abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43279661
Vraagje... en toch maar in CUL...

Hoe houden jullie je firtuurpan zo optimaal mogelijk?

Heb net oude olie eruitgehaald... het mandje heeft inmiddels een koper/goud/vettig laagje gekregen... en ook de frituurbak (die ik kan verwijderen) is vies boven het niveau van waa normaal de olielaag staat... vet is aangekoekt, en is alleen met blote hand eraf te scrubben/rullen(afwasborstels en dreft helpen niet echt, en ook de afwasmachine kan dat er niet afkrijgen...)

Ben ik nou te schoonmakerig? of hebben jullie handige tips...
pi_43279745
Ik heb net een nieuwe dus nog niet schoongemaakt, weet nu zo ook nog geen handige tip voor je.. heeft je moeder geen handige tip? Moeders weten dat soort dingen vast wel.. succes!
Drukqs gebruik wordt zo geromantiseerd
last.fm
pi_43279764
op 'n schoonmaaksite zeggen ze dat je de pan gewoon met water moet vullen tot de max/min-streep en er vervolgens een vaatwasmachinetabletje in moet doen. Vervolgens zet je de pan op 110 graden. Als de pan deze temperatuur bereikt heeft, laat je hem afkoelen en spoel je hem om met water.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_43279802
damn das nog eens een goede tip
Drukqs gebruik wordt zo geromantiseerd
last.fm
pi_43279812
ik gebruik zelf geen frituurvet, maar zonnebloemolie.
de frituurpan zelf wordt minder vet, en het eten is ook gezonder (zeggen ze) en hij is zoiezo makkelijker schoon te maken.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  maandag 6 november 2006 @ 00:34:14 #6
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_43279817
Dreft, en heel heet water. Die tip van Jordy-B klinkt ook goed maar ik ben bang dat dat rotzooi bij de waterrand gaat opleveren, aangezien het water daar verdampt en het schoonmaakmiddel gelijk aan de pan vastbakt.
Vampire Romance O+
pi_43279823
quote:
Op maandag 6 november 2006 00:31 schreef Jordy-B het volgende:
op 'n schoonmaaksite zeggen ze dat je de pan gewoon met water moet vullen tot de max/min-streep en er vervolgens een vaatwasmachinetabletje in moet doen. Vervolgens zet je de pan op 110 graden. Als de pan deze temperatuur bereikt heeft, laat je hem afkoelen en spoel je hem om met water.
Dat las ik laatst ook ergens. Heeft iemand deze tip ooit in de praktijk gebracht...., en werkt dat echt?
pi_43279861
Geen idee, nog niet geprobeerd...

je moet trouwens wel oppassen met de stoom die het water geeft, want daar kunnen de electrische elementen in de deksel niet goed tegen (ligt er ook aan wat voor frituurpan je hebt, natuurlijk)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_43279867
De aangekoekte troep krijg je er af door het een (paar) uur te laten weken in heet water met st.marc (jeweetwel, waar je ook behang mee afweekt) Daarna borstel/schraap je het er makkelijk af ben ik toevallig vorige week achtergekomen.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_43279925
quote:
Op maandag 6 november 2006 00:34 schreef MouseOver het volgende:
Dreft, en heel heet water. Die tip van Jordy-B klinkt ook goed maar ik ben bang dat dat rotzooi bij de waterrand gaat opleveren, aangezien het water daar verdampt en het schoonmaakmiddel gelijk aan de pan vastbakt.
De pan wordt toch niet heter dan het water? Da's tenminste behoorlijk onwaarschijnlijk bij frituurpannen die het verhittingselement in de olie hebben hangen, ipv onder de pan... en dat zijn de meeste. De pan kan dus niet veel heter worden dan honderd graden en zal er niets aan vastbakken (eigenlijk sowieso niet, omdat er een behoorlijke hoeveelheid stoom langs loopt)
pi_43279968
quote:
Op maandag 6 november 2006 00:36 schreef Adfundum het volgende:
De aangekoekte troep krijg je er af door het een (paar) uur te laten weken in heet water met st.marc (jeweetwel, waar je ook behang mee afweekt) Daarna borstel/schraap je het er makkelijk af ben ik toevallig vorige week achtergekomen.
idd... maar dan kan je ook andere (super)ontvetters gebruiken. Bij st. marc heb ik het gevoel dat er een laagje achter blijft. Da's geen probleem als je het gebruikt op een te schilderen muurtje, maar het lijkt me een minder fijn idee bij een pan waar ik patat in ga bakken.
  maandag 6 november 2006 @ 00:42:02 #12
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_43279990
quote:
Op maandag 6 november 2006 00:34 schreef Mirre het volgende:

[..]

Dat las ik laatst ook ergens. Heeft iemand deze tip ooit in de praktijk gebracht...., en werkt dat echt?
Ja op zich wel
Of uitkoken met soda werkt ook wel prettig.
Op tijd vet verversen dat scheelt ook aanbak resten etc.
Wat ik vaak doe mocht het een keer wat hardnekkig zijn, met zo'n staalwolletje en afwasmiddel die randen langs dan is het ook zo schoon.

Succes
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_43280001
Je kan ook even lekker de hogedrukspuit door je pan laten gieren.
  maandag 6 november 2006 @ 00:45:28 #14
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_43280059
quote:
Op maandag 6 november 2006 00:39 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De pan wordt toch niet heter dan het water? Da's tenminste behoorlijk onwaarschijnlijk bij frituurpannen die het verhittingselement in de olie hebben hangen, ipv onder de pan... en dat zijn de meeste. De pan kan dus niet veel heter worden dan honderd graden en zal er niets aan vastbakken (eigenlijk sowieso niet, omdat er een behoorlijke hoeveelheid stoom langs loopt)
Nee, ik bedoel bij de rand van het waterpeil.. door de golfjes die tegen de rand aanklotsen en daar direct verdampen met achterlating van het opgeloste schoonmaakspul.
Vampire Romance O+
  maandag 6 november 2006 @ 00:46:42 #15
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_43280132
quote:
Op maandag 6 november 2006 00:45 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel bij de rand van het waterpeil.. door de golfjes die tegen de rand aanklotsen en daar direct verdampen met achterlating van het opgeloste schoonmaakspul.
Ja, maar je hebt een pan met kokend water die niet of nauwelijks warmer is dan de inhoud... Die golfjes krijgen helemaal niet de kans om droog te verdampen tegen de rand van de pan (het condenseert eerder dan het verdampt) vanwege de grote hoeveelheid stoom/damp die langs de rand blijft lopen. En het kookt niet lang genoeg om duidelijke strepen te zien (als je een pan water laat indampen, zie je pas in de buurt van de bodem dat er behoorlijk wat kalk wordt afgezet.. en da's dan met een pan die wèl warmer wordt dan de inhoud)

En dan nog... Je moet het naderhand toch afspoelen en/of naschrobben, dus zal het geen noemenswaardig probleem opleveren.
pi_43280149
quote:
Op maandag 6 november 2006 00:42 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Ja op zich wel
Of uitkoken met soda werkt ook wel prettig.
Op tijd vet verversen dat scheelt ook aanbak resten etc.
Wat ik vaak doe mocht het een keer wat hardnekkig zijn, met zo'n staalwolletje en afwasmiddel die randen langs dan is het ook zo schoon.

Succes
Bij mijn frituurpan is dat dus uit den boze... maag geen staalwol doen... beschadigt de pan...

Met dat blokje is overigen wel een puik idee, maar je moet wel voorzichtig zijn denk ik...

Overigens is de binnenkant van de deksel natuurlijk ook vies.. van het spetteren natuurlijk... maar na de eerste keer was dat al niet meer eraf te krijgen... Heb wel zo het gevoel dat velen het gewoon laten zitten...
pi_43280166
quote:
Op maandag 6 november 2006 00:46 schreef gateway het volgende:
vaker schoonmaken werkt ook!
Hoe vaak maak jij 'm schoon? Na iedere bakbeurt toch niet?
pi_43280230
Die van ons is niet meer te redden, heb eens een half uur staan boenen met een schuurspons. Gewoon doorbakken en niet kijken waar je frieten vandaan komen is de oplossing.
  maandag 6 november 2006 @ 01:08:28 #20
67385 ROG
Go on, say it.
pi_43280468
quote:
Op maandag 6 november 2006 00:54 schreef maka het volgende:
Die van ons is niet meer te redden, heb eens een half uur staan boenen met een schuurspons. Gewoon doorbakken en niet kijken waar je frieten vandaan komen is de oplossing.
En vervroegd de pijp uitgaan.
  maandag 6 november 2006 @ 11:43:10 #21
97348 Matness
Matt about you
pi_43286535
quote:

[..]

ja, perfecte tip
  maandag 6 november 2006 @ 11:56:25 #22
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_43286949
quote:

[..]

Van het weekend ook nog zo gedaan na een Google actie gevonden tip. Werkt opzich prima. Wel ff echt kokend water erbij flikkeren.

Als je een jaar je frituurpan niet schoongemaakt heb kan ik me voorstellen dat deze tip niet helemaal 100% het resultaat zal hebben wat je wou willen.
Where law ends, tyrrany begins.
  maandag 6 november 2006 @ 13:38:27 #23
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_43289575
quote:
Op maandag 6 november 2006 00:51 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

Hoe vaak maak jij 'm schoon? Na iedere bakbeurt toch niet?
nee bij elke keer vet vernieuwen........ en dan gewoon even de binnenpan eruit, heet water erin, met de afwaskwast rond en klaar, en de deksel er af, en ook gewoon goed schoonmaken en laten drogen

Wordt ie best mooi van hoor evt op de buitenkant en de binnenkant van de deksel vetoplosser opspuiten, krijg je weer mooi pannetje hoor!

(of je koopt elk jaar of elke 2 jaar een nieuwe frituurpan)
  maandag 6 november 2006 @ 13:41:19 #24
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_43289662
Je kunt hem laten koken met een afwastabletje, zoals eerder gezegd.

Ik stop het mandje na elke frituurbeurt in de afwasmachine, dus daar komt geen laagje op. Om de zoveel tijd haal ik de pan helemaal uit elkaar en gaat ie in de vaatwasser. Kan met de mijne, heb ik hem op uitgezocht Daarna is hij weer helemaal fris.

Ik gebruik idd ook zonnebloem olie
Trotse mamma :)
pi_43290731
Als het met Dreft niet lukt moet je het met drift doen.
Some weasel took the cork out of my lunch...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')