abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42939542
Nu mijn huidige ijzeren wok diens verf loslaat (jech!) en flink begint te roesten, wil ik een nieuwe wok.
Het wokken is me zeer bevallen, dus nu wil ik een serieuze wok ipv het goedkoopst mogelijke prul.
Nu is echter het aanbod nogal groot.
Met of zonder aanbaklaag. Helemaal rond of met klein plat onderkantje. Ijzer of aluminium of staal (of.....gasp...koper?)?

Iemand tips voor optimaal wokgenot?
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
pi_42939705
ik zou sowieso voor de aanbaklaag gaan.
Op dinsdag 13 maart 2007 15:37 schreef Tha-CheF het volgende:
rudedeltadude, wie heeft nou zo'n nickname !
Op vrijdag 6 maart 2009 00:34 schreef Gabbylicious het volgende:
Rudedeltatoedeloe :W
  woensdag 25 oktober 2006 @ 23:43:06 #3
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_42939827
denk dat t voor iedereen anders geldt, de een heeft liever staal wat langer op moet staan om warm te worden, de ander een licht metaal, de ander heeft liever handvaten en een steel bla bla. je moet zelf beetje kijken wat je fijn vind.
de nut van een wok is eigenlijk dat de hele pan overal even heet is en je zo je eten snel gaar kan maken. wat jij beter vindt kunnen wij niet bepalen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  woensdag 25 oktober 2006 @ 23:46:30 #4
30560 2Mini
Official Logo
pi_42939993
Je moet eentje bij de toko kopen.. die met de hand zijn gemaakt.. longlife garantie..
Camera 1... 1!
pi_42940184
nja, bij wokrestaurants zie je zelden tot nooit een anti-anbak laag. Een wok wordt volgens mij ook te heet voor een anti-aanbak laag (de vereiste temperatuur om te wokken is hoger dan de temperatuur die de anti-aanbak laag aan kan. De laag zal afbreken, waar ook giftige dampen bij vrij kunnen komen).

Het beste is een dunne, gietijzeren wok. Die heeft geen anti-aanbak laag, maar moet je voorbehandelen door er vet in te laten branden. Voedsel zal minder snel aan de pan blijven kleven, en de pan wordt beschermd tegen roet. Pannen die op deze manier behandeld zijn, zijn zwart van kleur. Dit proces kan je op internet vinden onder de noemer "seasoning"
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 23:53:57 #6
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_42940250
Je moet je afvragen:
Wat is mijn warmtebron (Gas, electrisch, keramisch, inductie)
Wat wil ik er mee
Hoe onderhoud ik het ding?

Een ijzeren wok verlangt een ander regime van onderhoud waarbij je er voor moet zorgen dat je de wok altijd in de olie houdt.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_42940282
Maar wanneer je een gietijzeren hebt, moet je wel een gaspit hebben die de wok ook echt goed heet kan maken.
pi_42940431
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 23:54 schreef SterkStaaltje het volgende:
Maar wanneer je een gietijzeren hebt, moet je wel een gaspit hebben die de wok ook echt goed heet kan maken.
Een doorsnee-gaspit is niet geschikt?

Ik zie trouwens prijzen varierend van 30 EUR tot 300 EUR. Wat moet een gewone degelijke wok kosten? Want als het 300 EUR moet kosten dan hoeft het niet meer.
pi_42940561
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 23:58 schreef sampoo het volgende:

[..]

Een doorsnee-gaspit is niet geschikt?
Nou het zal wel gaan, maar de essentie van wokken is dat je op een heel hoog vuur (=hele hete pan) de groente en het vlees heel snel dichtschroeit en verhit en omroert. De groente blijft dan bv lekker knapperig. Dat lukt je alleen heel goed in een hete pan en dus op een flinke gaspit, het liefst een echte wokbrander.
pi_42940820
Waarom zijn er verdomme zo weinig Nederlandse internewinkels met een voordelige en grote wok collectie? Ik ben te lui om een toko te bezoeken.
pi_42940988
Wat is een goede wok?

