abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:08:41 #76
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_43098851
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 12:58 schreef Desdinova het volgende:
luxe antwoord
thanks

een gratis sql server om mee te spelen zit er niet in begrijp ik
Jawel, mysql, postgresql en interbase/firebird
Als je een gratis MSsql database bedoelt.... zelfs daar is tegenwoordig een 'lite' versie van te downloaden
pi_43101080
Dit is een gedeelte uit mijn query:
1
2
3
<?php
$sql 
"SELECT *, DATE_FORMAT(datum, '%e %m %Y') AS date_x 
?>

En krijk ik dus als output:
31 10 2006

Hoe zorg ik er voor dat ik ipv die 10, oktober te zien krijg?

Ik had al wat geprobeerd met een array:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$maanden 
= array(=&gt"januari""februari""maart""april""mei"
"juni""july""augustus""september""oktober""november""december");

foreach(
$maanden as $key =&gt$maand) {
    if (
fnmatch($row[date_x], $key)) {
        return 
$maand;
    }
}
?>

maar hoe krijg ik het dan netjes neer?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:35:57 #78
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_43101293
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 14:29 schreef super-muffin het volgende:
Dit is een gedeelte uit mijn query:
[ code verwijderd ]

En krijk ik dus als output:
31 10 2006

Hoe zorg ik er voor dat ik ipv die 10, oktober te zien krijg?
DATE_FORMAT

%M Month name (January..December)
en in php kan je het natuurlijk doen door je local settings goed te zetten
pi_43103152
Bedankt

Als ik die localsettings goed zet dan kan ik gewoon %M gebruiken en dan kijg ik de goede Nederlandse maanden?

--toevoeging:

ik heb het goed gekregen

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
$sql 
"SELECT *, 
DATE_FORMAT(datum, '%e %M %y') AS date_x 
FROM berichten 
ORDER BY id 
DESC
LIMIT 0, 1"
;
$result mysql_query($sql);

$loc_nl setlocale(LC_TIME'nl_NL''nl');

while (
$row mysql_fetch_assoc($result)) {

$maand strftime("%e %B %y"mktime());

echo 
"<div class="bericht">
    <h2>" 
$maand " " $row[kop] . "</h2>
    <p>" 
$row[inhoud] . "</p>
</div>"
;
?>

Ik vind het echt goed van me zelf
* super-muffin geeft schouderklop aan zich zelf.

[ Bericht 47% gewijzigd door super-muffin op 31-10-2006 16:09:27 ]
pi_43130083
Ik zoek eigenlijk een goeie download-beheer tool. Eentje die niet de werkelijke link van een bestand laat zien.

Al een flinke tijd heb ik er een tijd een in gebruik, maar heb nu een specifieke eis:
Ik moet kunnen aangeven hoevaak het maximaal gedownload mag worden, ivm dataverkeer.

Momenteel heb ik even geen tijd om er zelf aan te gaan zitten om het te schrijven of de tool die ik in gebruik heb te modden. Maar wellicht heeft iemand van jullie een tool in gebruik die dit kan?
Hij hoeft helemaal niet uitgebreid te zijn, alleen dus een max aantal downloads te kunnen instellen, en de daadwerkelijke locatie van het bestand af te schermen.
pi_43130127
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 15:28 schreef super-muffin het volgende:
Bedankt

Als ik die localsettings goed zet dan kan ik gewoon %M gebruiken en dan kijg ik de goede Nederlandse maanden?

--toevoeging:

ik heb het goed gekregen
[ code verwijderd ]

Ik vind het echt goed van me zelf
* super-muffin geeft schouderklop aan zich zelf.
Waarom zet je setlocal in een variabele?
zonder $loc_nl = werkt het toch ook?
pi_43144528
Weet iemand hoe je het beste tijd+datum op kan slaan in een db? Ik dacht er zelf aan om gewoon een timestamp (in GMT) te gebruiken. Ik heb er nooit zo over nagedacht om rekening te houden met tijdzones/daylight saving etc.
..///
pi_43148580
quote:
Op woensdag 1 november 2006 18:04 schreef wipes66 het volgende:
Weet iemand hoe je het beste tijd+datum op kan slaan in een db? Ik dacht er zelf aan om gewoon een timestamp (in GMT) te gebruiken. Ik heb er nooit zo over nagedacht om rekening te houden met tijdzones/daylight saving etc.
ik zou zeggen timestamp in gmt opslaan en dan in php omvormen naar de juiste tijdzone.. (als je de gegevens weer ophaalt)
dan kan je namelijk zelf/de gebruiker de tijdzone aangeven
pi_43149476
quote:
Op woensdag 1 november 2006 19:56 schreef mschol het volgende:

[..]

ik zou zeggen timestamp in gmt opslaan en dan in php omvormen naar de juiste tijdzone.. (als je de gegevens weer ophaalt)
dan kan je namelijk zelf/de gebruiker de tijdzone aangeven
ja dat is ook wat ik wil, maar hoe kan ik aan een gmt timestamp komen ongeacht de configuratie v/d server?
..///
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 1 november 2006 @ 20:25:23 #85
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_43149860
wat is er mis met DATETIME en die manipuleren met DATE_FORMAT?
pi_43156584
Hallo,

ik ben op zoek naar een script dat op gezette tijden data uit een MySQL database leest en die vervolgens als excel bestand kan wegschrijven op de server. Het op gezette tijden actie ondernemen van het script is geen probleem voor me om in een script te implementen.

Er zijn veel scripts die het mogelijk maken om te linken naar voorbeeld.php en dat de bezoeker dan de keuze krijgt voorbeeld.xls op te slaan of in de browser te openen. Dat zoek ik niet, het xls bestand moet worden opgeslagen op de server.

Voorbeeld van toepassing: Iedere dag een backup maken van een lijst met mensen die zich hebben ingeschreven, in xls formaat zodat het wanneer gewenst direct te openen is in Excel.

Weet iemand een script zoals door mij gezocht te vinden? Graag! Laat het me weten!
En toen was het verhaaltje uit...
  woensdag 1 november 2006 @ 23:50:37 #87
94421 IceHeat
Spiritually bankrupt
pi_43158220
quote:
Op woensdag 1 november 2006 22:58 schreef ALTF4 het volgende:
Hallo,

ik ben op zoek naar een script dat op gezette tijden data uit een MySQL database leest en die vervolgens als excel bestand kan wegschrijven op de server. Het op gezette tijden actie ondernemen van het script is geen probleem voor me om in een script te implementen.

Er zijn veel scripts die het mogelijk maken om te linken naar voorbeeld.php en dat de bezoeker dan de keuze krijgt voorbeeld.xls op te slaan of in de browser te openen. Dat zoek ik niet, het xls bestand moet worden opgeslagen op de server.

Voorbeeld van toepassing: Iedere dag een backup maken van een lijst met mensen die zich hebben ingeschreven, in xls formaat zodat het wanneer gewenst direct te openen is in Excel.

Weet iemand een script zoals door mij gezocht te vinden? Graag! Laat het me weten!
Zelf schrijven? ODBC kun je voor Excel gebruiken, maar ik weet niet of je ODBC met PHP kan gebruiken.
  woensdag 1 november 2006 @ 23:51:30 #88
94421 IceHeat
Spiritually bankrupt
pi_43158248
quote:
Op woensdag 1 november 2006 23:50 schreef IceHeat het volgende:

[..]

Zelf schrijven? ODBC kun je voor Excel gebruiken, maar ik weet niet of je ODBC met PHP kan gebruiken.
Ja dus: http://nl2.php.net/manual-lookup.php?pattern=ODBC
pi_43159197
Kan je met ODCB ook excel bestanden uitlezen?
  donderdag 2 november 2006 @ 00:47:57 #90
94421 IceHeat
Spiritually bankrupt
pi_43159563
quote:
Op donderdag 2 november 2006 00:30 schreef fokME2 het volgende:
Kan je met ODCB ook excel bestanden uitlezen?
Yup
  donderdag 2 november 2006 @ 00:51:39 #91
94421 IceHeat
Spiritually bankrupt
pi_43159657
Ik bedenk net:

Om Excel uit te lezen kun je denk ik wel beter OleDB gebruiken, ODBC verdraait soms bepaalde
waarden, en is dus niet ideaal voor Excel. Bijv: Als een formule in de cel staat, dan pakt ODBC hem wel, maar als het gewoon een waarde is, zonder formule, slaat ODBC hem over.

Eigenlijk is ODBC nooit ideaal.
pi_43161702
Goed, de meesten hier kennen wel de methode om [aantal] random rows op te halen uit een tabel:

1SELECT * FROM tabel ORDER BY RAND() LIMIT 0, aantal

Intern doet MySQL dit een beetje omslachtig (kan geoptimaliseerd worden). Hij kent elk record in de tabel een random waarde toe, waar hij vervolgens op gaat sorteren. Stel, ik heb een tabel met een miljoenen records waarvan ik geen enkele waarde vantevoren kan voorspellen (geen consecutive (primary) keys dus), hoe selecteer ik hier dan snél 10.000 random records uit?

Voetnoot: de tabel in kwestie heeft fixed records en MySQL houdt het aantal records bij. Dit betekent dat bovenstaande wens uitgevoerd kan worden door random nummers tussen de 0 en numrecords te pakken en de bijbehorende records op te halen vanaf offset + recordsize * randomnumber in de dataset. Waarom MySQL niet iets dergelijks doet is me een raadsel.
pi_43163327
quote:
Op woensdag 1 november 2006 23:50 schreef IceHeat het volgende:

[..]

Heej, oke.. dat kan me een stap in de richting helpen, hoewel ik nog nooit van ODBC heb gehoord. Maar, ik ben op zoek naar een script dat grotendeels af is vanwege weinig tijd.

Kijk, dit (http://fundisom.com/phparadise/php/databases/mySQL_to_excel) script heb ik gevonden en werkt na wat kleine aanpassingen prima. Maar, die opent het in de browser en bewaard het bestand niet op de server. Weet iemand hoe ik dat met een kleine aanpassing van dat script wel kan doen?
pi_43166803
Inmiddels heb ik de oplossing gevonden.
In het script als hierboven genoemd wijzig je echo steeds in $sheet .= en vervolgens maak je het bestand op deze manier:

$fopen = fopen("deelnemers.xls",w);
fwrite($fopen, $sheet);
fclose($fopen);

In dat geval moet er al wel een bestand met die bestandsnaam aanwezig zijn met voldoende rechten. Een kleine aanpassing en het script zou dat bestand natuurlijk kunnen aanmaken.

Wat ik doe is na het laten mailen van het excel bestand het excel bestand direct weer bewerken totdat er enkel "leeg" in het bestand staat. Zo:

$fopen = fopen("deelnemers.xls",w);
fwrite($fopen, "leeg");
fclose($fopen);

Op die manier zijn de gegevens uit de QSL database niet zomaar op te vragen door kwaadwillenden.
  donderdag 2 november 2006 @ 23:50:14 #95
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_43192118
Ik ben een beetje aan het stoeien met sql, maar ik kan het volgende niet vinden in mn boekje.

ik heb een tabel met leden en elk lid heeft een handicap (golf). hoe krijg ik te zien welk lid de laagste handicap heeft?
  vrijdag 3 november 2006 @ 00:08:59 #96
94421 IceHeat
Spiritually bankrupt
pi_43192777
quote:
Op donderdag 2 november 2006 23:50 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Ik ben een beetje aan het stoeien met sql, maar ik kan het volgende niet vinden in mn boekje.

ik heb een tabel met leden en elk lid heeft een handicap (golf). hoe krijg ik te zien welk lid de laagste handicap heeft?
ORDER BY [kolom]
En dan ook nog ASC DESC aangeven

http://www.w3schools.com/sql/sql_orderby.asp
pi_43192847
1SELECT * FROM tabel ORDER BY handicap ASC
  vrijdag 3 november 2006 @ 00:12:47 #98
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_43192902
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 00:08 schreef IceHeat het volgende:

[..]

ORDER BY [kolom]
En dan ook nog ASC DESC aangeven

http://www.w3schools.com/sql/sql_orderby.asp
Ja ok dat is een manier. Maar wat nou als ik alleen de naam wil zien van het lid met de laagste handicap? dus zonder een lijst te genereren en die te ordenen van laag naar hoog?

(bedankt voor je reactie iig )
  vrijdag 3 november 2006 @ 00:21:06 #99
1607 Ali Salami
Altijd actueel
pi_43193094
LIMIT='1' toevoegen, dan hou je één row over

Dat zijn wel de basisbeginselen overigens, misschien nog wat meer inlezen
Hatsjoe!
  vrijdag 3 november 2006 @ 00:28:31 #100
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_43193236
ahh ok.

ik had SELECT MIN(handicap) gebruikt om de laagste handicap te vinden, ik dacht misschien dat ik op zo'n soort manier ook de naam van de speler erbij kon krijgen.

maar blijkbaar niet. Je hebt gelijk ik moet ook nog wel meer lezen hoor, maar ik hou ervan spelende wijs dingen te leren. En als jullie het niet heeel erg vinden, dan post ik hier af en toe wat "domme vraagjes".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')