Sorry, in dat geval haal ik m weg en plaats ik hier mijn recensie, beter idee?
Mijn ogen had ik nog half open en MTV Brand New stond nog aan. Het zou de laatste clip voor mij zijn die nacht. Een clip met playbackende schooljongetjes, want de muziek was van volwassen mannen. Ik moest weten wie dit waren en wachtte vol spanning op de ‘afkondiging'. Snel voor mijn ogen weer dicht vielen schreef ik de naam van de groep op: The Fray. Een band dat al wat jaartjes bezig is en in Amerika redelijk succesvol is. Nu mag de rest van de wereld genieten van deze heren.
Het nummer dat voorbij kwam was natuurlijk de huidige single ‘Over my head' (Cable car). Het is zo'n typisch lekkere pop-song. Net zo typische lekker als...
de rest van hun album. Muziek dat al snel uitnodigt tot meezingen. Natuurlijk kunnen de vergelijkingen niet uitblijven: Coldplay, U2, Counting Crows, Keane... zoiets. Toch klinkt het gelukkig ook gewoon behoorlijk ondefinieerbaar of beter gezegd: het klinkt als The Fray.
Euforie en melancholie wisselen elkaar af op hun debuutalbum. Het mooiste voorbeeld daarvan is de tweede single, tevens titeltrack ‘How to save a life'. De videoclip laat de schoonheid van het nummer nog duidelijker zien: De clip is gemaakt door Mark Pellington. Waar hij eerder al bij de Keane's Everybody Changing een bijzonder persoonlijke clip maakte over het overlijden van zijn vrouw, doet hij dat nu weer. Zijn vrouw is nu vier jaar geleden overleden. In die moeilijke periode heeft hij stapsgewijs dit verdriet verwerkt. Gedurende de clip verschijnen er (hand) geschreven teksten in beeld, die staan voor die stappen. Tegelijkertijd komt het gevoel van euforie sterk terug in het refrein. Een gevoel van onoverwinnelijkheid. Mooi, aangrijpend en echt. Eén van de hoogtepunten van de afgelopen jaren.
Andere hoogtepunten op het album zijn zonder twijfel: ‘All at once', ‘Dead wrong', ‘Fall away', ‘How to save a life' en ‘Over my head'.
Gevoelig, toegankelijke pop, soft-rock, melodieus, catchy, een echte band. Zomaar wat omschrijvingen om iedereen te overtuigen, maar dat lukt waarschijnlijk niet met al deze woorden. Gewoon luisteren dus naar dit pakkende album, dat voelt als een perfecte soundtrack!
Beoordeling: 4/5