Voor de wok worden verschillende materialen gebruikt.Je hebt wokken van gietijzer, plaatstaal, en anti-aanbak-wokken.
Helaas: de anti-aanbak-wokken zijn niet de beste. Ik heb er een die ik uitsluitend voor stomen gebruik (met een bamboe inzet). Dat kan verder geen kwaad.
Een gietijzeren wok is duur en zwaar. Het duurt lang voordat de wok warm is, maar je kunt er goed in roerbakken.
Een wok van plaatstaal is het best. Goedkoop (voor nog geen drie tientjes heb je een flinke wok), en als hij goed behandeld wordt is het ook nog de beste wok. Plaatstaal geleidt goed warmte. Het enige punt waarom veel mensen afzien van zo’n wok is het onderhoud: plaatstaal roest als het niet goed wordt behandeld, en gaat aanbakken.
Als je een nieuwe plaatstalen wok hebt aangeschaft moet deze eerst worden ingebrand. Je maakt de wok schoon met afwasmiddel en een borstel of spons. Dit is de enige keer in zijn bestaan dat de wok met afwasmiddel in aanraking komt (of hij moet na verkeerd gebruik opnieuw worden ingebrand). Droog de wok af, en zet hem op een zo hoog mogelijk vuur. Hij moet helemaal verhit worden. Zet een bakje met neurtale spijsolie klaar, een paar flinke proppen keukenpapier, en een tang of kookstokjes om het papier vast te houden. Als de wok goed heet is, doop je het keukenpapier in de olie, en daarna wrijf je de prop van de bovenrand naar het middelpunt van de wok. De olie gaat roken en de wok wordt zwart in het midden, dat is de bedoeling. Als de wok geen olie meer opneemt zet je het vuur uit. Haal het teveel aan olie uit de wok door met een schone prop keukenpapier erdoorheen te gaan. Wacht tien minuten, en herhaal dit hele proces met schoon keukenpapier en nieuwe olie. Doe dit nog twee of drie keer.
Nu heb je je eigen anti-aanbakklaag gecreëerd. Om die laag goed te houden is het belangrijk dat je de wok steeds ONMIDDELLIJK na gebruik onder heet water met een zachte borstel of een zachte spons schoonspoelt.Droog de wok meteen af en zet hem op hoog vuur om alle vocht te doen verdampen. Ga er weer met een prop keukenpapier die in olie is gedoopt door, veeg het teveel aan olie af, en laat de wok afkoelen. Nu kan je hem opbergen. Het is belangrijk de wok steeds direct na gebruik te reinigen, omdat anders etensresten aangekoekt zijn en je het patina dat je met zoveel zorg hebt aangebracht beschadigd door hard te wrijven.
Gebruik voor stomen een aparte wok (als je een oude wok hebt die niet lekker roerbakt, is die uitstekend geschikt voor stomen, maar plaatstaal moet wel goed gedroogd worden).
  donderdag 26 oktober 2006 @ 00:18:53 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_42941127
Gietijzeren heeft mijn voorkeur, vooral voor roerbakken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_42942003
Okay, ik ben er van overtuigd geen antiaanbakwok te nemen.
(Toen ik "aanbak" schreef bedoelde ik natuurlijk "anti-aanbak" )
Helaas weet ik maar 1 toko in Zutphen, maar ik ga er morgen gelijk kijken en dan ga ik maar voor de plaatstaal omdat ik van snel hou.
Het valt me op dat ik van jullie niets hoor...eh...lees over bolle of platte bodem.

En nog ff over het onderhoud..
Als er toch iets een keer aanbrand, hoe krijg je dat dan weer schoon zonder de seasoning te vernaggelen?

Edit: Ik kook op gas.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 01:38:20 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_42942774
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 00:51 schreef Spacehamster het volgende:

Het valt me op dat ik van jullie niets hoor...eh...lees over bolle of platte bodem.
Altijd een holle (ronde) vorm nemen!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 26 oktober 2006 @ 02:24:14 #15
37582 Snarf
Het is friet, geen patat.
pi_42943199
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 01:38 schreef golfer het volgende:

[..]

Altijd een holle (ronde) vorm nemen!
:-D I am Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje-Nassau and I approve this message.
pi_42945415
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 00:14 schreef SterkStaaltje het volgende:
Nu heb je je eigen anti-aanbakklaag gecreëerd. Om die laag goed te houden is het belangrijk dat je de wok steeds ONMIDDELLIJK na gebruik onder heet water met een zachte borstel of een zachte spons schoonspoelt.Droog de wok meteen af en zet hem op hoog vuur om alle vocht te doen verdampen. Ga er weer met een prop keukenpapier die in olie is gedoopt door, veeg het teveel aan olie af, en laat de wok afkoelen. Nu kan je hem opbergen.
Het eten is dan inmiddels koud......
pi_42945515
Ben erg tevreden over mijn gietijzeren wok.
Voordeel dat hij zo zwaar is, is ook dat hij zeer stabiel is en lekker stevig staat.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_42950067
ik zweer bij gietijzer, heb hem voor 30 euro bij de groonthandel (ISPC) gehaald, een goede toko is ie misschien wat duurder. Wel zwaar, maar werkt goed. En deze moet je ook inwerken en na gebruik invetten met olie, en nooit afwasmiddel gebruiken, want dan kan je hem net zo goed weg flikkeren. Zit er wel spul aan vastgekoekt: water erin gooien, deksel erop, op het vuur. Dan kook je het los. Niet super maar beter dan afwasmiddel gebruiken.

Anti-aanbak suckt sowieso, redenen staan hierboven.

Verder nog over plaatstaal, niet mijn ding maar goed, als je met zure dingen gaat koken (tamarinde, citroen etc.) dan geen plaatstalen wok gebruiken, het zuur tast nl. het staal aan en
gaat vervolgens in je eten zitten, niet echt lekker.

Verder, als je wok helemaal rond/hol is, en niet kan recht staan, is een wokring misschien geen slecht idee.

en tot slot, misschien overbodig om te zeggen, die "wokken" van de hema en blokker enzo sucken big time.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  donderdag 26 oktober 2006 @ 14:25:54 #19
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_42952822
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 00:14 schreef SterkStaaltje het volgende:
een heel verhaal!
goed voor je pan ook, meteen onder koud water zetten zodra hij van t vuur is trekt de boel ook helemaal niet krom van na een tijd.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_42953337
Ach een wok is de kromste pan die ik ken...
pi_42955781
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 12:54 schreef Tha_Butcha het volgende:
Verder nog over plaatstaal, niet mijn ding maar goed, als je met zure dingen gaat koken (tamarinde, citroen etc.) dan geen plaatstalen wok gebruiken, het zuur tast nl. het staal aan en
gaat vervolgens in je eten zitten, niet echt lekker.
Teeeeeering....ik hou van zure dingen!
Nou moet ik dus eerst gaan "mediteren" over welke wok ik wil.
Ik ben confuus geworden van deze thread!
pi_42955953
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 10:01 schreef computergirl het volgende:
Het eten is dan inmiddels koud......
Lol, ja daar is nog zo'n probleem...
Als het eten klaar is wil ik niets liever dan gelijk aanvallen en zit ik later de wok te weken voordat ik die met een borstel kan aanvallen.

Ik wacht ff tot ik de extra opbergruimte geinstalled heb, dan neem ik een goedkope wok en een goeie wok.
Heb ik altijd een wok voor de kookstijl van dat moment.
...
ehm...
Maar als gietijzer zo langzaam opwarmd dan duurt het ook een tijd voor ik zo'n gietijzeren wok kan schoonmaken...?
  donderdag 26 oktober 2006 @ 16:47:32 #23
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_42957732
Een handgeslagen wok kopen bij de toko.
Ik heb al een boek.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 17:29:58 #24
269 vats
Live life to the max!
pi_42959125
Gietijzer! bij de kookwinkel!

zelf gekocht voor euro of 80! heb nooit last van aanbranden, heb nooit last van dat ik hem niet schoon krijg. Is mooi zwaar en wordt goed heet (gee wokbrander op normale pit)
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:03:46 #25
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_42965283
ik heb er eentje van 5 euro
inclusief 4 schaatljes en een berg chopsticks
kost net niks, en ik heb er een hoop plezier van
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')