abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42561137
Mag hulpverlening zomaar de diagnose Syndroom van Rett in een rapportage opnemen terwijl dit medisch nooit is geconstateerd bij deze persoon ? (heeft autisme).
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 22:56:16 #2
3694 Bep
Ik steun mijn Marco
pi_42561174
Nee
  woensdag 11 oktober 2006 @ 08:10:35 #3
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_42567700
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 22:56 schreef Bep het volgende:
Nee
  woensdag 11 oktober 2006 @ 08:16:46 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42567751
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 22:55 schreef Ludger het volgende:
Mag hulpverlening zomaar de diagnose Syndroom van Rett in een rapportage opnemen terwijl dit medisch nooit is geconstateerd bij deze persoon ? (heeft autisme).
Je hebt het recht om je eigen dossier in te kijken en te verzoeken om het wijzigen of schrappen van bepaalde gegevens.
The love you take is equal to the love you make.
pi_42568035
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 22:55 schreef Ludger het volgende:
Waar halen ze dat idee dan vandaan?

Maar sowieso heb je recht om de gegevens aan te vullen, te verbeteren, een eigen verklaring te laten invoegen of te laten vernietigen.
pi_42574989
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 08:39 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waar halen ze dat idee dan vandaan?

Maar sowieso heb je recht om de gegevens aan te vullen, te verbeteren, een eigen verklaring te laten invoegen of te laten vernietigen.
Het gaat niet over mijzelf, dan zat ik hier niet

Het betreffende syndroom is NOOIT geconstateerd en toch staat in de 'levensbeschrijving' die bij het nieuwe zorgcontract dat ondertekend moet worden, was toegevoegd. Niet dat het wat uitmaakt voor mijn zus, ik kan er gewoonweg niet tegen dat er zoveel leugens in een verslag staan dat 'iemand' heeft geschreven voor de andere (en toekomstige) begeleiders. Het is wel mijn zus
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
  woensdag 11 oktober 2006 @ 13:50:04 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42575030
Doe er dan wat aan.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 13:51:34 #8
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_42575080
Hulpverleners mogen zelf natuurlijk nooit diagnoses stellen, al is de insteek in dit geval waarschijnlijk goedbedoeld. Heeft een arts haar wel eens hierop onderzocht en een negatieve diagnose gegegeven, of is er nooit naar gezocht?
Vampire Romance O+
pi_42575224
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 13:51 schreef MouseOver het volgende:
Hulpverleners mogen zelf natuurlijk nooit diagnoses stellen, al is de insteek in dit geval waarschijnlijk goedbedoeld. Heeft een arts haar wel eens hierop onderzocht en een negatieve diagnose gegegeven, of is er nooit naar gezocht?
Ja, verschillende keren. En het staat wel bij mijn oudste zus in het verslag en niet bij haar eeneiige tweelingzus. Ze wonen door ruimtegebrek bij die zorginstelling beide ergens anders in het land sinds 2004.
pi_42575388
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 13:48 schreef Ludger het volgende:

[..]

Het gaat niet over mijzelf, dan zat ik hier niet

Het betreffende syndroom is NOOIT geconstateerd en toch staat in de 'levensbeschrijving' die bij het nieuwe zorgcontract dat ondertekend moet worden, was toegevoegd. Niet dat het wat uitmaakt voor mijn zus, ik kan er gewoonweg niet tegen dat er zoveel leugens in een verslag staan dat 'iemand' heeft geschreven voor de andere (en toekomstige) begeleiders. Het is wel mijn zus
Wat staat er voor bron bij? Wie zou dat volgens dat document gediagnoseerd hebben en/of gemeld hebben, of staat er in hun verslag helemaal niet bij wie dat geconstateerd heeft?
pi_42575725
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 14:01 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat staat er voor bron bij? Wie zou dat volgens dat document gediagnoseerd hebben en/of gemeld hebben, of staat er in hun verslag helemaal niet bij wie dat geconstateerd heeft?
Voor zover ik weet is het geschreven door een 'teamcoach'.
pi_42575815
Ik denk wel dat ze mogen vermelden dat de symptomen er zijn of worden geconstateerd. Niet dat iemand dat heeft.
♥ K, N, R en F ♥
pi_42575856
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 14:10 schreef Ludger het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is het geschreven door een 'teamcoach'.
Vertelt dat persoon nog iets over de bron en/of waarom zij/hij zelf vermoedt dat er sprake van is?
  woensdag 11 oktober 2006 @ 15:27:38 #14
153540 Fawn
Keep Watching!
pi_42578605
Ik las ergens dat het ook vastgeteld kan worden bij 20% van de gevallen omdat het niet op een gen te vinden is. Dit zou het kunnen verklaren. Dan valt het medische gedeelte weg, en in dat geval zou een psycholoog (of in elk geval een niet-arts) het als diagnose kunnen en ook MOGEN stellen.
Volgens mij ken ik ook zoiets...maar toen is er een pervasieve ontwikkelingsstoornis gediagnosticeerd. Dit volgens DSM-IV, wat de bijbel is voor de psychiatrische ziektes, die ook minder hard te maken zijn in vergelijking met medische ziektes.

Ik zou inderdaad wel willen weten waarop het gebaseerd is en als je het er niet mee eens bent, de belangen van je zus behartigen door er een aanvulling op te schrijven wat ook in het dossier komt, waarin je zegt het er niet mee eens te zijn. je kan ook een second opinion vragen misschien? Maar alleen op die 2 manieren kan je er wat mee doen.

Succes!
KISSSSSSSSSSS
pi_42597087
Interessant, de DSM-IV... Daar zou ik eens meer over willen weten, wellicht ga ik komende jaar aan een psychologie studie beginnen.

Ze heeft idd een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Binnenkort hebben mijn ouders een afspraak om eens een nieuw verhaal op te stellen voor de hulpverlening, een van de mensen daar zag in dat ze een slordig verhaal te boek hebben over mijn zus.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ludger op 12-10-2006 00:58:44 ]
pi_42654766
Rett is nogal een heftige diagnose. Behoort idd tot de pervasieve ontwikkelingsstoornissen en komt alleen bij meisjes voor. 6-7 per 100.000 meisjes

"Syndroom van Rett is een middels aan genmutatie gelieerde stoornis, optredend bij meisjes, die na een normale ontwikkeling van enkele maanden, een ernstige regressie op het gebied van taal en communicatieve vaardigheden doormaken. Ze verliezen motorisch potentieel, krijgen rompataxie, hebben karakteristiek wringende handbewegingen en een intellectuele deterioratie." (leerboek psychiatrie)

Ik heb ook we de DSM IV kriteria voor pervasieve ontwikkelingsstoornissen voor je, maar weet niet of je daar wat aan hebt gezien dat al bij haar is vastgesteld. Heb zelf helaas niet de DSM IV voor Rett hier liggen en mijn tekstboeken laten het zo'n beetje buiten beschouwing omdat het zo zeldzaam is...

Rett zou je dus met genetisch onderzoek moeten kunnen vaststellen denk ik zo (gezien het mutatie gelinkt is). Maar ze zou dus geestelijk niet ouder zijn dan max 1 jaar oud. Praten kan ze niet en lopen ook niet. Heel kenmerkend is idd het handenwringen en tandenknarsen. Tot de leeftijd van enkele maanden een normale ontwikkeling en daarna achteruitgang: verlies van dingen die ze geleerd had...

Ik weet niet hou oud je zus nu is, maar het beeld lijkt me vrij typisch. Als ze deze kenmerken niet heeft, denk ik dat het erg onwaarschijnlijk is dat ze Rett heeft...

Succes
pi_42657474
Ik zou graag willen weten wat de criteria zijn voor een pervasieve ontwikkelingsstoornis. Weet je misschien hoeveel dat voorkomt? Bij haar en haar zus is in ieder geval autisme geconstateerd, bij elk na een diepliggende oorontsteking.

Ze (tweeling) waren toen 2,5, nu 26. Ik wil best geloven dat het waar is dat er in die rapportage staat dat ze het syndroom van Rett heeft, echter.. dan zou haar haar eeneiige tweelingzus het toch ook moeten hebben? Voor beiden geldt dat ze weinig praten. Mijn tweede zus alleen 'ja' en de oudste (waarover een gehandicaptenbegeleider dat verslag had geschreven) wel wat meer maar de medeklinkers onduidelijk. Ze zingt graag en onthoudt vlot melodieën (helaas niet de tekst, dat is haar tekortkoming). Verder kan ze huishoudelijke klusjes en ze wanneer ze ons mist (m'n vader, moeder, oudste broer(ik) of onze overleden opa en overleden hond, noemt ze ons.

Ze is moeilijk te doorgronden, voor mijn andere zus geldt dat ook. Ze houden van een van te voren ingedeelde dag, geen onverwachte dingen... Wanneer ze wat dwars zit, heeft dat bij de een wel eens geresulteerd in weinig meer eten en bij de ander in het zichzelf pijn doen (hoofd tegen de muur). Met eten zijn ze precies, geen geklieder. Muziek is belangrijk voor ze. Schommelen deden ze eerder ook veel en wanneer ze op bezoek zijn zitten ze rustig en zijn ze tevreden wanneer er weer koffie is. Op wikipedia heb ik eens gekeken naar Rett. Ik voel me als broer een leek maar probeer toch een beetje uit te leggen hoe ze zijn en hoe het begonnen is met hun handicap.

Lichamelijk mankeert ze niets (behalve overgewicht door medicijnen in de instelling). Beiden lopen voorover gebogen, dat wel.. en ze 'sloffen' wat.. Ze zitten veel met hun handen bij elkaar en soms zie je dat ze hun handlijnen nogal interessant vinden/ ook die van anderen. Communiceren beperkt zich tot of ze iets mooi vinden (of een simpele vraag van of ze koffie willen (ja/nee).. Puzzelen en dergelijke gaat ze goed af. Schrijven/lezen is niet ontwikkeld ( door subsidiestop werd in de jaren 80 de autistenafdeling opgeheven). Ik vermoed dat ze veel meer hadden kunnen leren anders, zeker ben je daar niet van. Tekenen/kleuren lukt motorisch wel.

