abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 18:27:18 #1
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_42649204
Ik heb een nieuwe buurman naast me wonen, deze begint al om 7.30-7.45u te klussen in de woning. Nu maakt mij dat door de weeks niet uit, omdat ik dan al lang wakker ben, maar in het weekend moet hij dit niet gaan flikken.

Nu staat me iets bij dat je pas vanaf 9u ofzo herrie mag maken, klopt dat ?

En die eikel is zn tuin aan het afgraven, heeft ie onder de schutting door een stuk van mijn tuin meegepakt, precies waar mn vriendin bloembolletjes heeft gepland een 5 weken geleden.... dat maakt me echt pissig. Niets zeggen en ook niet dichtmaken ofzo. Als ik 'm zo in het huis aantref (hij is er nu niet) zal ik het 'm zeggen ook en meteen even melden dat ie morgen niet om half 8 's ochtends herrie gaat maken....

Maar wie kan me wat vertellen over de tijden ?
pi_42649603
bouwbedrijven beginnen ook om 7.00 's morgens dus ik denk dat ie zich ruim aan de tijden houdt.
Gelukkig zonder haar
pi_42649966
Ik gok dat je vanaf 7:00 uur beperkt overlast mag veroorzaken. Maar bijvoorbeeld lokale politie moet je vraag beter kunnen beantwoorden.

En probeer met normaal overleg het gesprek met de buurman aan te gaan. Ik snap dat je geirriteerd bent, maar drink een bier vanavond, leg uit wat je dwars zit. Dat werkt echt beter dan er vol tegenin gaan.

Jullie zijn buren, en wonen ws nog lang naast elkaar.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:06:05 #4
4259 JK
pi_42650276
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 18:55 schreef Marsepein het volgende:
Ik gok dat je vanaf 7:00 uur beperkt overlast mag veroorzaken. Maar bijvoorbeeld lokale politie moet je vraag beter kunnen beantwoorden.

En probeer met normaal overleg het gesprek met de buurman aan te gaan. Ik snap dat je geirriteerd bent, maar drink een bier vanavond, leg uit wat je dwars zit. Dat werkt echt beter dan er vol tegenin gaan.

Jullie zijn buren, en wonen ws nog lang naast elkaar.
Oh ik pak het ook wel rustig aan hoor, hij blijft hier idd vast langer wonen.
En aan de andere kant krijg ik ook nieuwe buren, omdat mn buurman anderhalve week terug is overleden... dus ik zit nog wel een tijdje in de overlast.

Maar ben zelf een jaar met mn tuin bezig geweest en dan schept ie onder mijn schutting door een stuk grond weg waar net dus die bloembollen zitten om mn tuintje nog wat leuker te maken volgend jaar... dat irriteert me gewoon.

Toch vraag ik het me af qua herrie, maar inderdaad, bouwbedrijven beginnen ook vroeg. Het is alleen wel te hopen dat ie morgen wat later begint.
pi_42650279
Als ik het goed onthouden heb (een tijd geleden wilde ik weten hoe vroeg en laat ik bezig mocht zijn heb daarvoor aan de politie gevraagt)
Mag beperkt vanaf 7 uur, onbeperkt mits redelijk vanaf 8 uur tot 's avonds 7 waarna bepert tot 10 uur. gelt ook voor zaterdag en zondag. Maar geadviseerd wordt om extra rekening te houden op zodag van wege geloofs overtuigingen van buurt genoten.
pi_42650283
Van deze website: http://www.nos.cybercomm.nl/ehgeluid.htm
Dus informeer eens bij de politie, aangezien iedere gemeente zijn eigen apv heeft.

Wat kan de politie doen?
ledere gemeente heeft op grond van artikel 108 van de Gemeentewet een eigen algemene plaatselijke verordening (APV). Daarin is meestal een bepaling opgenomen over geluidshinder. Als in de APV daarover geen regels staan, zijn die meestalopgenomen in een aparte gemeentelijke verordening. De politie kan (behalve op grond van een verordening) ook optreden op basis van artikel 431 uit het Wetboek van Strafrecht. Dit artikel verbiedt nachtelijk burengerucht. Het is een misverstand dat de politie niet optreedt voor een bepaald tijdstip, bijvoorbeeld tien uur 's avonds. Ook overdag worden grenzen gesteld aan de overlast. Wel wordt er 's avonds en 's nachts eerder opgetreden. De politie gaat ook sneller tot actie over als meerdere mensen klagen.
De politie kan een proces verbaalopmaken en een geldboete (maximaal f 500,- (E 227,- )) opleggen. Als de politie al vaker op hetzelfde adres is geweest vanwege herhaaldelijke klachten over geluidshinder, kan de eventuele apparatuur in beslag genomen worden. Ook komt het voor dat de politie een huisdier in beslag neemt. Als u van mening bent dat de politie ten onrechte geen proces verbaalopmaakt, kunt u zich wenden tot de Officier van Justitie.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:07:35 #7
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_42650316
Eerst overleggen met uw buren! Zeker doen. Als je direct de politie erop afstuurt, dan krijg je alleen vijanden.
Ik heb geluk met mijn buren, maar we hebben afgesproken dat ik mag werken tussen 10u smorgens en 3u snachts (toevallig zo rare uren omdat ze op niet-standaarduren werkt). We zijn even goede vrienden, ik blij, zij blij. Zo kan het gewoon. Veel kans dat die buur het niet beseft hoe erg je je eraan ergert.
pi_42650367
Over het wegscheppen van een stuk grond: het kan best zijn dat door een verschuiving het weg gezakt is in de kuil aan de andre kant. Als je met grond werkt kan dat zo gebeuren. Ga niet direct uit van opzet. in goed overleg is er mischien iets te regelen dat de buurman het ook weer netjes maakt aan jullie kant. Daar mogen jullie ook best bij helpen.
pi_42650495
De wet geluidhinder maakt onderscheid tussen dag (07:00 - 19:00) en s'avonds (19:00-23:00) en s'nachts (23:00 - 07:00)
In principe zou ik dus zeggen vanaf 07:00

In appartementen (of huurwoningen) kan het zijn dat je je aan de huisregels van de wbv of vve moet houden (is wet...) en die kunnen anders zijn.. (bij mij in het weekend van 10:00 tot 20:00 en doordeweeks van 8:00 tot 22:00)
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:17:55 #10
4259 JK
pi_42650587
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 19:09 schreef tnimble het volgende:
Over het wegscheppen van een stuk grond: het kan best zijn dat door een verschuiving het weg gezakt is in de kuil aan de andre kant. Als je met grond werkt kan dat zo gebeuren. Ga niet direct uit van opzet. in goed overleg is er mischien iets te regelen dat de buurman het ook weer netjes maakt aan jullie kant. Daar mogen jullie ook best bij helpen.
Wegvallen zou kunnen, maar onwaarschijnlijk, bij het afgraven waarschijnlijk niet recht naar beneden gegraven. Had er namelijk andersom geen last van toen er nog een ander woonde en ik met mijn tuin bezig was. Ik weet hoe de grond daar is en dat zakt echt niet zo maar weg, zeker niet als je er een paar centimeter rekening mee houd met afgraven bij de schutting vandaan.
Het zand aan mijn kant zit er ook alweer geruime tijd in om te 'bezinken', om een stevige massa te worden.

Hij hoeft er geen bloembollen in te doen, maar ik heb wel wat van zijn zand uit zijn tuin nodig, omdat dat taaier is dan het zand wat ik nu nog heb liggen in mn schuurtje (speelzand en nog wat potgrond) Maargoed, eerst moet het ook bij hem dicht, dus zal eens vragen wanneer hij van plan is dat te vullen.

Een voordeel is wel, het zijn mensen die snel dingen doen, zo was de vorige bewoonster te lui om de tuin te doen. Deze mensen weten verder wel van aanpakken, er zit al een schutting in en ze zijn zo goed geweest om de deurbel te veranderen (de meeste mensen in mijn flat hebben dezelfde irritante bel, zodat je nooit weet of de bel nou bij jou ging of bij een ander - ik heb dus ook sinds een tijdje een andere bel - )

Wat betreft het geluid, ik ga het morgen wel merken. Ik stuur er tuurlijk geen politie op af, ik ben ook weer niet zo'n zeikerd, enige nadeel is dat ALS ik wakker wordt gemaakt door herrie, ik dus niet meer kan slapen. Maar ik zal er vanavond voor de zekerheid iets vroeger induiken dan ik normaal doe in het weekend.

Als je politie op iemand af stuurt, is de toon meteen gezet. Onderling komt het wel goed
pi_42650707
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 19:17 schreef JK het volgende:

[..]

Wegvallen zou kunnen, maar onwaarschijnlijk, bij het afgraven waarschijnlijk niet recht naar beneden gegraven. Had er namelijk andersom geen last van toen er nog een ander woonde en ik met mijn tuin bezig was. Ik weet hoe de grond daar is en dat zakt echt niet zo maar weg, zeker niet als je er een paar centimeter rekening mee houd met afgraven bij de schutting vandaan.
Het zand aan mijn kant zit er ook alweer geruime tijd in om te 'bezinken', om een stevige massa te worden.

Hij hoeft er geen bloembollen in te doen, maar ik heb wel wat van zijn zand uit zijn tuin nodig, omdat dat taaier is dan het zand wat ik nu nog heb liggen in mn schuurtje (speelzand en nog wat potgrond) Maargoed, eerst moet het ook bij hem dicht, dus zal eens vragen wanneer hij van plan is dat te vullen.

