Oh ik pak het ook wel rustig aan hoor, hij blijft hier idd vast langer wonen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 18:55 schreef Marsepein het volgende:
Ik gok dat je vanaf 7:00 uur beperkt overlast mag veroorzaken. Maar bijvoorbeeld lokale politie moet je vraag beter kunnen beantwoorden.
En probeer met normaal overleg het gesprek met de buurman aan te gaan. Ik snap dat je geirriteerd bent, maar drink een bier vanavond, leg uit wat je dwars zit. Dat werkt echt beter dan er vol tegenin gaan.
Jullie zijn buren, en wonen ws nog lang naast elkaar.
Wegvallen zou kunnen, maar onwaarschijnlijk, bij het afgraven waarschijnlijk niet recht naar beneden gegraven. Had er namelijk andersom geen last van toen er nog een ander woonde en ik met mijn tuin bezig was. Ik weet hoe de grond daar is en dat zakt echt niet zo maar weg, zeker niet als je er een paar centimeter rekening mee houd met afgraven bij de schutting vandaan.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:09 schreef tnimble het volgende:
Over het wegscheppen van een stuk grond: het kan best zijn dat door een verschuiving het weg gezakt is in de kuil aan de andre kant. Als je met grond werkt kan dat zo gebeuren. Ga niet direct uit van opzet. in goed overleg is er mischien iets te regelen dat de buurman het ook weer netjes maakt aan jullie kant. Daar mogen jullie ook best bij helpen.
Je hoeft er de politie ook niet op af te sturen, maar zij kunnen je wel vertellen wat de tijden zijn waar je je aan moet houden, aangezien iedere gemeente een andere apv heeft.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:17 schreef JK het volgende:
[..]
Wegvallen zou kunnen, maar onwaarschijnlijk, bij het afgraven waarschijnlijk niet recht naar beneden gegraven. Had er namelijk andersom geen last van toen er nog een ander woonde en ik met mijn tuin bezig was. Ik weet hoe de grond daar is en dat zakt echt niet zo maar weg, zeker niet als je er een paar centimeter rekening mee houd met afgraven bij de schutting vandaan.
Het zand aan mijn kant zit er ook alweer geruime tijd in om te 'bezinken', om een stevige massa te worden.
Hij hoeft er geen bloembollen in te doen, maar ik heb wel wat van zijn zand uit zijn tuin nodig, omdat dat taaier is dan het zand wat ik nu nog heb liggen in mn schuurtje (speelzand en nog wat potgrond) Maargoed, eerst moet het ook bij hem dicht, dus zal eens vragen wanneer hij van plan is dat te vullen.
Een voordeel is wel, het zijn mensen die snel dingen doen, zo was de vorige bewoonster te lui om de tuin te doen. Deze mensen weten verder wel van aanpakken, er zit al een schutting in en ze zijn zo goed geweest om de deurbel te veranderen (de meeste mensen in mijn flat hebben dezelfde irritante bel, zodat je nooit weet of de bel nou bij jou ging of bij een ander - ik heb dus ook sinds een tijdje een andere bel - )
Wat betreft het geluid, ik ga het morgen wel merken. Ik stuur er tuurlijk geen politie op af, ik ben ook weer niet zo'n zeikerd, enige nadeel is dat ALS ik wakker wordt gemaakt door herrie, ik dus niet meer kan slapen. Maar ik zal er vanavond voor de zekerheid iets vroeger induiken dan ik normaal doe in het weekend.
Als je politie op iemand af stuurt, is de toon meteen gezet. Onderling komt het wel goed
Met 'politie' beantwoorde ik meer de vraag van een ander, die het had over niet direct de politie erbij halen. Uiteraard kan de politie mij wel over de tijden vertellen. Vraag me alleen af of hij vanavond nog komt klussen, het is nog donker.. ach ik zie het morgen wel.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:22 schreef klipper het volgende:
[..]
Je hoeft er de politie ook niet op af te sturen, maar zij kunnen je wel vertellen wat de tijden zijn waar je je aan moet houden, aangezien iedere gemeente een andere apv heeft.
Maar deze tijden zouden weleens vroeger kunnen zijn dan je zou wensen.
Waarom vraag je het vanavond niet aan je buurman of ie in het weekend pas na 9 uur lawaai wilt maken ofzo.
Heb je daar een bron van? Ik heb namelijk altijd gehoord dat je overdag ook geen herrie mag maken.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:14 schreef HailStorm het volgende:
De wet geluidhinder maakt onderscheid tussen dag (07:00 - 19:00) en s'avonds (19:00-23:00) en s'nachts (23:00 - 07:00)
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen geluidshinder en geluidshinder.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:54 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Ik heb namelijk altijd gehoord dat je overdag ook geen herrie mag maken.
Dat de politie overdag weinig doet is hun vorm van 'prioriteiten' ofzo.
Althans, dat is wat ik gehoord heb, dus.
Uitgevoerd op verzoek.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 23:32 schreef Marsepein het volgende:
Zo, ik heb er doorheen gescrollt.
Was een linkje met een quote naar meest passende stuk niet eenvoudiger?
Maar de Wet geluidhinder is van toepassing op verkeerslawaai en industrielawaai, niet op geluidhinder van de buren. Dat wordt meestal in de APV geregeld.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 23:15 schreef klipper het volgende:
(Tekst geldend op: 14-10-2006)
a.
de waarde van het equivalente geluidsniveau over de periode 07.00- 19.00 uur (dag);
b.
de met 5 dB(A) verhoogde waarde van het equivalente geluidsniveau over de periode 19.00-23.00 uur (avond);
c.
de met 10 dB(A) verhoogde waarde van het equivalente geluidsniveau over de periode 23.00-07.00 uur (nacht);
geluidsbelasting vanwege een industrieterrein: de etmaalwaarde van het equivalente geluidsniveau in dB(A) op een bepaalde plaats, veroorzaakt door de gezamenlijke inrichtingen en toestellen aanwezig op een industrieterrein, daaronder niet begrepen het geluid van motorvoertuigen op de openbare weg;
Ingekort op verzoek, complete tekst kun je downloaden, opslaan en uitpakken vanaf deze site:
http://wetten.overheid.nl(...)e=Wet%20geluidhinder
Hangt van de APV af. De Wet geluidhinder is hier niet van toepassing, kan hooguit dienen als aanknopingspunt voor wat redelijk is, maar logischer is om dan terug te vallen op de Wet milieubeheer, waarin voor bedrijven normen zijn aangegeven voor de dag-, avond- en nachtperiode. Ook die is trouwens niet van toepassing in dit geval, wel de APV. En meestal hanteert die normen die afgeleid zijn van de Wet milieubeheer.quote:Op zaterdag 14 oktober 2006 22:54 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Ik heb namelijk altijd gehoord dat je overdag ook geen herrie mag maken.
Dat de politie overdag weinig doet is hun vorm van 'prioriteiten' ofzo.
Althans, dat is wat ik gehoord heb, dus.
Ik heb al eerder naar de APV verwezen.quote:Op zondag 15 oktober 2006 09:59 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar de Wet geluidhinder is van toepassing op verkeerslawaai en industrielawaai, niet op geluidhinder van de buren. Dat wordt meestal in de APV geregeld.
Bovendien gaat de Wet geluidhinder over etmaalniveaus, waarbij het geluid dus over de hele dag wordt uitgesmeerd, en vervolgens geldt dan die 5 en 10 dB(A) vehoging voor de avond- en nachtperiode.
Beste is trouwens idd eerst eens te overleggen met de buurman, om te proberen een tijd af te spreken van wanneer af hij kan beginnen, zodat hij lekker kan klussen en jij (TS) lekker kan slapen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |