abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43005958
Iemand zei laatst tegen me dat je andijvie niet opnieuw mag opwarmen, omdat er dan gif vrijkomt.
Lijkt mij onzin. Al zou het zo zijn dan nog zou het nooit zo giftig kunnen zijn dat je er ziek van wordt.
Waar of niet waar?
pi_43006015
Google eens op nitraat.
Zit ook in spinazie en sla
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:47:57 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43006022
Het gaat erom dat bij nitraatrijke groenten het risico aanwezig is dat het nitraat wordt omgezet in nitriet.

Maar dit is thans het advies van het Voedingscentrum:
quote:
Mag nitraatrijke groente worden opgewarmd, bijvoorbeeld in de magnetron?

Vroeger was het advies nitraatrijke groente niet meer op te warmen. Inmiddels is duidelijk geworden dat opwarmen geen probleem is als de groente snel wordt afgekoeld en maximaal twee dagen wordt bewaard in de koelkast of drie maanden in de vriezer.
Bron

Dus als je 't zo doet, is er weinig risico.
The love you take is equal to the love you make.
pi_43006032
quote:
Nitrietvorming
Spinazie bevat nitraten. Het grootste gedeelte van het opgenomen nitraat in het lichaam wordt uitgescheiden. Een kleine fractie wordt in het lichaam omgezet in nitriet. Er zijn twee bezorgdheden met betrekking tot nitrieten in het lichaam. Enerzijds kunnen ze bij zuigelingen aanleiding geven tot een verstoord zuurstoftransport en cyanose (of blauwzucht). Anderzijds bevorderen ze de vorming van N-nitrosoverbindingen zoals nitrosaminen (bijvoorbeeld wanneer spinazie gecombineerd wordt met vis). Volgens sommige onderzoeken zouden nitrosaminen kankerverwekkend zijn maar andere onderzoeken spreken dat tegen.

Warm restjes nitraatrijke groenten zoals spinazie nooit opnieuw op, zeker niet voor kleine kinderen. Het relatief traag opwarmen en afkoelen bevordert de bacteriële omzetting van nitraat tot nitriet.
pi_43134254
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 11:47 schreef Lienekien het volgende:
Het gaat erom dat bij nitraatrijke groenten het risico aanwezig is dat het nitraat wordt omgezet in nitriet.

Maar dit is thans het advies van het Voedingscentrum:
[..]

Bron

Dus als je 't zo doet, is er weinig risico.
Klopt, in het restaurant waar ik werkte deden we dat ook (en we aten het zelf ook wel eens als personeelsmaaltijd
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
) nix mis mee!
  woensdag 1 november 2006 @ 13:17:11 #6
150815 Tha-CheF
guess who's back
pi_43134377
quote:
Op woensdag 1 november 2006 13:13 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Klopt, in het restaurant waar ik werkte deden we dat ook (en we aten het zelf ook wel eens als personeelsmaaltijd
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
) nix mis mee!
welk restaurant was dat dan ?
In Memphis, Tennessee, a woman is not to drive a car unless a man warns approaching motorists or pedestrians by walking in front of the car that is being driven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop