Ja, omdat er met vaagheden gesmeten wordt.quote:Op maandag 30 oktober 2006 14:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Niet iets. De ziel bestaat niet in de materiele wereld.Vraag je dit trouwens nu allemaal uit interesse?
Wat bedoel je met "waar" en "te vinden"?quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:00 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, omdat er met vaagheden gesmeten wordt.
Waar is de ziel dan te vinden?
Ik weet niet of je dan ooit iets zult krijgen wat in jouw ogen geen vaagheid is. Wanneer je uit bent op iets materieels wat meetbaar en toetsbaar is denk ik niet dat je er zult komen.quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:00 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, omdat er met vaagheden gesmeten wordt.
Als het niet in de materiële wereld ligt, moet het ergens zijn om het een naam te geven, nietwaar? Je kunt niet iets een naam geven zonder het te kunnen beschrijven. Hebben alle organismes een ziel? Beschrijf die ziel eens, van jou en van een vlieg. Heeft een computer ook een ziel?quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "waar" en "te vinden"?
Ik denk dat je er op een enkele manier kunt komen zonder de menselijke psyche en haar fenomenale hallucinatiekwaliteiten in ogenschouw te nemen.quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dan ooit iets zult krijgen wat in jouw ogen geen vaagheid is. Wanneer je uit bent op iets materieels wat meetbaar en toetsbaar is denk ik niet dat je er zult komen.
Natuurlijk kan dat wel. Waarom zou ik alles moeten kennen?quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:03 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Als het niet in de materiële wereld ligt, moet het ergens zijn om het een naam te geven, nietwaar? Je kunt niet iets een naam geven zonder het te kunnen beschrijven.
Een vlieg en ik hebben waarschijnlijk een zelfde soort ziel. Een computer niet.quote:Hebben alle organismes een ziel? Beschrijf die ziel eens, van jou en van een vlieg. Heeft een computer ook een ziel?
Waarom zou ik dat niet kunnen?quote:Hoe kun jij trouwens zaken uit de immateriële wereld beschijven terwijl jij je alleen in de materiële wereld bevindt?
Als je het zo wilt noemen, so be it.quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:06 schreef Autodidact het volgende:
Ik denk dat je er op een enkele manier kunt komen zonder de menselijke psyche en haar fenomenale hallucinatiekwaliteiten in ogenschouw te nemen.
Als je zegt dat er een ziel is, moet je het kunnen beschrijven. Anders is het zoiets als ik zeg: "er is blabla maar buiten onze ruimtetijd". Ik heb met deze uitspraak helemaal niks gezegd, omdat het geen inhoud heeft. Wat houdt de ziel in?quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel. Waarom zou ik alles moeten kennen?
Beschrijf die ziel eens dan.quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:06 schreef Alicey het volgende:
Een vlieg en ik hebben waarschijnlijk een zelfde soort ziel.
Waarom niet?quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:06 schreef Alicey het volgende:Een computer niet.
Een ziel zie ik als de essentie van alles wat leeft. De essentie neemt een lichaam, en volgt dat.quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:09 schreef Autodidact het volgende:
Als je zegt dat er een ziel is, moet je het kunnen beschrijven. Anders is het zoiets als ik zeg: "er is blabla maar buiten onze ruimtetijd". Ik heb met deze uitspraak helemaal niks gezegd, omdat het geen inhoud heeft. Wat houdt de ziel in?
[..]
Beschrijf die ziel eens dan.
Omdat het geen levensvorm is.quote:Waarom niet?
Waarom is het geen levensvorm?quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een ziel zie ik als de essentie van alles wat leeft. De essentie neemt een lichaam, en volgt dat.
[..]
Omdat het geen levensvorm is.
Essentie, nog zo'n vaagheid. Wat is die essentie in een onkruidplantje?quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een ziel zie ik als de essentie van alles wat leeft. De essentie neemt een lichaam, en volgt dat.
