abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42722999
Tijdens een avondje zuipen met wat vrienden kwamhet volgende punt ter discussie.

De kwaliteit van de benzine van goedkopere pomps zoals de Tango of de Gulf is lager dan de kwaliteit van een BP of een Shell.

Een vriend van mij beweerde dat stellig dat de Tango restjesbenzine had en een vriend van hem had dat zelfs een keer meegemaakt bij een motorboot. Met tango benzine moest hij wel een keer of 5,6 aan dat koort trekken voordat de motor aanging maar met BP benzine ging het in 1 keer. En een andere vriend van mij (wiens vader een BP pomp heeft) vond de kwaliteit van Tango of Gulf benzine ook niks.

Dat lijkt mij echt de grootste onzin die er is. Het zal geen V-power zijn maar benzine is toch benzine????
pi_42723441
Tango is gewoon Q8 zonder bediening.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 16 oktober 2006 @ 20:32:14 #3
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_42723467
Ik denk niet dat het veel uitmaakt.. restjes enzo is onzin want het zou logestiek gezien te duur zijn om overal restjes vandaan te halen.
Tango en andere goedkope tank stations halen hun marge gewoo it het feit dat ze onbemand zijn of lagere winst maken.
pi_42723673
wat ik wel eens gehoord heb is dat er grote tanks zijn waarin de benzine word opgeslagen waarvan het bovenste altijd het beste is en het onderste het slechtste dat het bovenste naar de goeie bedrijven ging en het slechte naar de goedkopere maar ik weet niet of dit waar is.
pindapeller
pi_42724351
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 20:41 schreef pindapeller het volgende:
wat ik wel eens gehoord heb is dat er grote tanks zijn waarin de benzine word opgeslagen waarvan het bovenste altijd het beste is en het onderste het slechtste dat het bovenste naar de goeie bedrijven ging en het slechte naar de goedkopere maar ik weet niet of dit waar is.
pindapeller
Als die slechtere benzine 'zwaarder' is dan de relatief betere benzine.. ja

Maar ik geloof niet zo dat dit verschil echt zo groot zal zijn.. en hij jij de shell ooit horen zeggen dat hun benzine beter is dan die van de q8 oid? Als dat aantoonbaar zo was zouden ze dat wel doen hoor
  maandag 16 oktober 2006 @ 21:09:44 #6
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42724359
heb weleens gehoord dat tango etc idd de laatste resten uit de vrachtwagen krijgen, zodat met dit toch verkopen kan en niet mee terug hoeven te sjouwen.......

maar dat lijkt me ook onzin, want een tango waar veel mensen tanken heeft aan een paar resten niet genoeg.....
  maandag 16 oktober 2006 @ 21:24:36 #7
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_42724604
Het octaangehallte bepaalt de kwaliteit van de benzine, maar volgens mij is dat in Nederland minimaal 95 ofzo, goed genoeg dus. Kan je nooit heel veel van merken.
Ten percent faster with a sturdier frame
  maandag 16 oktober 2006 @ 21:29:02 #8
116535 Smoked
Ally Sheedy FTW!1
pi_42724692
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
There IS no global warming -- The Matrix
pi_42724730
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:29 schreef Smoked het volgende:
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?
Scheren is voor schapen!
  maandag 16 oktober 2006 @ 21:32:29 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_42724776
De marketingmachine van de grote pompbedrijven draait duidelijk op volle toeren...
Probeer eens een lucifer er boven te houden, mag je daarna met een zwart gezicht komen vertellen in Klaagbaak dat dat spul van Tango niet fikt!
censuur :O
  maandag 16 oktober 2006 @ 21:33:51 #11
116535 Smoked
Ally Sheedy FTW!1
pi_42724800
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:30 schreef paarse_paashaas het volgende:

[..]

ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?
geen idee, ik zeg alleen dat het octaangetal met iets heel anders te maken heeft.
There IS no global warming -- The Matrix
pi_42724808
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
pi_42724903
Merkloze benzine is niet zozeer slechter, maar merkbenzine bevat meer additieven.

De benzines komen ook gewoon bij de grotere raffinaderijen vandaan (Q8 haalt ook bij Esso hier in de Botlek), maar de aan de Esso/Shell-benzines zijn gewoon meer additieven toegevoegd om de kwaliteit te verhogen.(nuance-verschil).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_42724905
Er zijn in Nederland geen merkbare kwaliteitsverschillen tussen benzine, alleen met de komst van soorten als V-Power, Ultimate, Excellium, etc. is dat wel zo, want daarmee heb je aantoonbaar betere prestaties met minder brandstof.
pi_42725354
Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in heb ik vernomen. Allereerst kopen veel B-merken en witte pompen restvoorraden op. Dit zijn bijv voorraden van de NAVO die altijd aanwezig moeten zijn (mocht er oorlog uitbreken), maar om de zoveel tijd ververst moeten worden omdat benzine degradeerd in de loop van de tijd. Deze benzine zou kwalitatief minder goed zijn dan "verse" benzine.

Daarnaast gebruiken de A-merken additieven die goed zijn voor verbranding/smering etc. De meeste a-merken gebruiken zelfs de zelfde basisbrandstof op hetzelfde depot en mengen er alleen andere additieven bij.

Daarnaast schijnt Gulf echt bagger te zijn, heb ik vernomen van een Opel-dealer monteur. Zij raden iig klanten af om diesel bij Gulf te tanken in de moderne dieselmotoren van Opel aangezien deze erg hoge eisen aan brandstof en smering stellen. Het schijnt regelmatig voor te komen dat motoren met pompverstuivers niet goed lopen op die brandstof!

Maar het zijn allemaal van horen zeggen verhalen, zonder echte onderbouwing
je hebt 3 soorten mensen, mensen die kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen
  maandag 16 oktober 2006 @ 22:12:11 #16
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_42725463
Deze discussie heb ik ook al meerdere malen moeten horen. Maar om heel eerlijk te zijn merk ik er niets van of ik nu dure shell of esso in de tank heb of goedkope tango of odn wat eigenlijk dan ook weer Q8 is.
Verbruik is op de verschillende soorten benzine niet anders, aanslaan van de motor ook niet en ook de vervuiling niet.
Wat verschil zou kunnen maken is het octaangetal, maar als je een automotor hebt die voor euro95 is ontwikkeld dan gooi je geld weg door er superplus in te kieperen.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  maandag 16 oktober 2006 @ 22:12:30 #17
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_42725475
Ik merk weinig verschil tussen de RON95 brandstoffen eigenlijk. Alleen RON98 en V-Power (da's toch 97 ofzo?) merk ik wel echt een verschil in mijn auto. RON98 met airco aan, rijdt een beetje vergelijkbaar met RON95 zonder airco. Maar da's naar mijn gevoel.
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.
Schaap
pi_42725894
In de VS rijdt men met 87, 89, 91-93 octaan dacht ik. En dat geeft bij een zelfde motor minder vermogen als 95,97,98 of 100 octaan.

Verschillen tussen benzine pompen zijn er niet echt.. iig, ik merk niets van de verschillende soorten Euro 95. Alleen V-Power geeft een verschil.
V10
  Vis een optie? maandag 16 oktober 2006 @ 22:32:35 #19
70532 loveli
N
pi_42726008
Gehoord van een procestechnoloog dat de mindere fractie aan witte pompen wordt verkocht.
crap in = crap out
  maandag 16 oktober 2006 @ 22:49:10 #20
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_42726363
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:32 schreef loveli het volgende:
Gehoord van een procestechnoloog dat de mindere fractie aan witte pompen wordt verkocht.
Klinkt leuk, maar hoezo worden die mindere fracties dan verkocht? Iedere fractie is een deelmix van wat er uiteindelijk in de benzine kan zitten. Als een fractie dan bijvoorbeeld meer lichte componenten zou bevatten dan gaat dat de rework in en worden daar de zwaarder componenten uitgehaald.

Voor een raffinaderij is het aftappen van veel meer productstromen alleen maar lastig, duur en gevaarlijk. Hooguit dat er in bepaalde toevoegingen nog een verschilletje kan zitten.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_42726366
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
en
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:29 schreef M5 het volgende:
In de VS rijdt men met 87, 89, 91-93 octaan dacht ik. En dat geeft bij een zelfde motor minder vermogen als 95,97,98 of 100 octaan.

Verschillen tussen benzine pompen zijn er niet echt.. iig, ik merk niets van de verschillende soorten Euro 95. Alleen V-Power geeft een verschil.
Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:
quote:
(...)
Measurement methods
The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel through a specific test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing these results with those for mixtures of isooctane and n-heptane.

There is another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON) or the aviation lean octane rating, which is a better measure of how the fuel behaves when under load. MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, a higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern gasoline will be about 8 to 10 points lower than the RON. Normally fuel specifications require both a minimum RON and a minimum MON.

In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-95 (regular) in Europe.
(...)
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_42726433
Ik heb bij diverse pompen wel eens getankt en tank momenteel bij een pomp die zijn benzine bij Allesco ESSO Center. Via een bericht in de krant kwam ik erachter dat dit de goedkoopste in mijn omgeving was en dat is ook zo op 1 na.

Dit ene bezinestation heeft echt bagger bezine, dus daar is goedkoop duurkoop. Ik kan hier echt minder km's op rijden en ik hoor deze verhalen van meer mensen.

Maar ik merk echt geen verschil tussen die goedkope pomp waar ik nu tank en Shell of Total bezine. Ik heb alle smaken als eens getankt: V-Power, Exelium en Ultimate. Ik rijd er echt niet meer op dan op de gewone Euro 95 van Allesco ESSO Center. Zelfs op de nog goedkopere bezine even over de grens in Duitsland in Leer bij de Familia kan ik net zoveel rijden als op de eerder genoemde merkbezines.

Kortom, het is mijns inziens alleen maar een fabel en het is voor mij de 15 cent per liter extra echt niet waard.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
pi_42726542
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:49 schreef Alecks het volgende:

[..]

en
[..]

Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:
[..]
Juist. Dus als je in de US 87 octaan tankt of 89 octaan zit je nog steeds lager dan de hier verkrijgbare Euro 95. Het is misschien niet zo'n groot verschil, maar vaak zat staat er bij auto's in het instructie boekje dat als je benzine met 91 octaan tankt (wat dus ongeveer overeen komt met de 87 octaan in de US) dat je rekening moet houden dat de motor minder vermogen leverd.
V10
  maandag 16 oktober 2006 @ 23:33:42 #24
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_42727279
Additieven kan een verschil in zitten. In de VS word bijvoorbeeld benzine met ethanol gemixed om het octaangehalte op peil te krijgen. Dit geeft een merkbaar slechtere verbrandingsenergie als benzine op MTBE basis.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_42727560
M5: Dus? je moet de 87 octaan benzine daar dus niet vergelijken met 95 octaan hier maar met 91. In duitsland is dat heel gangbaar. Daar is 91 'normaal', 95 'super' en 98 'super plus'.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')