abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42977969
Hoi,

ik zit hier voor een tijdje in Sydney en m'n werk is zo aardig geweest om een huurauto te regelen. Een automaat welteverstaan, want links rijden is al lastig genoeg.

Anyway, ik dacht altijd dat je met de "P" stand je auto kon 'parkeren' - lees: blokkeren. Ik zie echter ook dat er nog altijd een handrem is. Om nou niet zelf allerlei rare experimenten uit te halen, vroeg ik me dus af wat er nu eigenlijk wezenlijk gebeurd als je de bak in "P" zet? Kun je 'm anders niet gewoon in "N" zetten met de handrem op?

En meer praktisch: als je op een stijle helling staat/parkeert, gebruik je dan "P", de handrem of beide? ( M'n 1e huurauto hier was vrij brak - in "N" en met de handrem op rolde m'n Corolla vrolijk achteruit Direct omgeruild! )

Bedankt!
People are like trash cans - step on their toes and their mouth opens up
pi_42978262
p is het zelfde als dat je je auto in de versnelling laat staan met parkeren, je kan hem eigenlijk altijd gewoon in p zetten, meeste auto's moet je ook in p starten en moderne moet je zelfs in p parkeren omdat anders de sleutel er niet uit wil, dus gewoon in p zetten en verder niet naar omkijken!
pi_42978294
Als ik je goed begrijp kun je dus gewoon een automaat op een stijle helling in P parkeren zonder handrem? Kan dat geen kwaad?
pi_42978338
nope geen enkel probleem, althans nooit gemerkt kunt altijd handrem erbij aantrekken, maar dat is niet nodig meestal
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:50:56 #5
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_42978394
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:46 schreef Capt_Proton het volgende:
Als ik je goed begrijp kun je dus gewoon een automaat op een stijle helling in P parkeren zonder handrem? Kan dat geen kwaad?
Volgens mij niet (maar het is al tien jaar geleden dat ik voor het laatst en auto met een automaat gehad heb).

De P-stand blokkeert weliswaar de versnellingsbak, maar niet de visco-koppeling (al staat me er iets van bij dat sommige auto's (meen me dat van BMW te herinneren) een zgn. 'lockup' hebben waarmee de visco wordt geblokkeerd). Op vlak terrein is P dus genoeg, op steile hellingen heb je óók nog de handrem nodig.

En op héle steile hellingen doe je er verstandig aan om je stuur zó te draaien dat de auto bij eventueel wegrollen tegen de stoeprand aanrijdt. En anders zijn er altijd nog wielblokken.
pi_42978424
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:48 schreef -_Tommy_- het volgende:
nope geen enkel probleem, althans nooit gemerkt kunt altijd handrem erbij aantrekken, maar dat is niet nodig meestal
Wazig, ik was bang dat ik daarmee de bak teveel zou belasten.... Ga het straks meteen eens proberen! Waarom zit die handrem er dan eigenlijk nog?
pi_42978451
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:52 schreef Capt_Proton het volgende:
Wazig, ik was bang dat ik daarmee de bak teveel zou belasten.... Ga het straks meteen eens proberen! Waarom zit die handrem er dan eigenlijk nog?
voor bijvoorbeeld hellingproeven (niet zozeer met een automaat, maar kan soms wel eens) in het geval dat je gewone remmen er mee ophouden, just for the fun of it!
pi_42978548
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:50 schreef NT-T.BartMan het volgende:
De P-stand blokkeert weliswaar de versnellingsbak, maar niet de visco-koppeling (al staat me er iets van bij dat sommige auto's (meen me dat van BMW te herinneren) een zgn. 'lockup' hebben waarmee de visco wordt geblokkeerd). Op vlak terrein is P dus genoeg, op steile hellingen heb je óók nog de handrem nodig.
Straks eens testen - weet ik meteen hoe dat tegenwoordig bij vrij recente Corolla's werkt!
quote:
En op héle steile hellingen doe je er verstandig aan om je stuur zó te draaien dat de auto bij eventueel wegrollen tegen de stoeprand aanrijdt. En anders zijn er altijd nog wielblokken.
Dat was ook m'n enige remedie om te parkeren met m'n eerste brakke huurauto!
pi_42978599
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:57 schreef Capt_Proton het volgende:

[..]
Straks eens testen - weet ik meteen hoe dat tegenwoordig bij vrij recente Corolla's werkt!
werkt prima, mijn moeder heeft er een van 3 jaar oud en en kan gewoon overal parkeren hoor moet je zelfs in p parkeren om de sleutel eruit te krijgen
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:19:37 #10
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_42989855
Ik rijd in een automaat en zet hem altijd in de P en op de handrem.
Wanneer de auto niet in de P staat kan hij niet meer gestart worden, dus het lijkt me ook de bedoeiling dat de P gebruikt word.
De handrem heb ik bij rijlessen geleerd te gebruiken en doe het uit automatisme dan ook, op vlakke parkeerplaatsen hoeft het echter niet perse.
silence can say more than thousand words
pi_42992099
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:50 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

...
De P-stand blokkeert weliswaar de versnellingsbak, maar niet de visco-koppeling koppelomvormer
...
Klopt. Maar waar zitten de wielen aan verbonden, de versnellingsbak of de motor?
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:52:15 #12
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_42994731
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 18:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Klopt. Maar waar zitten de wielen aan verbonden, de versnellingsbak of de motor?
Ik pijnig nu mijn hersens... en bedenk nu dat de koppeling tussen de motor en de versnellingsbak zit (zie je, te lang geleden dat ik automaat gereden heb... en dat ik zélf iets aan een auto gedaan heb. Zie verderop)

In principe zou P dus de wielen 'hard' moeten blokkeren. Maar tóch staat me er iets van bij dat de P stand niet 100% blokkeert. Blijkbaar heb je er verstand van, verlicht ons pad eens even???

[edit]
En je hebt gelijk: het is een koppelomvormer. (Ik láát tegenwoordig mijn auto onderhouden. Wonderbaarlijk hoe snel je blijkbaar de terminologie verleert...) Visco is iets met vierwielsaandrijving toch? Al kan ik het niet meer 100% plaatsen

[ Bericht 9% gewijzigd door NT-T.BartMan op 27-10-2006 20:58:54 ]
pi_43012587
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:52 schreef Capt_Proton het volgende:

[..]

Waarom zit die handrem er dan eigenlijk nog?
Korte bochten maken
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_43019582
Bij mijn automaat (DSG) kun je de sleutel pas uit het contact halen als-ie in P staat, dus in N parkeren kan niet.

De P-stand blokkeert de voorwielen, de handrem de achterwielen. Als ik op een hellinkje parkeer in P krijg ik soms de automaathendel er met veel moeite weer uit, dus meestal zet ik dan de handrem erbij om de bak te ontlasten.

De handrem gebruik ik soms bij het achteruit parkeren op een hellinkje. Mijn auto heeft wel een hill-assist bij het heuvel-op rijden (de remmen blijven ´plakken´ om te voorkomen dat je achteruit rolt) maar niet bij achteruit rijden, dus de handrem is dan wel handig om te voorkomen dat je vooruit rolt of te ver doorschiet en de auto achter je ramt
pi_43030634
De P-stand in een automaat is een mechanische blokkering van de automaat (dmv. een pen). Deze pen is berekend op een maximale hellingshoek, bij een te steile helling zal de pen dus gewoon afbreken en je auto naar beneden laten rollen.

Bij hellingen is het dus ALTIJD nodig om de handrem te gebruiken, je dient dan eerste de auto op de handrem te zetten voordat je de automaat in de P-stand zet.

Vaak merk je bij het normale gebruik van de P-stand op licht af/oplopende weg (zonder handrem dus) dat de auto nog een stukje doorrolt voordat ie tegengehouden wordt door de blokkering.

een DSG is trouwens niet een 'echte' automaat, er wordt nog gebruik gemaakt van koppelingen en een normale versnellingsbak.
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:28:26 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_43101058
mijn kever heeft op een p dan blokeren alle tandwieln in de bak
handrem gebruik ik bij korte bochtjes alleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')