abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:55:53 #1
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_43104198
Mijn vriendin en ik (m, itt tot wat mijn nick suggereert ) (starters) huren nu een klein appartement en betalen daar 475 excl voor. We zitten er over te denken om een huis te gaan kopen.

Volgens de berekeningen van de Hypotheker (hypotheker.nl) kunnen we max zo'n 360.000 lenen. We zijn echter aan het kijken voor een huis tussen de 200.000 en 225.000 kk zodat we ook geld over houden om van te leven.

Uitgaande van andere berekeningen komen we dan uit op een hypotheek (met aflossing) die ons zon 800 a 900 netto per maand gaat kosten.
Mijn vriendin en ik hebben echter beiden een studieschuld. Mijn vriendin een beperkte en ik een ongeveer maximale (fors dus). Mijn vriendin al zo'n 60 euro per maand moeten gaan aflossen, en ik 300. Geen probleem voor m'n vriendin en voor mij is het ook te doen, gegeven dat 400 euro per maand van mijn (huidige) salaris van 1900 netto naar de hypotheek gaat en 300 naar de aflossing studieschuld. Van 1200 per maand valt (voor mij) wel te leven volgens mij.
Nu heb ik begrepen dat studieschuld niet geregistreerd staat bij het BKR. Houd dit in dat geldverstrekkers er ook niet naar vragen? En als ze er wel naar vragen, kunnen ze daar dan mogelijk een probleem van maken? Ben ik wellicht zelfs verplicht het te melden? Hoe zijn jullie daarmee om gegaan?

Verder heb ik nog een vraag met betrekking tot het koopproces. Je bezchtigt eerst een huis en besluit dat je dit wilt hebben. Stel de vraagprijs is 200.000. Je laat dan een taxatie doen, en eventueel een bouwkundig onderzoek. Stel nou dat de taxatie uitkomt op 160.000. Is dit uberhaupt mogelijk? Dan krijg je dus nooit die benodigde hypotheek van 200.000 + kk los bij de geldverstrekker. Of is het zo dat vraagprijzen in de regel door taxatie bepaald zijn en dat dit scenario dus niet voor zal komen?

Laatste vraag: Wat is reeel om te bieden op een huis van 225.000? 200.000 om te hopen dat je uitkomt op 210.000 a 215.000?
Pijpe een euro!
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:32:24 #2
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_43105598
Studieschuld staat niet geregistreerd bij het BKR (gelukkig), de geldverstrekker heeft daar niets mee te maken en kan daar dus geen probleem van maken. Bij mij vroegen of ik een schuld had, ik zeg ja studieschuld,....oooh die telt niet mee. punt.

Je kan natuurlijk voor een aankopend makelaar kiezen, die selecteerd voor jou huizen en laat ze zien, doet het onderhandelingsproces etc etc
Of je doet het gewoon zelf, het kan natuurlijk zijn (of is eigenlijk altijd zo) dat je taxatiewaarde lager is dan de verkoopwaarde, maar 40.000 is wel erg veel. Ik had in principe alles al geregeld en daarna pas laten taxeren. Taxatie- maar ook vraagprijzen worden ook bepaald met wat hetzelfde oppervlak met dezelfde elementen in een huis in die straat of wijk doet.

Bij mij stond mijn huis te koop voor 139.500, ik heb 120.000 geboden en ben uitgekomen op 130.500, taxatiewaarde (daarna pas laten taxeren, moet voor de hypo verstrekker) is 130.000.
Je kan ook het kadaster bellen en navragen wat voor prijs de huidige eigenaren hebben betaald. Gewoon leuk om te checken of ze dikke winst maken. Ik zou trouwens gewoon schandalig laag (maar net niet te laag) gaan bieden bij jullie iets van 190.000 a 195.000. Maar je moet wel altijd een bedrag in je hoofd houden waar je op uit wil komen. Als je daar op uitkomt heb jij "gewonnen", wil de verkopende partij meer, dan zou ik gewoon bedanken, dan hebben zij dus "verloren".
pi_43105738
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 15:55 schreef Pompsnol het volgende:

Verder heb ik nog een vraag met betrekking tot het koopproces. Je bezchtigt eerst een huis en besluit dat je dit wilt hebben. Stel de vraagprijs is 200.000. Je laat dan een taxatie doen, en eventueel een bouwkundig onderzoek. Stel nou dat de taxatie uitkomt op 160.000. Is dit uberhaupt mogelijk? Dan krijg je dus nooit die benodigde hypotheek van 200.000 + kk los bij de geldverstrekker. Of is het zo dat vraagprijzen in de regel door taxatie bepaald zijn en dat dit scenario dus niet voor zal komen?
Als dat voorkomt (en ik heb het zelf al een aantal keer meegemaakt...) dan gaat de financiering niet door en zal, als de ontbindende voorwaarden nog niet verstreken zijn, de koop ook niet doorgaan.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:41:38 #4
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_43105965
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 16:32 schreef becky27 het volgende:Je kan ook het kadaster bellen en navragen wat voor prijs de huidige eigenaren hebben betaald. [..]
Kan dit kostenloos? Is er ergens in te zien wat de gemiddelde stijging van huizenprijs was de afgelopen jaren? In principe moet je dan een redelijke verkoopprijs kunnen uitrekenen.
Pijpe een euro!
pi_43106762
Kost geloof ik ¤ 7,50. Zie kadaster.nl
pi_43106897
www.kadaster.nl

Daar kun je de verkoopprijzen van de afgelopen 5 jaar (dacht ik) opvragen. Voor de hele straat waar de woning staat kost dat 2 euro, voor alleen de woning zelf kun je bellen (krijg je een computer) en kost iets van 50 cent ofzo
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:11:00 #7
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_43113917
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 17:05 schreef mara25 het volgende:
www.kadaster.nl

Daar kun je de verkoopprijzen van de afgelopen 5 jaar (dacht ik) opvragen. Voor de hele straat waar de woning staat kost dat 2 euro, voor alleen de woning zelf kun je bellen (krijg je een computer) en kost iets van 50 cent ofzo
Net gedaan! Het huis wat we momenteel op het oog hebben vragen ze 224.000 voor en heeft 4 jaar geleden 175.000 gekost. Als ik uit ga van een stijging van 5% per jaar zou het nu 213.000 waard moeten zijn. Ik denk dat dat ook wel een reeel bedrag is om uiteindelijk op terecht te komen. Of heb ik het mis?
Pijpe een euro!
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:32:36 #8
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_43117568
Het moet geen probleem zijn lijkt me om op 213 uit te komen
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:40:37 #9
72820 3st
immer besser
pi_43120794
het is in deze situatie niet zo belangrijk wat wel mag en niet mag! Als een adviseur tegen jou zegt: "De studieschulden staan niet bij BKR geregistreerd, er is dus geen enkel probleem" vind ik dat geen juist antwoord. Hij zou moeten zeggen dat jullie dan opnieuw de situatie moeten bekijken wat je kan missen en wilt missen. Die studieschulden doen er dus wel toe.

Met betrekking tot het taxatierapport kan ik je het volgende adviseren. Laat zoiets pas opstellen wanneer je zeker weet dat je iets gekocht hebt en een financierder gevonden hebt. Dus eerst kijken wat er mogelijk is met jullie inkomen! Dan koocontract met ontbindende voorwaarden tekenen. Dan financiering regelen. En dan pas taxatie laten doen! Kijk eventueel of je via je adviseur korting kan krijgen voor een taxatierapport.

Op het kadasterverhaal heb ik geen toevoeging. Voor een gemiddelde koopprijs kun je er in de regel wel gemiddeld 10% van de vraagprijs af krijgen. Incidenten daar gelaten.
A dirty mind is a joy forever
pi_43127940
10% van de vraagprijs af? In Brabant is dat zeker niet de norm, huizen tussen de 200 en 250 duizend Euro gaat gemiddeld zeker niet meer als 5 a 10 duizend Euro onder de vraagprijs weg.

@pompsnol: Wat is er in die 4 jaar verbouwd / onderhouden aan het huis? Alleen een stijging van 5% per jaar hoeft niet perse voldoende te zijn..
  woensdag 1 november 2006 @ 09:25:31 #11
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_43128886
Ja voor jezelf en je vaste lasten doet een studieschuld er zeker wel toe, dat is de gestelde vraag ook niet. Natuurlijk moet je van te voren bedenken wat je kan lenen en wat je per maand wil of kan betalen. De hypotheekverstrekker is geen Nibud en hoeft niet tot in de puntjes met jou je vaste lasten te bespreken. Misschien is je telefoonrekening wel iedere maand ¤ 300, dat bespreek je ook niet met een hypoverstrekker.

Taxatierapport heb ik ook pas na koop laten opstellen, wat nou als je een huis ziet en je laat het taxeren en het valt tegen, dan moet je weer op zoek naar een ander huis, weer laten taxeren etc etc, die kosten kunnen behoorlijk hoog oplopen.

10% van de vraagprijs is al lang niet meer de norm. Ik heb er 6.45% afgekregen en dat is volgens velen, in de buurt waar ik heb gekocht, erg veel.

@ pompsnol, ik denk wel dat 213000 redelijk is.
pi_43129538
quote:
Op woensdag 1 november 2006 08:03 schreef Pino-Helmond het volgende:
10% van de vraagprijs af? In Brabant is dat zeker niet de norm, huizen tussen de 200 en 250 duizend Euro gaat gemiddeld zeker niet meer als 5 a 10 duizend Euro onder de vraagprijs weg.

@pompsnol: Wat is er in die 4 jaar verbouwd / onderhouden aan het huis? Alleen een stijging van 5% per jaar hoeft niet perse voldoende te zijn..
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het simpele gegeven dat een huis "even" 38K en tov van hun vraagprijszelfs 50k meer waard is geworden simpel weg door het verstrijken van tijd doet me jeuken.

Laat de eigenaar idd eerst maar eens aantonen wat hij heeft gedaan ter verbetering of op zijn minst aan concreet onderhoud.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_43130046
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:00 schreef Gompy58 het volgende:

Laat de eigenaar idd eerst maar eens aantonen wat hij heeft gedaan ter verbetering of op zijn minst aan concreet onderhoud.

De eigenaar hoeft zijn vraagprijs niet te verantwoorden, hoor. Het is dan ook een vraagprijs. Als je een (te) laag bod doet en hij ziet er vanaf, dan heb je gewoon pech.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 1 november 2006 @ 10:25:16 #14
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_43130064
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:00 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het simpele gegeven dat een huis "even" 38K en tov van hun vraagprijszelfs 50k meer waard is geworden simpel weg door het verstrijken van tijd doet me jeuken.

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Als ik kijk naar gemiddelde stijging van huizenprijzen in Limburg kom ik uit op een verkoopprijs van iets minder dan 2 ton. Dan zou de verkoper zijn k.k. eruit hebben plus een paar duizend winst. Dat klinkt mij vrij aannemelijk gezien het feit dat hij het huis 4 jaar heeft gehad. Daarnaast is deze schatting van 2 ton aardig in lijn met de zoveel besproken en ook bekritiseerde 10% regel.
Pijpe een euro!
  woensdag 1 november 2006 @ 10:32:35 #15
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_43130216
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De eigenaar hoeft zijn vraagprijs niet te verantwoorden, hoor. Het is dan ook een vraagprijs. Als je een (te) laag bod doet en hij ziet er vanaf, dan heb je gewoon pech.
Mochten we besluiten een bod te doen; wat raad jij aan? Laten we even voor het gemak aannemen dat er geen achterstallig onderhoud is, en dat er in de afgelopen 4 jaar geen grote verbouwingen, nieuwe keukens, badkamers etc zijn geplaatst. Wat is dan een geschikt openingsbod, ervan uitgaande dat we ergens tussen de 200 en 210 zullen eindigen?
Pijpe een euro!
pi_43130354
Als je tussen 200 en 210 wil uitkomen zou ik met 190 beginnen. Misschien is het handig als je even een link van het huis geeft want dat maakt het iets makkelijker om wat over de prijs te zeggen.
  woensdag 1 november 2006 @ 11:32:54 #17
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_43131504
190 is het niveau wat ik zelf ook in gedachte had. Mocht iemand daar andere gedachten over hebben, dan hoor ik dat graag. Ik wil jullie best op de hoogte houden over de ins en outs van het mogelijk volgende onderhandelingsproces, maar daarbij vermeld ik liever niet om welk adres het precies gaat.
Pijpe een euro!
pi_43132725
190 is liefst 35k minder als de vraagprijs, denk dat je nog niet eens een tegenbod of reactie krijgt.
Met dat bod word je totaal niet serieus genomen als potentieele koper.

Zou zeker hoger gaan zitten (mits het huis het ook waard is, heb ik geen kijk op vanuit hier)
  woensdag 1 november 2006 @ 12:26:16 #19
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_43132928
Ik las op een ander forum dat iemand een bod van 165 had gedaan bij een vraagprijs van 192,5. Uiteindelijk kwam men rond op 180. Relatief liggen die bedragen nog verder uit elkaar, dus met dat 'niet serieus genomen' valt het wel mee lijkt me.
Als het vermoeden is dat de marktwaarde van een huis rond de 2 ton zit, ga je met je openingsbod toch niet daarboven zitten ongeacht wat de vraagprijs is..
Pijpe een euro!
pi_43134025
Laat ik het zo zeggen, als ik mijn huis zou verkopen en te koop zou zetten voor 225 en iemand bied dan 190 dan zou ik daar niet eens op reageren. Hierin ben ik overigens niet de enige, heel veel verkopers en makelaars denken zo. Sowieso is de trend (als je het zo kunt noemen) dat de daadwerkelijke verkoopprijzen dichtbij de vraagprijzen liggen.

Misschien dat je eens kunt informeren bij een makelaar die jou bij kan staan gedurdende het aankoopproces?
  woensdag 1 november 2006 @ 13:17:22 #21
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_43134387
Een goede vriendin van me is makelaar dus die zal ik ook zeker benaderen om me advies te geven.

Jij zegt dat jij er niet op zou reageren, maar normaal gesproken is de vraagprijs niet je uiterste prijs, dus er is al een onderhandelingsmarge in meegecalculeerd. Als 225 een vaste prijs is voor een huis dat 4 jaar geleden 175 gekost heeft (dus een waardestijging van 29% ipv de gemiddelde 13%) dan denk ik dat de verkoper voorlopig nog eigenaar zal blijven.
Pijpe een euro!
pi_43134402
quote:
Op woensdag 1 november 2006 13:06 schreef Pino-Helmond het volgende:
Laat ik het zo zeggen, als ik mijn huis zou verkopen en te koop zou zetten voor 225 en iemand bied dan 190 dan zou ik daar niet eens op reageren. Hierin ben ik overigens niet de enige, heel veel verkopers en makelaars denken zo. Sowieso is de trend (als je het zo kunt noemen) dat de daadwerkelijke verkoopprijzen dichtbij de vraagprijzen liggen.

Misschien dat je eens kunt informeren bij een makelaar die jou bij kan staan gedurdende het aankoopproces?
Min gevoel hierbij is dat verkopers blij zijn met elk bod.
pi_43135363
quote:
Op woensdag 1 november 2006 13:17 schreef Pompsnol het volgende:
Een goede vriendin van me is makelaar dus die zal ik ook zeker benaderen om me advies te geven.

Jij zegt dat jij er niet op zou reageren, maar normaal gesproken is de vraagprijs niet je uiterste prijs, dus er is al een onderhandelingsmarge in meegecalculeerd. Als 225 een vaste prijs is voor een huis dat 4 jaar geleden 175 gekost heeft (dus een waardestijging van 29% ipv de gemiddelde 13%) dan denk ik dat de verkoper voorlopig nog eigenaar zal blijven.
Uiteraard kan ik er niet helemaal over oordelen, jammer dat je geen linkje naar funda ofzo hebt.
De vraagprijs / uiteindelijke prijs hangt van veel factoren af, wat je ook gaat bieden.. succes in ieder geval.
Ben benieuwd naar de afloop...
pi_43136041
Verkopers zetten de vraagprijs altijd hoger dan wat de waarde is en hoger dan het bedrag dat ze er minimaal voor willen hebben. Gewoon omdat ze nog wat onderhandel ruimte hebben. Als je nu komt met een bod van 2 ton en je wild er maximaal tussen de 200 en de 210 voor betalen heb je zelf weinig ruimte meer over. En zullen de verkopers erg moeten dalen tenopzichte van wat jij nog wil stijgen. Het is dus logischer om lager te beginnen. En wat kan het jou schelen als ze lachen om jou bod? Ze komen wel met een tegenbod en als ze dat niet doen kan je altijd nog omhoog.

Al krijg je nou een bod van 50.000 beneden de vraagprijs zonder dat ze zijn wezen kijken bij het huis dan vind ik het een ander verhaal dan zou ik ook niet reageren.
pi_43147348
Maak voor jezelf een overzicht van je huidige vaste lasten en kijk wat je per maand over houdt. Houdt er ook rekening mee dat als je een groter huis gaat kopen je misschien meer stookkosten hebt en bij een koopwoning betaal je belastingen die je bij een huurwoning niet hebt. Vergeet ook het onderhoud van een koopwoning niet, dit wordt toch geschat op 10% van de waarde van de woning wat je per jaar kwijt bent. Ook kan er bij een bestaande woning nog het een en ander moeten gebeuren aan een woning, niet alleen bouw-technisch, maar ook qua inrichting. Allemaal extra kosten waar je rekening mee moet houden.

Persoonlijk vind ik het toch wel fijn om een aankoopmakelaar te hebben die me helpt met dingen, ook al zou ik misschien zelf een woning kunnen kopen, professionele begeleiding bij zo'n grote aankoop is nooit weg. De makelaar kan net wat meer informatie bij de verkopende makelaar vandaan halen en kan ook meer informatie over de woning vinden dan wat je op kadaster.nl vindt. Bouw-technische keuring bij een ouder huis is sowieso aan te raden en laat dat ook als ontbindende voorwaarde opnemen in je koopcontract.

Je zou ook alvast naar een hypotheekadviseur kunnen gaan om uit te laten rekenen wat je precies kan lezen en met welke maandelijkse lasten je kan leven. Ik raad je aan om naar een bank te gaan, een franchise keten en een zelfstandige adviseur. Bij een van de grootste aankopen van je leven kan je maar beter zoveel mogelijk aanbiedingen hebben om uit te kiezen. Een hybride (sparen en beleggenhypotheek) kosten meestal veel geld, dus een adviseur die daar over begint kan je het beste meteen afkappen. Wil je gaan beleggen kies dan voor een beleggingsrekening met losse overlijdensriscioverzekering in plaats van een beleggingshypotheek die verpand is aan een verzekering.

Succes met zoeken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')