Ik moest vroeger van mezelf vier keer (of een veelvoud daarvan) naar de wekker kijken, voordat ik definitief mijn ogen dichtdeed om te gaan slapen. En dat soort dingen had ik ook wel eens bij andere dingen (leuning aanraken bijvoorbeeld), maar dat verzon ik dan ter plekke (dat ik dat moest doen, dus).quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:17 schreef Tha_Erik het volgende:
Zo was er ooit eens iemand op tv die perse met zijn brilmontuur een aantal keer de deurpost aan moest tikken.
Mensen vinden zichzelf vaak heel bijzonder als ze zulke dingen opbiechten, maar volgens mij zijn ze doodnormaal. Ik zeg het heel vaak, maar de mens is ook een gewoontedier. Van heel veel dingen weet je niet waarom je ze doet zoals je ze doet. En inderdaad, alleen als ze je leven dwars zitten, moet je ze veranderen. Dat zegt dr Phil ook altijd.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:16 schreef IQM het volgende:
Vroeger was het veel erger met me gesteld. Moest ik van mezelf allemaal rare dingen doen (vaak vier keer of een veelvoud van vier), voordat ik eindelijk kon gaan slapen. En ik ging ook echt geloven dat wanneer ik het een keer niet zou doen, het verkeerd zou aflopen.
Maar gelukkig ben ik er nu wel overheen.!
En er zijn nu nog steeds wel van dat soort gewoontes (met rechts beginnen als ik de trap op- of afloop, eerst de halve pinda's en daarna pas de hele opeten, etc.), maar die vind ik niet storend en doe ik er dus ook niks tegen.
Neen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:22 schreef IQM het volgende:
Erik, heb je Spinvis' nieuwste nummer al gehoord?
www.spinvis.nl
Nou, bijzonder vond ik mezelf niet (in ieder geval niet wat die rituelen betreftquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mensen vinden zichzelf vaak heel bijzonder als ze zulke dingen opbiechten, maar volgens mij zijn ze doodnormaal. Ik zeg het heel vaak, maar de mens is ook een gewoontedier. Van heel veel dingen weet je niet waarom je ze doet zoals je ze doet. En inderdaad, alleen als ze je leven dwars zitten, moet je ze veranderen. Dat zegt dr Phil ook altijd.Maar de meeste gewoontes zijn rustgevend en onschuldig.
De gedachte dat je in een set leeft waar iedereen behalve jij figurant is, is volgens mij ook een heel normale solipsistische fase. Hell, ik zit er nog steeds in.
Of beslissingen forceren aan de hand van een externe omstandigheid. "Ik loop naar haar toe als ze zich omdraait voor de boot de vuurttoren gepasseerd is." (Age of Innocence.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:23 schreef Tha_Erik het volgende:
Oh, en het welbekende toekomst voorspellen aan de hand van een aantal gebeurtenissen.
Dat is nou de kracht van Spinvis. Rrrraaaaauw!quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:26 schreef Tha_Erik het volgende:
Wat is het toch dat die teksten op zich nergens op slaan, maar tegelijkertijd wel een enorme lading met zich meebrengen.
Leuk nummer, trouwens. Dat refrein is heerlijk.
Jezelf dwingen om 4 keer naar een wekker te kijken niet, maar elke dag de hond op hetzelfde tijdstip uitlaten wel. Ik denk dat die dwangneurotische handelingen uit iets soortgelijks voorkomen als gewoontes.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:26 schreef De-oneven-2 het volgende:
Dat zijn geen gewoontes meer, he.
Een gewoonte is je voeten vegen voordat je naar binnenstapt, of zo.
Van dat soort dwangmatige handelingen heb ik ( gelukkig ) nooit last gehad.
Ik ook niet.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:26 schreef De-oneven-2 het volgende:
Dat zijn geen gewoontes meer, he.
Een gewoonte is je voeten vegen voordat je naar binnenstapt, of zo.
Van dat soort dwangmatige handelingen heb ik ( gelukkig ) nooit last gehad.
Hoiquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:34 schreef Isabeau het volgende:
Hoihoi Lienekien, Augustina, Erik, Claudia, IQM en DO2
Nou ja, je hebt mensen die vrij chaotisch leven en wel zien wanneer ze wat op een dag doen, maar je hebt ook mensen die gedijen bij gewoontes. Dat zijn mensen die elke dag om dezelfde tijd opstaan, dezelfde rituelen volgen, op tijd komen, die vaak zelfs rekening hebben gehouden met vertragingen en dergelijke. Gewoon omdat ze voorbereid willen zijn op het onverwachte (wat je nooit volledig kunt zijn).quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:32 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja, precies. De hond op hetzelfde tijdstip uitlaten is niet iets wat moet van jezelf.
Het is gewoon in je systeem gekropen.
Maar 't mag best ook op een ander tijdstip van jezelf, als het een keer zo uitkomt.
Mijn zus had toen ze klein was de CD collectie (van klassieke muziek) die op periode gesorteerd stond, gehersorteerd/hergesorteerd/opnieuw gesorteerd op kleur. Daar waren mijn ouders niet heel erg blij meequote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:35 schreef Isabeau het volgende:
Ik had een vriendin met obsessief compulsieve neigingen. Héél vervelend.
Blij dat ik er geen last van heb zegBij mij moeten alleen mijn boeken op alfabetische volgorde staan en mijn studieboeken op kleur.
Ik heb er heel veel, maar ze zitten me niet dwars. Met mijn ex-vriend had ik wel eens een aanvaring omdat ik altijd hetzelfde wilde bij de snackbar, maar ik begreep niet waarom hij daar een probleem van maakte.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:35 schreef Isabeau het volgende:
Blij dat ik er geen last van heb zegBij mij moeten alleen mijn boeken op alfabetische volgorde staan en mijn studieboeken op kleur.
Dat ziet er toch niet gezellig uit?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:38 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb ooit mijn boeken op hoogte gesorteerd. Dat moest van Oprah Winfrey.
Juist wel.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:40 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Dat ziet er toch niet gezellig uit?
Whatever tickles your pickle.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb er heel veel, maar ze zitten me niet dwars. Met mijn ex-vriend had ik wel eens een aanvaring omdat ik altijd hetzelfde wilde bij de snackbar, maar ik begreep niet waarom hij daar een probleem van maakte.
Alles heeft hier een eigen plek, en als de oortjes van de koffiekopjes niet de goede kant op staan, dan draai ik ze even bij. Hey, als ik er gelukkig van word?![]()
Ja? Dat kan ik me niet voorstellen.quote:
quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:38 schreef Lienekien het volgende:
En waarom moest dat van Oprah?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:38 schreef Lienekien het volgende:
Omdat dat een minder rommelige aanblik geeft. En dat is wel waar. Maar toen ze eens Martha Stewart liet demonstreren hoe je je handdoeken moest opvouwen, heb ik dienst geweigerd.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:42 schreef IQM het volgende:
[..]
En waarom moest dat van Oprah?
Omdat dat er gezellig uitziet, zeker?
Als het voor jou geen probleem is dan is het weer wel heel erg grappig dat het voor anderen soms wel een probleem isquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb er heel veel, maar ze zitten me niet dwars. Met mijn ex-vriend had ik wel eens een aanvaring omdat ik altijd hetzelfde wilde bij de snackbar, maar ik begreep niet waarom hij daar een probleem van maakte.
Alles heeft hier een eigen plek, en als de oortjes van de koffiekopjes niet de goede kant op staan, dan draai ik ze even bij. Hey, als ik er gelukkig van word?![]()
Ik ben al blij dat de meeste van mijn boeken überhaupt in de boekenkast staan/liggen.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:35 schreef Isabeau het volgende:
Ah, Martha de braafste huisvrouw van Amerika die ineens de gevangenis in moestquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:43 schreef Lienekien het volgende:
Omdat dat een minder rommelige aanblik geeft. En dat is wel waar. Maar toen ze eens Martha Stewart liet demonstreren hoe je je handdoeken moest opvouwen, heb ik dienst geweigerd.
Als je bereid bent je boeken onvindbaar te maken, dan kun je ze beter ergens in opbergen. Dat staat nog veel minder rommelig.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat dat een minder rommelige aanblik geeft. En dat is wel waar. Maar toen ze eens Martha Stewart liet demonstreren hoe je je handdoeken moest opvouwen, heb ik dienst geweigerd.
Doet me denken aan het gegeven dat vegetariërs vaak 'aangevallen' worden op hun vegetariër zijn. Ook al zo vreemd.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:43 schreef Isabeau het volgende:
Als het voor jou geen probleem is dan is het weer wel heel erg grappig dat het voor anderen soms wel een probleem is
Ik welquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:45 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het zo schijn. Alsof je gelukkig wordt van mooie kleedjes op de tafel, perfect geschikte bloemen en mooi opgevouwen handdoeken.
Ja zie, dan blijf je de illusie koesteren. Shine your sink, en zo.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:46 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik wel
Maar ik heb nooit zin om het ook te doen.
Niet zozeer gelukkig worden, maar er zijn mensen die vooral ongelukkig worden als het ergens een rommel is.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:45 schreef Lienekien het volgende:
Ik vind het zo schijn. Alsof je gelukkig wordt van mooie kleedjes op de tafel, perfect geschikte bloemen en mooi opgevouwen handdoeken.
Ik wil ze best zien, de boeken.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je bereid bent je boeken onvindbaar te maken, dan kun je ze beter ergens in opbergen. Dat staat nog veel minder rommelig.
Ja, rommel moet wel een beetje beperkt blijven. Maar sommige mensen slaan m.i. door.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:47 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Niet zozeer gelukkig worden, maar er zijn mensen die vooral ongelukkig worden als het ergens een rommel is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |