Het is hét middel om de ondergeschiktheid van je kind te onderstrepen.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:22 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik mis de corrigerende tik. Die deed het hem juist altijd.
En wie zegt dat deze preek gaat aankomen? Nu kinderen nog niet geestelijk volwaardig ontwikkeld zijn, zal een diepzinnige verhandeling over normen en waarden niet zonder meer begrepen worden... En als je het met woorden niet kan oplossen, en een corrigerende tik verboden is, welke mogelijkheid heb je dan nog om je gezag te handhaven?quote:De kids weten niet meer wat respect is omdat ze toch kunnen uitspoken wat ze willen. Het enige wat ze kan gebeuren is dat paps en mams ze even een preekje over normen en waarden geven met héél misschien een verheven stem.
Precies. En de kern van het probleem is het niet onderkennen van de verschillen tussen mens en kind.quote:Hetzelfde geldt op scholen. Ik weet dat wanneer je je vroeger op school misdroeg, dat je een harde mep met een grote houten liniaal op je klauwen kreeg.
De controle ontbreekt simpelweg tegenwoordig. En dat komt grotendeels door dat moraalridderige gezeiks dat je kinderen 'niet mag slaan'.
Waarom niet? Ik moet zeggen dat ik je bijdrage aan de discussie nog niet echt verheffend vind.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Jij moet trouwens nooit kinderen nemen.
Het hoeft ook helemaal geen diepzinnige preek over normen en waarden te zijn. Ik vind dat je er als ouder van op de hoogte moet zijn dat een kind simpelweg nog veel niet begrijpt, en dat het verstand van deze kindertjes nog makkelijk te manipuleren is. Daar zou meer gebruik van gemaakt moeten worden om er ook maar gewoon een greintje respect en besef van normen en waarden in te wrijven, want dat ontbreekt gewoon bij de meerderheid van hedendaagse kids. Tegenwoordig worden de kids maar de straat op geschopt zodat ze het daar maar uit kunnen zoeken, zonder de benodigde input van pa en ma.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:29 schreef Diederik_Duck het volgende:
En wie zegt dat deze preek gaat aankomen? Nu kinderen nog niet geestelijk volwaardig ontwikkeld zijn, zal een diepzinnige verhandeling over normen en waarden niet zonder meer begrepen worden... En als je het met woorden niet kan oplossen, en een corrigerende tik verboden is, welke mogelijkheid heb je dan nog om je gezag te handhaven?
Ik bedoel meer dat het soms gewoon domweg niet mogelijk is je punt duidelijk te onderstrepen dmv woorden. Een tik kan dat vaak veel beter. Simpel voorbeeld: als jouw kind in het openbaar voortdurend overlast veroorzaakt door luidkeels ts schreeuwen e.d., kun je het uitleggen dat dat vervelend is voor anderen, en dat je het daarom moet laten. Als dat echter niet werkt kun je ook gewoon een mep geven. Het kind legt dan direct de link gedrag-verbod. De uitleg kan altijd later nog eens komen, als het kind tot meer begrip in staat is.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:38 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Het hoeft ook helemaal geen diepzinnige preek over normen en waarden te zijn.
Dat is de kern van mijn betoog.quote:Ik vind dat je er als ouder van op de hoogte moet zijn dat een kind simpelweg nog veel niet begrijpt,
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Een heel beperkt verstand is bijvoorbeeld niet te manipuleren tot het begrijpen van hogere moraalleer.quote:en dat het verstand van deze kindertjes nog makkelijk te manipuleren is.
Helemaal mee eens.quote:Daar zou meer gebruik van gemaakt moeten worden om er ook maar gewoon een greintje respect en besef van normen en waarden in te wrijven, want dat ontbreekt gewoon bij de meerderheid van hedendaagse kids.
Inderdaad. Hoe kunnen ze dan immers ooit weten hoe het hoort? De ouders moeten dit hun kinderen bijbrengen.quote:Tegenwoordig worden de kids maar de straat op geschopt zodat ze het daar maar uit kunnen zoeken, zonder de benodigde input van pa en ma.
Ok, hint begrepen.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:41 schreef amaranta het volgende:
Ik mis spaties. Lees ongelovelijk moeilijk.
Het is uiteraard een definitie discussie. Maar punt is dat een verkeerde definitie, of een verkeerd begrijpen van een aanduiding wel reeel nadelige gevolgen kan hebben.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:49 schreef Sjeen het volgende:
Kinderen zijn geen mensen... Ik vind het een beetje cru om het zo neer te zetten. Kinderen zijn in mijn ogen wel mensen (wat zouden het anders zijn)
Dat is ook mijn punt. Het zijn echter geen volwaardige mensen, en ze aanduiden als mensen kan tot het (gevaarlijke) waanbeeld leiden dat ze "er al zijn", al volwaardig mens zijn. Dit nu is een grote fout.quote:, maar dan wel mensen in ontwikkeling. Die dus sturing nodig hebben om tot volle ontwikkeling te komen...
Ik snap niet wat er mis is met het laten zien van ongeduld (het is toch vervelend als je kind vervelend doet en het niet naar je wil luisteren, volgens mij is het verder juist heel leerzaam als een kind inziet dat anderen last kunnen ondervinden van hun gedrag), en ik ben overigens ook de mening toegedaan dat een tik helemaal geen teken van onmacht is, het is gewoon een andere manier van iets duidelijk maken.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:54 schreef Belana het volgende:
ik snap je punt wel, ik noem het alleen net ff anders. een kind is wel een mens alleen geen volwassen mens en wat dat betreft ook niet op die manier benaderbaar. Daar zullen de meeste ouders het hier mee eens zijn. Ik behandel mijn kinderen niet als gelijke, maar als kind, maar wel met respect, want dat hebben ze ook verdiend.
Opvoeden is begeleiden in de weg naar volwassenheid. wat mij betreft hoort daar geen corrigerende tik bij, die is nutteloos. opvoeden is herhalen, geduld hebben en consequent zijn. Met een tik laat ik mijn ongeduld zien en mijn onmacht en leer mijn kind dat dat mag blijkbaar. Ik negeer liever gedrag wat ik niet graag zie en beloon gedrag wat ik wel graag zie. en met geduldig en consequent zijn daarin werkt het nog ook. dat denk ik
Met deze kern ben ik het natuurlijk absoluut eens. Wat dan wel een grappige discussie, maar geheel off topic, zou zijn is: wanneer ben je dan een volwaardig mens. Toen ik 19 was, dacht ik dat ik alles wist. Op mijn 25 wist ik beter en dacht ik dat ik toen al aardig alles doorhad. Ik ben nu 32 en begin me te realiseren dat ik nooit 'af' zal zijn. "In ontwikkeling" ben ik nog steeds.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:18 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
In de kern komt het er op neer dat een kind een mens in ontwikkeling is, en (nog) geen volwaardig mens.
Ach.. weet je.quote:Op zondag 29 oktober 2006 22:33 schreef FuifDuif het volgende:
En kozakken, het slaat werkelijk nergens op om een corrigerende tik te verbieden, omdat je anders ouders met meer duistere motieven een vrijbrief geeft om hun kinderen te mishandelen. Moeten we dan ook autorijden verbieden, zodat we kunnen voorkomen dat sommige mensen te hard gaan rijden enzovoort?
--
Kom nou, kinderen dienen gecorrigeerd te worden. Zo gaat dat ook in de dierenwereld. Die slappe hap leidt tot niets en kinderen zijn geen volwaardige gesprekspartners. Denken dat je een kind op een gelijkwaardige toon kunt benaderen om hen in te laten zien dat zij bepaald verkeerd gedrag vertonen is een verwerpelijk product van de warme-wieg-maatschappij.
Ik ga morgen de bronnen lezen die je me hebt gegeven. Bedankt alvast daarvoor. Ik ben uiteraard bereid om de argumenten voor het verbieden van de corrigerende tik tot mij te nemen. Wat betreft Femke Halsema. Haar politieke ideeën staan voor mij los van mijn waardering voor haar verschijningquote:Op zondag 29 oktober 2006 23:27 schreef kozakken het volgende:
Ach.. weet je.
Deze meneer is het met je conclusie eens.
Maar daar tegenover staat dan dit en dit stuk, waarin onderbouwd toch echt het wetsvoorstel wordt kritisch wordt ondersteund en toegelicht.
En 'jouw' Femke heeft (als ik de ledenlijst zo bekijk) daar ook haar steentje aan mogen bijdragen(Of is ze alleen maar knap?
)
Dat klopt, maar dat wordt niet enkel veroorzaakt door fysiek geweld, maar ook door geestelijk geweld en in feite een gebrek aan goede opvoeding (ook al hebben de ouders de beste bedoelingen).quote:Op zondag 29 oktober 2006 23:27 schreef kozakken het volgende:
Terugkomend op de ts en 'kinderen zijn geen (volwaardige) volwassenen, betekent dat dus ook dat je ze in sommige dingen in bescherming moet nemen. Niet iedere ouder is even goed voor zijn/haar kinderen. Teveel kinderen raken beschadigd of zijn beschadigd geraakt.
Het is inderdaad ook niet een heel eenvoudig onderwerpquote:Op zondag 29 oktober 2006 23:27 schreef kozakken het volgende:
Kinderen zijn mss niet volwaardige gesprekspartners, maar wel gesprekspartners. Vertel dat anders maar eens aan mijn dwarse peuberpeuter die op de grond in de supermarkt heel wat enthousiaste gesprekken in de kiem weet te smoren. In hoeverre moet ik dan meegaan in de last van 'de ander' en mijn kind dan van de grond plukken met zoete beloften (want dat hij op de grond ligt te krijsen heeft vaak te maken met niet toegeven en consequent zijn van mijn kant) of moet ik volhouden en jou dus last bezorgen. Maar dan ben ik dus wel consequent in mijn opvoeding.
Dus aan de ene kant consequent zijn en blijven staat haaks op het altijd omgevingsvriendelijk houden voor de medemens.
Oh.. de dilemma's....
Er zijn er nog veel meer, je noemt er maar eentje. Er hoort ook bij ademen, eten, uitscheiden en nog een paar. Dat zijn de primaire levensbehoeften die elk levend wezen nodig heeft. Trouwens; als een kind van 9 ongesteld wordt kan ze zich gewoon voortplanten hoor. Ze is alleen niet in staat om een kind op te voeden denk ik.quote:Op zondag 29 oktober 2006 23:58 schreef knowall het volgende:
Sterker nog, kinderen zijn geen levende wezens. Een criterium om tot 'levend wezen' benoemd te kunnen worden is dat je jezelf kan voortplanten. Kinderen kunnen dat niet. Steen ook niet. Steen en kinderen zijn geen levende wezens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |