quote:
BRISTOL CARS (The Company)
In 1946, the Bristol Aeroplane Company, one of the world's most successful aviation manufacturers diversified into car manufacture. In 1960 it was persuaded to join with others to form the British Aircraft Corporation (later British Aerospace). At that time the car division (Bristol Cars Ltd) passed into private hands. Today, our staff is still drawn from an aviation background to ensure that they are steeped in the traditions of superior engineering, unimpeachable quality and a total devotion to safety.
As a company, we have no interest in slavishly copying automotive fashion. We crave instead integrity of purpose and an unmatched level of engineering perfection. We pursue a mindset that designs and builds our cars with a useful life of many decades in mind. As a result, we continue to enjoy absolute customer confidence and loyalty, which allows Bristol to thrive where others have failed. We are the only luxury car manufacturer that remains in private British hands. This ensures us the absolute independence of thought and action that is essential to our purpose.
De excentrieke Britse autofabrikant Bristol heeft de Fighter T gepresenteerd. Dit Engelse monster heeft de potentie om de Bugatti Veyron in het stof te doen bijten.De Fighter T is gebaseerd op de Fighter-sportwagen die momenteel al door Bristol wordt gebouwd. De Fighter heeft een 8,0-liter V10 motor aan boord, die we kennen uit de Chrysler Viper. In de Fighter T zijn hier twee turbo’s aan toegevoegd, waardoor het vermogen stijgt naar een surrealistische 1012 pk. Het koppel bedraagt ongeveer 1400 (!) newtonmeter.
Zonder begrenzer is de Bristol Fighter T de snelste productieauto ter wereld. Bristol claimt een potentiële topsnelheid van 435 kilometer per uur. Toch behoudt de Veyron zijn status van snelste auto ter wereld, omdat de snelheid wordt begrensd op ‘slechts’ 362 kilometer per uur. De Fighter T haalt vanuit stilstand in 3,5 seconden de honderd kilometer per uur. Dat is vreemd genoeg een volle seconde trager dan de Bugatti Veyron.
De Fighter T krijgt door een aangepaste diffuser een erg lage cW-waarde van 0,27. Bristol beschouwt het model als een auto die twee personen en hun bagage in alle luxe kan vervoeren. De Engelse fabrikant produceert al zestig jaar kleine aantallen auto’s.
De Fighter S wordt aangedreven door een 8.0 liter V10 goed voor 660 pk. Met de huidige PK race is dat natuurlijk niet genoeg meer om je te onderscheiden.
Bron: autoweek, autoblog en bristol cars official website
Bristol Cars official websiteBristol Fighter homepageFoto's van de Fighter (volgens mij niet de T):
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat vinden jullie er van? (ik vind een beetje concurentie voor de Veyron wel tof
![]()
)
edit: url's gefixt
[ Bericht 3% gewijzigd door CiQNiZ op 04-11-2006 18:33:55 ]