quote:
Cor Bakker en zijn meiden
AMSTERDAM - „Als het aanslaat, knopen we er natuurlijk een tourtje aan vast. Gezellig!” Is er een muzikaal project waar Cor Bakker niet enthousiast over is? Ditmaal gaat het om een cd, meezingers opgenomen met een zangkoor van zo'n dertig meiden en jonge vrouwen. „Hartstikke leuk. Het is heel speciaal geworden.”
Het album, Laccorda & Cor Bakker, ligt 28 oktober in de winkel. Geen toeters en bellen, geen romantische strijkorkesten of pakkende percussie: slechts Cor en zijn vleugel begeleiden het koor.
Op het album staan twaalf 'moderne klassiekers', van Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk en Bewonder (Ramses Shaffy) tot Wer Bisto ( Twarres) en van Love You More (Racoon) tot Harder Dan Ik Hebben Kan (Blof). Op Ik Wil Niet Dat je Liegt zingt - oorspronkelijk vertolker - Paul de Leeuw mee. De arrangementen zijn van Carlo van de Put.
„Ik heb wat met koren”, vertelt Bakker. „Van die Engelse jongenskoren bijvoorbeeld. Het is zo knap wat ze daar doen.” Laccorda („Het eindigt op A, dus dat is vrouwelijk. Het betekent 'akkoord' en het woord Cor zit er ook in“) kwam tot stand naar Belgisch voorbeeld. Daar kent het vrouwenkoor Scala grote successen. Er moest nodig een Nederlandse versie van komen.
Bakker: „En dan wil ik wel een zeker niveau.” Een bevriend producer, betrokken bij de koorschool St. Bavo in Haarlem, zette een aantal audities op. Dertig jonge vrouwen bleven over en de repetities konden beginnen.
„Daarna zijn we de studio ingegaan, in alle mogelijke variaties. Met mannen erbij, met een complete band. Maar alleen vrouwen met pianobegeleiding vond ik het mooiste. Dat werkte het beste. Dat was het meest transparant, heel speciaal.”
De cd is „met bloed, zweet en tranen” tot stand gekomen. „En ik ben er heel trots op. Bij de platenmaatschappij waren ze erg onder de indruk gelukkig. Inmiddels staan we al geboekt voor Paul de Leeuw, voor Catherine Keyl en De Wereld Draait Door. En misschien dan dus een tourneetje.”
Dat zou Cor Bakker best leuk vinden. „Ja tuurlijk. Ik hou van bijzondere dingen en ik heb met die meiden een band opgebouwd. Verder doe ik zat andere dingen, dus ik ben er ook weer niet elke dag mee bezig.”
Cor Bakker (45) studeerde cum laude af aan het Sweelinck conservatorium in Amsterdam en voltooide daarna zijn opleiding in Los Angeles. Sindsdien begeleidde hij artiesten als Jenny Arean, Mathilde Santing en - vooral - Paul de Leeuw.
Vijf jaar lang maakte hij zijn eigen muziekprogramma Cor & Co, opgevolgd door Cor op Reis. Ook heeft Bakker zes albums op zijn naam staan, waaronder een met Karin Bloemen en een samen met Louis van Dijk.
Zijn leukste eigen project? „Ongetwijfeld Cor & Co, een show waarin ik jaren geleden met een groot orkest sterren ontving zoals Lionel Richie, Al Jarreau en Michel Legrand. Al mijn helden. Een jongensdroom.”
Bron: Privé zo 15 okt 2006
![]()
De cd ligt binnenkort in de winkel.
Stukjes van de cd zijn hier te beluisteren!Laccorda op tv4 nov @ Mooi weer de Leeuw
4 nov @ SBS Shownieuws
8 nov @ Max & Catherine
Laat maar weten wat jullie ervan vinden!
Ondergetekende zingt bij Laccorda...!