abonnement Unibet Coolblue
pi_43745182
Eeeeh... ik zou heel hard wegrennen bij die praktijk....!!!

Een cavia kan prima gecastreerd worden, mits dit bij een ervaren dierenarts gebeurt.

De dierenarts moet de cavia onder een gasnarcose brengen. Spuitnarcose kan ook, maar is moeilijk te doseren en de kans op 'in de narcose blijven' is hierbij het grootst. Alleen erg ervaren dierenartsen zou je met spuitnarcose kunnen vertrouwen, maar verder gewoon gas vragen. Gas is ook sneller uit het lichaam en dus prettiger voor de cavia.

De operatie zelf is eigenlijk vrij eenvoudig en dit zal dan ook niet al teveel risico's opleveren. Het grootste risico is de narcose dus.

Een castratie kost gemiddeld tussen de 35 en 60 euro.

Je kunt eens kijken op www.caviaopvangmuffin.nl voor een lijst met goede dierenartsen, en mijn eigen praktijk die daar nog steeds niet tussen staat is ook een goede: www.dierenartsenpraktijkflevoland.nl .

Overigens is het castreren van een zeugje (eierstokken en/of baarmoeder verwijderen) wél een ongebruikelijke operatie die erg zwaar is, een van de heftigste operaties die er is. Dit gebeurt dus nooit zonder medische noodzaak. Medische noodzaak kan bv grote eierstokcystes of baarmoederontsteking zijn.


Info: kijk bijvoorbeeld eens op deze site: http://www.dierenkliniekw(...)cavia/castratie.html
I had a signature once. It was awful.
pi_43745359
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:07 schreef zoeperzazke het volgende:
Eeeeh... ik zou heel hard wegrennen bij die praktijk....!!!
Hey bedankt voor de info Ik denk dat die dierenarts dus nooit cavia's castreert en het daarom niet doet.

Die assistente die ik sprak is sowieso een doos. Toen ik mijn konijn liet castreren (uitstekend verlopen) wilde ze eerst weten waarom ik dat wilde. Dus ik zei dat er een vriendinnetje zou komen en ik geen kleine konijntjes wilde. Ze adviseerde om dan maar een mannetje aan te schaffen, dat kon prima. Dat gaat zelden goed
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_43745585
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:14 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Hey bedankt voor de info Ik denk dat die dierenarts dus nooit cavia's castreert en het daarom niet doet.

Die assistente die ik sprak is sowieso een doos. Toen ik mijn konijn liet castreren (uitstekend verlopen) wilde ze eerst weten waarom ik dat wilde. Dus ik zei dat er een vriendinnetje zou komen en ik geen kleine konijntjes wilde. Ze adviseerde om dan maar een mannetje aan te schaffen, dat kon prima. Dat gaat zelden goed
Over konijnen weet ik geen bal, maar voor je cavia kun je op zich wel een jonge cavia kopen. Ik neem aan dat Bob al wat ouder is (uitgepuberd, dus vanaf een maand of 10) en dan zijn veel beren goed te koppelen aan jonge beren (4 a 8 weken). Het blijft echter altijd een risico, want zodra de caaf gaat puberen kan het alsnog fout gaan.
Het is dus wel de veiligste optie om je caaf te castreren bij een erváren praktijk, omdat een combinatie met zeugjes vrijwel altijd goed gaat.

overigens moeten we wel weer bekennen dat het eerlijk is van de DA om toe te geven dat ze geen caafs castreren, stel je voor dat ze het wel zouden doen en alles fout zou gaan... maar het wordt verder bij vrijwel iedere praktijk gedaan. Vraag naar de ervaring en naar het type narcose, en let ook op de prijs, aangezien dit soms 30 euro kan schelen en dat hoeft weinig te zeggen over de kwaliteit van de operatie. Mijn eigen DA gebruikt ook gasnarcose en doet t echt uitstekend, maar vraagt 'maar' 38 euro voor een castratie. Dat is een relatief laag bedrag. Als een dierenarts boven de 60 zou vragen, zou ik nog even verder bellen of het ergens lager kan. We blijven Hollanders natuurlijk zeker aangezien het niets over de kwaliteit zegt!
I had a signature once. It was awful.
pi_43745756
Bob is nu een jaar oud en dus oud genoeg voor een meisje

In ieder geval bedankt voor alle informatie, ik zal op zoek gaan naar een dierenarts met veel ervaring met cavia's. Bob heeft al een vriendje: het konijn. Nu nog een vriendinnetje waar hij ook mee kan communiceren
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_43746066
Succes Isabeau, hou je ons op de hoogte? Je kunt altijd hier dingen vragen als je meer wilt weten enzo
I had a signature once. It was awful.
pi_43746174
Ja, zal ik doen
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_43753618
Een update over jewel, mijn caaf met blaasproblemen.

Vandaag is Jewel weer bij de DA geweest voor een rontgenfoto omdat mn meisje pijn bleef houden bij het plassen. Dit is het resultaat:





Nou, dat mag duidelijk wezen: het uiterste linkse witte stipje is een steen, die vermoedelijk achter een huidplooi in haar plasbuis hangt.

Wat gaan we nu doen? Mijn DA gaat speciaal voor Jewel zo'n smal kijkdingetje bestellen, een buisje met een lichtje waar je doorheen kunt kijken, net zoals je voor de kiesjes enzo hebt begreep ik. Zo gaat ze eerst in de plasbuis kijken (onder narcose) waar en hoe die stenen zitten. Daarna gaat ze weer een spoeling doen om deze stenen eruit te krijgen.
De datum is nog niet bekend, want eerst moet dat kijkdingetje binnen zijn en verder wil ik ook eerst nog weten wat Desiree van Knoevel ervan zegt, hoewel het feit dat het een steen is die eruit moet in ieder geval zeker is.

Ohja, Jewel deed bij de DA ook nog twee plasjes, een op tafel en een op de blouse van mijn vriend en het plasje op tafel heeft de DA nog even bekeken. De waardes voor ontstekingen etc waren gelukkig goed, maar bij de bloedwaardes in de urine scoorde jewel ++, wat op zich wel te verwachten was want bloed hoef je niet altijd terug te zien in de urine.

Zodra ik meer weet post ik het weer...
I had a signature once. It was awful.
pi_43753925
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 13:14 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Hey bedankt voor de info Ik denk dat die dierenarts dus nooit cavia's castreert en het daarom niet doet.

Die assistente die ik sprak is sowieso een doos. Toen ik mijn konijn liet castreren (uitstekend verlopen) wilde ze eerst weten waarom ik dat wilde. Dus ik zei dat er een vriendinnetje zou komen en ik geen kleine konijntjes wilde. Ze adviseerde om dan maar een mannetje aan te schaffen, dat kon prima. Dat gaat zelden goed

En die zou verstand moeten hebben van dieren...
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_43756853
hier ook geen goed nieuws!
Jinxy heeft een huidtumor..
ik weet niet zo goed wat ik moet doen, hij is bijna 5 jaar, dus dat is al redelijk oud en ik ben bang dat hij er zou kunnen inblijven moest hij onder het mes moeten..
maar aan de andere kant..
maar hij heeft er wel geen last van..maar toch..
Goodnight, you princes of Maine, you kings of New England..
pi_43757125
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 18:57 schreef pertoef het volgende:
hier ook geen goed nieuws!
Jinxy heeft een huidtumor..
ik weet niet zo goed wat ik moet doen, hij is bijna 5 jaar, dus dat is al redelijk oud en ik ben bang dat hij er zou kunnen inblijven moest hij onder het mes moeten..
maar aan de andere kant..
maar hij heeft er wel geen last van..maar toch..
Ai, dat is een lastige situatie.

Hoe is Jinxy zelf? Is hij al een oude caaf als je naar hem kijkt? Dat kun je zien aan de vacht en aan zijn postuur. Of ziet hij er nog uit als een cavia van een jaar of 3? In het laatste geval is het misschien toch een operatie waard, zeker als hij in goede conditie is.
Je zou nog eens kunnen kijken wat Desiree van www.knoevel.nl je adviseert, zij heeft zoveel ervaring met caafs dat zij misschien kan uittekenen wat de kansen zijn en wat wijsheid is..

