abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46704534
whehe, die mozzarella lijkt wel slagroom..
(:
  maandag 26 februari 2007 @ 19:24:27 #52
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_46704672
wat kost zo'n ding aan stroom?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_46711762
Geen idee van die stroom, dat is vooral een zorg voor de parents .
pi_46720065
Hey Timpie,

Ziet er erg goed uit! Waar je met die hoeveelheden mozzarella mee op moet passen is dat de kaas gaat 'lopen'. Die druipt dan op je pizzasteen een maakt de boel vies. Beter is iets minder kaas in kleinere blokjes wat meer verdeeld over de pizza en niet teveel aan de rand. Maar na een pizza of tien weet je wel wat de problemen zijn en gebeurt het niet meer.

Veel succes!!!

Grtz,
Marcel
pi_46741157
Marcel, ik kan in die oven een pizza steken met 35 cm doorsnede. Hoeveel deeg zou ik daar ongeveer voor nodig hebben?
pi_46753350
Hey timpie, ik schat in dat je ongeveer 250 gram deeg nodig hebt. Ik maak van een kilo meel ongeveer 6 pizza's van een 20 a 25 cm doorsnede, Gewoon eventjes uitrollen en als de maat goed is even wegen, dan weet je het voor de volgende keer. Heb je wel een pizzaschep die zo groot is trouwens? Die gasten van verkopen een heel fraaie set van een invoer schep, een draaischep, een ovenborstel en een ophangrekje voor 145 euro.

[ Bericht 7% gewijzigd door MissHobje op 28-02-2007 19:22:53 (linkje heb je al genoeg aangehaald.) ]
  donderdag 1 maart 2007 @ 18:50:10 #57
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_46816229
Ik heb een beetje rondgekeken en de prijzen van de pizzaovens vallen wel mee maar je moet ook een onderbouw met fundering hebben en een afdak. Er worden prijzen genoemd van ¤ 6000 in totaal!
Zelf zie ik me niet zo'n onderbouw maken dus ik vrees dat dit een droom blijft...
It's not a lie, if you believe
pi_46829844
Hey Konijn ;-) (Leuke naam)

Ik heb mijn oven bij Fornino gekocht en was 700 euro kwijt en ongeveer 300 euro aan stenen, cement, isolatiemateriaal en overige extra's.

Je moet inderdaad een beetje kunnen metselen wil je een onderste van bakstenenl willen maken, een vriend van mij heeft hiervoor een beunhaas/metselaar ingehuurd welke het onderstel in een dag (25 euro per uur) voor hem heeft gemaakt. Je zou het echter ook heel simpel van hout kunnen maken of van gasbeton blokken welke je later aanraapt met cement.

Groetjes,
Marcel
  vrijdag 2 maart 2007 @ 02:07:29 #59
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_46833332
Leuk gedaan hoor
  vrijdag 2 maart 2007 @ 10:16:50 #60
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_46837869
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 00:06 schreef macnl het volgende:
Ik heb mijn oven bij Fornino gekocht en was 700 euro kwijt en ongeveer 300 euro aan stenen, cement, isolatiemateriaal en overige extra's.
Aha. dat opent perspectieven. De foto's zijn inspirerend, dit lijkt me heel goed haalbaar!
It's not a lie, if you believe
pi_46873918
Marcel, ik heb nog een vraagje over het deeg. Altijd als ik het deeg maak, het laat rijzen en het na een uur of 2 gebruik is het deeg boven erg droog en gebarsten. Dat maakt het vormen van een pizza niet gemakkelijker en ik heb ook niet de indruk dat dat de bedoeling is. Nu zie ik in pizzeria's regelmatig dat ze het deeg bewaren onder plasticfolie op een plaat... Is dit dan beter om te laten rijzen of hoe laat jij rijzen Marcel?
  zaterdag 3 maart 2007 @ 12:43:44 #62
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_46874164
dikke tvp...
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 3 maart 2007 @ 13:31:37 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_46875254
Pizza´s uit houtovens rouleren,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_46878728
Hey Timpie, wat de deeg aangaat het volgende:

Gebruik altijd! italianse meel type Farina OO, als je gewone tarwebloem gebruikt krijg je heel slechte resultaten. Je koopt dit bij de betere supermarkt od delicatessenzaak. De hanos, sligro en makro verkopen het ook.

Dan is het zo dat je het deeg na het rijzen (ik gebruik een broodbakmachine en haal het deeg er uit na het rijzen) in bolletjes van het juiste formaat (ongeveer zo groot als een bapao broodje) moet vormen. Deze bolletjes leg je op een ovenplaat oid en dek je af met een vochtige teedoek (belangrijk anders droogt het uit), deze mag de bolletjes niet raken. Nu zet je deze plaat koud weg (belangrijk anders rijst het verder) in de koelkast en pakt dan steeds een bolletje als je die nodig hebt. Je kunt ze zelfs invriezen maar laat ze dan wel ruim voor het gebruik ontdooien.

Hier een goed recept voor de deeg:

PIZZADEEG (voor 2 pizza’s)

Ingrediënten:

- 450 gram 00-bloem (tipo grano tenero)
- 225-250 ml water
- 1 ½ theelepel instant gist
- 2 theelepels zout
- 1 theelepel suiker

Bereidingswijze:

Doe eerst het water en daarna de bloem in de broodmachine bakvorm.
Maak een kuiltje in het midden van de bloem en doe daar de gist in. Plaats vervolgens het zout in een hoek van de bakvorm en de suiker in de tegenoverliggende hoek. Zet de machine op stand ‘deeg’ en laat het deeg kneden en rijzen (meestal 1 ½ uur). Neem het deeg uit de broodmachine en verdeel het in 2 gelijke bollen (elk voor 1 pizza).

Druk het deeg met beide handpalmen uit tot een ronde vorm. Neem een deegroller en rol het deeg verder uit tot een ronde pizzavorm. Vorm een opstaande rand (cornicione) met behulp van je vingerknokkels van de ene hand(binnenzijde pizza)en je handpalm van de andere hand (buitenzijde pizza).

Leg de pizzabodem op een met meel bestoven werkblad en verdeel de pizzasaus erover (laat de randen vrij). Beleg de pizza met je favoriete ingrediënten en bak deze gedurende 1 a 2 minuten in een volledig op temperatuur voorverwarmde houtoven

Deegtabel:

2 pizza's - 450 gram bloem - Pizza deeg basic 225 ml water - Pizza deeg supreme 250 ml water
3 pizza's - 600 gram bloem - Pizza deeg basic 300 ml water - Pizza deeg supreme 350 ml water
4 pizza's - 800 gram bloem - Pizza deeg basic 400 ml water - Pizza deeg supreme 475 ml water

P.S. Door toevoeging van meer water t.o.v. het standaard deeg (basic) krijg je een deeg (supreme) dat in de oven luchtiger en krokanter wordt maar dat tijdens het bereiden van de pizza wel moeilijker te hanteren is.
pi_46879769
Bedankt Marcel, dit helpt me enorm vooruit! Ik zit kort bij de bron wat betreft Farina 00 en gebruik nu het meel dat ook door een aantal pizzeria's gebruikt wordt. Ik ben echter op zoek naar Farina00 van het merk Caputo, bijna niet vindbaar hier maar kwalitatief (volgens wat ik lees) het best denkbare pizzameel... Ik vrees dat het mij een trip naar Italië zal kosten om hieraan te raken...
  zondag 4 maart 2007 @ 04:32:43 #66
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_46897907
De echte italiaanse pizza is natuurlijk met de hand gegooid en niet uitgerold met een deegroller.
Blijft de pizza ook veel luchtiger, het kost alleen wat oefening (ga eens naar een echt italiaans restaurant en observeer de pizzabakker goed).

Maar goed, hoe vaak gebruik je zo'n oven eigenlijk per jaar?
Een elektrische is makkelijk opgestart en vrijwel meteen gebruiksklaar maar een houtgestookte kost toch iets meer moeite, en aangezien zo'n ding vaak buiten staat, heb je 's winters dan ook nog zin in een huisgemaakte pizza?

En om nog maar meer met negatieve opmerkingen te komen (begrijp me vooral niet verkeerd, 't is dat ik op een flat woon, anders zou ik ook wel een houtgestookte pizzaoven willen) ¤700,-, is dat niet een hele hoop geld voor iets wat je niet echt heel vaak gebruikt?
Op dinsdag en woensdag (bij 2 pizzaria's) is het hier pizzadag, kan je voor 5 euro een pizza kopen, voor die ¤700 kan ik dus 140 pizza's kopen. (op dinsdag van een turk en op woensdag de echt goede van een echte italiaan)
pi_46897957
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:18 schreef SHE het volgende:
zonde!
ga dan voor een houtgestookte oven:

http://www.fornino.nl/
Leuk als het regent. Sta je daar je pizzatje te bakken.
pi_46913235
Tja, het gaat om de gezelligheid. Er is niets leuker dan samen met vrienden of met je kids lekkere pizza's te bakken in je eigen oven. En de smaak van een pizza uit een houtoven is absoluut niet te vergelijken met die van een pizzeria. Het is als het vergelijken van een bakje oploskoffie bij een tankstation en een kopje espresso drinken van versgemalen bonen in een cafe in Italie.

Enne, ja regenen doet het hier vaak. Daarom hebben we hem onder de veranda staan en gebruiken we hem 's winters als terrashaard voor de verwarming.

[ Bericht 4% gewijzigd door macnl op 05-03-2007 23:09:34 ]
  dinsdag 6 maart 2007 @ 07:20:48 #69
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_46965033
Te Volgen Pizza!

Oh, hoe ik van dit topic hou en het tegenlijkertijd haat,.. want het maakt me zo hongerig.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_47177380
Hey Timpie, hoezo zit je aan de bron van het juiste meel?
pi_47177400
BTW: Ik kan naw wel aan Farina Molino Caputo komen via een vriend in Italie. Zal ik eens wat bestellen?
pi_47201590
Marcel, Heston Blumenthal heeft in zijn laatste boek verschillende soorten meel getest en kwam uit bij Caputo als beste meel... In een straal van 20 km heb ik een tiental echte Italiaanse winkels liggen die mij van de juiste ingrediënten voorzien. Toch hebben ze geen Caputo meel...
  maandag 12 maart 2007 @ 22:24:47 #73
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_47209496
Zeg, kan je zo'n oven eigenlijk ook als BBQ gebruiken?
Zou wel een hoop schelen als ie multifunctioneel is..
pi_47213800
Hey SigNe,

Mijn oven heeft in de ingang sleuven waarin je een BBQ rooster kunt plaatsen. Als je dan wat houtskool onder het rooster plaatst kun je hem als BBQ gebruiken. We gebruiken hem overigens nog het meeste als terrashaard, gewoon een blokje hout er op en genieten maar!

Grtz,
MAC

pi_47213876
Hey Timpie, heb je toevallig een scan van het stuk over het Caputo meel uit het boek van Heston Blumenthal?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')