SnuggLe | woensdag 25 oktober 2006 @ 20:01 |
Goedendag! Mijn vriendin en ik hebben een reis gemaakt door Zuidelijk Afrika; begonnen bij de Victoria Falls te Zambia en dan via Botswana en Namibie naar Kaapstad in Zuid Afrika. Na veel gebackpackt te hebben in Azie (India, China, Thailand oa) was dit onze eerste 'groepsreis'. Organisatie was Djoser. Dat het onze eerste groepsreis was terwijl we backpacken waren gewend gaf ons wel wat 'angst'...even als introductie op het reisverslag. Hieronder dus een reisverslag bestaande uit 2 mailtjes die we naar vrienden/kennissen hebben gestuurd (is handig om te weten gezien het feit hoe het geschreven is), samen met een aantal foto's. Enjoy.. ben benieuwd wat jullie er van vinden. Mail 1 De eerste keer op reis met een groep in plaats van als backpacker met zijn tweeen is wel wennen. De groep waarmee we op reis zijn valt echter toch nog wel mee. Waar we op Schiphol toch even schrokken (3 oudere echtparen van 50+) is dat meegevallen. Het zijn geen 'oudjes', maar (2 van de 3 paren zijn) flink actieve mensen met de nodige levenservaring. Zo is een stel beiden huisarts en heeft oa in Nigeria en India gewoond, en is een ander stel van 62 en 68 zo fit als een hoentje en hebben ze jaren in Indonesie gewoond. Allemaal leuke verhalen dus. Het andere stel is niet gewend aan kamperen: die hebben iedere dag 3 uur nodig om in en uit te pakken. En..ze wassen iedere dag de theedoeken. Dusss... Daarnaast nog een zeer prettig Belgisch stel (Renke en Bart) van een jaar of 35 en Frans. Frans is...tsja...Frans. Onze reisbegeleidster is een Zuid Afrikaanse die naar de naam Griet luistert. De beelden die je nu voor je hebt bij het lezen van deze mail bij de naam 'Griet' kloppen: she is huge, but nice. De dagen beginnen hier vroeg. Omdat we veel aan het rijden zijn in onze grote truck waar we zo ongeveer in leven staan we vaak tussen 6 en 7 op. Vakantie...jaja. Rijden in de hitte over hobbelige wegen, tentje opzetten, dingen doen, eten en slapen rond 21 uur. Dat is heel simpel gezegd ons ritme. Maar..we hebben al wel veel leuke dingen gedaan! We zijn 2 weken geleden begonnen in Johannesburg met een binnenlandse vlucht naar Livingstone, waar de beroemde Victoria Falls waren. Echt bijzonder waren de Falls niet; door de droogte was het aan Zambiaanse kant maar een klein 'pis-straaltje'. Aan de kant van Zimbadwe (waar we natuurlijk niet waren) was het wel beter te zien. Bummer....Wel heerlijk kunnen raften op de 'slamming Zambezi'; in een bootje met 2 guides en een stel blanken werd je naar beneden gegooid zonder enige voorbereiding. Nee geen beekjes zoals in de Ardennen, echt raften. Maar een maal omgeslagen, maar wel letterlijk en figuurlijk een spetterende ervaring. De victoria falls (aan de zimbadwaanse kant waar er meer dan een pisstraal naar beneden komt). Chobe National Park, een flink stuk rijden alweer in Botswana (we verzamelen nu douane-stempeltjes, we hebben een hele verzameling, iemand ruilen?), stond daarna op de agenda. Diertjes zien! Hier hebben we een hele mooie boottocht gedaan waarbij oa olifanten, nijlpaarden, krokodillen en apen op het menu stonden. Schitterend om die beeste in hun natuurlijk omgeving te zien. Naja natuurlijk; er vaarden natuurlijk tig bootjes bij. Maar, je hebt wel het gevoel dat je in de natuur bent, al is het alleen maar omdat je wakker ligt van al het lawaai in de nacht. Het dierengeluidenspel is er niets bij. Daarna de Okavongo-delta; een gebied zo groot al Nederland wat een rivier-delta is van ..je raadt het al, de Okavongo-rivier. Hier zijn we met traditionele bootjes (genaamd mokoro's) afgezet op een eiland en hebben daar 3 dagen primitief gekampeerd. Natuurlijk met al het wild weer inbegrepen; we konden oa springbokkies, giraffen en zebra's toevoegen aan ons dierenkwarter. Oh, en nog een Zwarte Mamba, een koleregiftige slang die we na een nacht slapen op 10 meter van onze tent en 5 meter van de hudo ('Houdt Uw Darmen Open', oftewel een gat in de grond om je behoefte int te doen) dood aantroffen. Heel fijn. De delta was wel schitterend om te zien: veel riet en absolute stilte. De helpers die meewaren, de Botswanezen die ons voortduwden in de bootjes e.d. hielden er rare wereldbeelden op na: hun eerste vraag over Nederland ging over mannen in vrouwenkleding....Dusssss. Onderweg naar Etosha National Park, waar we nu in Namibie zitten, zijn we nog gestopt om een 'village tour' te doen. Een village tour in Afrika, een traditioneel Namibisch dorpje. Dan denk je als toerist al snel aan afrikanen in klederdracht en zang en dans. Maar niet dit dorpje. Onze eerste aanraking met de bevolking van het dorpje was een dame van een jaar of 50 die pisdronken was van haar maisbier. Hmm... Het dorpje was niets; alleen bedelende kinderen, dronken mannen en inteelt-vrouwen. Hierdoor waren veel mensen van onze groep toch wel geschokt, omdat ze echt dachten aan zang en dans en traditionele kleding. Life sucks, dit was het ECHTE Afrika. Daar hebben we die avond nog best lang over doorgepraat, samen met onze Zimbadwaanse (zwarte) chauffeur, Iton. Over discriminatie, wat wel en niet kan en wereldbeelden van Afrikaanse kindertjes. Die denken echt dat je als blanke superrijk bent en hun altijd zomaar geld geeft. Niet dus. Al het geld van activiteiten en campings hier komt in de zakken van blanken, vaak Zuid Afrikaners of oude kolonialen. Etosha, het hoogtepunt van onze reis tot nu toe, is een wildpark van 80.000 km2 uit ons hoofd. We zitten nu in het derde en laatste kamp (met zwembad!!!!!) van het park en hebben ontzettend veel wild gezien! De Big Five (bestaande uit de olifant, leeuw, neushoorn, wildebeest en luipaard) hebben we gezien op het Luipaard na. Dat is gewoon een lui paard en ligt de hele dag te maffen waardoor je hem dus niet ziet. Daarnaast nog ontelbare zebra's, exotische vogels, springbokkies (daar struikel je hierover). De jakhalsen zijn zo vreg dat ze je op 2 meter afstand naderen. Net schattige hondjes... Mail 2 Nadat we de vorige keer nogal hardhandig achter de computer vandaag zijn gesleept in Etosha, hierbij onze relaxt geschreven tweede (en duidelijk laatste) mail vanuit Afrika. We zitten na 3,5 weken kamperen nu in Kaapstad, het einde van onze reis. Donderdagochtend heeeeeel vroeg zullen we weer terugvliegen naar het koude Nederland. Na de vorige email, die we eindigden met een pissed-off Afrikaanse internetdame (echt, je wil Afrikaanse vrouwen niet pissed off zien) zijn we naar "de waterplas" gegaan (dierenkijken achter een hekje), om te kijken naar de dieren die daar op afkomen. Deze waterplas is ook verlicht, waardoor je alles goed kunt bekijken en het gedrag van de beesten kunt bestuderen. Waar je je dan vooral aan ergert zijn de kuddes Nederlanders die denken dat ze in een dierentuin rondlopen en dus erg hardop aan het praten zijn, waardoor ze niet in de gaten hebben dat er dan geen dieren komen. Na een paar boze blikken en geshhh werden ze dan toch stil. Jammer dat ze allemaal blijven flitsen met hun camera's, maarja... En jawel hoor, daar kwam een grote kudde olifanten met heel veel kleintjes naar de waterplas. Een aantal giraffen wilde ook gaan drinken, alleen dit zijn zulke schuchtere beesten die net zo lang wachten tot dat ze aan de beurt zijn. We hebben genoten van een zeer mooie rode zonsondergang met olifanten op de voorgrond in de verte giraffes en springbokjes, mooier kan bijna niet! Bram en een groot deel van de groep gingen al vroeg slapen, Anke is achtergebleven. Ik moet zeggen dat was uniek!!! Een aantal neushoorns ging drinken, waarvan er eentje een beetje erg hitsig was en toevallig was er een vrouwtje in de buurt. Ook een olifant kwam nog even naar de waterplas, maar die werd door die neushoorn aangevallen. De afgelopen keren renden de neushoorns wel weg bij het zien van een olifant, maar nu was het dus andersom. Je zag die olifant denken, wat gebeurt er nu dan! Toen begon de echte unieke ervaring; het hitsige mannetje ging het vrouwtje imponeren. Dit is best knap wat neushoorns zijn stekeblind, maar hebben een ontzettend goed reukvermogen. Eerst leek het op vechten, maar ze gingen dus gezellig met hun hoorns tegen elkaar aan beuken en wat huppeltjes maken en met die hoorn dus op de een of andere manier het vrouwtje ook opgewonden te laten maken. Ik kan me er weinig bij voorstellen. Na veel geneus ging het vrouwtje dan eindelijk voor het mannetje staan. Probleem was echter dat het mannetje niet op het vrouwtje kon en daardoor dus niet echt z'n ding kon doen. Zag er een beetje zielig uit. Na een paar keer had het vrouwtje zoiets van hallo, laat maar. Onze reisleidster vertelde ons de andere dag, dat dit echt super uniek is. Dat geloof ik ook wel. Dit was de laatste dag/avond dieren kijken, helaas. Na Etosha zijn we naar Twijfelfontijn gegaan. Dit zijn rotstekeningen van dieren die door de bosjesmannen zoveel jaar geleden zijn gemaakt. Boeiend. Boeiend. Interessant. Ga door. Het was snik en snikheet en de gids had weinig bijzonders te vertellen. Niet echt de moeite waard. Waar we wel naar uitkeken was 1,5 dag away van de groep: vrije tijd in Swakopmund, een koloniaal duits dorpje midden in Namibie. Namibie is een Duitse kolonie geweest tot een hele tijd geleden en die Duitse invloed is nog goed te merken. En wat doe je dan als je in een aardig cultureel dorpje bent? Juist: niets. En waarom niet, omdat het zondag was. Dus alles was he-le-maal dicht. Heel fijn. Dan maar quadbiken, op zo'n motortje met 4 wielen. Heerlijk zandhappen in de geweldige duinen om Swakopmund heen. Jammergenoeg ging het niet ECHT hard, maar het was wel een leuke ervaring. Na Bobotie & Oryx-steak (een soort springbokkie) zijn we wezen 'stappen' in Swakop. Een rondje whiskey-cola, redbull, 2 bier, 2 wijn en een cola kost.....6,4 euro! Paradise dus, en de drank vloeide rijkelijk. Nadat Anke was gaan pitten met het jonge deel van de groep nog tot in de (te) late uurtjes gepoold met Bart, de (onder de plak zittende?!) Belg. Ook het casino om 3 uur in de nacht was interesting, laten we het daarop houden. Omdat de drank zo goedkoop was en de whiskey net zo duur als bier was de boattrip van de volgende ochtend, de zogenaamde Dolphin-tour, niet ECHT aan Bram besteedt. Veel gehobbel, slechte maag. En dan ook nog een champagneontbijtje & een soort berenburg op die boot krijgen. Hmm.... Anyway, we hebben weinig tot geen dolfijnen gezien ("Oh daar!".."Waar?"..."Oh, you just missed them!"), maar wel geweldige pelikanen die komen schooien om vis en een zeeleeuw die uit het niets op ons te kleine bootje springt. Interesting. Na wat 'ruzie' in de avond omdat we niet met de groep wilde eten (we zaten aan een 2persoons tafeltje in het zelfde restaurant) heerlijk gaan slapen. De dag erna was een reisdag en weinig interessant. We kwamen aan op een veel te winderige camping in de woestijn van Namibie waardoor er een cm rood zand in onze tent stond. En in onze slaapzak. En in onze mond. En tussen onze tenen. Heel fijn. Gelukkig mochten we na deze fijne nacht om 5 uur eruit, om de zonsopkomst te bekijken op wat 'Dune 45' heet, oftewel een kolerehoge duin. Geweldig uitzicht, maar al het alomaanwezige zand is toch een partycrasher. Dat was ook het geval bij de deserttour die we daarna deden. Leuke dingen om te zien, maar tandenknarsen is niet fijn. Een reisdag later, met onderweg een bus bejaarde Nederlanders met pech die we hebben geholpen, aangekomen bij Fish River Canyon, de grootste canyon na de Grad Canyon. Weinig water erin, maar wel indrukwekkend, just wait for the pictures. Een kanotocht net over de grens met Zuid-Afrika verder (die niet interessant is als je al geraft hebt op de Zambezi) zaten we alweer net voor Kaapstad, waar we nu zitten. Het interessante van de avond was dat je meteen merkte dat de apartheid in Zuid-Afrika nog niet verdwenen was. Op onze camping hadden we een soort van primitief buffet, en onze driver, Iton, was daarbij. De blanke locals, een stel rednecks van een jaar of 25-30, keken hem echt met de nek aan. Tijdje apart van de groep daarover gepraat met Iton en het is best bizar wat je dan te horen krijgt. Dat hij bv geen bedankje kreeg van die groep bejaarden onderweg, terwijl hij hen flink hielp. Dat de relatie tussen Griet (de reisleidster) en hem ook niet super is. Dat eigenlijk all over Afrika niet-blanken nog als minderwaardig worden gezien. Anyway, een heel interessant gesprek, wat toch je ogen opent. Een overnachting in een 'local project' verder, genaamd Ratelgaat, gingen we naar Kaapstad. Wederom te vroeg in de ochtend, want we hadden een vol programma. We zijn daar allereerst naar Cape Point geweest (Kaap de Goede Hoop) en na een wandeling langs de kust met geweldige vergezichten en de eerste walvissen in de verte natuurlijk de standaardfoto's gemaakt van het bordje 'Kaap de Goede Hoop'. Een penguincolonie verder (standaard toeristenvoer) en een pizza met teveel kaas sliepen we in een simpel hostel in SimonsTown. Na weer nachtelijke pool-avonturen met teveel BlackLabel bier en slechte versierpogingen van 2 Afrikaanse dames lagen we heerlijk te pitten... Vanuit Simonstown (vlakbij Kaapstad) richting het superdeluxe Diamond Hotel gegaan midden in het centrum. Alleen: het was weer zondag. Netzoals Swakopmund was er ook in Kaapstad weinig te doen... Toch maar een stadsrondwandeling gemaakt met hoogtepunten zoals het Kasteel van Goede Hoop en oude Victoriaanse huizen. Je merkt overigens hier in Kaapstad de oude Nederlandse invloed erg goed. Is het niet de taal ("Dees muur is nie een toilet nie") dan zijn het de koloniaalse huizen, straatnamen of dus het kasteel. Het inkopen van souveniers verder zijn we richting 'het' strand van Kaapstad geweest voor de blanke incrowd, Camps Bay, met daarbij wat aardige clubs voor een cocktail in de zon. Vooral de terugweg was erg komisch omdat in de shared-taxi die we hadden (een soort dolmus busje) er spontaan ruzie ontstond omdat hij zo vol zat en we nog aan zijn gehouden door 'collega's', oftewel de politie. Dus. Over criminaliteit heeft overigens iedereen het hier. Het wordt ten strengste afgeraden om 's avonds alleen over straat te gaan. Dat wil je volgens ons inderdaad ook echt niet, maar je wordt toch banger gemaakt dan je zou moeten te zijn, maar oke. Je ziet wel overal borden met 'Armed Response' op iedere voordeur. Mensen willen hun bezit graag beschermen. Als je in Kaapstad bent MOET je de walvissen gezien hebben. Wij dus een toertje geboekt om whales te gaan kijken. Kwamen we er eerst achter dat dat zonder boot was. Hmm..dat is hetzelfde als vliegles zonder vliegtuig, maar oke, dan maar extra boeken. 2 uur rijden, bootje op (met dikke vertraging) en hup, de zee op. We hebben geweldige walvissen gezien van ontzettend dichtbij, waarbij een paar walvissen ook nog zo aardig waren om een beetje te springen. Verder waren het maar luie beesten die je maar moeilijk op de foto krijgt. Trucjes als 'laat je vinnen even zien' of 'doe eens iets leuks' is ze niet geleerd. De terugweg was winderig en dus NAT. Doorweekt weer het busje in. Robbeneiland, wie kent het niet, was the next stop. De tour zelf was niet heel interessant, maar het verhaal van de gids die zelf een politiek gevange was geweest op Robbeneiland des te meer. Jammer dat dat maar 15 minuten was. Een verplichte foto van de cel van Nelson Mandela hoort er natuurlijk ook bij. In de avond een diner met de gehele groep en daarna waren we ook van hen verlost! We zijn nu in Kaapstad en zijn verder aan het genieten van onze tijd met z'n tweeen. We zijn er iig achter dat reizen met een groep niet voor ons is weggelegd. Je gaat je te snel aan allerlei dingen ergeren. Men kijkt je, zoals we al hadden verwacht, raar aan als je iets met z'n tweeen wilt gaan doen. Plus deze reis zat je toch echt TE veel op de weg en deed je eigenlijk niets. Geen cultuur in plaatsjes snuiven, niet even weg uit het hostel om andere dingen te doen. Dan kon gewoon niet omdat er buiten de campings gewoon ook geen drol (te doen) was. Daarom vermaken we ons nu prima in Kaapstad, waar je kan gaan en staan waar je wil en overal wel iets is. Komisch ook om te zien dat de rest van de groep de dagen die men in Kaapstad had ook niet weet wat men kan/moet doen, buiten de dingen om die de gids aan heeft geraden. En probeer dan maar eens te zeggen dat reizen met een groep niets voor ons is, als je het vergelijkt met backpacken. Deze eerlijkheid van onze (lees: Bram) kant werd niet geheel gewaardeerd. Misschien lag het aan de reis zelf, maar toch ook deels wel aan de (te oude) groep. Dat laatste hebben we er natuurlijk niet bijgezegd. Volgend jaar weer de oude vertrouwde backpackmethode. ..... De hele riedel staat HIER!!! | |
cptmarco | woensdag 25 oktober 2006 @ 20:05 |
quote:Die foto is mooi.... Ik wil weer terug.... | |
DutchTrain | woensdag 25 oktober 2006 @ 22:41 |
Leuk verhaal en prachtige foto's ![]() Ik voeg 'm toe aan het reisverhalenoverzicht. | |
Bora-Bora | donderdag 26 oktober 2006 @ 01:05 |
Mooi verslag! ![]() Ik kan me voorstellen dat je zo weer terug wilt! | |
SnuggLe | donderdag 26 oktober 2006 @ 06:45 |
quote:Zie nu dat mijn andere 4 verslagen (India, China, Egypte, Thailand) er ook instaan, komisch ![]() | |
Silk_dude | donderdag 26 oktober 2006 @ 16:28 |
He grappig, ik heb van 1 tot 23 september exact dezelfde reis gedaan, maar dan de andere kant op (vanaf kaapstad naar vic falls). En met een andere reisorganisatie (alleen maar jonge mensen, gemiddelde leeftijd was 25 denk ik). Wij zaten overigens wel aan de zimbabwese kant van de vic falls. Maar vraagje, waarom zijn jullie niet gewoon even de grens over gestoken als je de Zambiase kant vond tegen vallen? Voordeel aan mijn versie van de reis was denk ik wel dat je het merendeel van de echt grote afstanden in de eerste anderhalve week doet. In Etosha had ik geluk samen met nog 2 anderen, wij waren wat later blijven zitten op de eerste dag dan de rest van de groep, en hebben toen bij de waterpoel 2 luipaarden gezien. Nog een geluk dat ik m'n verrekijker bij had, want zonder kon je er vrij weinig aan zien. Na 6 uur in Etosha hadden we al 4 van de big five gezien (de buffel is in ~1995 door een ziekte uitgeroeid in Etosha). De hoogtepunten vond ik toch wel ![]() Van de activiteiten in Vic Falls heb ik ook een DVD laten maken, met name die van het raften is echt supergaaf om te zien. Nog beter/spectaculairder dan de promo filmpjes die ze draaien als je moet kiezen wat je wil gaan doen. Verder hadden wij in de Sossusvallei een gigantisch goede gids die echt veel over het woestijnleven en over de bosjesmannen kon vertellen. Hij liet echt superveel dingen zien (hoe je een hagedis vangt, waar een spin zich ingegraven had in het zand (en hij maakte ook het "klepje" open), welke planten je kon eten (en dat dan ook doen), dat de rode kleur van het zand kwam omdat er allemaal ijzer in het zand zat (en dat ook laten zien met een magneetje) enz, enz. Dat was dus ook echt enorm gaaf. Alleen die takke duin 45 was veel te hoog ![]() Wat ook ik vond tegen vallen is de gigantische afstanden die je af moet leggen. Soms zit je echt letterlijk een volle dag in de truck, om s'avonds te eten, douchen, slapen en weer in de truck te springen om een hele dag te rijden. Maar ik vond het echt een super reis in ieder geval ![]() | |
SnuggLe | donderdag 26 oktober 2006 @ 18:22 |
quote:Geld oa en tijdgebrek.... ![]() quote:Dat vond ik wel zo pauper, netzoals het vliegen over de Vic Falls. Nondeju, iedere 3 minuten hoorde je weer een vliegtuigje of een helikopter. Doet je hele ervaring een deels teniet. ZEKER in de Okavango. quote: Vond het een beetje duur, 45 dollar. Veel te toeristisch voor ons. Herinneringen zitten wel in mijn hoofd ![]() quote:Smaken verschillen ![]() | |
UIO_AMS | donderdag 26 oktober 2006 @ 21:42 |
Schitterende foto's. Het verhaal lees ik morgen wel. Nu even geen tijd voor. | |
Vava | donderdag 26 oktober 2006 @ 23:48 |
Zeker mooie foto's! Ik ga het verslag later even goed lezen. Mijn oom en tante zitten nu in Zuid-Afrika, ze zijn van plan om daar volgend jaar voor een paar maanden een huis te huren en dan wil ik een bezoekje aan hun wel combineren met een rondreis ![]() ![]() | |
Silk_dude | vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:59 |
quote:Tijdgebrek kan ik me wel wat bij indenken, er was bij ons ook echt weinig tot geen tijd om dingen buiten het programma te doen ![]() quote:True voor Vic Falls, maar tijdens onze trip in de Okavango Delta kan ik me niet herinneren dat ik er 1 gehoord of gezien heb (maar ik heb er ook niet op gelet). Ik vond de rondvlucht boven de Okavango qua reis wel een toevoeging, omdat je tijdens je excursie erin totaal geen idee hebt hoe groot het gebied is, omdat je maar een paar kilometer beslaat met je Mokoro en te voet. Qua ervaring was het helemaal geniaal omdat we een jonge piloot hadden die wel zin had om wat te "spelen". Ik heb zelfs nog 2 minuten mogen vliegen van hem (zonder vliegervaring whatsover ![]() quote:Kan ik me wat bij indenken. Maar mijn fototoestel was halverwege de reis kapot gegaan en ik had dus zelf geen foto's van het 2e gedeelte van de reis. Daarom vond ik die DVD wel een goed en leuk idee. Bij mij kostte het minder omdat het bij een pakket zat van 3 activiteiten. Achteraf ben ik er wel heel erg blij mee omdat het raften echt waanzinnig gaaf is om terug te zien (nu al 15 keer bekeken/laten zien denk ik ![]() Maar het is sowieso zo dat het succes van groepspreizen voor een groot deel afhankelijk is van de groep. Het voordeel is dat alles geregeld is en je weinig bezig bent met "regelen". Het nadeel is dat je weinig tot geen ruimte hebt om zelf dingen te doen en altijd met je groep "opgescheept" zit (wat dus positief en negatief kan zijn). En inderdaad, als je zelf gaat reizen doe je alleen dingen die je leuk lijken en bepaal je zelf het reisverloop. Nadeel is misschien dat je bepaalde dingen niet ziet/mist omdat niemand je verteld heeft dat het leuk is (zoals bijv. die riviersafari misschien). Maar qua indrukken/natuur heb je wel genoten neem ik aan? ![]() | |
Achterhoekers_eerst | vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:31 |
quote:Wij hebben deze tour ook gedaan (BeterUit), idd lange afstanden maar ook veel super dingen gezien.....geloof 't of niet, maar wij reden daar drie weken rond, in etosha zelfs tot 4 uur 's nachts blijven zitten bij 't watergat en geen enkele, echt geen enkele leeuw gezien die drie weken.....laat staan een luipaard. Die gids in de Sossusvallei, was dat toevallig Frans?? Die hadden wij en die was ook errug goed. Ik wil terug ![]() | |
Silk_dude | vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:44 |
<-- ook Beter Uit. Ehm, hij had Boesman op z'n overhemd staan. Z'n gezicht was roodgebruind en hij liep op blote voeten (serieus ![]() Wij hadden extreem veel geluk met safari hoor. Een half uur nadat we Etosha binnen waren stond er een volwassen mannetjesleeuw op ~15 meter naar de truck te loeren, met 2 vrouwtjes in het hoge gras erbij (die kon je niet goed zien). Op de achtergrond stond een kudde van 6 olifanten. De volgende dag (hele dag in Etosha rond gereden) zagen we een stapeltje jeeps & trucks samengeklonterd voor ons op de weg. Toen we dichterbij kwamen lag er een troep leeuwen met 1 mannetje, 7 vrouwtjes en 8 welpjes op pak 'm beet 10 meter vanaf de weg. Was echt zwaar gaaf. Maar als je 3 weken lang geen leeuw had gezien, dan had ik als ik jou was de Lion Encounter gedaan in vic falls. Dat was echt zwaar gaaf, daar was ik echt van onder de indruk ![]() | |
Achterhoekers_eerst | vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:57 |
quote:Misschien heb ik niet opgelet in Vic Falls, maar wat was die Lion Encounter?? | |
Silk_dude | vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:03 |
Ik neem aan dat jullie je activiteiten ook boekten bij Safari Par Excellence? Op het introfilmpje van hun activiteiten werd die activiteit ook genoemd ("walk with the lions" of "lion encounter"). Dan ging je naar dezelfde lodge als waar het olifantje rijden was, daar kreeg je een briefing en vervolgens ging je vanaf daar lopen naar de locatie waar de leeuwen op dat moment waren. De leeuwen lopen in principe vrij rond, maar zijn opgevoed door de rangers daar en gaan dus niet weg van de lodge. Is een onderdeel/beginstadium van een "breeding-program" om leeuwen in het wild uit te gaan zetten in Afrika. http://www.safpar.com/lion_encounter.htm http://www.safpar.com/fact_files/lion_encounter.htm http://www.safpar.com/fact_files/lion_conservation.htm Eigenlijk wilde ik gaan bungee jumpen, maar omdat dat niet in het (goedkopere) 3-in-1 pakket kon heb ik hiervoor gekozen. En achteraf enorm blij om ![]() | |
rudedeltadude | vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:07 |
Wow wat prachtig! Ben een jaar of 8 geleden in Kaapstad geweest en het jeukt me ontzettend om weer eens te gaan sparen voor zo'n reis. Waanzinnig mooie foto's | |
Achterhoekers_eerst | vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:21 |
quote:Toen de drie weken bijna voorbij waren werden we steeds hopelozer, ik wilde zo graag leeuwen zien......helaas dus niet gelukt. Bij Safari Par Excellence heb ik Ultra Light vliegen gedaan en geen raften maar riverboarding (crocodile bisquits ![]() Welke Zuid-Afrikaanse gids hadden jullie?? (btw mijn huidige vrouw aan deze 'jongeren' reis overgehouden ![]() | |
SnuggLe | vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:05 |
Wij hadden Frans ook als gids. Hoe apart eigenlijk... Griet was onze gids van ATC. Maar die Lion Encounter..tsja, ik vind het hem net niet. Het is niet 'echt'. | |
Silk_dude | maandag 30 oktober 2006 @ 12:53 |
Wij hadden Patrick en Takalani (oid, wij noemden hem Taki). Patrick was meer de tourguide en Taki was vooral mee als chauffeur. @Snuggle: ieder z'n ding ![]() | |
vitessezuid113 | dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:03 |
mooie foto's ![]() ![]() |