Capt_Proton | vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:29 |
Hoi, ik zit hier voor een tijdje in Sydney en m'n werk is zo aardig geweest om een huurauto te regelen. Een automaat welteverstaan, want links rijden is al lastig genoeg. Anyway, ik dacht altijd dat je met de "P" stand je auto kon 'parkeren' - lees: blokkeren. Ik zie echter ook dat er nog altijd een handrem is. Om nou niet zelf allerlei rare experimenten uit te halen, vroeg ik me dus af wat er nu eigenlijk wezenlijk gebeurd als je de bak in "P" zet? Kun je 'm anders niet gewoon in "N" zetten met de handrem op? En meer praktisch: als je op een stijle helling staat/parkeert, gebruik je dan "P", de handrem of beide? ( M'n 1e huurauto hier was vrij brak - in "N" en met de handrem op rolde m'n Corolla vrolijk achteruit ![]() Bedankt! | |
-_Tommy_- | vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:44 |
p is het zelfde als dat je je auto in de versnelling laat staan met parkeren, je kan hem eigenlijk altijd gewoon in p zetten, meeste auto's moet je ook in p starten en moderne moet je zelfs in p parkeren omdat anders de sleutel er niet uit wil, dus gewoon in p zetten en verder niet naar omkijken! | |
Capt_Proton | vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:46 |
Als ik je goed begrijp kun je dus gewoon een automaat op een stijle helling in P parkeren zonder handrem? Kan dat geen kwaad? | |
-_Tommy_- | vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:48 |
nope geen enkel probleem, althans nooit gemerkt ![]() | |
NT-T.BartMan | vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:50 |
quote:Volgens mij niet (maar het is al tien jaar geleden dat ik voor het laatst en auto met een automaat gehad heb). De P-stand blokkeert weliswaar de versnellingsbak, maar niet de visco-koppeling (al staat me er iets van bij dat sommige auto's (meen me dat van BMW te herinneren) een zgn. 'lockup' hebben waarmee de visco wordt geblokkeerd). Op vlak terrein is P dus genoeg, op steile hellingen heb je óók nog de handrem nodig. En op héle steile hellingen doe je er verstandig aan om je stuur zó te draaien dat de auto bij eventueel wegrollen tegen de stoeprand aanrijdt. En anders zijn er altijd nog wielblokken. | |
Capt_Proton | vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:52 |
quote:Wazig, ik was bang dat ik daarmee de bak teveel zou belasten.... Ga het straks meteen eens proberen! Waarom zit die handrem er dan eigenlijk nog? | |
-_Tommy_- | vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:53 |
quote:voor bijvoorbeeld hellingproeven (niet zozeer met een automaat, maar kan soms wel eens) in het geval dat je gewone remmen er mee ophouden, just for the fun of it! | |
Capt_Proton | vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:57 |
quote:Straks eens testen - weet ik meteen hoe dat tegenwoordig bij vrij recente Corolla's werkt! quote:Dat was ook m'n enige remedie om te parkeren met m'n eerste brakke huurauto! | |
-_Tommy_- | vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:59 |
quote:werkt prima, mijn moeder heeft er een van 3 jaar oud en en kan gewoon overal parkeren hoor ![]() | |
61neorej | vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:19 |
Ik rijd in een automaat en zet hem altijd in de P en op de handrem. Wanneer de auto niet in de P staat kan hij niet meer gestart worden, dus het lijkt me ook de bedoeiling dat de P gebruikt word. De handrem heb ik bij rijlessen geleerd te gebruiken en doe het uit automatisme dan ook, op vlakke parkeerplaatsen hoeft het echter niet perse. | |
DonJames | vrijdag 27 oktober 2006 @ 18:58 |
quote:Klopt. Maar waar zitten de wielen aan verbonden, de versnellingsbak of de motor? | |
NT-T.BartMan | vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:52 |
quote:Ik pijnig nu mijn hersens... en bedenk nu dat de koppeling tussen de motor en de versnellingsbak zit (zie je, te lang geleden dat ik automaat gereden heb... en dat ik zélf iets aan een auto gedaan heb. Zie verderop) In principe zou P dus de wielen 'hard' moeten blokkeren. Maar tóch staat me er iets van bij dat de P stand niet 100% blokkeert. Blijkbaar heb je er verstand van, verlicht ons pad eens even??? [edit] En je hebt gelijk: het is een koppelomvormer. (Ik láát tegenwoordig mijn auto onderhouden. Wonderbaarlijk hoe snel je blijkbaar de terminologie verleert...) Visco is iets met vierwielsaandrijving toch? Al kan ik het niet meer 100% plaatsen [ Bericht 9% gewijzigd door NT-T.BartMan op 27-10-2006 20:58:54 ] | |
Me_Wesley | zaterdag 28 oktober 2006 @ 17:17 |
quote:Korte bochten maken ![]() | |
mbvt | zaterdag 28 oktober 2006 @ 21:52 |
Bij mijn automaat (DSG) kun je de sleutel pas uit het contact halen als-ie in P staat, dus in N parkeren kan niet. De P-stand blokkeert de voorwielen, de handrem de achterwielen. Als ik op een hellinkje parkeer in P krijg ik soms de automaathendel er met veel moeite weer uit, dus meestal zet ik dan de handrem erbij om de bak te ontlasten. De handrem gebruik ik soms bij het achteruit parkeren op een hellinkje. Mijn auto heeft wel een hill-assist bij het heuvel-op rijden (de remmen blijven ´plakken´ om te voorkomen dat je achteruit rolt) maar niet bij achteruit rijden, dus de handrem is dan wel handig om te voorkomen dat je vooruit rolt of te ver doorschiet en de auto achter je ramt ![]() | |
KiXX | zondag 29 oktober 2006 @ 11:30 |
De P-stand in een automaat is een mechanische blokkering van de automaat (dmv. een pen). Deze pen is berekend op een maximale hellingshoek, bij een te steile helling zal de pen dus gewoon afbreken en je auto naar beneden laten rollen. Bij hellingen is het dus ALTIJD nodig om de handrem te gebruiken, je dient dan eerste de auto op de handrem te zetten voordat je de automaat in de P-stand zet. Vaak merk je bij het normale gebruik van de P-stand op licht af/oplopende weg (zonder handrem dus) dat de auto nog een stukje doorrolt voordat ie tegengehouden wordt door de blokkering. een DSG is trouwens niet een 'echte' automaat, er wordt nog gebruik gemaakt van koppelingen en een normale versnellingsbak. | |
T42 | dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:28 |
mijn kever heeft op een p ![]() handrem gebruik ik bij korte bochtjes alleen |