In een forum van tubgirls, godverrrrrrdommes en kankerkachels ben ik waarschijnlijk de enige ziel die er ook maar een glimp van heeft opgevangen - toch moet ik mijn ei even kwijt: wat is Juliana, een serie over de gelijknamige koningin cq prinses die iedereen wel van naam kent (ja iedereen kent haar dus van naam he) en wordt uitgezonden door onze vrinden van de Evangelische Omroep, een vreselijk slechte serie!
Heeft iemand er ook naar gekeken? Schaam je er niet voor - dat doe ik immers ook niet door er 'en publique' een topic over te openen.
Zoals Beatrix werd nagedaan in Kopspijkers. Zoals haar stem daar werd geimmiteerd: zo spreken alle acteurs en actrices in de serie. Het verhaal wordt aan volwassen kijkers gebracht alsof het een voyeuristisch volkje is, dat kijkt om de mooie beelden en waarin scene na scene in het teken staat van de protocollen en regels (in die tijd).
,,Ach moeder, toe, laat mij studeren!"
Het wordt als een kindersprookje gebracht, in plaats van een aansprekend en boeiend drama. Zo zou ik dus door die serie de volgende opvallende punten uit het leven van Juliana moeten hebben geleerd: ook zij knuffelde met bomen, zij wilde studeren maar haar moeder stak er een stokje voor echterrrrrr de oma van Juliana (Emma) was het met haar kleindochter eens en heeft haar geholpen (,,Ach, grootmoeder, laat mijn moeder mij studeren laten gaan!"), waardoor uiteindelijk onze toekomstige koningin in Leiden kan gaan studeren. Onderkomen: geen donker, beschimmeld hok, oh neen, enen villa in de Katwijkse duynen! Dat weet ik namelijk dankzij deze serie. Heel erg gespitst op het nou-nou-poeh-poeh-zeg-zeg-gevoel van de kijker.
Ik denk dat onze huidige monarchie met kromme tenen heeft zitten kijken. Als ze al niet voortijdig zijn gaan zappen.
Iemand ook gekeken?
![]()
En zijn er mensen die het juist goed en realistisch vinden? Niet als aanval bedoeld, maar gewoon... Als tegenargument, zeg maar.