Een voordeel is wel, het zijn mensen die snel dingen doen, zo was de vorige bewoonster te lui om de tuin te doen. Deze mensen weten verder wel van aanpakken, er zit al een schutting in en ze zijn zo goed geweest om de deurbel te veranderen (de meeste mensen in mijn flat hebben dezelfde irritante bel, zodat je nooit weet of de bel nou bij jou ging of bij een ander - ik heb dus ook sinds een tijdje een andere bel - )

Wat betreft het geluid, ik ga het morgen wel merken. Ik stuur er tuurlijk geen politie op af, ik ben ook weer niet zo'n zeikerd, enige nadeel is dat ALS ik wakker wordt gemaakt door herrie, ik dus niet meer kan slapen. Maar ik zal er vanavond voor de zekerheid iets vroeger induiken dan ik normaal doe in het weekend.

Als je politie op iemand af stuurt, is de toon meteen gezet. Onderling komt het wel goed
Je hoeft er de politie ook niet op af te sturen, maar zij kunnen je wel vertellen wat de tijden zijn waar je je aan moet houden, aangezien iedere gemeente een andere apv heeft.
Maar deze tijden zouden weleens vroeger kunnen zijn dan je zou wensen.
Waarom vraag je het vanavond niet aan je buurman of ie in het weekend pas na 9 uur lawaai wilt maken ofzo.
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:53:44 #12
4259 JK
pi_42651607
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 19:22 schreef klipper het volgende:

[..]

Je hoeft er de politie ook niet op af te sturen, maar zij kunnen je wel vertellen wat de tijden zijn waar je je aan moet houden, aangezien iedere gemeente een andere apv heeft.
Maar deze tijden zouden weleens vroeger kunnen zijn dan je zou wensen.
Waarom vraag je het vanavond niet aan je buurman of ie in het weekend pas na 9 uur lawaai wilt maken ofzo.
Met 'politie' beantwoorde ik meer de vraag van een ander, die het had over niet direct de politie erbij halen. Uiteraard kan de politie mij wel over de tijden vertellen. Vraag me alleen af of hij vanavond nog komt klussen, het is nog donker.. ach ik zie het morgen wel.
En nu/morgen alvast het gat dichtmaken schiet ook niet op als ie toch nog bezig gaat daar, met kans op nog een keer een gat onder de schutting door....
pi_42668349
Ik zou inderdaad proberen het contact emt de buren goed te houden, maar wel begrip vragen voor je eigen situatie; b.v zaterdag/zondagochtend met de minst geluidsoverlast gevende klussen beginnen.
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 20:47:04 #14
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_42679645
Ik doe zelf altijd vanaf 9:00, en zondags niet voor 10:00...

Maar als je last van je buurman hebt dan zou ik er eens een subtiel praatje mee houden. Er valt vast wel iets te regelen zijn toch?? Ik neem aan dat hij geen ruzie in z'n net nieuwe woonomgeving wil
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_42683012
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 19:14 schreef HailStorm het volgende:
De wet geluidhinder maakt onderscheid tussen dag (07:00 - 19:00) en s'avonds (19:00-23:00) en s'nachts (23:00 - 07:00)
Heb je daar een bron van? Ik heb namelijk altijd gehoord dat je overdag ook geen herrie mag maken.
Dat de politie overdag weinig doet is hun vorm van 'prioriteiten' ofzo.
Althans, dat is wat ik gehoord heb, dus.
pi_42683223
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 22:54 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van? Ik heb namelijk altijd gehoord dat je overdag ook geen herrie mag maken.
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen geluidshinder en geluidshinder.
Geluidshinder door bv een muziekinstallatie zal eerder tot optreden leiden dan geluidsoverlast door een verbouwing.

Zie eventueel de complete tekst hieronder.
Aangezien het alleen gedownload kon worden heb ik het in zijn geheel maar gekopieerd

[ Bericht 10% gewijzigd door klipper op 14-10-2006 23:18:58 ]
pi_42683632
(Tekst geldend op: 14-10-2006)

a.
de waarde van het equivalente geluidsniveau over de periode 07.00- 19.00 uur (dag);
b.
de met 5 dB(A) verhoogde waarde van het equivalente geluidsniveau over de periode 19.00-23.00 uur (avond);
c.
de met 10 dB(A) verhoogde waarde van het equivalente geluidsniveau over de periode 23.00-07.00 uur (nacht);
geluidsbelasting vanwege een industrieterrein: de etmaalwaarde van het equivalente geluidsniveau in dB(A) op een bepaalde plaats, veroorzaakt door de gezamenlijke inrichtingen en toestellen aanwezig op een industrieterrein, daaronder niet begrepen het geluid van motorvoertuigen op de openbare weg;

Ingekort op verzoek, complete tekst kun je downloaden, opslaan en uitpakken vanaf deze site:
http://wetten.overheid.nl(...)e=Wet%20geluidhinder

[ Bericht 32% gewijzigd door klipper op 14-10-2006 23:49:34 ]
pi_42684093
Zo, ik heb er doorheen gescrollt.

Was een linkje met een quote naar meest passende stuk niet eenvoudiger?
pi_42684269
Maar we weten nu nog niet hoe het met de bloembollen zit. Want daar ging het uiteindelijk om
pi_42684517
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 23:32 schreef Marsepein het volgende:
Zo, ik heb er doorheen gescrollt.

Was een linkje met een quote naar meest passende stuk niet eenvoudiger?
Uitgevoerd op verzoek.
  zondag 15 oktober 2006 @ 00:57:49 #21
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_42686807
Ben nu wel benieuwd hoe laat de buurman vandaag is begonnen met herrie maken.
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
  zondag 15 oktober 2006 @ 09:52:47 #22
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_42691988
Gewoon oude zinken teil op zijn kop in de kamer en dan met een lege Hilti over de bodem laten springen om een uur of vijf s,ochtends
Klaar?
Ik niet!
pi_42692025
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 23:15 schreef klipper het volgende:
(Tekst geldend op: 14-10-2006)

a.
de waarde van het equivalente geluidsniveau over de periode 07.00- 19.00 uur (dag);
b.
de met 5 dB(A) verhoogde waarde van het equivalente geluidsniveau over de periode 19.00-23.00 uur (avond);
c.
de met 10 dB(A) verhoogde waarde van het equivalente geluidsniveau over de periode 23.00-07.00 uur (nacht);
geluidsbelasting vanwege een industrieterrein: de etmaalwaarde van het equivalente geluidsniveau in dB(A) op een bepaalde plaats, veroorzaakt door de gezamenlijke inrichtingen en toestellen aanwezig op een industrieterrein, daaronder niet begrepen het geluid van motorvoertuigen op de openbare weg;

Ingekort op verzoek, complete tekst kun je downloaden, opslaan en uitpakken vanaf deze site:
http://wetten.overheid.nl(...)e=Wet%20geluidhinder
Maar de Wet geluidhinder is van toepassing op verkeerslawaai en industrielawaai, niet op geluidhinder van de buren. Dat wordt meestal in de APV geregeld.

Bovendien gaat de Wet geluidhinder over etmaalniveaus, waarbij het geluid dus over de hele dag wordt uitgesmeerd, en vervolgens geldt dan die 5 en 10 dB(A) vehoging voor de avond- en nachtperiode.

Beste is trouwens idd eerst eens te overleggen met de buurman, om te proberen een tijd af te spreken van wanneer af hij kan beginnen, zodat hij lekker kan klussen en jij (TS) lekker kan slapen.
pi_42692043
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 22:54 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Hangt van de APV af. De Wet geluidhinder is hier niet van toepassing, kan hooguit dienen als aanknopingspunt voor wat redelijk is, maar logischer is om dan terug te vallen op de Wet milieubeheer, waarin voor bedrijven normen zijn aangegeven voor de dag-, avond- en nachtperiode. Ook die is trouwens niet van toepassing in dit geval, wel de APV. En meestal hanteert die normen die afgeleid zijn van de Wet milieubeheer.
pi_42692608
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 09:59 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maar de Wet geluidhinder is van toepassing op verkeerslawaai en industrielawaai, niet op geluidhinder van de buren. Dat wordt meestal in de APV geregeld.

Bovendien gaat de Wet geluidhinder over etmaalniveaus, waarbij het geluid dus over de hele dag wordt uitgesmeerd, en vervolgens geldt dan die 5 en 10 dB(A) vehoging voor de avond- en nachtperiode.

Beste is trouwens idd eerst eens te overleggen met de buurman, om te proberen een tijd af te spreken van wanneer af hij kan beginnen, zodat hij lekker kan klussen en jij (TS) lekker kan slapen.
Ik heb al eerder naar de APV verwezen.
Wat betreft geluidsoverlast in woonwijken, zal de politie ook veel eerder optreden tegen een muziekinstallatie dan tegen een verbouwing.
Bij een verbouwing gaat men er nu eenmaal vanuit dat dit een beperkte periode is, waarin enige begrip voor elkaar wel op zijn plaats is.
Ook bij muziekinstallaties of overlast door huisdieren zal de politie eerst een aantal waarschuwingen geven voordat ze over kunnen gaan tot drastische maatregelingen.

Kijk eventueel op:
http://www.vrom.nl/burenlawaai_online

http://www.nsg.nl/main

http://www.smvp.nl/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')