abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 9 januari 2007 @ 11:04:57 #151
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_45171734
Oxy, is dit misschien iets voor jou? http://www.fatima.nl/koksmaatje/

Het is een methode waarmee je kunt koken, in duidelijke stappen. Ik kan me herinneren dat je daar moeite mee had, een tijdje terug.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 10 januari 2007 @ 16:25:54 #152
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_45215661
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 11:04 schreef Rewimo het volgende:
Oxy, is dit misschien iets voor jou? http://www.fatima.nl/koksmaatje/

Het is een methode waarmee je kunt koken, in duidelijke stappen. Ik kan me herinneren dat je daar moeite mee had, een tijdje terug.
Bedankt voor de tip Rewimo! De begeleiding zegt: we zullen het in de vergadering bespreken. We zoeken nog steeds naar een passende methode om te gaan (leren) koken.

Volgende week ga ik (met hulp) pannenkoeken bakken
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  woensdag 10 januari 2007 @ 17:19:47 #153
103793 kozakken
Living the life
pi_45217821
Wat leuk Oxy. Pannekoekenbakken is leuk (en lekker )

En wat las ik goed nieuws over je in het speeltuinbankje. (Mag ik je trouwens samen met je begeleiders een compliment geven over het goed kunnen scheiden van dingen die in dit topic horen en in het speelgoedbankje. Knap vind ik dat )
  woensdag 10 januari 2007 @ 18:20:26 #154
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_45219799
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 17:19 schreef kozakken het volgende:(Mag ik je trouwens samen met je begeleiders een compliment geven over het goed kunnen scheiden van dingen die in dit topic horen en in het speelgoedbankje. Knap vind ik dat )
Ja daarom (en ok nog wel meer redenen) heb ik bijna altijd hulp van de begeleiding bij het schrijven op forums. Het is een soort facilitated communication, alleen merken jullie daar niks van! (als het goed is)
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 10 januari 2007 @ 19:00:39 #155
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_45221145
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 16:25 schreef Oxymoron het volgende:
Bedankt voor de tip Rewimo! De begeleiding zegt: we zullen het in de vergadering bespreken. We zoeken nog steeds naar een passende methode om te gaan (leren) koken.

Volgende week ga ik (met hulp) pannenkoeken bakken
Ik las dat die methode met pictogrammen werkt, vandaar dat ik aan jou dacht
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_45242801
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 18:20 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Ja daarom (en ok nog wel meer redenen) heb ik bijna altijd hulp van de begeleiding bij het schrijven op forums. Het is een soort facilitated communication, alleen merken jullie daar niks van! (als het goed is)
Heb ook eens ergens gelezen dat het forummen en chatten iha aangemoedigd wordt bij autisten omdat het gebruik van de smilies leerzaam zou zijn qua het correct inschatten van emoties.
Internet roelt dus in mijn familie
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  donderdag 11 januari 2007 @ 13:37:18 #157
35189 Troel
scherp en bot
pi_45246546
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:41 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Heb ook eens ergens gelezen dat het forummen en chatten iha aangemoedigd wordt bij autisten omdat het gebruik van de smilies leerzaam zou zijn qua het correct inschatten van emoties.
Internet roelt dus in mijn familie
Tot op zekere hoogte is dat waar, maar lang niet iedereen gebruikt smilies of gebruikt ze op de juiste manier.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_45261745
quote:
Op maandag 8 januari 2007 19:52 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Het lijkt me ook niks voor een autist om bij de politie te gaan werken.
Als je weet waar een beetje autist moeite mee heeft zal je het ook direct ontraden. Om bij de politie te kunnen werken moet je eerst goed getest worden en daar weten ze dan echt wel, dat je autisme hebt. En dan wijzen ze je af.

Eerder zou je kunnen denken aan een beroep, waar je niet teveel met mensen om hoeft te gaan.
Ik mag hier eigenlijk niets zeggen geloof ik maar ik heb dus een PDD-NOS of Asperger (verwarrende berichten van het UWV) en ik werk dus alleen maar met mensen. 2 jaar oppas geweest, jaar in een verzorgingshuis gewerkt en dit jaar SPW op kinderdagverblijf en basisschool. Ik voel me dan ook een beetje aangevallen hierdoor, alsof alle mensen met autisme (of een vorm van) dan maar in een hoek tegels moeten gaan poetsen ofzo.
pi_45279526
Het wisselt zo per persoon idd heaven7. Ik wilde vooral aangeven dat het handig kan zijn (een beetje) realistisch te blijven. Ik ken het meisje niet, maar het zou jammer zijn als ze het idee krijgt dat ze naar de politieschool kan, terwijl dat voor haar geen optie zou zijn of op een gigantische mislukkig uit zou lopen. Twee van mijn deelnemers kregen te horen dat ze echt wel konden worden wat ze wilden, maar bij beide was dat vastgelopen (al snel, dat wel) op hun autisme. Zwaar teleurgesteld natuurlijk en geen zin meer een andere opleiding te gaan doen.

