abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 oktober 2006 @ 08:22:34 #76
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43028304
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 03:21 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Een rationele theorie zal nooit beweren dat er een theepot tussen Mars en Jupiter zweeft. Een irrationele bewering kan dat wel, zoals het alles kan beweren dat niet te bewijzen is. Dat maakt het juist onzin.
Ik denk dat je middel en doel hier verwart. Ratio is een middel, geen doel an sich.
pi_43028444
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 23:45 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hmm... Klinkt wel erg commercieel eigenlijk
Mja, je moet het niet zien als bedrijven die workshops of trainingen aanbieden aan hun personeel Het zijn vaak specifieke elementen waar gewoon wat over verteld wordt, bijvoorbeeld schepping-evolutie. Het is geen brainwashingscentrum ofzo. Je wordt ook niet deel van een sekte zodra je binnenloopt, allemaal dingen die mensen wel eens denken.
quote:
[..]

Ah, op die manier. Daar sta ik dan wel weer een beetje dubbel tegenover. Ik zie wel een risico dat de kerk uiteindelijk je hele sociale leven is, waardoor je nauwelijks meer in aanraking komt met andere levensbeschouwingen en gedachten, plus het gevaar dat als je ooit die kerk de rug toekeert je het risico loopt ook de sociale contacten te verliezen..
Dat valt wel mee. Het is gewoon relax om vrienden te hebben die er ook zo over denken, verder ga ik ook genoeg om met lui buiten de kerk, een mix van atheist tot moslim en alles daar tussen in. Dat ik hier op Fok! duizenden posts heb zegt ook wel iets (nee, fok! is geen persoonlijke vriend). Het is nog nooit gebeurt dat iemand de kerk de rug toe heeft gekeerd, itt veel andere kerkgenootschappen in NL groeien wij behoorlijk.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  zondag 29 oktober 2006 @ 09:20:18 #78
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43028620
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 08:54 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Mja, je moet het niet zien als bedrijven die workshops of trainingen aanbieden aan hun personeel Het zijn vaak specifieke elementen waar gewoon wat over verteld wordt, bijvoorbeeld schepping-evolutie. Het is geen brainwashingscentrum ofzo. Je wordt ook niet deel van een sekte zodra je binnenloopt, allemaal dingen die mensen wel eens denken.
Met commercieel bedoelde ik meer de aanpak met grootse marketing.
quote:
Dat valt wel mee. Het is gewoon relax om vrienden te hebben die er ook zo over denken, verder ga ik ook genoeg om met lui buiten de kerk, een mix van atheist tot moslim en alles daar tussen in. Dat ik hier op Fok! duizenden posts heb zegt ook wel iets (nee, fok! is geen persoonlijke vriend). Het is nog nooit gebeurt dat iemand de kerk de rug toe heeft gekeerd, itt veel andere kerkgenootschappen in NL groeien wij behoorlijk.
Is het helemaal nooit gebeurd dat iemand de gemeente heeft verlaten? Dat vind ik wel apart. Voor de kerkgemeente waar ik zelf deel van heb uitgemaakt geldt toch wel dat er een klein beetje verloop is. Jongeren die min of meer moesten geloven van hun ouders die op een zeker punt radicaal breken met de gemeente, christenen die geen heil zien in bezoek van de kerk, mensen die na een tegenslag teleurgesteld van hun geloof vallen, en vele redenen meer.. Het zijn er weliswaar niet veel, maar het gebeurt wel. Gebeurt dat bij jullie allemaal niet?
  zondag 29 oktober 2006 @ 09:21:50 #79
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43028631
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 08:21 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat die drang om te "bewijzen" dat een bepaalde interpretatie van de Bijbel historische werkelijkheid is vaak voortkomt uit een geloofsprobleem. Iemand heeft moeite om in het licht van de wetenschappelijke werkelijkheid te geloven, en komt daarom met een alternatieve werkelijkheid, terwijl de eigenlijke oplossing zou moeten zijn om of het geloof vaarwel te zeggen, of te geloven ondanks de wetenschappelijke werkelijkheid. Dat laatste noopt er dan wel toe om de Bijbel (of enig ander heilig schrift) niet als geschiedenisboek te zien, maar eerder als een boek dat eeuwen wijsheid bevat.
Voor funda atheisten zal het wel zo zijn dat zij niet kunnen accepteren dat iemand geconfronteerd met de wetenschappelijke werkelijkheid aankomt met een alternatieve werkelijkheid en daartegen gaan ageren.
En wat de islam betreft is
quote:
Dat laatste noopt er dan wel toe om de Bijbel (of enig ander heilig schrift) niet als geschiedenisboek te zien, maar eerder als een boek dat eeuwen wijsheid bevat.
een lastige. Men neemt de koran letterlijk omdat erin staat dat het als zodanig geinterpreteerd dient te worden.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 29 oktober 2006 @ 09:33:29 #80
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43028708
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 08:54 schreef Casparovvv het volgende:
Geloof jij in schepping via evolutie of vindt je de evolutietheorie onzin ?
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 29 oktober 2006 @ 10:00:27 #81
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43028981
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 09:21 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Voor funda atheisten zal het wel zo zijn dat zij niet kunnen accepteren dat iemand geconfronteerd met de wetenschappelijke werkelijkheid aankomt met een alternatieve werkelijkheid en daartegen gaan ageren.
En wat de islam betreft is
[..]

een lastige. Men neemt de koran letterlijk omdat erin staat dat het als zodanig geinterpreteerd dient te worden.
De Koran bevat toch ook juist enorm veel beeldspraak?
  zondag 29 oktober 2006 @ 10:34:36 #82
160218 braadk1p
Dozenopzetter
pi_43029538
Vroeger ging ik iedere zondag met mijn ouders naar de kerk. De dominee zei altijd in zijn preek dat het aannemelijk is dat er een God bestaat, omdat "er zoveel moois in de wereld is, dat er God wel moet bestaan".
Ik moet toegeven, de wereld kan heel mooi zijn, maar ik zie daar geen noodzaak in voor een God. Ik vraag mij altijd af, en ik hoop dat iemand deze vraag kan beantwoorden, wat voor een gelovige het zo aannemelijk maakt dat er wel een God moet zijn. Het liefst zou ik het die dominee persoonlijk vragen, maar aangezien ik nooit meer naar de kerk ga, zit dat er niet meer in denk ik
Crop circles are Chuck Norris’s way of telling the world that corn sometimes needs to lie the fuck down.
  zondag 29 oktober 2006 @ 10:42:40 #83
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43029663
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 10:34 schreef braadk1p het volgende:
Vroeger ging ik iedere zondag met mijn ouders naar de kerk. De dominee zei altijd in zijn preek dat het aannemelijk is dat er een God bestaat, omdat "er zoveel moois in de wereld is, dat er God wel moet bestaan".
Ik moet toegeven, de wereld kan heel mooi zijn, maar ik zie daar geen noodzaak in voor een God. Ik vraag mij altijd af, en ik hoop dat iemand deze vraag kan beantwoorden, wat voor een gelovige het zo aannemelijk maakt dat er wel een God moet zijn. Het liefst zou ik het die dominee persoonlijk vragen, maar aangezien ik nooit meer naar de kerk ga, zit dat er niet meer in denk ik
Je zou gewoon naar een kerk kunnen gaan weer eens.

Het gevaar van de redenatie van die dominee is dat wanneer alles een keer minder voor de wind gaat, en je ook de lelijke dingen van de wereld tegen komt, je daaruit zou kunnen concluderen dat God zich van je heeft afgekeerd.

Uiteindelijk is een geloof iets dat in de kern niet beredeneerd kan worden. Voor veel mensen is de onrechtvaardigheid van het leven iets wat zij niet kunnen verkroppen, en daarom moet er wel een god zijn die al dat onrecht uiteindelijk recht gaat zetten. Een andere reden kan zijn dat iemand niet kan geloven dat leven en bewustzijn zomaar uit dode materie kan ontstaan; daar moet een god voor gezorgd hebben. Het idee dat al dat bewustzijn op een keer ophoudt en dat het leven uiteindelijk per saldo niet zinvol is noopt sommigen tot geloof in een hiernamaals.

Meestal speelt er echter een mystieke ervaring een rol bij geloof. Iemand had die ervaring terwijl diegene zich met een bepaalde religie of geloof bezig hield, en "weet" daardoor dat die religie waar is..

Maar er zijn vast nog veel meer redenen waarom iemand kan geloven.
pi_43029722
quote:
Die gedachte heb ik ook nogal es.
pi_43029801
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 08:22 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk dat je middel en doel hier verwart. Ratio is een middel, geen doel an sich.
Ja, en nu ophouden met eromheen draaien graag. Je doet het keer op keer. Ben je het met me eens dat irrationele existensiebeweringen onredelijk zijn?
  zondag 29 oktober 2006 @ 10:51:57 #86
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43029831
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 10:50 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ja, en nu ophouden met eromheen draaien graag. Je doet het keer op keer.
Ik draai nergens om heen. Maar misschien dat ik niet kan omgaan met jouw manier van discussieren en is het beter om er gewoon mee op te houden.
pi_43029840
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 10:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik draai nergens om heen. Maar misschien dat ik niet kan omgaan met jouw manier van discussieren en is het beter om er gewoon mee op te houden.
Als je geen antwoord wil geven wel, maar dat zou jammer zijn dus doe dat. Ben je het met me eens dat, historisch gezien, irrationele beweringen altijd onzin zijn gebleken?
  zondag 29 oktober 2006 @ 10:53:37 #88
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43029856
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 10:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Die gedachte heb ik ook nogal es.
Ik heb dat ook wel.. Niet zo zeer een bestierende god, maar wel het idee dat er een soort intelligentie achter alles zit, en een soort bewustzijn in alles..
  zondag 29 oktober 2006 @ 10:55:28 #89
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43029890
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 10:52 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Als je geen antwoord wil geven wel, maar dat zou jammer zijn dus doe dat. Ben je het met me eens dat, historisch gezien, irrationele beweringen altijd onzin zijn gebleken?
Voor zover die irrationele beweringen zich hebben gericht op gebieden waar ratio zich over kan uitspreken, ja, zeker.

Ik heb een wedervraag : Ben jij met mij eens dat ratio uiteindelijk puur een denkwijze is, en voor veel vraagstukken er verschillende antwoorden mogelijk zijn, die allen rationeel zijn?
pi_43029904
quote:
De wereld is prachtig, maar na tweede en derde gedachtes lijkt het in de verste verte niet op iets dat door een bovennatuurlijk, almachtige en goede god is gemaakt.
pi_43030027
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 10:55 schreef Alicey het volgende:

[..]

Voor zover die irrationele beweringen zich hebben gericht op gebieden waar ratio zich over kan uitspreken, ja, zeker.
En, vind je dat de rationele methode de juiste is om het bestaan van Zeus te onderzoeken, of wat is de reden dat jij (neem ik aan) niet in Zeus gelooft? Maak een hiernamaals eens aannemelijker dan Zeus.
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 10:55 schreef Alicey het volgende:
Ik heb een wedervraag : Ben jij met mij eens dat ratio uiteindelijk puur een denkwijze is, en voor veel vraagstukken er verschillende antwoorden mogelijk zijn, die allen rationeel zijn?
Jazeker. Er is bijvoorbeeld twijfel over of er intelligent leven is buiten onze aarde. Dat is twijfel op basis van rationele bevindingen (astronomie, wiskunde, fysica, biologie) en niet op basis van een "gevoel" van iemand. Als iemand een "gevoel" heeft dat Mars krioelt van de wormen mag hij dat best beweren, maar het is onzin en, tevens, lachwekkend. Empirisme haalt die mafketels uit de wetenschap.
  zondag 29 oktober 2006 @ 11:05:45 #92
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43030103
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:01 schreef Autodidact het volgende:

En, vind je dat de rationele methode de juiste is om het bestaan van Zeus te onderzoeken, of wat is de reden dat jij (neem ik aan) niet in Zeus gelooft? Maak een hiernamaals eens aannemelijker dan Zeus.
Dat ligt er aan wat je onder bestaan beschouwt. Als je met bestaan bedoelt dat het meetbaar en tastbaar is geef ik je gelijk. Maar dit is weer bezien vanuit het kader dat iets alleen bestaat wanneer het meetbaar en tastbaar is. Zo werkt geloof nu juist niet.
quote:
Jazeker. Er is bijvoorbeeld twijfel over of er intelligent leven is buiten onze aarde. Dat is twijfel op basis van rationele bevindingen (astronomie, wiskunde, fysica, biologie) en niet op basis van een "gevoel" van iemand. Als iemand een "gevoel" heeft dat Mars krioelt van de wormen mag hij dat best beweren, maar het is onzin en, tevens, lachwekkend. Empirisme haalt die mafketels uit de wetenschap.
Prima, maar wat heeft wetenschap met geloof te maken?
pi_43030186
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:05 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat ligt er aan wat je onder bestaan beschouwt. Als je met bestaan bedoelt dat het meetbaar en tastbaar is geef ik je gelijk. Maar dit is weer bezien vanuit het kader dat iets alleen bestaat wanneer het meetbaar en tastbaar is. Zo werkt geloof nu juist niet.
Dan kun je dus alles verzinnen wat je wil en is je hiernamaals even aannemelijk als mijn theepot en FSM. Zeus is ook ontastbaar.
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:05 schreef Alicey het volgende:
Prima, maar wat heeft wetenschap met geloof te maken?
Geloof maakt wetenschappelijke claims omdat het universum waarin een hiernamaals is heel anders is dan een universum zonder hiernamaals. Het bestaan van een hiernamaals is een wetenschappelijke vraag, net zoals de theepot een wetenschappelijke vraag is. Het is er of het is er niet. Welk grijs wilde je daar eigenlijk in proppen? Wat was dat grijze gebied tussen wel en en niet bestaan?
pi_43030364
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 10:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het idee dat al dat bewustzijn op een keer ophoudt en dat het leven uiteindelijk per saldo niet zinvol is noopt sommigen tot geloof in een hiernamaals.
En waarom precies maakt de eindigheid van jouw leven je leven zinloos?
  zondag 29 oktober 2006 @ 11:29:07 #95
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43030607
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:17 schreef Autodidact het volgende:

[..]

