Snel op WIkipedia kijkend zou ik Fermium denken, maar of je dat nog helemaal natuurlijk kunt noemen weet ik ook niet.. Het lijkt me in ieder geval wel dat een van de Actiniden het zwaarste natuurlijke element is..quote:Op woensdag 18 oktober 2006 09:52 schreef speknek het volgende:
Wat is eigenlijk het zwaarst in de natuur voorkomende element? Of is dat principieel onbekend?
neutronensterrenquote:Op woensdag 18 oktober 2006 09:52 schreef speknek het volgende:
Wat is eigenlijk het zwaarst in de natuur voorkomende element? Of is dat principieel onbekend?
Ik zou niet mijn adem inhouden tot het zover is... Er zijn 3 atomen 118 gemaakt... Laten we zeggen dat dit element een atoommassa heeft van 300 (die zware dingen willen nog wel eens meer neutronen dan protonen hebben), dan het je er 6.022*1023 nodig voor 300 gram.quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:11 schreef buachaille het volgende:
[..]
Bron; http://science.slashdot.org/science/06/10/15/0029245.shtml
Ben benieuwd of één-en-ander stabiel genoeg is om morgen bij de Doe-het-zelf zaak even een staaf te halen![]()
Nee. Een element heeft meestal enkele verschillende isotopen, waarvan er over het algemeen wel een of twee stabiel zijn, die niet razendsnel vervallen tot een ander element. Voor sommige elementen geldt dat niet. Als zo'n atoom om wat voor reden dan ook ontstaat, bestaat deze slechts een fractie van een seconde.quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:42 schreef Xcalibur het volgende:
Hoe komt het eigenlijk dat het ding wel in het periodiek systeem staat, maar eigenlijk niet bestaat? Is het een puur theoretisch iets dan?
Dat ligt een beetje aan de omstandigheden. Een neutron bijvoorbeeld vervalt ook na een kwartier, maar in een neutronenster is de druk zo hoog dat het je een stabiel plasma bestaande uit neutronen kunt krijgen. Misschien dat dit element in zulke omstandigheden ook stabiel kan voorkomen.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 12:46 schreef freako het volgende:
[..]
Als zo'n atoom om wat voor reden dan ook ontstaat, bestaat deze slechts een fractie van een seconde.
Fermium is synthetisch. Het bestaat dus wel, maar alleen in de fabriek (oftewel de deeltjesversneller). Afgaande op http://en.wikipedia.org/wiki/Periodic_table zou ik zeggen dat plutonium het zwaarste natuurlijke element is. Inderdaad een actinide.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 10:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Snel op WIkipedia kijkend zou ik Fermium denken, maar of je dat nog helemaal natuurlijk kunt noemen weet ik ook niet.. Het lijkt me in ieder geval wel dat een van de Actiniden het zwaarste natuurlijke element is..
Dat komt overeen met mijn informatie (Kalzium) dus ik denk dat we veilig kunnen stellen dat Plutonium het zwaarste natuurlijke element is. En dat voor zo'n kleine planeet die geen planeet meer isquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 13:21 schreef Maethor het volgende:
[..]
Fermium is synthetisch. Het bestaat dus wel, maar alleen in de fabriek (oftewel de deeltjesversneller). Afgaande op http://en.wikipedia.org/wiki/Periodic_table zou ik zeggen dat plutonium het zwaarste natuurlijke element is. Inderdaad een actinide.
En uiteindelijk zal het wel naar een wetenschapper vernoemd worden die op het gebied van kernfysica actief was.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 20:47 schreef Maethor het volgende:
Dat is enkel een voorlopige, naam, vrij vertaald 'eeneenachtium', die het element houdt totdat er een andere is verzonnen. Die naam was al lang 'bekend'. Een eventueel element 119 zou bijvoorbeeld eerst ununennium worden genoemd.
Of naar de universiteit of stad waar het deeltje is gemaakt. Zoals Berkelium en Californium.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 23:32 schreef freako het volgende:
[..]
En uiteindelijk zal het wel naar een wetenschapper vernoemd worden die op het gebied van kernfysica actief was.
Of naar iemand die men gaaf vindt, Einsteinium/Nobelium bijv.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 00:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Of naar de universiteit of stad waar het deeltje is gemaakt. Zoals Berkelium en Californium.![]()
Presleyumquote:Op donderdag 26 oktober 2006 10:45 schreef Solomon het volgende:
[..]
Of naar iemand die men gaaf vindt, Einsteinium/Nobelium bijv.
Dat zal in dit geval lastig worden, want Dubnium bestaat al (105).quote:Op donderdag 26 oktober 2006 00:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Of naar de universiteit of stad waar het deeltje is gemaakt. Zoals Berkelium en Californium.![]()
Dat hoeft niet. Dit is maar 1 van de isotopen van element 118. Heel veel elementen hebben onstabiele isotopen, en stabiele isotopen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 13:35 schreef Monocultuur het volgende:
er was toch ooit zo'n gast die in area 51 gewerkt had, die beweerde dat atoom 118 stabiel was en gebruikt werd voor vliegende schotels.... valt nu dus door de mand
Wellicht kun je met een hoge druk het atoom wel stabiel krijgen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 13:35 schreef Monocultuur het volgende:
er was toch ooit zo'n gast die in area 51 gewerkt had, die beweerde dat atoom 118 stabiel was en gebruikt werd voor vliegende schotels.... valt nu dus door de mand
mijn nickname leent zich ook uitstekend:quote:
hmm je bent weer unplugged zo te horen...quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 23:34 schreef Laton het volgende:
is iemand hier een hive mind ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |