De Canadese band Great Lake Swimmers draait om frontman Tony Dekker.
![]()
Een op het podium ingetogen man, die zijn liedjes prachtig zingt, maar waar ook de triestheid afspat, een gevoel wat mij eerder bekroop bij een optreden van Tindersticks. Je zou er medelijden mee krijgen.
Of zoals Mojo het beschreef:
Beautiful bittersweet, drifting, late summer melancholiaTony is sterk beinvloed door mannen als bijvoorbeeld Neil Young en Nick Drake.
Ondanks de triestheid maakt deze man prachtige liedjes, getuige ook deze recensie die ik op internet vond:
Great Lake Swimmers - Bodies and Minds (Weewerk)
Oh Tony Dekker, we voelen je pijn. We voelen je verdriet en we leven met je mee. Voor even zijn we gelukkig op onze slechtste dagen. Als Great Lake Swimmers opent de Canadees met zijn engelachtige stem een wereld waarin eenzame zielen en gebroken harten samen kunnen zijn. Dat deed hij al succesvol op zijn debuut, ‘Great Lake Swimmers’ en dat lukt hem nu weer op zijn tweede album, ‘Bodies and Minds’.
Net als voor zijn debuut, dat hij opnam in een verlaten graansilo, toog Dekker ditmaal weer met zijn ideeën naar een unieke lokatie, een kerkje op het Canadese platteland. De verstilde muziek balanceert op het randje van serene folk en eenvoudige alternatieve country. Maar ‘Bodies and Minds’ is allerminst oubollig of boerenkielwerk te noemen. Het is een tijdloze plaat waar vooral Dekkers hemelse stem een hoofdrol opeist.
Nog altijd is het vooral zijn solide akoestische gitaarspel die de mooie basis vormt maar op ‘Bodies and Minds’ komen zelfs een, zij het ingetogen, accordeon, een banjo (op het prachtige ‘Let’s Trade Skins’ bijvoorbeeld) en een piano voorbij. Dekker schept de ultieme hemelse blues. Met titels als ‘Songs for Angels’ sta ik daarin blijkbaar niet alleen en weet hij het zelf ook. De wolken waarop zijn vocalen rusten drijven niet ver van de hemelpoorten vandaan en hier is geen woord van overdreven.Nee, het is geen lichte kost en derhalve niet geschikt voor de enigszins suicidale en/of depressieve mens, maar behoor je niet tot die categorieën en kan je juist door de donkerheid in liedjes de zon zien schijnen omdat het zo verschrikkelijk mooi is? Dan is dit echt een band om te gaan leren kennen.
Een paar van mijn favoriete nummers: This Is Not Like Home, The Man With No Skin en Song For The Angels
Discografie:
![]()
http://www.greatlakeswimmers.com/