Ik weet niet zo goed waar ik het moet posten, maar ik las dat er nu in Oosterhout een tandarts is speciaal voor mensen met angst en/of verstandelijke beperking. Ze doen hier behandelingen onder narcose. De tandarts is volgens mij de kaakchirurg die mijn verstandskiezen getrokken heeft.

Bij http://www.eenvoudigcommuniceren.nl/ verkopen ze een kookboek (Hutspot & Couscous) met eenvoudige recepten. Met veel beeldmateriaal.

Verder iets
quote:
Mezzo, J. F. Kennedylaan 99, Postbus 179, 3980 CD Bunnik, T 030 659 22 22, F 030 659 22 20, info@mezzo.nl, www.mezzo.nl - Pagina 1 van 1 -
PERSBERICHT Bunnik, 29 december 2006 Kinderen met contactbeperking horen erbij dankzij vrijwilligers Voor kinderen met een contactstoornis is het vaak moeilijk om vriendjes te maken. Een vrijwilliger kan een kind extra zelfvertrouwen geven en een isolement helpen voorkomen. De campagne handjehelpen.nl wil nieuwe vrijwilligers werven om meer mensen met een contactbeperking te kunnen helpen. De campagne bestaat uit radiospotjes, stopperadvertenties en e-cards. Landelijk gezien gaat ruim 20% van de hulpvragen aan organisaties voor Vrijwillige Thuishulp over contactbeperkingen als autisme, ADHD of een lichte verstandelijke handicap. De tendens is stijgend. De hulpvragen die op www.handjehelpen.nl te vinden zijn, laten zien dat een contactstoornis vaak tot isolement leidt. Vrijwilligers doen er wat aan. Ze gaan er met een leeftijdsgenoot op uit, of komen op woensdagmiddag met een kind spelen. Met deze speelhulp, en soms oppas bieden ze tegelijk de ouders taakverlichting. Digitale vacaturebank voor vrijwilligers De website www.handjehelpen.nl is een digitale vacaturebank van Mezzo, Vereniging voor Mantelzorgers en Vrijwilligerszorg en werft nieuwe vrijwilligers met behulp van concrete hulpvragen. En niet alleen voor kinderen en jongeren met een contactbeperking. De 140 lidorganisaties van Mezzo die vrijwilligers bemiddelen door heel Nederland, doen dat voor iedereen, van jong tot oud met een handicap, chronische ziekte, hiv/aids of een psychische aandoening. Ook de vrijwilligers zijn van alle leeftijden. Inspelen op gedeelde interesses van vrijwilliger en hulpvrager leidt tot succesvolle koppelingen. Campagne Er zijn extra vrijwilligers nodig om de wachtlijst van 4000 hulpvragers te verkorten. Zodat iedereen er gewoon bij hoort, ondanks handicap of ziekte. Het de bedoeling om in de campagne die loopt in januari en februari 2007 duizend nieuwe vrijwilligers te werven. Dit gebeurt met radiospots en stopperadvertenties waarin de hulpvragen centraal staan. De spots zijn representatief voor de hulpvragers waarvoor de Mezzo-organisaties vrijwilligers inzetten. Er is een vraag voor een kind met een handicap, voor een oudere man met kanker en voor een jonge vrouw met een psychische aandoening. De handjehelpen.nl-campagne is een initiatief van Mezzo en wordt ondersteund door het Revalidatie Fonds. Mezzo, Landelijke Vereniging voor Mantelzorgers en Vrijwilligerszorg geeft samen met zo’n 250 regionale lidorganisaties informatie, voorlichting en advies aan mantelzorgers en over mantelzorg. Mezzo ondersteunt de organisaties vrijwilligerszorg (Vrijwillige Thuishulp, Buddyzorg en Vriendendiensten). Mezzo komt ook op voor de positieverbetering van mantelzorg en vrijwilligerszorg.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 13 januari 2007 @ 17:03:18 #160
35189 Troel
scherp en bot
pi_45317032
Wellicht iets wat interessant is:

http://www.neurofeedback.nl/

Mijn moeder wees me daar net op.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 13 januari 2007 @ 17:06:42 #161
103793 kozakken
Living the life
pi_45317139
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 18:20 schreef Oxymoron het volgende:

[..]
Ja daarom (en ok nog wel meer redenen) heb ik bijna altijd hulp van de begeleiding bij het schrijven op forums. Het is een soort facilitated communication, alleen merken jullie daar niks van! (als het goed is)
Dit is 'mijn' topic niet, maar ik lees wel altijd heel belangstellend mee.
Je vertelde een tijdje terug dat je samen met begeleiding post ( begeleiding ) en ik vind dat heel erg fijn om te lezen. Juist omdat ik ook daardoor een heel klein beetje idee krijg van het feit dat je zo heel goed begeleid wordt in een best lastig iets als communicatie.
Ik merk het dus ook niet trouwens
pi_45415787
even zonder schaamte een flinke TVP
pi_45416595
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 20:17 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ik mag hier eigenlijk niets zeggen geloof ik maar ik heb dus een PDD-NOS of Asperger (verwarrende berichten van het UWV) en ik werk dus alleen maar met mensen. 2 jaar oppas geweest, jaar in een verzorgingshuis gewerkt en dit jaar SPW op kinderdagverblijf en basisschool. Ik voel me dan ook een beetje aangevallen hierdoor, alsof alle mensen met autisme (of een vorm van) dan maar in een hoek tegels moeten gaan poetsen ofzo.
Ik ben blij dat er toch andere berichten zijn van mensen met PDD-NOS of Asperger die wel goed mensen kunnen werken. Priscilla is nu bezig met een sociale vaardigheidstraining en ik heb wel het idee dat het iets helpt. Maar om dat kind haar dromen in elkaar te laten diggelen omdat ik zou denken dat ze het misschien niet kan, kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Ze zal het zelf moeten ervaren of ze door test heen komt. En anders, ja dan moet ze op zoek naar iets anders wat ze leuk vind. Bij bijna elk beroep moet je tegenwoordig met mensen om kunnen gaan. Zelfs al wordt je stratenmaker (bij wijze van).
  dinsdag 16 januari 2007 @ 20:54:05 #164
35189 Troel
scherp en bot
pi_45418283
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 20:08 schreef pulchra het volgende:

[..]

Ik ben blij dat er toch andere berichten zijn van mensen met PDD-NOS of Asperger die wel goed mensen kunnen werken. Priscilla is nu bezig met een sociale vaardigheidstraining en ik heb wel het idee dat het iets helpt. Maar om dat kind haar dromen in elkaar te laten diggelen omdat ik zou denken dat ze het misschien niet kan, kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Ze zal het zelf moeten ervaren of ze door test heen komt. En anders, ja dan moet ze op zoek naar iets anders wat ze leuk vind. Bij bijna elk beroep moet je tegenwoordig met mensen om kunnen gaan. Zelfs al wordt je stratenmaker (bij wijze van).
Bij alle beroepen is dat. Bij de een wat meer dan bij de ander, maar je zal altijd moeten communiceren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_45423700
Ik had vorig jaar een mentrix die me vroeg waarop ik in godsnaam was begonnen met een zorgopleiding, ik kon dat immers helemaal niet
Om idd maar aan te geven en iedereen weer anders is! Zeker met jonge kinderen is het zo moeilijk te zeggen en is er wel degelijk een hoop te leren op sociaal gebied.

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2007 23:22:05 ]
  † In Memoriam † woensdag 17 januari 2007 @ 06:58:05 #166
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45427483
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 20:08 schreef pulchra het volgende:

[..]

Ik ben blij dat er toch andere berichten zijn van mensen met PDD-NOS of Asperger die wel goed mensen kunnen werken. Priscilla is nu bezig met een sociale vaardigheidstraining en ik heb wel het idee dat het iets helpt. Maar om dat kind haar dromen in elkaar te laten diggelen omdat ik zou denken dat ze het misschien niet kan, kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Ze zal het zelf moeten ervaren of ze door test heen komt. En anders, ja dan moet ze op zoek naar iets anders wat ze leuk vind. Bij bijna elk beroep moet je tegenwoordig met mensen om kunnen gaan. Zelfs al wordt je stratenmaker (bij wijze van).
niks bij wijze van hoor, t is gewoon waar.
mijn is schilder (niet autistisch hoor) maar heeft regelmatig met lastige klanten te maken.
pi_45577215
Zo, we hebben resultaat MRI-scan binnen van Lukas. Niets geks op te zien! Opluchting. Kans was klein maar toch...
Ze gaan nu overleggen of hij dat medicijn (Depakine) überhaupt nog moet blijven slikken (bijwerkingen zijn we niet zo kapot van) en dat horen we over 3 weken

Hij is nu 2x thuisgeweest, komt morgen weer, gaat best goed. Hij heeft een stuk meer rust in zijn donder zeg maar (en wij ook). Maar het blijft een mal fratsen-jongetje natuurlijk

De baby lijkt tot nu toe goed contact te maken trouwens. Lachen, geluidjes, oogcontact is goed. Daar was ik uiteraard vrij hysterisch naar op zoek, weet nog bij Lukas dat die met 10 weken eens begon te lachen...naar de lamp. Of de klok. Is uiteindelijk wel goedgekomen hoor, hij heeft echt heel erg aan mij gehangen, was ook best moeilijk dat op te moeten geven.

Maja, morgen komt hij, dus dat moet er stamppot zijn, dus ik ga eens een stapel piepers villen en tot pap koken.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_45678327
Ik heb een vraagje, of eigenlijk 2 vragen, m.n. aan de ouders van kinderen met een autistische stoornis.
Ik heb een vriendin wiens zoontje (Laten we hem X noemen) nu 2 jaar en 3 maanden is, iets ouder dan mijn eigen zoontje. X is erg traag in zijn ontwikkeling, hij loopt nog steeds niet los en kan nu voor het eerst een paar woordjes zeggen. Niet zo schokkend, mijn zoontje heeft nog een vriendje van die leeftijd die nog nauwelijks praat. Wat me meer zorgen baart is zijn gedrag. Hij zit altijd bij zijn moeder op schoot en doet eigenlijk niets. Hoewel we elkaar regelmatig zien, krijg ik nauwelijks contact met X, soms na een paar uur dat ik hem aan het lachen krijg doordat ik een kiekeboespelletje met hem doe. Met mijn zoontje zoekt hij in het geheel geen contact en het lijkt hem ook niet te interesseren wat die doet. Wat mijn zoontje ook probeert -en dat is veel!- om hem uit de kast te lokken, X wil geen contact met hem, kijkt ook niet naar hem. Hij zat hier de laatste keer meer dan een uur lang een wiel van een auto rond te draaien. Zijn moeder zei hierover dat X dat soort dingen vaak doet; dat hij daar uren mee 'zoet' kon zijn en dat is mezelf ook al een paar keer opgevallen.
Hij copieert geheel niets van wat hij ziet. Als voorbeeld: mijn zoontje heeft een theeserviesje en 'schenkt' een kopje thee in en roert met een lepeltje, geeft X ook een kopje met lepeltje, maar X bekijkt het kopje alsof hij zo'n ding voor het eerst ziet en gooit het op de grond om weer bij zijn moeder weg te kruipen.

Voordat dit een te lang verhaal wordt om te lezen:
1) De gedachte aan een autistische stoornis is al een paar keer bij me opgekomen. Ik ben op het internet zo'n CHATtest tegengekomen en hij voldoet aan (net)voldoende kenmerken. Herkennen jullie iets in mijn verhaal; zou dit autisme kunnen zijn?
2) Ik twijfel om dit aan mijn vriendin te opperen. Ik ben bang dat dit te gevoelig zou liggen (je komt dan natuurlijk wel aan haar kind) en wat heeft ze er aan als ze het nu al weet. Aan de andere kant; misschien zou het 'prettig'voor haar zijn als het afwijkende gedrag (wat haar zelf ook wel opvalt) van haar zoon een naam heeft? Misschien zijn er manieren om er dan anders mee om te gaan?

Hoe denken jullie hier over?
  † In Memoriam † vrijdag 26 januari 2007 @ 06:44:45 #169
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45686206
als het zo is als jij beschrijft, dan moet dat toch ook opvallen bij het cb?
misschien kan je eens voorzichtig ter sprake brengen dat er toch wel een verschil in ontwikkeling zit tussen jouw kind en het hare.
wie weet heeft ze het allang gezien maar durft ze het niet uit te spreken.
maar zo out of the blue zeggen : volgens mij is jouw kind autistisch zou ik als het om mijn kind ging, niet zo waarderen denk ik.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 08:57:43 #170
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_45686907
Cb ziet dat ook niet altijd. Dat was bij ons met Storm tenminste zo. Toen ik vertelde dat Storm op doorverwijzing van de huisarts naar het medisch kinderteam ging voor een aantal onderzoeken, had ze zoiets van "het zal allemaal wel meevallen hoor, volgens mij is er niets aan de hand". En toen uiteindelijk de diagnose PDD-NOS kwam vond ze het heel onverwacht, dat had ze niet gedacht. Nu trekken wij ons niet veel aan van de cb-arts en doen we wat we zelf goedachten (bv Lune meteen meenemen naar een orthoptiste ipv 2 maanden wachten om haar ogen nog eens op het cb te laten testen, met als resultaat dat ze nu alweer 2 maandjes rondstapt met een brilletje op).
Maar ik zou inderdaad niet al te snel tegen je vriendin roepen dat hij wel eens autistisch kan zijn. Zelf waren we al voorbereid op die diagnose, we hadden al heel vroeg het idee dat Storm wat dwarszat en toch kwam de diagnose nog even hard aan.
Ik denk trouwens ook als de kleine straks naar peuterspeelzaal gaat en hij zich daar ook afwijkend gedraagt, er van die kant ook opmerkingen kunnen komen of je vriendin kan via psz ook een observatie van haar kind krijgen. Dat duurt natuurlijk nog wel even, maar misschien is je vriendin er ook nog niet aan toe om er verder over na te denken.
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_45688614
Komen er andere onderzoeken nu er op Lukas MRI-scan niets te zien was of is het nu klaar?
Fijn zeg, dat het ook met baby goed gaat.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_45692790
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 10:30 schreef YPPY het volgende:
Komen er andere onderzoeken nu er op Lukas MRI-scan niets te zien was of is het nu klaar?
Fijn zeg, dat het ook met baby goed gaat.
Nee, het is klaar

En Mammietje, als je het op een vragende manier brengt, dan schrikt het niet meteen zo af he. Niet "ik denk dat jouw kind autistisch is", maar "goh, heb je dat wel eens op het cb verteld, dat hij zo apart speelt?" (Lukas speelde met elk speelgoed op dezelfde manier: hij sloeg er tegenaan en slaakte hele hoge gilletjes, of het nou een kraanwagen was of een legoblokje)
Ik heb het zelf niet dúrven vragen heel lang, terwijl ik allang wist dat het niet goed zat. Ik zie mezelf nog kijken naar al die andere kindjes en hoe veel meer "diepte" en "benul" daarin zat en dan durfde ik het nog niet op te merken. Ik vond dat op de één of andere manier zo ondankbaar klinken, alsof ik mijn kind niet leuk vond ofzo.
En voor autistische stoornissen geldt ook: hoe vroeger er hulp komt, hoe meer er te "redden" valt (als in: des te meer foefjes ze aan te leren valt om niet de hele tijd tegen zichzelf aan te lopen zeg maar).
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_45694522
Bij het CB was het ze idd al opgevallen dat hij totaal geen copieergedrag heeft. Toen mijn vriendin dit vertelde heb ik gevraagd wat ze daar mee gingen doen, maar dat was; niets. Zelf valt haar ook wel op dat het gedrag afwijkt van andere kinderen, maar zij richt zich meer op het lopen en praten. En zij zegt tevreden te zijn zolang het vooruit gaat ten opzichte van het vorige bezoek aan het CB. Gek genoeg had ze een poosje terug wel een tussentijdse check-up daar voor het lopen, maar dus verder nergens voor. Ze wil hem ook op een peuterspeelzaal doen om hem socialer gedrag aan te leren. Ik denk dat ze diep in haar hart ook voelt dat er iets mis is, maar er niet aan wil. Betwijfel echter wel of ze deze richting (autisme) op denkt.

Als ik de reacties zo lees, denk ik aan de ene kant; mond houden, misschien voorzichtige hintjes (blijven) geven. Er is ook geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om het plompverloren te zeggen hoor. Aan de andere kant denk ik dat ze misschien 'opgelucht' zou zijn als het beestje een naam heeft. (Toen ze kreeg te horen dat X nog niet liep omdat hij hypermobiliteit in zijn enkels had, was ze ook bijna verheugd te noemen omdat ze een antwoord had -ook voor de buitenwereld- en omdat er hulpmiddelen voor waren.) Ook denk ik aan de foefjes waar Mwanatabu het over heeft.