Sterkte, in ieder geval...
I had a signature once. It was awful.
pi_43804279
Hij ziet er volgens mij wel nog behoorlijk goed uit voor zijn leeftijd..
kdenk daarom ook wel dat ik hem toch zou laten opereren!

mijn kabouterke




Goodnight, you princes of Maine, you kings of New England..
pi_43819041
Wat een lief bekkie

Ik vind het trouwens best bizar dat cavia's met hun ogen open slapen.

niet dat ik daar nu net achter kom
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_43823775
duo penotti lipjes
Tap tap tap
pi_43863806
Deze cavia heb ik sinds een paar dagen.
Ik heb haar nog geen naam gegeven dus ze heet gewoon cavia
Mijn andere cavia wil geen seconde stil zitten voor een foto Dus van haar heb ik geen duidelijke foto.

pi_43865747
aaaah wat een snoetje zeg, gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst
  zaterdag 25 november 2006 @ 14:34:49 #141
128457 supkaa
Geölte Blitz
pi_43878339
Molly vers uit de wasbak!
  zaterdag 25 november 2006 @ 14:37:39 #142
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_43878400
Wat 'n haarbal...
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
pi_43879736
Hij is geel?
pi_43881104
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 15:34 schreef Empathologica het volgende:
Hij is geel?
goudagouti-rood-wit, heet dat.
I had a signature once. It was awful.
pi_43881571
Denk dat als ik naar die kleur in de praxis zou vragen ze me wel heel raar aan zullen kijken.
pi_43881817
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 16:53 schreef Empathologica het volgende:
Denk dat als ik naar die kleur in de praxis zou vragen ze me wel heel raar aan zullen kijken.
Gelukkig maar dat cavia's niet te vergelijken zijn met een pot verf
I had a signature once. It was awful.
  zaterdag 25 november 2006 @ 18:50:21 #147
46435 Big_Fat_Wombat
Number of the Bitch
pi_43884376
Je kunt er vast wel mee verven
Op maandag 37 juli 1742 01:42 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Whehehe.
  zaterdag 25 november 2006 @ 19:01:40 #148
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_43884572
Vandaag naar 't Kuufke geweest in Limbricht (limboland). Ik kom redelijk uit de buurt, dus moesten we gewoon eens een kijkje nemen.

We werden hartelijk onthaald door Tamara. De opvang zat bij lange na niet vol ("slechts" 38 cavia's). We kwamen vooral om enkele caviavoorwerpen te kopen (uiteindelijk gingen we weg met 2 mokken, caviachips van geplette erwten, gedroogde wortel en een of ander gras, een katoenen caviatas en een caviakalender). Maar ik werd verliefd. De meest bitcherige cavia, (we wilde vers geproduceerde keutels uit de bek van de ander stelen en joeg anderen steeds weg van de hooibal ), Gwennie, was zó leuk, dat mijn vriendin en ik ter plekke besloten voor elk mannetje een partner te vinden.

We hebben dus besloten om beide heren te laten castreren bij de dierenarts van 't Kuufke. Gwennie komt als alles goedgaat bij Gino (AKA Curry), onze ADHD-cavia die stijfstaat van de hormonen. Volgens mij passen die twee perfect bij elkaar. Gwennie kan hem dan eens flink onder de duim gaan houden ! De ander, Joey (AKA Mayo) zal vergezeld worden door een flinke dame die van mijn broertje komt (die kocht een hondje en heeft nu geen oog meer voor de cavia ).

Ik ben echt reuzebenieuwd! Zeer binnenkort hakken we de knoop door en gaan we Gwennie reserveren, maar voor mij staat het al vast Als het zover komt, ga ik zeker foto's plaatsen!
pi_43885168
heb even op de site gekeken en gwen is een mooie dame! Alvast van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst:

en over het koppelen: sommige beren zijn echt niet te voorspellen hoe ze zich laten koppelen aan een zeug als ze tot nu toe enkel bij een beer hebben gezeten. Het zal dus afwachten zijn wie waar het beste bij past. Ben erg benieuwd! Wel foto's plaatsen als ze er is!!
I had a signature once. It was awful.
  zaterdag 25 november 2006 @ 19:36:24 #150
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_43885414
De foto is niet erg duidelijk helaas, maar dat zul je wel merken

Tja, beide heren zitten in dezelfde grote kooi met tussenhek (dus niet bij elkaar, dat was de reden om er vrouwen bij te zetten). Volgens Tamara zou het geen enkel probleem zijn dat beide heren elkaars zeug kunnen "neuzen". Tamara bood wel aan om eerst even de heren mee te nemen voor een proef op de som. Echt een aardig mens!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')