abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43127987
Folks!

Ik ga ergens volgende week beginnen met de badkamer (2e keer in een jaar), de indeling is in orde, alleen de tegels zinnen me niet.

Nu heb ik nieuwe, grote, tegels besteld die van de week worden geleverd. Uiteraard haal ik de oude glasmozaiek tegels van de wand af voor ik de tegels ga plakken.

Echter; De muren in de badkamer zijn 'nogal' bobbelig. Aan de ene kant omdat mijn stucadoor (alias erg goede vriend) niet alles even vlak heeft afgesmeerd, maar ook omdat ik redelijk aan 't klooien ben geweest met de tegelmatjes.

Hoe dan ook; ik ga de muur opnieuw afsmeren, maar dan volledig tegelklaar en waterpas. De vraag is nu alleen:

Welk stuc materiaal heeft de sterkst hechtende werking op een muur van goudband / tegellijm?

Zelf denk ik aan kalkstucmortel, maar zeker weten doe ik 't niet...
pi_43127996
Gewoon roodband gebruiken. Eventueel eerst een primer aanbrengen.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  woensdag 1 november 2006 @ 08:18:55 #3
140991 sledge5hammer
poesjes zijn beter dan katers.
pi_43128051
quote:
Op woensdag 1 november 2006 08:10 schreef RoofingBurner het volgende:
Gewoon roodband gebruiken. Eventueel eerst een primer aanbrengen.
.....band.... maakt niet veel uit welke versie je gebruikt. Enige verschl is hoe fijn je het af kan werken. Als je er nog overheen gaat tegelen moet je gewoon de goedkoopste pakken.
En qua hechtwaarde.....je hebt een vrij normale muur dus dat plakt wel. Primer is wel een idee maar volgens mij onnodig prijzig. Hoewel het natuurlijk geen super groot oppervlak zal zijn.

Maar een ding is zeker. Zorg dat je muur goed vlak is. Dit gaat je tijd en irritatie schelen met tegelen. En de badkamer komt er veel strakker uit te zien.
Trust me, I know what I'm doing......
pi_43128152
Je kan idd roodband/goudband gebruiken, alleen hier heb je minimaal een aantal mm nodig voordat je het strak kan afwerken. Indien je maar een heel dun laagje wilt smeren, kun je beter fix&finish gebruiken.

Voor het stucen hoef je niet te primeren, alleen even met een stoffer de muur goed nat maken, das alles.
pi_43128372
Is niet helemaal waar dat je niet hoeft te primeren. Soms is het verstandig om de muur voor te behandelen met Betokontakt. Roodband is inderdaad goed. Geelband niet zit een korrel in en is meer voor structuur. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je officeel maar maximaal 1cm mag stucen met Roodband (uit mijn hoofd 1 cm kan ook iets meer of minder zijn) daarna wordt het niet echt meer gegarandeerd. Ik heb zelf mijn badkamer gestuced tot 2cm (muren waren heel erg scheef oud huis) en dit is goed gegaan.
pi_43128593
quote:
Op woensdag 1 november 2006 08:30 schreef Gurb het volgende:
Je kan idd roodband/goudband gebruiken, alleen hier heb je minimaal een aantal mm nodig voordat je het strak kan afwerken. Indien je maar een heel dun laagje wilt smeren, kun je beter fix&finish gebruiken.

Voor het stucen hoef je niet te primeren, alleen even met een stoffer de muur goed nat maken, das alles.
Fix en Finish mag je hier niet voor gebruiken. (Staat ook op de zak)
Mario Kart WII FC: 1375-7388-9640 (Pannekoek)
pi_43128676
quote:
Op woensdag 1 november 2006 09:08 schreef online het volgende:
Fix en Finish mag je hier niet voor gebruiken. (Staat ook op de zak)
Ik lees het nu ook op de site idd, wist het niet, en hier thuis hebben we het ook gewoon toegepast in de badkamer, en die tegels hangen al 5 jaar.
quote:
Op woensdag 1 november 2006 08:49 schreef Ultralaser het volgende:
Roodband is inderdaad goed. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je officeel maar maximaal 1cm mag stucen met Roodband (uit mijn hoofd 1 cm kan ook iets meer of minder zijn) daarna wordt het niet echt meer gegarandeerd. Ik heb zelf mijn badkamer gestuced tot 2cm (muren waren heel erg scheef oud huis) en dit is goed gegaan.
Roodband moet je juist minimaal 1 cm dik opzetten, als je het dunner doet krijg je het niet strak
pi_43129336
Kolere, een hoop expertise op de vroege ochtend

't probleem met de tegels nu is dat ze
a) bestaan uit(scheve) bouwmarktmatjes
b) geplakt zijn op een muur die niet helemaal vlak loopt...

Strak en glad afwerken gaat 't zeker worden...

Ik denk zelf aan latjes van +/- 0.5 tot 1cm op de muur met een tussenafstand van ongeveer een meter, dan smeren en af reien, volgens mij moet 't dan wel vlak worden (onder voorbehoud van de waterpas)
  woensdag 1 november 2006 @ 10:08:16 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43129697
quote:
Op woensdag 1 november 2006 08:30 schreef Gurb het volgende:

Soms moet je wel degelijk primeren/voorlijmen.

En Fix&Finish is niet geschikt om overheen te tegelen volgens de site van Knauff.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')