abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 januari 2002 @ 17:44:29 #1
5108 equilan
DE elfengodin
pi_2736265
Ik heb een vraagje

Ik heb twee donkerblauwe gordijnen, die ik in de diverse halletjes wil ophangen voor de buitendeuren. Maar de kleur vind ik wat saai, ik wilde ze mooi paars en groen verven.
Nou heeft m'n vriend laatst spullie gehaald om de kleur er eerst uit te halen (nee geen bleek, van dat dycon ofzoiets??) maar dat werkte niet. Nou zou het kunnen zijn dat we te weinig hebben gebruikt, dus dat zou ik eventueel opnieuw kunnen proberen. Maar voor ik het doe, wilde ik eerst jullie ervaringen horen.

Waarmee heb jij je gordijnen geverft??
Heb je ze eerst gebleekt met speciaal spul??
Wat gebeurt er als je je gordijnen bleekt met bleek, kun je ze dan nog verven??

Dank jullie wel alvast!!

Elfensex is superspannend...
pi_2736340
Lieve Equilan, misschien is het je niet geheel ontgaan dat er momenteel uitverkoop is.
Leuke paarse, groene, of weet ik veel wat voor gifkleurtje jij wilt voor gordijnen, zijn voor een prikkie te vinden.
Die Dyon rondjes kosten je bijna net zoveel, om voor een mooie paarse kleur te gaan moet je er toch daar minstens wel 5 van gebruiken, snap je?!
  woensdag 9 januari 2002 @ 14:39:21 #3
5108 equilan
DE elfengodin
pi_2756852
Dat weet ik, maar het zijn nieuwe gordijnen die voor mn opa gekocht zijn voor in zn appartement en waar hij helaas geen gebruik van heeft kunnen maken omdat hij is overleden.
Misschien wat raar, maar ik wil ze niet weggooien maar ze gebruiken, vandaar
En het zijn precies de goede, hele zware gordijnen die naar mijn idee perfect de tocht tegen houden.
Maar wel bedankt vor je tip hoor

Is er iemand die het wel eens heeft gedaan??

† In Memoriam † woensdag 9 januari 2002 @ 14:57:38 #4
7074 moussy
kuttekop
pi_2757063
ik ben er wel eens mee bezig geweest, maar maar dan met gele gordijnen die blauw moesten worden.
Kweenie of je dat gaat lukken van blauw naar paars of groen. Misschien moet je dat ff bij die winkel vragen waar je dat Dycon spulletje gekocht had.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_2757195
* DuchessX heeft vorige week witte badhanddoeken donkerblauw geverfd omdat ze grauw waren geworden van het wassen

Het is heel erg mooi geworden en het is zó poepie-eenvoudig!

DYLON

#geen
pi_2759149
quote:
Op maandag 07 januari 2002 17:49 schreef Barsine het volgende:
Lieve Equilan, misschien is het je niet geheel ontgaan dat er momenteel uitverkoop is.
Leuke paarse, groene, of weet ik veel wat voor gifkleurtje jij wilt voor gordijnen, zijn voor een prikkie te vinden.
Die Dyon rondjes kosten je bijna net zoveel, om voor een mooie paarse kleur te gaan moet je er toch daar minstens wel 5 van gebruiken, snap je?!
Wilde ik net zeggen, bespaar je die moeite koop nieuwe, tenzij het je hobby is natuurlijk

Die verfkleuren ogen ook erg snel heel erg nep en plat, dus echt mooier zal het er niet op worden.

fake a dream
pi_2770187
Maar is er niemand die ervaring heeft met het ontkleuren/bleken van stof?? Want daar gaat het dus vooral om
pi_2770516
quote:
Op donderdag 10 januari 2002 15:17 schreef equilan het volgende:
Maar is er niemand die ervaring heeft met het ontkleuren/bleken van stof?? Want daar gaat het dus vooral om
Wel met het per ongelijk verkleuren/verbleken ervan . Flinke fles met bleek en dan in de bak, zorgen dat alles ver verbleekt wordt is het lastigste, overal waar de stof dikker is of weer over elkaar ligt zal donkerder blijven. Naast een grote platte bak weet ik zo snel even geen oplossing echter.
  vrijdag 11 januari 2002 @ 13:07:51 #9
5108 equilan
DE elfengodin
pi_2781434
quote:
Op donderdag 10 januari 2002 15:38 schreef EvilPlatypus het volgende:

[..]

Wel met het per ongelijk verkleuren/verbleken ervan . Flinke fles met bleek en dan in de bak, zorgen dat alles ver verbleekt wordt is het lastigste, overal waar de stof dikker is of weer over elkaar ligt zal donkerder blijven. Naast een grote platte bak weet ik zo snel even geen oplossing echter.

Ja, dat begrijp ik wel Ik doe het gewoon in de badkuip, lijkt me het handigst. Maar kun je nog verf gebruiken als je je gordijnen gebleekt hebt met bleek?? Want iemand zei me eens dat verf dan niet meer pakt, en daar gaat het dus om
pi_2781951
quote:
Op vrijdag 11 januari 2002 13:07 schreef equilan het volgende:

Ja, dat begrijp ik wel Ik doe het gewoon in de badkuip, lijkt me het handigst. Maar kun je nog verf gebruiken als je je gordijnen gebleekt hebt met bleek?? Want iemand zei me eens dat verf dan niet meer pakt, en daar gaat het dus om

Hmm... ligt eraan wat voor iets je gebruikt al bleek en nog veel meer welke verf. Bij mij ging het goed (bleekmiddel was een nogal agressieve optische witmaker die uiteindelijk je stof zelf oplost als je het te lang gebruikt, lijkt erg veel op dat in arial future en vergelijkbare middelen). Het makkelijkst is gewoon even testen op een klein stukje stof. Oh, en als je gaat roeren in die badkuip, gebruik dan plastic of hout (oude bezemsteel ofzo) en geen metaal.
  vrijdag 11 januari 2002 @ 13:52:35 #11
5108 equilan
DE elfengodin
pi_2782028
Heb jij een tip welke verf ik wel kan gebruiken als ik mn gordijnen bleek met bijvoorbeeld bleek van LODA?? (huishoudbleek)
pi_2782311
STOP Equilan!!!
Geen bleek gebruiken: dat vreet aan de textiel en maakt er gaten in of verzwakt de stof!!!
Ik zal je zo uitgebreid antwoorden maar Stop nu eerst
pi_2782483
Ok nu zijn je gordijnen waarschijnlijk al nat.
Maar zijn ze wel echt schoon? Ik bedoel: had je ze gewassen? Het kan zijn dat er nog "apret" of wasverzachter, brandweringsmiddel, kreukhersteller, strijkvergemakkelijker o.i.d op zat.

Voor je ontkleurd moet je het volgende weten:
-Doe dit alleen met officieele textielontkleurder.
-Kijk welke stofsoort het is. Sommige stoffen laten zich verven noch bleken.
-Gebruik als de stofsoort geverfd/gebleekt kan worden officieele stofmiddelen.(dylon is ok)
-Weeg je DROGE gordijnen
-Ga aan de slag met DROGE gordijnen.
-Neem echt zoveel bleek/verf als dylon aangeeft
-bij verf ook de gevraagde hoeveelheid zout.
-Gebruik voor het vullen in je badkuip de aangegeven instructies. Meet waterhoeveelheden af met een emmer.
-Dompel met een stok of een schone gootsteenontstopper (dat vind ik t prettigst werken).
-Volg de aangegeven tijdsduur.
-Was de gordijnen weer.

Als je gordijnen in de wasmachine passen kan je ze daarin als ze weer droog zijn verven. Anders kunnen ze wel eens vlekken gaan vertonen omdat niet elk stuk stof even goed heeft 'gepakt' vanwege niet contant dompelen en wentelen van de stof. De wasmachine lost dit probleem en de viezigheid op.
Maak na afloop een hele wasbeurt zonder was maar met zeep op het kookprogramma met je machine om m zelf te reinigen.

kortom:
echte speciaal-troep gebruiken
-wassen
-Drogen
-bleken
-wassen
-drogen
-verven
-wassen
-drogen
-klaar!

Verven en bleken is niet iets dat je even doet. Je kan zowel het bleken als het kleuren ook overlaten aan een stomerij.

Veel succes

pi_2782717
En ja ik heb van kind af aan ervaring met het (zien) verven.
Je hebt nog niet verteld of die zware donkerblauwe gordijnen van velours zijn of satijn o.i.d.

Enkele van mijn ervaringen:
-beige katoenen broek en dun katoenen overhemd willens en wetens uit zuinigheid in teiltje geverfd. Flink veel gedompeld. Resultaat: camouflageachtige vlekken.
-Zeer donkerblauw 100% wollen jasje getracht met de aangegeven 5 tinnetjes te zwarten in wasmachine: mislukt: het is nog even donkerblauw.
-Al jaar en dag maak ik vergrijsde zwarte jeans, kunststof ondergoed, en wat dan ook in machine weer gitzwart: perfect!
-Tie-dye dingen geknoopt en in badkuip gedaan met verf: aardig batik-effect gekregen.
-Herinner mij dat moeder vroeger probeerde een goedkope partij prachtige witte nylon fantasiepanties rood te verven. Dat mislukte: Nog tot op heden heb ik die roze panties over.

En in elk geval denk om je rug bij die badkuip! Het gebogen optillen van een natte lap stof is een enorm gewicht!

vrijdag 11 januari 2002 @ 15:04:05 #15
5108 equilan
DE elfengodin
pi_2783088
Lurky, je bent een schat!!

Bedankt voor de tips, ik ga van het weekend aan de slag!!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')