Als die slechtere benzine 'zwaarder' is dan de relatief betere benzine.. jaquote:Op maandag 16 oktober 2006 20:41 schreef pindapeller het volgende:
wat ik wel eens gehoord heb is dat er grote tanks zijn waarin de benzine word opgeslagen waarvan het bovenste altijd het beste is en het onderste het slechtste dat het bovenste naar de goeie bedrijven ging en het slechte naar de goedkopere maar ik weet niet of dit waar is.
pindapeller
ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:29 schreef Smoked het volgende:
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
geen idee, ik zeg alleen dat het octaangetal met iets heel anders te maken heeft.quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:30 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
Klinkt leuk, maar hoezo worden die mindere fracties dan verkocht? Iedere fractie is een deelmix van wat er uiteindelijk in de benzine kan zitten. Als een fractie dan bijvoorbeeld meer lichte componenten zou bevatten dan gaat dat de rework in en worden daar de zwaarder componenten uitgehaald.quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:32 schreef loveli het volgende:
Gehoord van een procestechnoloog dat de mindere fractie aan witte pompen wordt verkocht.
enquote:Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:29 schreef M5 het volgende:
In de VS rijdt men met 87, 89, 91-93 octaan dacht ik. En dat geeft bij een zelfde motor minder vermogen als 95,97,98 of 100 octaan.
Verschillen tussen benzine pompen zijn er niet echt.. iig, ik merk niets van de verschillende soorten Euro 95. Alleen V-Power geeft een verschil.
quote:(...)
Measurement methods
The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel through a specific test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing these results with those for mixtures of isooctane and n-heptane.
There is another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON) or the aviation lean octane rating, which is a better measure of how the fuel behaves when under load. MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, a higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern gasoline will be about 8 to 10 points lower than the RON. Normally fuel specifications require both a minimum RON and a minimum MON.
In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-95 (regular) in Europe.
(...)
Juist. Dus als je in de US 87 octaan tankt of 89 octaan zit je nog steeds lager dan de hier verkrijgbare Euro 95. Het is misschien niet zo'n groot verschil, maar vaak zat staat er bij auto's in het instructie boekje dat als je benzine met 91 octaan tankt (wat dus ongeveer overeen komt met de 87 octaan in de US) dat je rekening moet houden dat de motor minder vermogen leverd.quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:49 schreef Alecks het volgende:
[..]
en
[..]
Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |