abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53354176
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 12:50 schreef OA het volgende:

[..]

Mja.. ik denk er nog even over!
Vorig jaar heb ik trouwens flink wat gewandeld in Oostenrijk, gewoon op sportschoenen, en nergens last van gehad.
ik vind het er ook aan liggen waar je loopt: ik heb in noorwegen de prekestolen omhoog gelopen en wel een aantal mensen met sportschoenen flink zien vallen onderweg ... geen grip de stenen (het was echt tussen de stenen en watervalletjes door omhoog) dus was blij dat ik mijn wandelschoenen aan had ... maar als je gewone wandelpaden loopt zijn sportschoenen ook goed .. howel met regen vind ik mijn wandelschoenen ook fijn

Maar tis goed dat het erover gaat want moet mijn loopschoenen nog ophalen .. heb ze sinds maart en de "stootrand" begon al los te laten dus maar meteen terug naar de winkel en laten maken
  vrijdag 21 september 2007 @ 19:07:12 #152
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_53363251
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 21:20 schreef Knakker het volgende:

[..]

Ik heb alleen van Santiago naar La Serena gereden (dodelijk saaie rit), en veel benzinepomps waren er idd niet.

Maar maak je niet druk: als je gewoon iedere keer gaat tanken wanneer je langs een benzinepomp komt, is er niks aan de hand.
Tijdens mijn rondreis door yucatan (MEX) die ik 2 jaar geleden met vrienden heb gemaakt was dat ook ons idee. Bij elk tankstation tanken maar ondanks dat hebben we het twee keer toch nerveus gekregen omdat het oranje brandstof indicator lampje al begon te branden. Dus als je echt het platteland op gaat is een jerrycan niet verkeerd !
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_53367692
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 13:04 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

ik vind het er ook aan liggen waar je loopt: ik heb in noorwegen de prekestolen omhoog gelopen en wel een aantal mensen met sportschoenen flink zien vallen onderweg ... geen grip de stenen (het was echt tussen de stenen en watervalletjes door omhoog) dus was blij dat ik mijn wandelschoenen aan had ... maar als je gewone wandelpaden loopt zijn sportschoenen ook goed .. howel met regen vind ik mijn wandelschoenen ook fijn

Maar tis goed dat het erover gaat want moet mijn loopschoenen nog ophalen .. heb ze sinds maart en de "stootrand" begon al los te laten dus maar meteen terug naar de winkel en laten maken
Ik heb tot nu toe alleen maar wandelingen gemaakt tijdens droog stoffig weer. Toch een keer flink gevallen op Kreta, maar dat was te wijten aan onvoorzichtigheid van mij...
Als ik wandelschoenen koop, neem ik geen hoge denk ik. Je hebt ook vrij veel lage heb ik gezien!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_53370026
Ik heb wel hoge, ik zwik mijn enkel nog wel eens om en dan zijn hoge wel heel fijn .. het heeft ook te maken met de categorie ... je heb verschillende: A,B,C,D en misschien nog hoger ... Maat A is gewoon weg, B heb ik; dat is voor bergen, C is het ruigere klimwerk en met een D is een kennis naar Nepal gegaan om data te lopen
pi_53448109
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 16:39 schreef FLR het volgende:

[..]
Het uitgebreide verhaal zal nog enkele daagjes op zich laten wachten (druk, druk als je weer terug bent in NL), maar ik zal in ieder geval even de bezochte steden in chronologische reisvolgorde geven: Santiago - La Serena - Antofagasta - San Pedro de Atacama - Iquique - Santiago - Pucon - Concepcion - Santiago.
Naja, enkele daagjes... Maar bij deze maar een poging.

We waren dus op studiereis, wat betekent dat men naast de toerist uithangen ook nog wat universiteiten en bedrijven bezoekt. Halverwege juli kwamen we in Santiago aan en hadden we direct al ons eerste avontuurtje te pakken. Iberia had namelijk onze koffers nog in Madrid staan als gevolg van een erg korte aansluiting die we daar hadden. Leuk detail was dat we de volgende ochtend een bezoekje aan de Nederlandse ambassadeur hadden staan, maar de nette kleding was op dat moment nog onderweg. Dus dat leverde een vermakelijke brunch op aldaar in onze niet al te frisse reiskleding. Wel erg leuk om eens gezien te hebben.

Vervolgens was het alweer tijd om door te reizen naar La Serena en zo konden we voor het eerst wat genieten van het Chileense landschap met zijn heuvels, nog wat Andes op de achtergrond, voordat we uiteindelijk langs de Pacific reden. La Serena was best aardig om eventjes door te lopen. We vonden ons eerste 'Escudo-hol' (onze term voor een café waar men een aantal literflessen Escudo koopt met plastic bekers erbij, we kwamen er later achter dat dat nog best gebruikelijk was) en kochten wat van de lokale Artesania. Het was mooi weer en dat werd alleen nog mooier toen we het binnenland introkken richting de Capel-destilleerderij waar een van de bekendere Pisco's vandaan komt. Winter op het zuidelijk halfrond kan best ok zijn

Na een nachtelijke reis door een groot stuk Atacama-woestijn, arriveerden we in Antofagasta wat op eerste gezicht niet heel aantrekkelijk leek, maar waar we ons uitstekend hebben vermaakt. Dit kwam voornamelijk vanwege het avond- cq. nachttleven, want we hadden een leuke kroeg in de buurt (inclusief video-jukebox waar we de 2-Unlimited megamix konden draaien ) en we maakten hier onze eerste zaterdag mee. Tel daarbij op dat een stel lange, blonde Nederlanders in Chili over het algemeen al aardig bekijk had, maar men in Antofagasta al helemaal niet zo gewend leek te zijn aan toeristen. Het resulteerde in leuke dagen, tussen een bezoekje aan de lokale universiteit, nitraatproducent, Very Large Telescope (Paranal Observatory, echt in the middle of nowhere gelegen... met immens uitzicht op de bijzondere woestijn moet ik zeggen) en een bedrijfje dat additieven maakte voor de winning van koper, door. Ook daar nog de Portada (grote natuurlijke boog) gezien.

Na deze met excursies gecombineerde gezelligheid, was het tijd voor het eerste echte toeristische uitstapje, San Pedro de Atacama. Eerst een paar uur toeren door de woestijn en daarna hadden we de eerste uitzicht op de Salar de Atacama en de 6000-meter hoge Andesbergen op de achtergrond. In San Pedro kwamen we er al snel achter dat dit inderdaad een toeristen-hotspot was, maar dat mocht de pret niet drukken. De heerlijk warme dagen en de nachten met lichte vorst, uit eten bij een groot open kampvuur en de immense en indrukwekkende omgeving. Erg mooi! Behalve de verplichte (maar wel terechte) excursies naar de Tatio-geisers, de Salar en de Valle de La Luna ook nog een solotochtje wezen lopen bij de Quitor-ruines in de buurt. Erg fijn in ieder geval. Het eerste moment om te vergeten dat je op studiereis was. De koude avonden waren ook gezellig in de toeristische kroegen, hoewel op een avond er eigenlijk alleen maar Nederlanders te vinden waren in de kroeg waar we zaten (en lang niet alleen van onze groep). Dat was dan misschien toch iets te veel van het goede.

Min of meer uitgerust reisden we verder, via een bezoek aan de immense Chuquimata-kopermijn en een overnachting in Pica (inclusief uitgenodigd worden bij een bbq van locals met echte Boliviaanse wiet) naar Iquique. Daar begonnen we aardig met een bezoek aan het spookstadje Humberstone. Voor mij persoonlijk wel leuk om te zien na ook al eens een spookstadje in Californië te hebben gezien, aangezien Humberstone nog veel korter leegstaat (zo'n 50 jaar, geloof ik) en men nog veel echt had laten liggen/staan zoals het toen was. Iquique zelf was iets van een teleurstelling. De lokale hoofdplaza was ok, met nog een mooie, koloniale straat erbij, maar voor de rest was het wat rommelig en niet heel aantrekkelijk. Wel hadden we een prima hotelletje vlak aan zee en hadden we de meest geweldige avond in de Sala Murano (plaatstelijke discotheek)! Na uitgestapt te zijn uit de taxi (zulke goedkope taxi's zou men ook in Nederland moeten hebben ), zagen we de lokale Chileense jeugd gezellig indrinken naast hun gepimpte auto's. Erg vermakelijk in ieder geval. Ook wel terecht, aangezien het drinken in de disco redelijk aan de prijs was, maar dat verhinderde ons niet om de koelkast met Corona ongeveer leeg te drinken.. Gezellig gedaan met de Chileense bezoekers (op de een of andere manier voornamelijk vrouwen) en in de vroege uurtjes weer teruggetaxied.

Na al deze woestijn en enkele steden, was het tijd voor de lange, lange terugreis naar Santiago. Twee overnachtingen in de bus achter elkaar is niet echt fijn. Wel nog even kunnen relaxen bij de Bahia Inglés, maar daar was het net wat te fris om echt lekker te kunnen strandhangen. Enfin, in Santiago stonden er nu een bezoek aan de De Martino-wijngaard in de Maipo-regio, een uitstapje naar de Universidad de Valparaiso en de Universidad de Chile op het programma en was er tussendoor tijd om de stad nu wat uitgebreider te verkennen. Dit lukte toch niet helemaal (het is dan ook een immense stad), want we gingen na enkele daagjes alweer door naar Pucon, het tweede echt toeristische punt in de reis.

Het was een verademing om eindelijk in groenere gebieden te zijn, maar ja, je mist dan wel weer de strakblauwe luchten en het idee dat het nooit regent. Enfin, daar op mezelf me erg goed vermaakt: (en nu copy-paste ik even uit mijn reisblog, sorry voor het wat langere stuk)
quote:
Maar goed, nu de Pucón-verhalen. Dit stadje is een beetje het San Pedro van het zuiden met ontzettend veel reisbureautjes voor ´outdoor activities´, maar is iets groter en iets vertrouwder. Als ik het in één statement zou moeten omschrijven, zou het iets zijn van: een Amerikaans (loodrechte straten, zoals overal) Alpen- (zo´n gevoel geven de omliggende bergen) cq. bergstadje (alles is van hout en zo).

Die vertrouwdheid bracht de bergliefhebber in me natuurlijk weer boven, waardoor ik het georganiseerde groepsgebeuren (raften, ´boomslingeren´, grotten en dergelijke zaken) maar liet voor wat het was. Een redelijke hoogtekaart van de omgeving kocht en maar eens zou gaan kijken of je tot een redelijke hoogte zou kunnen klimmen met mooie uitzichten. Pucón ligt alleen jammer genoeg nogal laag en kent weinig uitgebreide wandelpaden (ik vermoed de hand van de reisbureau´s hierin). Bovendien was de kaart niet duidelijk genoeg en leverde mijn inlooptochtje redelijke uitzichten op, maar daarvoor moest er wel ongeveer 10x een prikkeldraden hek overwonnen worden. Wel lekker uitgeput, prima gebarbecued die zaterdagavond, maar de disco maar gelaten voor wat hij was. Want hoewel er slecht weer voorspeld was, was de zondag wel de enige volle dag hier en daar moest gebruik van gemaakt worden.

Zo gezegd, zo gedaan. Ietwat later dan de bedoeling was (tegen 11-en) vertrokken om eerst een aardig eindje langs de weg te lopen en daarna diep de bergen in te duiken. Het lot besloot echter anders...

Na een goed half uurtje lopen, stopt er namelijk in een keer een auto met daarin, zo bleek na een tijdje, een fervente Oostenrijkse avonturier die ook wel de bergen in wilden trekken. Eerst maar eventjes nadenken (¨Stap nooit bij een vreemde in de auto¨ klonk door mijn hoofd), maar met het besef dat een zakmes binnen handbereik was, de man wel te vertrouwen leek en bovendien een keur aan talen tentoonspreidde (Spaans, Duits, Engels, Frans), waagde ik het er maar op. Zo belandde ik uiteindelijk dicht bij de Argentijnse grens in een nagenoeg verlaten gebied dat waanzinnig mooi was (denk aan Rocky Mountains, zoals de die kent uit de films, inclusief de hoeveelheid sneeuw). Hij kende de ranger cq. parkwachter aldaar (al een aantal sterke avonturen beleefd, waaronder eentje die eindigde met een afgeslacht wild zwijn) en die had ook wel zin in te hiken en wist nog wel een plek. Dus met z´n vieren (de indrukwekkende Duitse Herder van de parkwachter was ook mee) verder met de 4WD over wegen met aan beide kanten een meter hoge muur sneeuw tot aan een groot meer (vanwege het weer uiteraard een indrukwekkende, vlakke massa aan sneeuw op het ijs). Daar begon de wandeltocht die leidde door een bos dat bestond uit oeroude bomen (2000 jaar e.d.) over bamboegebieden (die lagen immers begraven onder een goede 2 a 3 meter sneeuw) met interessante (sneeuw-)bruggetjes over bergbeekjes. Uiteindelijk beland bij een ontzettend mooi verlaten meer (inclusief poemasporen aan de zijkant) aan de voet van de daarnaast gelegen vulkaan van 3700+ meter hoogte. Echt heel erg indrukwekkend! Al die sneeuw en ijs en leegte.. Pff, simpelweg wow!

De terugreis was toch wel wat uitputtend, hoewel we nog vrolijk in de sneeuw naar beneden zijn geschoven. Maar uiteindelijk bij de auto aankomen, was toch best wel fijn. Op de een of andere manier waren er in dat stukje middle-of-nowhere wel twee ´carrabineros´ (politiemensen) onze auto aan het controleren. Voorzover ik het Spaans begreep waren ze op zoek naar een ontsnapte witte auto. Geen probleem allemaal, hoewel ik het nu toch maar niet waagde om nog wat omgevingsfoto´s te schieten. Leek me niet heel verstandig.

Na nog een klein avontuurtje (een autowissel, de brandstofslang ging lekken na een aanvaring met een net te grote steen), was ik uiteindelijk half 8 weer terug. De SBE had gelukkig in al zijn wijsheid besloten dat een FLR in zijn eentje, het altijd wel red en had zich dus niet buitensporig zorgen gemaakt of de politie ingeschakeld of zo. Scheelde weer.
Daarna was het tijd om te ontspannen in geothermische baden, te genieten van de zuidelijke sterrenhemel (de dag met zogenaamd slecht weer, was strakblauw geworden) en heerlijk te slapen.
Erg gaaf dus, hoogtepunt van de reis denk ik wel

Via Concepcion (Universiteit, twee chemische bedrijven, stad niet heel bijzonder) reden we toen weer terug naar Santiago voor het laatste kleine weekje Chili. Nu echt de toerist uitgehangen in Santiago, de lokale Maria-heuvel met openluchtkerk en grote kabelbaan bezocht. Het Santa-Lucia park en nog een tocht gemaakt naar het Rio Clarillo park om daar nog wat te bergwandelen. Ook nog een gezellige zaterdagavond in de Nuñoa-buurt gehad en daarna was het over wat betreft de Pisco Sours, Cristals en Escudos. Lowlands wachtte namelijk en ik had weinig zin om een eventuele jetlag te verergeren.

Een erg mooie reis gemaakt dus. Wat studentikoos en groeperig misschien, iets wat ik normaalgesproken niet altijd even fijn vind, maar daardoor wel kennisgemaakt met een boeiend en mooi land, vind ik zelf. Ook een beetje Spaans onder de knie gekregen en het plan om ooit nog eens een keer terug te gaan. Maar goed, dat zal in de komende jaren vermoedelijk nog niet gebeuren...
pi_53448325
En enkele, redelijke foto's:










pi_53452074
Leuk verhaal en prachtige foto's!!
Zo te lezen heb je echt een topvakantie gehad!

Vandaag nog 2 weekjes en dan hoop ik net zo'n mooie trip te gaan maken!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_53477104
Merci Het werd dan ook wel tijd om alles hier eindelijk eens neer te zetten...

Twee weken nog dus? Gaaf, zo lekker aan het begin van de lente met zowel het hoge noorden als het redelijke zuiden. Mocht je nog wat vragen over bezochte steden of algemene Chileense zaken hebben, dan beantwoord ik die graag in ieder geval.
pi_53517245
Ik heb wel een vraag zijn er dingen in en/of om santiago die we perse gezien moeten hebben? We zitten er namelijk in totaal 1,5 dag (wel an het begin en einde van de vakantie).

En vroeg me af of er veel internet cafe's zijn ... dus of het zin heeft om een weblog te maken die we daar kunnen opdaten .. en zo niet, wat kost bellen of smsen vanuit daar?

(wel allemaal practisch )
pi_53517935
Wat betreft het bellen kijk even hier:
http://www.vakantiebellen.nl/

Goede site!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  donderdag 27 september 2007 @ 22:17:26 #161
74506 Rebbedebje
Bedrijfspsycholoog
pi_53529676
Internetcafe's genoeg in Santiago.

Er zit een hele mooie op Providencia / 11 de septiembre, voor de liefhebbers.
In de buurt van het postkantoor en dat witte kerkje.
Met gesloten privée cabines, boven en beneden (roken en niet-roken geloof ik) en coole (vette) muziek.
Op di 15 januari 2013 schreef Pharkus: Ik spit de flow op je radio,
als een eloquente heer, mijn diss doet geen zeer, mijn raps sucken dus, peace out, Pharkus.
Op di 26 maart schreef MultiBanaan: Holy crap, was dat gedicht van jou?!
  donderdag 27 september 2007 @ 22:22:16 #162
74506 Rebbedebje
Bedrijfspsycholoog
pi_53529804
Oh, en misschien toeristisch, maar wel heel leuk is de Téléferic (accenten zullen wel niet goed staan) op de cerro San Cristobal. En het uitzicht is prachtig. (als je de smog wegdenkt )
Op di 15 januari 2013 schreef Pharkus: Ik spit de flow op je radio,
als een eloquente heer, mijn diss doet geen zeer, mijn raps sucken dus, peace out, Pharkus.
Op di 26 maart schreef MultiBanaan: Holy crap, was dat gedicht van jou?!
pi_53534720
quote:
Op donderdag 27 september 2007 22:22 schreef Rebbedebje het volgende:
Oh, en misschien toeristisch, maar wel heel leuk is de Téléferic (accenten zullen wel niet goed staan) op de cerro San Cristobal. En het uitzicht is prachtig. (als je de smog wegdenkt )
Op een zonnige dag is cerro san cristobal zeker leuk om te zien, en dan vanaf helemaal bovenop over santiago kijken, en je kan ook de cordillera zien...echt de moeite waard
pi_53540185
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:18 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik heb wel een vraag zijn er dingen in en/of om santiago die we perse gezien moeten hebben? We zitten er namelijk in totaal 1,5 dag (wel an het begin en einde van de vakantie).

En vroeg me af of er veel internet cafe's zijn ... dus of het zin heeft om een weblog te maken die we daar kunnen opdaten .. en zo niet, wat kost bellen of smsen vanuit daar?

(wel allemaal practisch )
Wat betreft Santiago verwijs ik ook naar de Cerro San Cristobal en daarnaast het de Cerro Santa Lucia, wat meer in het centrum ligt. Ben er zelf eventjes snel doorgewandeld, maar volgens mij is het wel de moeite waard daar iets langer te blijven hangen. Voor de rest vond ik Santiago vooral een stad om gewoon wat rond te neuzen, maar zonder echt heel specifieke hoogtepunten. Nou ja, of het moet het extreem goede restaurant zijn met een erg mooi uitzicht over de stad.

Internetcafés zijn er te over, hoewel bijv. in San Pedro de verbindingen niet zo snel zijn. Maar een web-log bijhouden is prima te doen, was mijn ervaring. Bellen en sms-en hangt inderdaad van je provider af. Wel heb ik van horen zeggen dat bellen via de vele 'Centros de Llamados' ook niet heel duur moet zijn, maar misschien geldt dat alleen voor verbindingen met andere Zuid-Amerikaanse landen.
  zaterdag 29 september 2007 @ 13:09:45 #165
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53565787
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:18 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik heb wel een vraag zijn er dingen in en/of om santiago die we perse gezien moeten hebben? We zitten er namelijk in totaal 1,5 dag (wel an het begin en einde van de vakantie).
Ik weet niet of het in de planning zit, maar Vaparaíso is zeker de moeite waard (vooral op een zonnige dag...). Ik ben in totaal minder dan 24 uur in Santiago geweest omdat ik het niet zo bijzonder vond (en helaas was het daar bewolkt, dus ook die cerro was niet zo'n hoogtepunt), maar Valparaíso ben je zo vanuit Santiago en is erg bijzonder!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_53568293
Ik vind het wel jammer dat we niet naar Valparaiso kunnen.. past niet in het reisschema...
Heb van iedereen die er geweest is al begrepen dat het een mooie stad is.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  zaterdag 29 september 2007 @ 22:51:52 #167
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53578281
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:18 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Ik heb wel een vraag zijn er dingen in en/of om santiago die we perse gezien moeten hebben? We zitten er namelijk in totaal 1,5 dag (wel an het begin en einde van de vakantie).
Ik vond Parque de la paz erg indrukwekkend (hoewel ze het nog aan het opzetten waren toen ik daar was). Het is de plek van Villa Grimaldi (heb ik de naam goed?!), de plek van de geheime dienst van Pinochet heel veel mensen heeft gemarteld en omgebracht. Het is nu een herdenkingspark voor de slachtoffers. Als je geinteresseerd bent in de recente geschiedenis van Chili erg mooi.

Verder is het in Santiago erg goed salsadansen en hebben ze er een van de mooiste vismarkten van het continent. De stad is sfeervol, je kunt er zeker meer dan 1,5 dag vullen.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_53635579
Wat ik me ook nog even afvroeg: ik heb gehoord dat ze ontzettend relaxte lamahaar/wol truien daar hebben ... nu lijkt me dat een leuk cadeautje voor mijn zusjes voor kerst ... maar waar kan ik die (het goedkoopste) halen? Ik neem aan niet in Santiago Maar bijvoorbeeld ergens in Patagonie (puerto arenas of die andere plaats daar) of in san pedro de atacama? En of iemand enig idee heeft wat ze kosten
pi_53635856
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:48 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Wat ik me ook nog even afvroeg: ik heb gehoord dat ze ontzettend relaxte lamahaar/wol truien daar hebben ... nu lijkt me dat een leuk cadeautje voor mijn zusjes voor kerst ... maar waar kan ik die (het goedkoopste) halen? Ik neem aan niet in Santiago Maar bijvoorbeeld ergens in Patagonie (puerto arenas of die andere plaats daar) of in san pedro de atacama? En of iemand enig idee heeft wat ze kosten
Ik zal eens kijken voor je en als ik zin heb om even te internetten dan weet je het!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_53659442
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:48 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Wat ik me ook nog even afvroeg: ik heb gehoord dat ze ontzettend relaxte lamahaar/wol truien daar hebben ... nu lijkt me dat een leuk cadeautje voor mijn zusjes voor kerst ... maar waar kan ik die (het goedkoopste) halen? Ik neem aan niet in Santiago Maar bijvoorbeeld ergens in Patagonie (puerto arenas of die andere plaats daar) of in san pedro de atacama? En of iemand enig idee heeft wat ze kosten
Ik ben nu zelf in chili en ik weer dat die truien van alpaca zijn. En dat ze behoorlijk duur, ongeveer 2 jaartjes terug toen we ook in chili waren zouden ze rond de 100 ¤ kosten, maar wel 100% alpaca wol.
pi_53665622
mmm ... ik hoorde namelijk dat een lama trui (wat voor soort dan ook) ongeveer 25 euro was ... misschien toch iets anders of verkeerd voorgelicht en zal ook wel ergens in de bergen zijn en niet in santiago ... vind 100 euro iets te veel wilde het ook als cadeau meenemen voor mijn zusjes
  woensdag 3 oktober 2007 @ 13:19:59 #172
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53666502
Het hangt er heel erg vanaf wat voor trui je koopt, waar en van welke kwaliteit. Op iedere toeristenmarkt in Peru, Bolivia, Ecuador en Chili kun je alpaca-truien kopen voor 10-20 euro. Met een beetje geluk is de kwaliteit redelijk en met een beetje zoeken zitten er soms aardige dingen bij. Maar net als hier: als je echt wat moois wilt moet je meer geld besteden. De meeste grote steden/toeristische plekken hebben wel winkels die voor de wat meer uitgevende toerist gaan (in alle eerlijkheid: je ziet niet echt massa's Latinos in Alpaca-truien ). Hier hebben ze vaak prachtige dingen. Naast Alpaca wordt er vaak ook baby-alpaca (fijner dan gewone alpaca) en, nog mooier en zeldzamer, vicuña verkocht. Die laatste is een wild, zeldzaam neefje van de alpaca, met bijzonder fijne wol. Prachtig, warm en zeer confortabel, maar heel prijzig.