En waarom precies maakt de eindigheid van jouw leven je leven zinloos?
Omdat het geen zichtbare resultaten achter laat, en het leven ook tot niet meer dan de dood leidt. Dat ik dat als mogelijke reden naar voren schuif betekent overigens niet dat ik er zelf achter sta. Zelf zie ik een hiernamaals niet als noodzakelijk voor zin. Ik kan me echter voorstellen dat het wel als noodzaak wordt gezien.
  zondag 29 oktober 2006 @ 11:33:33 #96
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43030685
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:09 schreef Autodidact het volgende:

Dan kun je dus alles verzinnen wat je wil en is je hiernamaals even aannemelijk als mijn theepot en FSM. Zeus is ook ontastbaar.
Ja.
quote:
Geloof maakt wetenschappelijke claims omdat het universum waarin een hiernamaals is heel anders is dan een universum zonder hiernamaals.
Dat is als je het uitgangspunt neemt dat een hiernamaals zich afspeelt in hetzelfde universum (dezelfde ruimtetijd).
quote:
Het bestaan van een hiernamaals is een wetenschappelijke vraag, net zoals de theepot een wetenschappelijke vraag is.
Wanneer je het hiernamaals in dit universum plaatst wel. In andere gevallen niet.
quote:
Het is er of het is er niet. Welk grijs wilde je daar eigenlijk in proppen? Wat was dat grijze gebied tussen wel en en niet bestaan?
Iets kan bestaan buiten de objectief waarneembare werkelijkheid. Het past in dat geval niet in het wetenschappelijke model, en valt buiten hetgeen de wetenschap kan vast stellen (In het wetenschappelijke model bestaat het niet,maar daarbuiten wel zo je wilt).
pi_43030692
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:29 schreef Alicey het volgende:

[..]

Omdat het geen zichtbare resultaten achter laat,
Rembrandt heeft geen resultaten achtergelaten?
quote:
en het leven ook tot niet meer dan de dood leidt.
Zie hierboven.
quote:
Dat ik dat als mogelijke reden naar voren schuif betekent overigens niet dat ik er zelf achter sta. Zelf zie ik een hiernamaals niet als noodzakelijk voor zin. Ik kan me echter voorstellen dat het wel als noodzaak wordt gezien.
Oké, maar je gelooft wel in een hiernamaals?
  zondag 29 oktober 2006 @ 11:36:59 #98
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43030757
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:33 schreef Autodidact het volgende:

Rembrandt heeft geen resultaten achtergelaten?
Nog wel, tot we die ook weer vergeten zijn.
quote:
Oké, maar je gelooft wel in een hiernamaals?
Ik neig naar verschillende ideeen. Aan de ene kant geloof ik dat het licht uit gaat en dat dat het was, aan de andere kant geloof ik in een vorm van reincarnatie waarbij een ziel zich verbindt met een lichaam tijdens leven.

Er is maar een manier om er achter te komen.
pi_43030773
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ja.
[..]

Dat is als je het uitgangspunt neemt dat een hiernamaals zich afspeelt in hetzelfde universum (dezelfde ruimtetijd).
Dan maak je een veel grovere wetenschappelijke claim: dat er een andere ruimtetijd is waar dat hiernamaals is. Nog meer empirische onderbouwing lijkt me wel gewenst bij zo'n claim.
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:33 schreef Alicey het volgende:
Iets kan bestaan buiten de objectief waarneembare werkelijkheid. Het past in dat geval niet in het wetenschappelijke model, en valt buiten hetgeen de wetenschap kan vast stellen (In het wetenschappelijke model bestaat het niet,maar daarbuiten wel zo je wilt).
Dus dan kom je weer op het punt dat het geloof in het hiernamaals dezelfde waardering verdient als het geloof in een theepot. Het is niet te zien, maar het is een lukrake suggestie en daarom statistisch gezien meestal onzin.
pi_43030806
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:36 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nog wel, tot we die ook weer vergeten zijn.
En is het werk van Rembrandt daarmee zinloos geweest? Ik denk het niet.
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 11:36 schreef Alicey het volgende:
Ik neig naar verschillende ideeen. Aan de ene kant geloof ik dat het licht uit gaat en dat dat het was, aan de andere kant geloof ik in een vorm van reincarnatie waarbij een ziel zich verbindt met een lichaam tijdens leven.

Er is maar een manier om er achter te komen.
En waarom geloof je dat wel, en niet in de hamer van thor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')