Bedankt voor het meedenken allemaal, ik zit er best mee. Reacties blijven dan ook welkom.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 16:30:07 #174
166707 Sig
Gediplomeerde oude lul.
pi_45699834
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:55 schreef Mammietje het volgende:
Bij het CB was het ze idd al opgevallen dat hij totaal geen copieergedrag heeft. Toen mijn vriendin dit vertelde heb ik gevraagd wat ze daar mee gingen doen, maar dat was; niets. Zelf valt haar ook wel op dat het gedrag afwijkt van andere kinderen, maar zij richt zich meer op het lopen en praten. En zij zegt tevreden te zijn zolang het vooruit gaat ten opzichte van het vorige bezoek aan het CB. Gek genoeg had ze een poosje terug wel een tussentijdse check-up daar voor het lopen, maar dus verder nergens voor. Ze wil hem ook op een peuterspeelzaal doen om hem socialer gedrag aan te leren. Ik denk dat ze diep in haar hart ook voelt dat er iets mis is, maar er niet aan wil. Betwijfel echter wel of ze deze richting (autisme) op denkt.

Als ik de reacties zo lees, denk ik aan de ene kant; mond houden, misschien voorzichtige hintjes (blijven) geven. Er is ook geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om het plompverloren te zeggen hoor. Aan de andere kant denk ik dat ze misschien 'opgelucht' zou zijn als het beestje een naam heeft. (Toen ze kreeg te horen dat X nog niet liep omdat hij hypermobiliteit in zijn enkels had, was ze ook bijna verheugd te noemen omdat ze een antwoord had -ook voor de buitenwereld- en omdat er hulpmiddelen voor waren.) Ook denk ik aan de foefjes waar Mwanatabu het over heeft.

Bedankt voor het meedenken allemaal, ik zit er best mee. Reacties blijven dan ook welkom.
Ik herken best veel van wat je zoal over het kind verteld. Mijn oudste dochter reageert net zo. Toen wij ons toch wel erg veel zorgen maakten over haar hebben wij dit aangekaart bij het "Consternatiebureau" (Ons huisnaampje voor het CB; "Babypolitie" is hier ook populair overigens...). De dienstdoende CB-arts heeft ons toen, na overleg, een intakeformulier meegegeven voor het (uit mijn hoofd) DIANE project, een project naar vroege herkenning, vroege diagnostiek en vroege behandeling van autisme spectrum stoornissen, van een instelling die "Karakter" heet. Karakter is een instelling in Nijmegen die onderzoek doet naar kinderen met onder andere gedragsstoornissen; ze zijn verbonden aan het Radboud ziekenhuis. Bij mijn weten moet er sowieso verwezen worden voor je daar terecht kan. Zij hebben in ons geval een reden kunnen vinden voor het afwijkende gedrag van mijn oudste dochter.

Ik zet de link hieronder, dan kun je in elk geval kijken, of aan de moeder van het desbetreffende kind geven. Ze zal wel zelf in eerste instantie aktie moeten ondernemen naar CB of huisarts.

http://www.karakter.com/

Sterkte.
pi_45708670
Bedankt voor je reactie, Sig. Jij herkent dus ook dit gedrag als behorend bij een autistische stoornis. Ik vind het ook zo moeilijk; wel of niet aankaarten, zoveel ervaring heb ik ook niet met autisme; wie zegt dat ik het bij het juiste eind heb?! Wanneer ben je een goede vriendin; als je als leek -misschien onterecht- aankaart dat haar zoontje mogelijk een stoornis heeft of als je haar laat zwemmen in haar twijfels en onzekerheden terwijl je achteraf kan zeggen 'Dat dacht ik al'! Getver, kan wel janken als ik dit schrijf, vind het echt een dilemma.
In ons geval hebben we meer een "Constatatiebureau". Ze constateren wel dingen maar doen er niets mee. Toen mijn dochtertje maanden achter elkaar te weinig aankwam, kwamen ze iedere keer opnieuw met het advies om over 2 weken nog eens te komen wegen omdat het toch echt te weinig was; alsof wegen dan helpt! Zo ook met dit: ze hebben dus wel geconstateerd dat hij niet copieert, maar daar blijft het bij. Naar ik begreep hebben ze niet verder nagevraagd. Aan de andere kant is het natuurlijk ook maar een momentopname dat je er zit; mijn zoontje zit ook wel eens bedeesd af te wachten op schoot op alles wat komen gaat, terwijl hij doorsnee niet 'bedeesd te noemen is!
Maar is goed dat je me deze info geeft, mocht het tot een gesprek hierover komen, kan ik haar deze info geven. Hoe oud was je dochter trouwens toen je erachter kwam? En wel gedrag maakte precies dat je het aankaartte bij het CB?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')