quote:
Op maandag 11 december 2006 19:42 schreef Merovingian het volgende:ja ik ben gestopt met online spelen op de server, werd er toch telkens afgeflikkerd
Ik denk dat dat voor een deel ook komt door de afstand. Mijn server staat in de USA, dus 10.000 km verderop. Aan de andere kant heb ik Polen en Australiërs die regelmatig langskomen, en die spelen meestal echt zonder problemen.
Tevens weet ik dat als je torrents en/of andere p2p tegelijkertijd hebt draaien dat OpenTTD daar niet vrolijk van wordt.... P2P apps openen nogal wat connecties op je TCP/IP, en veel routers kunnen er niet meer aan dan 512 maximaal. En aangezien veel P2P apps het aantal connecties al vaak op iets van 200 per torrent o.i.d. hebben staan, loop je met 2 torrents al tegen problemen aan met een applicatie als OpenTTD. Webbrowsen, IRC, MSN, etc..... dat werkt allemaal perfect met een zooi lopende torrents, omdat deze niet veel connecties openen. OpenTTD is echter vrij gevoelig voor het
op tijd ontvangen van het volgende pakketje met spelinformatie, en als dat niet gebeurd, dan heb je dus desyncs.
Een andere veroorzaker van Desyncs zijn custom graphics. Je kunt voor OpenTTD eigen gebouwtjes, wegen, etc, etc downloaden, maar als je online speelt moeten alle spelers dezelfde graphics hebben. Kortom: De server draait de originele 0.4.8 met de officiële graphics en niets meer of minder. Als je als client dus eigen graphics hebt geïmporteerd, dan kun je vaak problemen krijgen. Mijn server zal altijd de officiële releases draaien, dus als 0.5.0 uitkomt zal ik em upgraden. Het vervelende van custom graphics is dat er ook wel eens foute info wordt verstuurd, waardoor anderen ook een desync ondervinden.
Het heeft ook niet altijd met verbindingssnelheid te maken.... Ik heb ook wel eens last van desync, terwijl ik letterlijk op hooguit 6 meter UTP (2x3m kabel) en 100 Mbit/s LAN vanaf de server zit. Mijn router is trouwens uitgerust met een 3d party firmware en kan 4096 connecties per seconde aan, dus daar ligt het probleem ook niet. Tevens heb ik OpenTTD verkeer voorzien van QoS.
Eigenlijk moet je de volgende checklist aanhouden als je gaat spelen.
1) Geen P2P of Torrents aanhebben. (Ook niet op andere PC's!!!)
2) Speel met de officiële 0.4.8. release, zonder custom graphics.
3) Geen andere apps die een hoop upload wegvreten, zoals iemand die van je FTP zit te leechen.
![]()
Het is voor de meesten perfect mogelijk om op mijn server te spelen, en er ook op te blijven, ongeacht waar in de wereld.... maar soms heb zelfs ik last van desyncs, meestal omdat er iemand met custom graphics bij zit, of het spel zelf ergens een bug heeft. 0.4.8. is immers geen echte 1.0 versie.
![]()
Mijn server draait nog steeds 24/7 op een linuxbakkie trouwens, en blijft ook gewoon draaien.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin