quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 16:03 schreef SnowBite het volgende:Ik heb onlangs een nieuwe pc gebouwd.
Daarbij zat een dvd-writer en een cd-speler (NEC 3002B).
Nu probeerde ik met windows media player een muziek cd af te spelen.
In de dvd drive doet hij dit zonder problemen, echter in de cd speler hoor je gekraak en onzuiver geluid.
Er waren geen nuttige drivers of info op de site van NEC en ik heb geen idee wat het probleem is.
Iemand een idee?
thanks
Ligt in ieder geval niet aan drivers (die heb je helemaal niet nodig in Windows voor CD/DVD drives) en het ligt ook niet aan je firmware. Vragen:
1. Hoe heb je de beide drives aangesloten, met of zonder analoog audiokabeltje van de drive rechtstreeks naar je geluidskaart? Is dit bij beide drives hetzelfde? Als je een analoog audiokabeltje gebruikt, is dit dan wel correct op de geluidskaart aangesloten bij beide drives? Verandert er iets als je de aansluiting van de kabeltjes met elkaar verwisselt?
2. Hoe speel je die muziek cd af, analoog (D/A conversie in de drive zelf en dan via analoog kabeltje naar geluidskaart) of digitaal (D/A conversie gebeurt door de geluidskaart)? Als je dit niet weet kijk dit dan na in je instellingen in de Windows Media speler (Tools --> Options --> Devices --> Properties ...) en in je systeeminstellingen in je controlepaneel. Zijn de instellingen voor beide drives hetzelfde? Verandert er iets aan de weergave als je de instellingen voor afspelen op beide plaatsen van analoog naar digitaal verandert of omgekeerd? Verandert er iets als je in de Windows Media speler het vinkje bij "Foutcorrectie gebruiken" aanzet als je digitaal afspeelt?
3. Als je digitaal afspeelt dan ript de drive in feite de cd bij het afspelen. Is de audio cd soms voorzien van een zogenaamde kopieerbeveiliging die het rippen in sommige drives bemoeilijkt en daardoor het slechte geluid veroorzaakt? Kijk eens op het doosje van de cd en probeer eens een paar andere audio cd's.