Hallo! Hier ben ik....
800 Euri voor huur is vrij normaal voor een beetje ruimte. In het noorden van Parijs zijn de huren wat lager, maar het 14e, 15e, 16e en 17e Arrondissement zijn wel redelijk aan de prijs. Vergelijk: Mijn eerste studiootje in het 15 Arr kostte een paar jaar geleden 720 Euro. Kale huur uiteraard, waar meestal nog gas water en licht bijkomen. Het studiootje was 30 m2, dus een redelijk ruime studio wel....
Woonruimte is duur, en moeilijk te vinden. Zeker de goedkopere woonruimtes. Ook is het als buitenlander die net aankomt erg moeilijk iets te huren. Laat dat dus door je werkgever regelen!
Is je salaris netto of bruto? Vergeet niet dat het bedrag dat je in Frankrijk op je rekening krijgt, je bruto salaris is met aftrek van sociale lasten. Van die 2000 euri die je dan maandelijks ontvangt, moet je nog ongeveer 10-15% reserveren voor de inkomstenbelasting, die je in september per cheque of overschrijving in één keer moet voldoen. Te laat, of niet betalen levert je meteen een respectabele boete op. Reken op ten minste 10 procent.
Bier
Een belangrijke graadmeter voor het levensonderhoud in een stad is de prijs van een biertje. In een normale kroeg reken je op 3 to 4,5 eur per biertje. In een engelse pub kun je af en toe pints voor 5 euri per pint krijgen! Winstpakker!
Uiteraard kun je in de supermarkt goedkoop flesjesbier kopen en dan in je eentje opdrinken, maar dat zal niet de bedoeling zijn, denk ik....
Nou, ik ga weer even aan het werk. Als je vragen hebt, hoor ik het wel!
Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......