekke en beide partijen hebben hier een beetje gelijk.
Er zijn in het hele nationale park/vulkaangebied nog een 5-tal plekken waar de grond warm is op een diepte van enkele meters. De meeste plekken hebben een temperatuur van rond de 300°C, de plek waar het restaurant gelegen is is iets warmer nog. Alles wat je er ziet, het spontaan ontbranden van takken, het stoomwater, de hete steentjes en de barbecue put zijn wel degelijk het gevolg van de hitte die uit de aarde komt.
Waarom is niet het hele gebied warm maar enkel een paar plekken? Dat komt omdat de hitte geen echte stralingshitte is van een lavastroom een paar meter onder je voeten, maar omdat de hitte enkel naar boven kan uit een magmakamer op een diepte van 3000 meter via scheuren en spleten in de aarde, die hitte kan geen 3000 meter overbruggen door solid rock. Deze magmakamer staan niet meer in verbinding met het magmasysteem dieper in de planeet.
Waarom is dan niet de hele omgeving van het resaurant warm, wat toch zou moeten? Aha en hier komt de aap uit de mouw en hier komt het gelijk van Rietvaerder. De plaats waar het restaurant gebouwd is, is metershoog opgehoogd door de mens. Tegelijk met het ophogen hebben ze een buizensysteem aangelegd om de hitte die uit de grond komt te kanaliseren naar een paar punten. Als je goed kijkt en tegen de hitte kunt, zie je in de barbecueput de buizen toekomen lands de wanden van die put. De geisers? Echte aardwarmte, maar de natuur is er wel een beetje geholpen. De plaats waar de warme steentjes liggen? Buizen eronder met aardwarmte.
Dus: wat je ziet is wel degelijk 'echte' vulkaanhitte, maar de natuur is toch een beetje geholpen door de mens. Ik heb ook tankwagen zien rijden. Maar er zat water in