abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42932934
In onze woning hebben we last van tikkende waterleidingen. We hebben begin 2005 ons huis laten verbouwen en zijn er daarna ingetrokken. Sindsdien horen we steeds als er boven water wordt gebruikt (warm en koud) getik en geknal van leidingen. Het is niet 1 specifieke leiding maar overal waar water wordt gebruikt op de eerste verdieping. Op de verdieping zelf hoor je het nauwelijks maar beneden knalt en tikt het behoorlijk hard. Het lijkt in de winter harder te zijn dan in de zomer. De loodgieter weet het niet, zegt dat de waterleidingen in het plafond door het bouwbedrijf tegen het hout aan zijn gelegd. Zij zeggen op hun beurt dat dat niet kan en volgens de foto's die ik gelukkig veel gemaakt heb liggen er ook geen waterleidingen. Deze zitten in de muren en/of betonnen vloeren en daar is tijdens de verbouwing niets aan gedaan. We weten ook niet of het voor die tijd al het geval was maar vermoeden van niet.
Wij hebben nu al een jaar een probleem want komen er dus niet uit! Heeft iemand een idee wat het probleem kan veroorzaken? Het lijkt wel of er lucht in de leidingen zit ofzo maar weet niet of dat bij een waterleiding het geval kan zijn. Als iemand tips of ideeen heeft zijn die meer dan welkom!
Thanks.
pi_42933403
Is het met name bij het open en dicht draaien van kranen? Zijn er bijvoorbeeld kranen met een keramisch binnenwerk geplaatst?

Is er een wasmachine komen te staan, of een toilet gebouwd.
pi_42933487
Dat heb ik ook gehad en lag bij mij aan de wasmachine
pi_42933528
Zitten de leidingen strak in het plafond verwerkt? Het zou kunnen dat ze gaan uitzetten, weinig speling hebben en dan gaan tikken.ss
pi_42933573
Volgens mij ligt dat aan die ringen die leidingen op hun plek houden, geen rubber ertussen ofzo. Zoiets staat me bij bij tikkende leidingen van de CV in ons oude huis.
pi_42933682
Maar zoals ik de openingspost lees is het bij koud en warm water. Dan heeft het volgens mij helemaal niet met rubber en uitzetten e.d. te maken.
pi_42933841
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 20:51 schreef Marsepein het volgende:
Maar zoals ik de openingspost lees is het bij koud en warm water. Dan heeft het volgens mij helemaal niet met rubber en uitzetten e.d. te maken.
Nee, als metaal warm wordt zet het niet uit.
pi_42934810
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 20:55 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Nee, als metaal warm wordt zet het niet uit.
Dus als jij de koude kraan opendraait, dan wordt de leiding warm en zet uit en kan gaan tikken. Want dat is wat ik begrijp uit de openingspost, het getik is er ook bij koud watergebruik. Natuurlijk is het bij warm water zeker zo dat leidingen uitzetten en kunnen gaan tikken. Maar TS had het expliciet over warm en koud.

Daarom denk ik zelf eerder aan een waterslag door (keramische) kranen die dichtgedraaid worden.
pi_42935020
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 21:23 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dus als jij de koude kraan opendraait, dan wordt de leiding warm en zet uit en kan gaan tikken. Want dat is wat ik begrijp uit de openingspost, het getik is er ook bij koud watergebruik. Natuurlijk is het bij warm water zeker zo dat leidingen uitzetten en kunnen gaan tikken. Maar TS had het expliciet over warm en koud.

Daarom denk ik zelf eerder aan een waterslag door (keramische) kranen die dichtgedraaid worden.
Taatste klopt. Heb ik ook maar enkel bij de badkraan. Bij alle andere keramische kranen in de badkamer niet.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 21:34:58 #10
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_42935196
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 20:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dat heb ik ook gehad en lag bij mij aan de wasmachine
Ik heb het ook gehad, en het lag bij mij aan de klok.

@TS: al onder het bed gekeken?
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
pi_42935275
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 21:34 schreef Zombine het volgende:

[..]

Ik heb het ook gehad, en het lag bij mij aan de klok.

@TS: al onder het bed gekeken?

Maar hier is het echt met water gebruik, dus een klok lijkt me dan niet, het is bovendien niet regelmatig als en klok
pi_42935817
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 21:23 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dus als jij de koude kraan opendraait, dan wordt de leiding warm en zet uit en kan gaan tikken.(...)
Mss is het koud water van de TS zodanig koud dat de leidingen inkrimpen
pi_42936547
Theore kun jij iets meer van vertellen over jou probleem.
Is er een nieuwe cv ketel geplaatst met een boiler ??
Heb jij keramische kranen ??
Als je alleen de wasmachine gebruikt begint de leidingen dan ook te bonken of knallen ?
Heb jij ook een vaatwasser?
Hoor je knallen in de leidingen door de kraan heel snel open en weer dicht te draaien ?
En hoor je ook geluiden als er geen water word gebruikt , en lopen daar ook cv leidingen langs de waterleidingen, of elkaar kruisen ??
Kan van hieruit moeilijk beoordelen . Anders moet je waterslag dempers toepassen zo wie zo bij de wasmachine en bij de cv ketel koud waterzijde van de boiler.

[ Bericht 13% gewijzigd door jeanm51 op 25-10-2006 22:18:59 ]
pi_42937134
Kan het niet zijn dat er bijvoorbeeld ergens een klep kapot is ofzo en dat er lucht in de leidingen komt. Met lucht in je leiding hoor je ook gebonk en getik..
pi_42939151
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 22:29 schreef HailStorm het volgende:
Kan het niet zijn dat er bijvoorbeeld ergens een klep kapot is ofzo en dat er lucht in de leidingen komt. Met lucht in je leiding hoor je ook gebonk en getik..
Denk het niet, aangezien leiding druk altijd nog 4 bar is

dus dat wil er eerder uit dan in denk ik/
pi_42941091
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 21:37 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Maar hier is het echt met water gebruik, dus een klok lijkt me dan niet, het is bovendien niet regelmatig als en klok
Volgens mij lag je hier echt in een deuk. Gezien zijn tok geklik eh ik bedoel zijn tikklok
pi_42944429
Duidelijk hoorbare klappen als je de kraan dicht doet komt door keramische platen in kranen.

Allerlei getik komt door krimpende en uitzettende leidingen. Die zitten dan gewoon te strak in hun houders/beugel of ze lopen ergens tegen aan.
pi_42992157
Allereerst bedankt voor al jullie reacties (nou ja voor de meeste dan ;-) ).

Ik zal het even verder toelichten!

Wij hebben het pand boven verhuurd en wonen zelf beneden. Tijdens de verbouwing vorig jaar hebben we de cv installatie, warm water en electra laten splitsen. Nu hebben we dus beneden een eigen cv (de bestaande installatie, wel de ketel vernieuwd) en boven is een nieuwe combiketel opgehangen en zijn de verwarmingsleidingen gescheiden van het systeem beneden. De koud waterleidingen zijn nog wel één geheel in huis daar is niets aan veranderd. Het warm water is uiteraard ook gesplitst en komt dus boven van de combiketel en beneden van een nieuwe boiler.

Op de eerste etage treed het getik op als er aan de achterkant van het pand water wordt gebruikt. Heel concreet bij 2 keukenkranen, de toilet en de douche. Dus bij warm én koud water. Ik dacht eerst ook aan uitzetten van de leidingen bij warm water maar bij de wc doorspoelen gebeurt het ook. In de zomer is het getik minder dan met koud weer in de winter (het is nu weer een stuk luider, soms echt heel hard). De ophanging van de leidingen kan ik me niet voorstellen dat het daar aan ligt aangezien hier bij de verbouwing niets aan gewijzigd is in het stuk waar het tikt.

Dus concreet zijn er wel wat aanpassingen gedaan aan de warm water leidingen en is er een combiketel geplaatst die voor het warme water zorgt. Het lijkt wel of er lucht in de leidingen zit ofzo, maar weet niet of dat kan? En het is dus ook bij koud water gebruik.

De cv leidingen tikken niet, het is alleen bij het gebruik van water.
pi_42993703
Constant bij het gebruik?
Of enkel bij het uitzetten van de kraan?

Koudwaterleiding verstopt???? Hij doet het dus altijd zowel bij koud als warm.
Bij warmwater komt het omdat de boiler dan koud water vraagt.
Dus moet het geluid op te sporen zijn in de koudwaterleiding.
Draai de koudwateraanvoerkraan(lang woord) van de boiler maar eens dicht zodat de boiler geen water krijgt.
Draai dan 'n warmwaterkraan maar eens open. (dus er is dan geen toevoer van koud water naar de boiler)
Tikt hij nog??

Ja. Dan weet je dat het dus in de aanvoer van de koudwaterleding zit. Nu de plek nog opsporen.

[ Bericht 42% gewijzigd door Solingjan op 27-10-2006 20:24:50 ]
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 22:15:32 #20
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_42996973
Heb ik ook! Bij mij heeft een monteur een keer de knoppen verwisseld maar dat hielp niet. Geen idee hoe het komt helaas
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_42997797
Ik zal het eens vragen. (aan mijn Pa)

Maarre zelf hebben we het met de CV leidingen, maar dat komt doordat het van die flexibele slangen zijn die in de vloeren lopen. Die kloppen dan overal tegen etc. als de CV s'ochtends aan het werk gaat om water naar de kachels te tranporteren. (druk opvoert) Maar das hier dus niet het geval.
pi_43000718
Kan je misschien foto's plaatsen van de plaats waar je het getik hoort (leidingloop)
en van de aansluitingen op de combiketel en boiler?
pi_43008149
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 00:42 schreef klipper het volgende:
Kan je misschien foto's plaatsen van de plaats waar je het getik hoort (leidingloop)
en van de aansluitingen op de combiketel en boiler?
@Klipper Zou het kunnen dat als er met knelfittingen is gewerkt, een ring niet goed zit. Lijkt me onwaarschijnlijk, maar toch. Zou dan moeten lekken.
Of als er een kraan tussen zit dat deze niet genoeg openstaat.
pi_43013790
@Solingjan Het getik is continue te horen als een kraan openstaat. Het is niet alleen bij het opendraaien van een kraan, dus echt als er water wordt verbruikt. Het is de ene keer wel meer als de andere keer.
pi_43015824
zet in je leidingen een acumulator en het gebonk is over
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')