Als dat voorkomt (en ik heb het zelf al een aantal keer meegemaakt...) dan gaat de financiering niet door en zal, als de ontbindende voorwaarden nog niet verstreken zijn, de koop ook niet doorgaan.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:55 schreef Pompsnol het volgende:
Verder heb ik nog een vraag met betrekking tot het koopproces. Je bezchtigt eerst een huis en besluit dat je dit wilt hebben. Stel de vraagprijs is 200.000. Je laat dan een taxatie doen, en eventueel een bouwkundig onderzoek. Stel nou dat de taxatie uitkomt op 160.000. Is dit uberhaupt mogelijk? Dan krijg je dus nooit die benodigde hypotheek van 200.000 + kk los bij de geldverstrekker. Of is het zo dat vraagprijzen in de regel door taxatie bepaald zijn en dat dit scenario dus niet voor zal komen?
Kan dit kostenloos? Is er ergens in te zien wat de gemiddelde stijging van huizenprijs was de afgelopen jaren? In principe moet je dan een redelijke verkoopprijs kunnen uitrekenen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:32 schreef becky27 het volgende:Je kan ook het kadaster bellen en navragen wat voor prijs de huidige eigenaren hebben betaald. [..]
Net gedaan! Het huis wat we momenteel op het oog hebben vragen ze 224.000 voor en heeft 4 jaar geleden 175.000 gekost. Als ik uit ga van een stijging van 5% per jaar zou het nu 213.000 waard moeten zijn. Ik denk dat dat ook wel een reeel bedrag is om uiteindelijk op terecht te komen. Of heb ik het mis?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:05 schreef mara25 het volgende:
www.kadaster.nl
Daar kun je de verkoopprijzen van de afgelopen 5 jaar (dacht ik) opvragen. Voor de hele straat waar de woning staat kost dat 2 euro, voor alleen de woning zelf kun je bellen (krijg je een computer) en kost iets van 50 cent ofzo
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het simpele gegeven dat een huis "even" 38K en tov van hun vraagprijszelfs 50k meer waard is geworden simpel weg door het verstrijken van tijd doet me jeuken.quote:Op woensdag 1 november 2006 08:03 schreef Pino-Helmond het volgende:
10% van de vraagprijs af? In Brabant is dat zeker niet de norm, huizen tussen de 200 en 250 duizend Euro gaat gemiddeld zeker niet meer als 5 a 10 duizend Euro onder de vraagprijs weg.
@pompsnol: Wat is er in die 4 jaar verbouwd / onderhouden aan het huis? Alleen een stijging van 5% per jaar hoeft niet perse voldoende te zijn..
quote:Op woensdag 1 november 2006 10:00 schreef Gompy58 het volgende:
Laat de eigenaar idd eerst maar eens aantonen wat hij heeft gedaan ter verbetering of op zijn minst aan concreet onderhoud.
Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Als ik kijk naar gemiddelde stijging van huizenprijzen in Limburg kom ik uit op een verkoopprijs van iets minder dan 2 ton. Dan zou de verkoper zijn k.k. eruit hebben plus een paar duizend winst. Dat klinkt mij vrij aannemelijk gezien het feit dat hij het huis 4 jaar heeft gehad. Daarnaast is deze schatting van 2 ton aardig in lijn met de zoveel besproken en ook bekritiseerde 10% regel.quote:Op woensdag 1 november 2006 10:00 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het simpele gegeven dat een huis "even" 38K en tov van hun vraagprijszelfs 50k meer waard is geworden simpel weg door het verstrijken van tijd doet me jeuken.
Laat de eigenaar idd eerst maar eens aantonen wat hij heeft gedaan ter verbetering of op zijn minst aan concreet onderhoud.
Mochten we besluiten een bod te doen; wat raad jij aan? Laten we even voor het gemak aannemen dat er geen achterstallig onderhoud is, en dat er in de afgelopen 4 jaar geen grote verbouwingen, nieuwe keukens, badkamers etc zijn geplaatst. Wat is dan een geschikt openingsbod, ervan uitgaande dat we ergens tussen de 200 en 210 zullen eindigen?quote:Op woensdag 1 november 2006 10:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De eigenaar hoeft zijn vraagprijs niet te verantwoorden, hoor. Het is dan ook een vraagprijs. Als je een (te) laag bod doet en hij ziet er vanaf, dan heb je gewoon pech.
Min gevoel hierbij is dat verkopers blij zijn met elk bod.quote:Op woensdag 1 november 2006 13:06 schreef Pino-Helmond het volgende:
Laat ik het zo zeggen, als ik mijn huis zou verkopen en te koop zou zetten voor 225 en iemand bied dan 190 dan zou ik daar niet eens op reageren. Hierin ben ik overigens niet de enige, heel veel verkopers en makelaars denken zo. Sowieso is de trend (als je het zo kunt noemen) dat de daadwerkelijke verkoopprijzen dichtbij de vraagprijzen liggen.
Misschien dat je eens kunt informeren bij een makelaar die jou bij kan staan gedurdende het aankoopproces?
Uiteraard kan ik er niet helemaal over oordelen, jammer dat je geen linkje naar funda ofzo hebt.quote:Op woensdag 1 november 2006 13:17 schreef Pompsnol het volgende:
Een goede vriendin van me is makelaar dus die zal ik ook zeker benaderen om me advies te geven.
Jij zegt dat jij er niet op zou reageren, maar normaal gesproken is de vraagprijs niet je uiterste prijs, dus er is al een onderhandelingsmarge in meegecalculeerd. Als 225 een vaste prijs is voor een huis dat 4 jaar geleden 175 gekost heeft (dus een waardestijging van 29% ipv de gemiddelde 13%) dan denk ik dat de verkoper voorlopig nog eigenaar zal blijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |