Christopher Paolini![]()
Een fantasy schrijver,
Christopher Paolini (1984) begon met het schrijven van zijn debuutroman Eragon, het eerste deel in de Erfgoed-serie, toen hij vijftien jaar oud was. Hij was toen net klaar met ‘highschool’.
Zijn ouders besloten het boek in eigen beheer uit te geven en Eragon won langzaam aan populariteit. Nadat uitgeverij Knopf eenmaal de hardcover editie op de markt had gebracht, brak het boek pas echt door. Inmiddels is het een van de grootste fantasy-sellers ooit, met wereldwijd meer dan anderhalf miljoen verkochte exemplaren. Eragon bereikte al snel nummer 1 in de Amerikaanse lijst van best verkochte kinderboeken, met Harry Potter op de tweede plaats.
De auteurs door wie Paolini zich het meest heeft laten beïnvloeden zijn Anne McCaffrey, Ursula LeGuin en Raymond Feist. Vooral Feists Magiër maakte diepe indruk.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De schrijver van de Erfgoed-serie dus, ik ben zelf nu bezig in deel 2 (Erfgoed: oudste).
In de vakantie heb ik deel 1 gelezen (Erfgoed: eragon), die Christopher dus op zijn vijftiende heeft geschreven.
De schrijfstijl was wat anders dan wat ik normaal gewend ben, maar uiteindelijk werd ik in het verhaal gezogen. Een orgineel verhaal dat goed loopt, goede beschrijvingen van situaties en leuke wendingen tijdens het verhaal (soms wel wat voorspelbaar).
Een paar maandjes gelede heb ik deel 2 aangeschaft en zit nu ongeveer op een kwart. Omdat ik een tijdje tussen het lezen van deel 1 en deel 2 had zitten moest ik weer even inkomen...
Zijn er fans (uberhaubt mensen die een boek van Christopher hebben gelezen) op Fok!?
Deel 2 van de serie heb ik trouwens appart moeten bestellen aangezien die moeilijk gewoon in de winkel te verkrijgen is.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nog een korte indruk van de boeken:
Deel 1, Eragon:
Het leven van de jonge boerenzoon Eragon verandert van de ene dag op de andere als hij in het woud een raadselachtige blauwe steen vindt. Wanneer de steen zijn geheim prijsgeeft - ingeluid door barsten in het oppervlak is de sprakeloze Eragon getuige van de geboorte van een drakenjong. Tussen Eragon en de jonge draak, Saphira, ontstaat een hechte band. Maar de vondst van de steen is niet onopgemerkt gebleven...
Deel 2, Oudste:
Eragon en zijn draak Saphira hebben het rebellenrijk van de Varden gered van de troepen van Koning Galbatorix, de wrede heerser van het Keizerrijk. Nu moet Eragon naar Ellesméra, het land van de elfen, waar hij verder getraind zal worden in de kunst van de magie en het zwaard, vaardigheden die onmisbaar zijn voor een Drakenrijder. Het wordt een wonderbaarlijke reis waarbij hij talloze nieuwe plaatsen bezoekt en mensen ontmoet, en elke dag vol zit met nieuwe uitdagingen en avontuur. Maar hij is nooit helemaal vrij van de problemen van het rijk. Chaos en verraad volgen hem waar hij gaat en Eragon is er nooit zeker van wie hij kan vertrouwen.
![]()