Ik moet hier even op reageren.
Jullie weten waarschijnlijk niet hoe kabelnetten e.d. zijn opgebouwd.
1) er is een "ontvangststation" (lokaal centrum) in $stad in dit ontvangststation komen al dan niet via meerdere routes glasvezel verbindingen binnen vanuit een headend (dit is bijvoorbeeld een centraal ontvangststation, waar de schotels e.d. staan) en daarnaast dataverbindingen voor internet. Vaak gaan deze verbindingen van data en tv via 1 en dezelfde glasvezels, als je geluk hebt is het "ontvangststation" via 2 routes aangesloten, niet altijd is dit nog het geval.
2) na dit ontvangst station gaat het naar een zogenaamd distributie centrum (betonnen gebouwtjes van 10m2 ongeveer), ook dit gaat via glasvezel, vaak via 2 routes niet altijd.
3) na dit distributie centrum gaan er glasvezels naar de wijkcentrums toe (kastjes van 2 meter breed 30 diep ongeveer), dit is vaak een enkelvoudige glasvezel, niet redundant.
4) na de wijkcentrums gaat de verbinding over coax naar groepsversterkers (afstand in de praktijk ongeveer maximaal 500 meter)
5) na de groepsversterkers gaat het naar de diversen eindversterkers, waar jouw huis op aangesloten zit.
Je begrijpt dat het er genoeg mogelijkheden zijn waar het mis kan gaan, er wordt vaak te snel met het vingertje richting de g*r* kabelmaatschappij gewezen.
9 van de 10 x is er een stroomstoring in het gebied van bijvoorbeeld het wijkcentrum/groepsversterker/eindversterker, het kan best zo zijn dat jouw huis wel stroom heeft.
Daarnaast heb je ook fijne aannemers die wel eens een 96 voudige vezel doorharken met hun fijne graafmachine, het lassen van een 96voudige vezel kan tot 12-18 duren.
De meeste verstoringen bij de kabelbedrijven als de schuld bij de kabelbedrijven ligt zijn vaak binnen de 4 uur opgelost.
Is de oorzaak van buitenaf, komen er vaak zaken bij kijken zoals: waar bevindt de kabelschade zich, welke aannemer heeft er mankracht beschikbaar om de glasvezel te lassen.
Ik hoop dat je nu een beetje begrijpt dat het niet altijd die g*r* kabelmaatschappij is.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.