Overigens zal het heel weinig uitmaken of je dit in Santiago of echt in het zuiden koopt, qua prijs en kwaliteit.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_53667328
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 13:19 schreef Hik het volgende:
Het hangt er heel erg vanaf wat voor trui je koopt, waar en van welke kwaliteit. Op iedere toeristenmarkt in Peru, Bolivia, Ecuador en Chili kun je alpaca-truien kopen voor 10-20 euro. Met een beetje geluk is de kwaliteit redelijk en met een beetje zoeken zitten er soms aardige dingen bij. Maar net als hier: als je echt wat moois wilt moet je meer geld besteden. De meeste grote steden/toeristische plekken hebben wel winkels die voor de wat meer uitgevende toerist gaan (in alle eerlijkheid: je ziet niet echt massa's Latinos in Alpaca-truien ). Hier hebben ze vaak prachtige dingen. Naast Alpaca wordt er vaak ook baby-alpaca (fijner dan gewone alpaca) en, nog mooier en zeldzamer, vicuña verkocht. Die laatste is een wild, zeldzaam neefje van de alpaca, met bijzonder fijne wol. Prachtig, warm en zeer confortabel, maar heel prijzig.

Overigens zal het heel weinig uitmaken of je dit in Santiago of echt in het zuiden koopt, qua prijs en kwaliteit.
Die cadeautjes zijn toch min of meer geintjes dus dan is het wel leuk en hoeft het niet duur te zijn. En heb je toch weer eens iets aparts (ik ben de eerste uit de familie die zo ver gaat dat je dit soort spullen kunt kopen) .. waar kun je aan zien of de kwaliteit "redelijk" is ipv "slecht"?
Voor mezelf koop ik dan waarschijnlijk een wat duurdere ... ik vind het idee ook wel erg leuk om eens niet een schaaptrui te hebben
  woensdag 3 oktober 2007 @ 15:15:19 #174
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53668977
Ik weet ook niet heel veel van wol hoor...
Een tip is in elk geval om even rond te kijken op meerdere plaatsen en te vergelijken. Dus niet op één markt (want daar heeft iedereen dezelfde spullen), maar zowel op een markt als in een paar winkels. Zo zie je in elk geval wat je mooi vindt en hoe duur dat ongeveer is. Op een markt kun je meestal afdingen, in een winkel meestal alleen als je meerdere dingen meeneemt (en niet in hele chique winkels natuurlijk).
Qua wol kun je kijken naar kleuren: hele felle kleuren zijn waarschijnlijk syntetisch, iets bedektere kleuren zijn vaak natuurlijk. Soms zit er een label in ("lana" is wol; "algodon" is katoen). Mooie truien zijn vaak ook beter geweven (geldt in mindere mate voor breien): als je bij wijze van speken (!) je vinger er doorheen steekt/kunt zien, dan is de weving waardeloos en is de trui waarschijnlijk ook niet veel. Goed geweven truien zijn dicht geweven (tenzij het patroon een andere bedoeling heeft natuurlijk).

Houd er rekening mee dat je wollen truien alleen met de hand kunt wassen!!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_53669405
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 15:15 schreef Hik het volgende:
Ik weet ook niet heel veel van wol hoor...
Een tip is in elk geval om even rond te kijken op meerdere plaatsen en te vergelijken. Dus niet op één markt (want daar heeft iedereen dezelfde spullen), maar zowel op een markt als in een paar winkels. Zo zie je in elk geval wat je mooi vindt en hoe duur dat ongeveer is. Op een markt kun je meestal afdingen, in een winkel meestal alleen als je meerdere dingen meeneemt (en niet in hele chique winkels natuurlijk).
Qua wol kun je kijken naar kleuren: hele felle kleuren zijn waarschijnlijk syntetisch, iets bedektere kleuren zijn vaak natuurlijk. Soms zit er een label in ("lana" is wol; "algodon" is katoen). Mooie truien zijn vaak ook beter geweven (geldt in mindere mate voor breien): als je bij wijze van speken (!) je vinger er doorheen steekt/kunt zien, dan is de weving waardeloos en is de trui waarschijnlijk ook niet veel. Goed geweven truien zijn dicht geweven (tenzij het patroon een andere bedoeling heeft natuurlijk).

Houd er rekening mee dat je wollen truien alleen met de hand kunt wassen!!
Misschien een rare vraag maar hebben ze daar eigenlijk wel gewoon schapenwol of is het alleen maar van lama? Want dat scheelt ook weer zoeken Dat van wollen truien weet ik .. maar ze zijn zo fijn en vooral omdat ik volgens jaar naar zweden ga tegen het begin van de lente dus kan het koud zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')