Wat hun ontwikkeling betreft, alle woordjes die ze konden zeggen op hun 2,5e (men heeft ook niets van autisme of anders zijn dan andere peuters geconstateerd bij het consultatiebureau/ en huisarts )waren plots weg na hun oorontsteking. Bij Rett schijn je bij 18 maanden al een ernstige regressie te krijgen. Wanneer een arts ooit het syndroom van Rett had geconstateerd dan wist je meteen waar je aan toe was en kon je alles verklaren. Volgens het verslag wat we dinsdag toevallig meegestuurd krijgen (is opgesteld voor de hulpverleners daar, is door een zekere drs (ik laat de naam even weg) het syndroom van Rett vastgesteld bij mijn zus (niets van dit alles staat in de papieren van het tehuis war mijn andere zus woont, bij navraag ). En er is nooit door een drs. vastgesteld dat ze Rett hebben, dan had mijn moeder het moeten weten. De huisarts beweerde destijds naar mjn moeder toe dat ze alleen bij het syndroom van Rett bang kon zijn dat een volgend kind ook autisme zou krijgen. (En alleen jongens zouden Rett krijgen.. onzin.. jongens met Rett zijn zeldzaam àls ze het al overleven na de zwangerschap. )

Door de manier waarop hun autisme verlopen is in hun peutertijd, blijf je met vragen zitten. Ze hebben het beide, logisch... eeneiige tweeling MAAR wanneer een diepliggende oorontsteking (waaraan ze veel pijn hebben gehad en van in paniek raakten) de aanleiding is geweest dat de ontwikkeling van beide een terugslag heeft gekregen, dan vind ik het als broer niet te begrijpen dat dat bij BEIDEN toen autisme is ontstaan, vanwaar die normale baby/peutertijd ? EN zou die periode dat ze doof zijn geweest de oorzaak zijn dat ze verbaal zich moeilijk kunnen uiten, zoals andere autisten ?

[ Bericht 6% gewijzigd door Ludger op 13-10-2006 23:04:08 ]
pi_42657776
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 22:49 schreef Ludger het volgende:
dan vind ik het als broer niet te begrijpen dat dat bij BEIDEN toen autisme is ontstaan, vanwaar die normale baby/peutertijd ?
Dat is juist een kenmerk van Rett: in de eerste instantie een 'normale' ontwikkeling, gevolgd door een plotselinge progressieve terugval.

Er zijn trouwens cursussen voor familieleden van 'psychiatrische patienten' om ermee om te leren gaan.
Misschien iets voor jou? Daar weet de huisarts/ggz vast wel iets over.
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 10:26:52 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_42665859
autisme komt niet van een oorontsteking, maar misschien viel het toen pas op?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_42669918
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 10:26 schreef Troel het volgende:
autisme komt niet van een oorontsteking, maar misschien viel het toen pas op?
Misschien, toch blijf ik mij er over verbazen dat er voordien niets aan de hand was en ze op schema liepen qua ontwikkeling. Het doet er ook niet meer toe, het zij zo...
pi_42670936
Neen, hulpverlening mag die niet zomaar doen!!!! Vooral niet ihgv autisme
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 16:40:06 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_42673280
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 14:54 schreef mast3r het volgende:
Neen, hulpverlening mag die niet zomaar doen!!!! Vooral niet ihgv autisme
Want?
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 17:45:23 #23
153540 Fawn
Keep Watching!
pi_42674934
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 22:49 schreef Ludger het volgende:
Ik zou graag willen weten wat de criteria zijn voor een pervasieve ontwikkelingsstoornis.
DSM IV Diagnostische Criteria voor Autisme
http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm

Ik lees net ook op de site van RIVM dat Rett EEN Pervasieve Ontiwkklingsstoornis is. Rett is dus een sub-stoornis.
http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o5001n28677.html
KISSSSSSSSSSS
pi_42682327
Het is onzin dat juist jongens alleen Rett kunnen krijgen, het is juist andersom. Het komt alleen bij meisjes voor.

Maar maken je zussen ook van vreemde bewegingen met hun handen? Dus wringen en in hun mond stoppen enzo?
pi_42683383
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 22:23 schreef Yo_whatever het volgende:
Het is onzin dat juist jongens alleen Rett kunnen krijgen, het is juist andersom. Het komt alleen bij meisjes voor.

Maar maken je zussen ook van vreemde bewegingen met hun handen? Dus wringen en in hun mond stoppen enzo?
Tja, de een duimt af en toe nog..en wat ik al zei, de ander bekijkt dan weer 's haar handlijnen.. Als je een wondje aan je hand hebt, valt ze dat op en attenderen ze je er op met het woord 'au'. Lichamelijk weinig te merken. Ja.. de een is na een depressieve periode helaas wat incontinent en de ander springt juist nog graag van de hoge duikplank het diepe in... Het lijkt mij niet dat iemand met Rett graag zwemt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')