abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 oktober 2006 @ 12:12:52 #1
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42881480
De komende aflevering van het VPRO-programma 'Andere Tijden' is weer een interessante! Zeker nu, want hij gaat over de Armeense Genocide in 1915.
Zoiets iedereen wel gehoord heeft op 't nieuws is de genocide onlangs ontkent door een aantal (kandidaat) kamerleden, wat een golf van kritiek teweeg bracht. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. Zelfs de Turkse regering bemoeide zich ermee door te zeggen dat het valt onder vrijheid van meningsuiting, en dat mensen niet van de kandidatenlijst mochten worden geschrapt om die reden.

Donderdag 26 oktober gaat 'Andere Tijden' dieper in op de gebeurtenissen in 1915 in de hoop licht te schijnen op wat er nu werkelijk gebeurd is.
quote:
Zijn er in 1915 een miljoen Armeniërs afgeslacht door de Turken, of is dat propaganda? Die vraag houdt niet alleen Turkije in zijn greep, maar nu ook de politiek in Nederland en Frankrijk.
Andere Tijden doet een poging de historische werkelijkheid te doorgronden via ooggetuigen van toen. Een Turks taboe, donderdag, 20.55, Nederland 2
Herhaling, Nederland 2, vanaf 14.50


Zie ook: Turkije: De Armeense Genocide 1915
(Un)masking for the greater good.
pi_42976627
quote:
Andere Tijden doet een poging de historische werkelijkheid te doorgronden via ooggetuigen van toen
Hoort deze niet in TRU?
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:49:25 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_42994671
Ik vond het een zeer matige documentaire. Er werd zoals gezegd veel aan de hand van ooggetuigenverslagen gewerkt, die al lang geleden waren opgenomen uiteraard, of domweg documenten uit die tijd, maar het bleef voornamelijk beperkt tot schrijnende verhalen over mensen die de deportaties hadden meegemaakt, waarbij het duidelijk werd dat de omstandigheden hels en bitter waren.

Dát op zich is natuurlijk schokkend, maar de hamvraag, waar eigenlijk een beetje omheen gedraaid werd: Was het de opzet dat veel Armeniërs om het leven zouden komen, werd eigenlijk niet echt beantwoord. Waren de transporten dusdanig georganiseerd dat het aantal slachtoffers gemaximaliseerd zou worden?

Hoe was de voedselvoorziening, hoe was de voorziening van water, hoe was de bescherming tegen rovers, hoe waren de faciliteiten op de plek van aankomst, in de woestijn van Deir ez Zor?

Wat is de mening van de meeste wetenschappers? Aan de hand van enkele ooggetuigenverslagen nu eens proberen bloot te leggen ‘wat er werkelijk gebeurd is’, is voor een half uurtje televisie niet alleen heel pretentieus, het is zelfs bij voorbaat al tot mislukken gedoemd.

Er zou meer inzicht verkregen worden door een degelijk relaas van de moordpartij van 24 april 1915, waarbij de Armeense intelligentisa vermoord is, de motieven van Talat Pasha, de stelselmatige preventie van voedselvoorzieningen naar de gedeporteerden (die soms aan eten moesten komen door de uitwerpselen van paarden op niet-verteerde zaden uit te kammen), het gebrek aan opvang in de woestijn, toelating en zefls aanmoeding van overvallen op de transporten, de concentratiekampen, et cetera.

Wat dat betreft was de documentaire die het Amerikaanse PBS onlangs heeft gemaakt een stuk informatiever.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_43426730
1920: De krant over de "Armeense genocide"
quote:
"Uit de rapporten weet ik, dat in 1915 toen de oorlog met Rusland begon, het de Armeniers waren, die achter het Turkse leger de revolutie aanwakkarden en de Turksche dorpen en nederzettingen ontvolkten en met den grond gelijk maakten. De verdere gebeurtenissen, die daarna in Turkije voorvielen, waren alleen de gevolgen van deze eerste vijandelijke houding der Armeniers."

Van een onzer medewerkers in den Balkan ontvingen wij den volgenden interessanten brief, waarvan de inhoud een anderen kijk geeft op de Armenische quaestie dan de in West Europa gebruijkelijke. Wij stellen in de objectiviteit van dezen medewerker het grootste vertrouwen. - Zijn betoogtrant bevat het bewijs dat hij dit verdient - en drukken daarom zijn correspondentie ongewijzigd en zonder commentaar af.

Evenals onder de regering van Sultan Abdulhamit komen uit Cilicie weer weerzinwekkende berichten over massaslachtingen van Armeniers, waardoor de zenuwen van de tamelijk afgestempte wereld weer opniew worden geschokt. Het valt mij in de verste verte niet in om slachtingen, door wie de ook worden gehouden, te rechtvaardigen en den weerzinwekkendsten van alle moorden, de gooddienstmoord, in bescherming te nemen. Maar elke waarheid heeft twee kanten, en wanneer de Armeensche perspropaganda het Armeensche bloodbad in Cilicie teger de Turken weet uit te buiten, in dezen zin, dat zij daardoor de volledige vernietiging van Turkije door de Entente bewerkt, dan meen ik dat het in het belang der waarheid is, om te onderzoeken of werkelijk alleen de beestachtigheid van de Turken aan deze massamorden schuldig is.

Ik geloof, dat ik eenig recht heb om dit uit te maken, want ik had gelegenheid om Turkije gedurende den oorlog bij wijze van spreken, in neglige te zien en wel juist daar, waar de Armeensche en Turksche stammen in den meest verbitterden haat elkaar te lijf gaaan.

In de lente van het gedenkwaardige jaar 1918, toen ten gevolge van de Russische nederlaag, Turkije het offensief weer begon, en de vlag van den profeet zegevierend in vreemde landen woei, wat sinds den vrede van Küçük Kaynarca niet meer gebeurd was, bevond ik mij in het Armeeinsch-Russische grensgebied, en maakte een deel van den Turkschen opmarsch in het voornamelijk door Armenieers bewoonde gebied mee.

Een ieder die weet wat oorlogvoeren betekent, zal moeten toegeven, dat er geen betere gelegenheid is, om een land en volk te leren kennen, als juist in den oorlog, waar alle menselijke hartstochten met geweld tot uiting komen, en waar het laagje cultuur en veinzerij voor de ruwe, hoogere noodzakelijkheid van de oorlogsvoering verdwijnen. Als eenige Eoropeaan bevond ik mij toen ter tijd in de kritieke omgeving en ben misschien de eenige Europeesche getuige ervan geweest op welke wijze de gebeurtenissen gedurende den Turkschen opmarsch in Russisch-Armenie zich hebben toegedragen, en hoe deze beide volkeren tot elkander stonden.

Voordat ik mijn reis begon, was ik reeds Armenisch gezind. Ik had gedurende mijn oponthoud te Konstantinopel, in de jaren 1916/17, genoeg weerzienwekkende details over de Armeensche massamorden in Turksch-Armenie gehord en de Europeanen, die meer of minder goed over de gebeurtenissen in Armenie ingelicht waren, gaven dan Turken alleen de schuld en beschouwden de Armeniers als de onschuldige offers van den Turkschen goddiensthaat en van de dierlijke hartstochten van een barbaarsch volk.

Mijn verhouding tot de Turken was goed genoeg om hen ook over dit netelige punt, wat een Europeaan bijna niet te berde durft te brengen, te spreken. De houding der Turken moest mij in mijn overtuiging sterken, dat de Armeniers onschuldig waren en de Turken alle shuld hadden. Want met een eigenaardige bruuske afwijzing werd mij steeds door iedereen Turk, wien ik ver het pro en contra van de Armeensche quaestie om inlichtingen vroeg, geantwoord: "Ja alles is waar wat men over ons verteld. Wij hebben een millionen Armeniers afgemaakt; het was afschuwelijk bloodbad, maar wij waren in ons recht en wij zijn daarvoor alleen tegenover ons zelf verantwoording schuldig." Het gelukte mij niet nog verdere details, of de gronden van deze verschrikkelijke daden te, weten te komen. En ik kon alleen tot den slotsom komen ..... In de loogelaten hartstochten van den oorlog het goddienstfanatiesme tegenover de Cristenen zich liet gaan, waar het maar gelegenheid daartoe zag. En dat gebeurde in het hoogland van Armenie, waar de van de gehele wereld afgesneden. Armenieers aan den Turken overgeleverd waren.

In het voorjaar van 1918 kwam ik in Trabzon van waaruit -gelijk bekend is -de einige beganbare weg naar binnenland van Hoog-Armenie loopt.

Trabzon zelf was in 1915 getuige van een Armeensch bloedbad en drie jaar later wisten Grieken en Levantijnsche Europeanen mij nog in kleuren en geuren te vertellen van de onbeschrijfelijke gruwelscenes, die zich binnen de oer-oude muren van de Trabzon in 1915 afgespeeld hebben. Hoe op de straten van Trabzon het bloed der Armeniers vloeide! Hoe de Armeensche wijken in rook en vlammen opgingen en nog dagen en weken na het bloedbad de lijken van kinderen tegen den oer-ouden Konstantijnschen dijk en in de haven van Platana aanspoelden. Ik zag geruineerde streken en men vertelde mij, dat dit eens Armeensche wijken waren geweest. Men toonde mij Cristelijke kerken. Dit waren de kerken der Armeniers. Men rakelde de mesthoopen op en beenderen en vergane lijken kwamen te voorschijn. Dat zijn lijken van Armeniers, zeide
men mij.

Dit zijn zulke ontzettende gewaarwordingen, die men nooit vergeet en die bij iedereen maar een wensch doen opkomen: God behoede onsen een ieder voor deze barbaarscheid en voor den godsdiensthaat der Mohammeden!

Maar een prior der Franciskaner monniken, een envoudige oude prister, die ongetwijfeld aan de zijde van de Cristenen stond, schudde zijn hoofd, toen ik in verwenschingen tegen de Turken uitbrak. "Gij vergist u" zeide hij, "de Turken hebben niet alleen schuld. Ja voor iemand die uit Europa komt en die met Europesche begrijpen over Azie will oordeelen, die zal de misdaad van het uitroeien van dit volk verwenschen. Maar het is niet de geheele waarheid, die gij gezien en gehoord hebt. Gij moet deze dingen door een Aziatische bril bekijken en begrijpen, dat hier twee volken elkaar met eeuwenouden haat en verbittering te lijf gaan. Men heeft hier twee mentaliteiten, de Turksche en de Armeeensche en beide mentaliteiten zeggen, dat een van hen te gronde gaan. Ja, in 1915 waren het Armeniers, die te gronde zijn gegaan. Alles werd tegen hen in werking gesteld, en zij moesten de nederlaag lijden. Maar zijt gij er wel van overtuigd, dat de Armeniers in dezelfde omstandigheden niet hetzelfde zouden hebben gedaan of deden? Ik heb mijn rapporten van missies, uitgezonden door mijn orde in Beyazyt, Van, Erzurum, Erzincan; uit de rapporten weet ik, dat in 1915 toen de oorlog met Rusland begon, het de Armeniers waren, die achter het Turkse leger de revolutie aanwakkarden en de Turksche dorpen en nederzettingen ontvolkten en met den grond gelijk maakten. De verdere gebeurtenissen, die daarna in Turkije voorvielen, waren alleen de gevolgen van deze eerste vijandelijke houding der Armeniers. Ik geef toe, dat er verschrikkelijke dingen gebeurd zijn; er is zooveel bloed gevloid als nog nooit te voeren. Maar onschuldig waren de Armeniers aan het ontstaan van het bloedbad niet. En wanneer de Turken dan verder gegaan zijn dan nodig was, dan ligt daarvan de schuld niet alleen bij de Turken, maar bij de mentaliteit van Azie, waar de volkenhaat dieper gaat dan bij de Europesche volken en waar de oorlog beesachtige vormen aanneemt."

"Zie b.v. naar Trabzon. Gij hebt de platgebrande Armeensche wijken gezien, maar hebt hij ook de platgebrande Turksche wijken aanschouwd? Hebt gij op de nog frissche graven van de Turksche bevolking gelet? Neen! Ziet toen de Armeniers zich in de zelfde positie bevonden als de Turken, toen zij zegevierend voortrukten onder de bescherming van het Russische leger, toen herhaalde zich het schouwspel van het jaar 1915, maar toen moesten de Turken het ongelden. Waar de Armeniers een Turk vonden, daar werd hij onbarmhartig neergehouwen, waar zij een Turksche moskee zagen werd deze geplunderd en in brand gestoken. Turksche wijken gingen even goed in rook en vlammen op als Armeensche wijken. Gij gaat thans het land in en gij zult de sporen van den oorlog kunnen volgen: Bayburt, Erzincan, Erzurum en Kars. Gij zult nog rookende puinhoopen zien; gij zult nog bloed en lijken ruiken, maar dat waren echter Turkse lijken."

De Franciscaner pater heeft slechts de waarheid gezegd. Maandenlang ging ik dwaars door Armenie en Kurdistan en ik vond bevestigd, wat hij mij verteld had. Na den terugtocht van het Russische leger, die op de Russische vreede volgde, namen de troepen van het z.g. Armeensche leger, de militaire operaties in de bezette Turkse gebieden over. Gedurende de Russische bezetting beschermden de Russen het leven en eigendommvan de Turken. Wat na dan terugtocht van de Russen gebeurd is, is hartverscheurend. De kleine Turksche nederzettingen werden door de benden van generaals Adronits en Murat tot den laatsten man afgemaakt, kerken tot den laatsten steen vernield.

Toen waren de Armeensche verwactingen nog hoog gespannen. Hun plannen reikten ver, omspanden het geheele Turksche rijk. En zij hoopten dat zij met den erfvijand zouden kunnen afrekenen tot den laatsten man, de laatste vrouw, het laatste kind. Ik heb in Erzincan ruines gezien, waar honderden lijken van gewurgde Turken lagen tusschen de puinhoopen. Ik heb licht laten schijnen in putten, die vol lijken waren. Ik heb met eigen ogen gezien, dat graven open gemakt werden, waarin mannen-en vrouwenlijken overelkaar lagen, bij honderden. Wie hadden dit gedaan? Die overwinnende Armeniers.

Deze tooneelen vergezelden mij op den verren, langen weg door Opper-Armenie, Kurdistan tot in Russisch-Armenie. En is het een wonder, dat de Turken, toen zij weer overwinnaars waren, wraak namen, kwaad met kwaad vergolden? Ik moet erkennen dat tijdens den Turkschen opmarsch naar Russisch- Armenie het moorden voortgezet werd door de Turken. Aan den anderen kant van de grens van de Sarykamy? werden de Armeensche vestigingen, die daar tamelijk gezaaid zijn, ontvolkt met vuur en ijzer. De meest verbitterde volkshaat woedde tegen de vroegere overwinnaars, thans overwonnenen , in den beestachtigen vorm, een wild land van Azie eigen. Onze Europeesche hersens begrijpen deze onverbiddelijke haat niet, die volkeren tegen volkeren opzweept tot de ergste gruweldaden. Maar wij mogen niet vergeten, dat Opper-Armenie een land is, waarvan de beschaving vergeleken kan worden met de oer-cultuur der Europeesche volkeren. De volkeren daar zijn geen naties, doch horden. En zoals in den oertoestand der volkeren een ontmoeting van twee hordende vernitiging beteekende van een dezer twee, zoo is men in de bergen om den Grooten Ararat heden ten dage nog niet bedacht op samenleven, doch op vernietiging. In de kale bergen van Opper-Armenie bestaat er geen compromis, alleen strijd op leven en dood. De overwinnaar leeft, de overwonnene kan alleen sterven.

Tijdens mijn verblijf in Alexandropol (Gümrü) gebeurde het volgende, dat een goed licht werpt op de mentaliteit van de menschen aldaar. Uit de richting van de bergengroep Alagöz hoorde men op een dag kanongedonder. De Armenische bevolking, die achter het Turksche front in angst en beven leefde, legden dit kanongedonder zoo uit, dat de Engelschen oprukten tegen de Turken. En zij leefden in de overtuiging, dat de Turken binnen enkele uren verslagen zouden zijn. Onmiddelijk ontstond achter het Turksche front een opstand, en de zwakke Turksche posten in de Armenische dorpen werden op de geraffineerde manier dood gemarteld. Maar de Engelsen kwamen niet. Een detachement van Kafkas- Armeniers had getracht door het dunne Turksche front te breken. Vandaar het kanongedonder. En toen het gevecht een paar uur later voorbij was, kwaam de wraak. De dorpen, waarin Turksche soldaten vermoord waren werden vernietigd. Kan men zeggen, dat de Armeniers geen schuld hadden?

In Alexandropol zelf, in een zuiver Armeensche stad, waar, niettegenstaande de Turksche bezetting, de Armeniers rustig hun werk deden , kwam ik veel in aanraking met toonaangevende Armeniers. Zij leefden voortdurend onder een verschrikkelijke angst, dat op een dag door een onbedachtzame handeling van Armeensche benden de Turken wraak zouden nemen en dat zij dan het eerst er aan zouden moeten gelooven. Een gedellte van Armeensche volk, het beste deel- was voor een vreedzame overenstemmming met de Turken. Men was nu eenmaal gedwongen samen te leven. En dan zou toch alleen verdraagzaamheid een eind kunnen maken aan het moorden. Mat het grootste gedeelte en de benden, de zoogenaamde militairen wilden van vreede niets weten. Hun leuze was : "Zij of wij, een moet te gronde gaan."

De mannen, die verdraagzaamheid en verzoeninig predikten, werden verwenscht door het gros van het Armeensche volk. Men zei mij openlijk in Armeensche kringen: "Nu zijn de Turken baas. Maar spoedig zullen wij weer heer en meester zijn en dan zullen we geen enkelen Turk, die in onze handen komt in leven laten. Tusschen ons is geen overeenstemming mogelijk. Wij hebben een rekening eeuwen oud te vereffenen. Onze strijd is zoo oud als ons volk. Deze strijd begon op den dag, waarop de Turken in ons land kwamen en zal tot den dag duren, waarop wij op zij te gronde gaan. Een verzoening willen wij niet. Vervloekt zijn zij, die vriendschap sluiten met de Turken. "

Zoo was de stemming in een tijd, waarin de Armenen geen hoop hadden ooit van de Turken bevrijd te worden. Het zag er naar uit, alsof de overwinnende halve maan geheel Russisch- Armenie tot zich zou trekken.

Hiernaar kan men beoordelen, wat er gebeurd is, toen de Turken moesten terugtrekken en de Turksche vestiginggen weer in handen van de Armeniers vielen.

Een vergelijk is alleen mogelijk tusschen beschaafde volkeren. Bij de volkeren van het wildste Azie bestaat alleen haat en vernietiging. "De Turken zijn schuldig. Zij hebben gemoord." Zijn echter de Armeniers minder schuldig, die ook hebben gemoord, zoodra daartoe de macht bezeten?

Azie kan men alleen beoordeelen met Aziatische ogen.
Algemeen Handelsblad Amsterdam 25.05.1920 van Dinsdag
pi_43426749
Interessant om te lezen
pi_43427238
Een heel verhaal, die je ook op de cyprische kwestie kunt loslaten.
  vrijdag 10 november 2006 @ 15:06:23 #7
149422 Bornrif
Verhalen en hoorspelen
pi_43427797
Zemi77: ´Een heel verhaal, DIE je ook op de cryptische kwestie kunt loslaten´? (zucht)
pi_43429902
Vrij respectloos om de Armeense Genocide tussen aanhalingstekens te plaatsen TS.
De genocide heeft plaats gevonden. Je volk heeft bloed, veel bloed aan haar handen.

Leer er mee leven.
pi_43429993
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 16:11 schreef _The_General_ het volgende:
Vrij respectloos om de Armeense Genocide tussen aanhalingstekens te plaatsen TS.
De genocide heeft plaats gevonden. Je volk heeft bloed, veel bloed aan haar handen.

Leer er mee leven.
Ho even! TS heeft niets zelf eigenhandig tussen aanhalingstekens geplaatst, neen ik heb het zo gekopieerd. Mijn volk heeft bloed aan haar handen, so what, mijn Nederlandse, Marokkaanse bloed heeft ook "bloed aan haar handen". En ja, de Armenen hebben ook bloed aan hun handen... Kan er prima mee leven.
pi_43430124
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 16:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ho even! TS heeft niets zelf eigenhandig tussen aanhalingstekens geplaatst, neen ik heb het zo gekopieerd. Mijn volk heeft bloed aan haar handen, so what, mijn Nederlandse, Marokkaanse bloed heeft ook "bloed aan haar handen". En ja, de Armenen hebben ook bloed aan hun handen... Kan er prima mee leven.
Waarom schrijf je dan in je eerste regel

1920: De krant over de "Armeense genocide"

Ik schrijf toch ook niet "holocaust" of "slavernij"
pi_43430172
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 16:18 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Waarom schrijf je dan in je eerste regel

1920: De krant over de "Armeense genocide"

Ik schrijf toch ook niet "holocaust" of "slavernij"
Wat begrijp je er niet aan als ik zeg dat ik het zo heb gekopieerd?

Ff ter verduidelijking, nietst van de OP of TT is van mijzelf, 2e post van het topic is van mij.

zo kreeg ik het binnen in mijn inbox

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2006 16:22:21 ]
pi_43430204
Het staat buiten de quote. Dan is het niet meer dan logisch dat mensen er van uit gaan dat het een uitlating van jou is!
pi_43430241
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 16:21 schreef _The_General_ het volgende:
Het staat buiten de quote. Dan is het niet meer dan logisch dat mensen er van uit gaan dat het een uitlating van jou is!
Bla. Hij heeft het toch uitgelegd of niet?
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
pi_43430254
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 16:21 schreef _The_General_ het volgende:
Het staat buiten de quote. Dan is het niet meer dan logisch dat mensen er van uit gaan dat het een uitlating van jou is!
Het blijft een aanname, nu ik al heb gezegd dat het niet van mij is, kunnen we inhoudsgericht verder?
pi_43430319
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 16:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mijn volk heeft bloed aan haar handen, so what, mijn Nederlandse, Marokkaanse bloed heeft ook "bloed aan haar handen". En ja, de Armenen hebben ook bloed aan hun handen... Kan er prima mee leven.
Precies. Zo kun je elk volk wel afrekenen op alle shit dat is gebeurd in het verleden.
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
pi_43430463
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 16:25 schreef Megalomaniac het volgende:

[..]

Precies. Zo kun je elk volk wel afrekenen op alle shit dat is gebeurd in het verleden.
Precies, als we nou vaker een spiegel houden voor we wetten door andermans strot gaan duwen en kijken wat onze voorvaderen zelf hebben gedaan, alleen dan kan men tegen hypocrisie weerstand bieden.
pi_43430465
Het verschil zit hem in het feit dat het een Turks regeringsstandpunt is om dit te ontkennen.

Wij zijn eerlijk over ons slavernij verleden, duitsland is eerlijk over de holocaust, maar de Turken gooien mensen de bak in die er over spreken!
pi_43430524
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 16:30 schreef _The_General_ het volgende:
Het verschil zit hem in het feit dat het een Turks regeringsstandpunt is om dit te ontkennen.

Wij zijn eerlijk over ons slavernij verleden, duitsland is eerlijk over de holocaust, maar de Turken gooien mensen de bak in die er over spreken!
En Europa vervolgt mensen als het gaat om holocaust ontkenning, Frankrijk neemt een wet aan die mensen schuldig acht als ze de gemeende genocide op de Armenen ontkennen, in beide gevallen levert men een stukje van de hoogstaande vrijheid van meningsuiting in.
pi_43430615
trainen enzo
pi_43433169
Er is een groot verschil tussen een verbod op het ontkennen van een genocide die degelijk onderzocht is en een verbod op het bekennen van een genocide met als argument dat het nooit goed onderzocht is.
"Wenn wir stolz sein wollen auf Deutschland, müssen wir auch stolz sein auf Harro Schulze-Boysen."
pi_43433646
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 18:08 schreef Harro_Schulze_Boysen het volgende:
Er is een groot verschil tussen een verbod op het ontkennen van een genocide die degelijk onderzocht is en een verbod op het bekennen van een genocide met als argument dat het nooit goed onderzocht is.
Ja, helaas zijn daar over niet uitgesproken feiten als zelfs historici het niet eens met elkaar zijn, er is sprake van slachtingen, massa slachtingen, maar beiden kanten hebben een verhaal.
pi_43433981
Nou, de vooraanstaande experts hebben allemaal de mening dat het een genocide was. Het is enkel het Turks nationalisme dat dwars ligt.
"Wenn wir stolz sein wollen auf Deutschland, müssen wir auch stolz sein auf Harro Schulze-Boysen."
pi_43434005
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 18:42 schreef Harro_Schulze_Boysen het volgende:
Nou, de vooraanstaande experts hebben allemaal de mening dat het een genocide was. Het is enkel het Turks nationalisme dat dwars ligt.
Alsjeblieft zeg, er waart zelfs een discussie onder Nls hoogleraren.
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:23:01 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_43437089
Guys, is er ook een nieuwe insteek van deze discussie of kan hij verder in de andere topics hierover?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_43437122
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Guys, is er ook een nieuwe insteek van deze discussie of kan hij verder in de andere topics hierover?
Ik twijfelde eigenlijk toen ik het topic opende, kan ik een OP dump doen in een ander lopende topic in COH dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')