Wat maakt een neuraal netwerk in een computer (zoals je in veel PDA's ziet) geen levensvorm?quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:12 schreef Alicey het volgende:
Omdat het geen levensvorm is.
quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:16 schreef Autodidact het volgende:
Essentie, nog zo'n vaagheid. Wat is die essentie in een onkruidplantje?
quote:Op maandag 30 oktober 2006 13:51 schreef Alicey het volgende:
Het zal langzaam wegrotten en zodoende weer voeding zijn voor ander leven.
Ik zei toch niet dat het vrolijk is? Dáárom is het zo goed dat er consumentenprogramma's zijn waarin mensen aan bod komen die op gevoel een huis hebben gekocht. Cirkeltje rondquote:Op maandag 30 oktober 2006 15:21 schreef Autodidact het volgende:
Wegrotten is de essentie van een plant...dat is wel een erg zwartgallig perspectief van de werkelijkheid. Sommige plantjes worden helemaal geen voeding voor andere wezens trouwens....we rijden er op.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk om te kijken naar mensen op gevoel een huis kopen, of hun hele wereldbeeld baseren op iets dat ze zelf verzinnen omdat ze anders geen zingeving hebben. Geestelijke armoede.quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:22 schreef Aelred het volgende:
[..]
Ik zei toch niet dat het vrolijk is? Dáárom is het zo goed dat er consumentenprogramma's zijn waarin mensen aan bod komen die op gevoel een huis hebben gekocht. Cirkeltje rond![]()
Mwha, je kunt r ook geur en smaakstoffen van makenquote:Op maandag 30 oktober 2006 15:21 schreef Autodidact het volgende:
Wegrotten is de essentie van een plant...dat is wel een erg zwartgallig perspectief van de werkelijkheid. Sommige plantjes worden helemaal geen voeding voor andere wezens trouwens....we rijden er op.
Welke geest?quote:Op maandag 30 oktober 2006 15:27 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk om te kijken naar mensen op gevoel een huis kopen, of hun hele wereldbeeld baseren op iets dat ze zelf verzinnen omdat ze anders geen zingeving hebben. Geestelijke armoede.
quote:Binker
Binker-what I call him-is a secret of my own,
And Binker is the reason why I never feel alone.
Playing in the nursery, sitting on the stair,
Whatever I am busy at, Binker will be there.
Oh, Daddy is clever, he's a clever sort of man,
And Mummy is the best since the world began,
And Nanny is Nanny, and I call her Nan-
But they can't See Binker.
Binker's always talking, 'cos I'm teaching him to speak
He sometimes likes to do it in a funny sort of squeak,
And he sometimes likes to do it in a hoodling sort of roar...
And I have to do it for him COs his throat is rather sore.
Oh, Daddy is clever, he's a clever sort of man,
And Mummy knows all that anybody can,
And Nanny is Nanny, and I call her Nan-
But they don't Know Binker.
Binker's brave as lions when we're running in the park;
Binker's brave as tigers when we're lying in the dark;
Binker's brave as elephants. He never, never cries...
Except (like other people) when the soap gets in his eyes.
Oh, Daddy is Daddy, he's a Daddy sort of man,
And Mummy is as Mummy as anybody can,
And Nanny is Nanny,and I call her Nan...
But they're not Like Binker.
Binker isn't greedy, but he does like things to eat,
So I have to say to people when they're giving me a sweet,
"Oh, Binker wants a chocolate, so could you give me two?"
And then I eat it for him, COs his teeth are rather new.
Well, I'm very fond of Daddy, but he hasn't time to play,
And I'm very fond of Mummy, but she sometimes goes away,
And I'm often cross with Nanny when she wants to brush my hair...
But Binker's always Binker, and is certain to be there.
Oh, die. Ja, daarvoor is het wel armzalig.quote:
Ik neem ook wel eens een lichaam maar ze heet geen essentiequote:Op maandag 30 oktober 2006 15:37 schreef Iblis het volgende:
Hoe kan de essentie een lichaam nemen? En hoe weten wij dat de essentie dat doet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |