abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57357270
Tof! Elsbeth Etty is wel een goed spreker, toch? Is het nog ergens terug te zien of doen jullie het puur voor school?
pi_57384802
Beste mensen,

Ik wil volgend jaar journalistiek gaan volgen in Utrecht. Maar omdat er een decentrale selectie is en een loting is de mogelijkheid om toegelaten te worden erg klein. Nu las ik allerlei berichten over Media, informatie en communicatie, waarbij ik dan het uitstroomprofiel Media en journalistiek zou kunnen kiezen. Is dit een goede tweede keuze en hoe is de opleiding?

Alvast bedankt!
pi_57389033
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 19:00 schreef Toad het volgende:
Tof! Elsbeth Etty is wel een goed spreker, toch? Is het nog ergens terug te zien of doen jullie het puur voor school?
Ja, ik kon er bijna niet tussen komen joh, dat mens kletst aan één stuk door

Nee helaas alleen voor school. Misschien kunnen we het soort van verkopen aan CampusTV, en ik ga het sws op googlevid/yt zetten, kunnen jullie het ook zien
En zal ook wel worden gebruikt op open dagen ed
pi_57389086
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 21:44 schreef DDDD91 het volgende:
Beste mensen,

Ik wil volgend jaar journalistiek gaan volgen in Utrecht. Maar omdat er een decentrale selectie is en een loting is de mogelijkheid om toegelaten te worden erg klein. Nu las ik allerlei berichten over Media, informatie en communicatie, waarbij ik dan het uitstroomprofiel Media en journalistiek zou kunnen kiezen. Is dit een goede tweede keuze en hoe is de opleiding?

Alvast bedankt!
Toad kan je meer over M&J vertellen, die is 2e jaars
Ik ben 3e jaars Redactie- Mediaproductie.
Maar vertel eens welke richting binnen de journalistiek op wil? (Tv/krant/radio/tijdschrift/nieuwe media bv)
Want over het algemeen vind ik het een goede vervanger, maar dat bedoel ik niet ondergeschikt. (Dus niet als 2e keus, ik vind het een betere opleiding) Het heeft natuurlijk veel raakvlakken en overeenkomst met de SvJ, maar is niet hetzelfde.
Als je een beetje gerichte vragen hebt, dan beantwoord ik die graag
pi_57389115
12 april is er trouwens ook weer een open dag!
pi_57389911
Tof hoor lienelien!

Maar je vindt het MIM beter dan de SvJ?

DDDD91, het afstudeerprofiel heet inmiddels - tot ons grote verdriet - Nieuws & Media. Het is een beroepsgerichte opleiding, enthousiaste leraren uit het werkveld, veel gastcolleges van journalisten, praktijkgerichte projecten. Kortom: ik ben tot nu toe erg tevreden.
Als je nog vragen heb hoor ik het wel.
pi_57391403
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 02:00 schreef Toad het volgende:

Maar je vindt het MIM beter dan de SvJ?
Ja, omdat het een andere opleiding is. Het is geen vervanger, of iets wat je maar uit nood gaat doen (zoals biomedische wetenschappen de noodoplossing is voor studenten die eigenlijk geneeskunde willen gaan doen)
De opleiding is een stuk dynamischer, en het is minder eenzijdig.
SvJ gaat de eerste 2 jaar om schrijven schrijven en schrijven. Er wordt daar geen aandacht besteedt aan de zaken daar omheen, zoals de marketing, de vormgeving of een promotiebudget. Ik wilde eerst graag SvJ gaan doen, maar ben heel blij dat ik uiteindelijk op het MIM zit. Ik vind de opleiding completer, en afwisselender.
pi_57400289
Ben blij om jullie mening over de opleiding te horen. Ik wil het liefst in de richting van de schrijvende pers. Jammer dat de opleiding een andere naam heeft.

Op de open dag zal ik zeker langskomen!
pi_57400493
Er is ook op onze opleiding veel aandacht voor schrijven. Ik heb nu twee periodes achter de rug met voornamelijk schrijfopdrachten. In de eerste periode is er alleen maar aandacht voor schrijven gecombineerd met schrijven voor een website en in de tweede periode is het gecombineerd met het maken van radio.

@lienelien: ik denk dat dat idd. wel klopt.
pi_57401965
Een huisgenootje van me zit in de derde van Interactieve Media, maar doet nu de minor Schrijven en Redigeren aan het MIM. Alle 'soorten' schrijven komen aan bod, column, interview, achtergrondartikel, nieuwsbericht enz enz. Erg leuke opdrachten krijgen ze!
pi_57409097
Is er eigenlijk loting? (lees: kan ik me nog inschrijven als ik voor journalistiek uitgeloot ben? )
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_57413316
Nee, geen loting. Met Havo En VWO word je sowieso toegelaten, als je maar economie 1 of M&O hebt gedaan.
pi_57413358
Maarre, waarom kies je voor SvJ in plaats van het MIM? (gewoon benieuwd )
pi_57413730
Omdat ik zeker weet dat ik iets met journalistiek wil gaan doen, en mim is natuurlijk wel ietsje breder. En SvJ staat goed bekend in de journalistiek.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_57416438
quote:
Op zondag 16 maart 2008 15:41 schreef jakkop het volgende:
Omdat ik zeker weet dat ik iets met journalistiek wil gaan doen, en mim is natuurlijk wel ietsje breder.
Nahh, met het juiste afstudeerprofiel en minor bereik je hetzelfde. De journalistiek is sowieso een werkveld waar je terecht kan komen als je maar wil en kán.
quote:
En SvJ staat goed bekend in de journalistiek.
Dat vind ik inderdaad het grote voordeel van de SvJ. Bij het solliciteren naar een stage kreeg ik vaak te horen dat ze niet precies wisten wat ik nu helemaal leer, en wat het curriculum is ed..
pi_57416702
Maar wel leuke opleiding als ik je zo een beetje hoor? Hoe praktisch is het eigenlijk? Zijn er een beetje projectjes enzo?
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_57416840
Alleen maar.

In het afstudeerprofiel hebben we tot nu toe een nieuwswebsite moeten maken over sport. En in het tweede project hebben we een nieuwswebsite gemaakt (met radiorepo's) over een stadsdeel in Amsterdam. In het 4e project gaan we een tv uitzending maken (met een reportage en een studiogesprek).

In het propedeusejaar krijg je natuurlijk wat andere (algemenere) projecten die ook aansluiten op de andere profielen. Je maakt dan voornamelijk adviesrapporten voor je 'opdrachtgevers'. Dat zijn: De Volkskrant, Het Voedingscentrum en het Anne Frank Huis. Je krijgt al wel een aantal vakken die handig zijn bij Nieuws & Media waaronder ethiek en spelling.

[ Bericht 43% gewijzigd door Toad op 16-03-2008 18:18:06 ]
pi_57417503
Trouwens, als er nog iemand uit het I Bet Indie Sounds Good on the Dancefloor # 28 topic op het MIM blijkt te zitten of serieus interesse heeft in het MIM eet ik een sok op.
En ik maar denken dat het MIM alleen maar blonde meisjes aantrekt met een spaflesje.
pi_57417648
quote:
Op zondag 16 maart 2008 18:12 schreef Toad het volgende:
Alleen maar.

In het afstudeerprofiel hebben we tot nu toe een nieuwswebsite moeten maken over sport. En in het tweede project hebben we een nieuwswebsite gemaakt (met radiorepo's) over een stadsdeel in Amsterdam. In het 4e project gaan we een tv uitzending maken (met een reportage en een studiogesprek).

In het propedeusejaar krijg je natuurlijk wat andere (algemenere) projecten die ook aansluiten op de andere profielen. Je maakt dan voornamelijk adviesrapporten voor je 'opdrachtgevers'. Dat zijn: De Volkskrant, Het Voedingscentrum en het Anne Frank Huis. Je krijgt al wel een aantal vakken die handig zijn bij Nieuws & Media waaronder ethiek en spelling.
Oh, ethiek is een nieuw vak, dat had ik nog niet. Oja, alleen het Volkskrantproject keert ieder jaar terug, Anne Frank en Voedingscentrum wisselen Ik had bv het AUB (Amsterdams Uitbureau) en Uitgeverij Biblion

edit: Anne Frank Stichting bedoel je, da's wat anders dan enkel het huis
pi_57417667
quote:
Op zondag 16 maart 2008 18:50 schreef Toad het volgende:
Trouwens, als er nog iemand uit het I Bet Indie Sounds Good on the Dancefloor # 28 topic op het MIM blijkt te zitten of serieus interesse heeft in het MIM eet ik een sok op.
En ik maar denken dat het MIM alleen maar blonde meisjes aantrekt met een spaflesje.

xcuze me?
pi_57418422
quote:
Op zondag 16 maart 2008 18:57 schreef lienelien het volgende:

[..]

Oh, ethiek is een nieuw vak, dat had ik nog niet. Oja, alleen het Volkskrantproject keert ieder jaar terug, Anne Frank en Voedingscentrum wisselen Ik had bv het AUB (Amsterdams Uitbureau) en Uitgeverij Biblion

edit: Anne Frank Stichting bedoel je, da's wat anders dan enkel het huis
Heb je mediaethiek niet gekregen nee? Dat kregen wij van Hester! En ik bedoelde idd. de stichting.

@blondemeisjespaopmerking: sorry , ik was de knipoog vergeten. Nav. het vooroordeel wat er over het MIM bestond op de Leeuwenburg. Stond toch ook nog een keer een stukje in op MIMpress? De site is alleen nu min of meer offline. Ik dacht eigenlijk dat die module niet meer werd aangeboden.

Heb jij al trouwens iets moeten inleveren met Ephorus (zie intranet)? Onze vorige tutor vertelde dat ze dan automatisch na kunnen gaan of je geen plagiaat pleegt van het internet of andere groepen. Niet dat ik dat van plan was of ooit heb gedaan ofzo. Maar ben benieuwd of het echt praktisch werkt.
pi_57418541
quote:
Op zondag 16 maart 2008 19:39 schreef Toad het volgende:

[..]

Heb je mediaethiek niet gekregen nee? Dat kregen wij van Hester! En ik bedoelde idd. de stichting.
Ah, ja, Hester geeft nu college aan de UvA, bij Media en Cultuur. Dus die zie ik over een jaartje wel weer
quote:
@blondemeisjespaopmerking: sorry, ik was de knipoog vergeten. Nav. het vooroordeel wat er over het MIM bestond op de Leeuwenburg. Stond toch ook nog een keer een stukje in op MIMpress? De site is alleen nu min of meer offline. Ik dacht eigenlijk dat die module niet meer werd aangeboden.
Ze hadden inderdaad een onderzoekje geaan ja, wel grappig
Die module bestaat idd niet meer, al bijna 2 jaar niet meer denk ik. Was een keuzevak, en die zijn er niet meer sinds de major/minorstructuur
quote:
Heb jij al trouwens iets moeten inleveren met Ephorus (zie intranet)? Onze vorige tutor vertelde dat ze dan automatisch na kunnen gaan of je geen plagiaat pleegt van het internet of andere groepen.
Nee, (nog) niet hoeven doen. Vind het maar vreemd, de docenten moeten toch juist dat programma gebruiken? Raar dat er niet even een mail over wordt rondgestuurd oid, hoe het werkt en voor wie het is ed.
pi_57484062
Tvt. Wil volgend jaar ook deze opleiding aan de HvA gaan volgen.
Excuses als ik er overheen gelezen heb in dit topic, maar kan iemand me wat over het rooster vertellen? Hoeveel dagen per week heb je doorgaans les?
pi_57484276
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 20:19 schreef El_Liberaliste het volgende:
Tvt. Wil volgend jaar ook deze opleiding aan de HvA gaan volgen.
Excuses als ik er overheen gelezen heb in dit topic, maar kan iemand me wat over het rooster vertellen? Hoeveel dagen per week heb je doorgaans les?

was jij niet degene die SvJ deed en het maar één grote ramp vond?

Het rooster is een wisselend weekrooster, dus het kan zo zijn dat je de ene week op dinsdag al om 9u20 op school moet zijn, en dat je de andere week pas om 11u15 hoeft te beginnen. Maar in grote lijnen is het rooster hetzelfde. Je bent minimaal 1 dag in de week vrij, en vaak ook een(of 2) middagen of 'n ochtend.
Hier een random rooster van een propedeuseklas:

maa 4 feb ´08 4 (11:15) P730-4 D.P. Flach 00B02(S)
din 5 feb ´08 1 (8:30) TUT J.C.W. Brugmans 02B09(S)
2 (9:20) P757 J.C.W. Brugmans 01B03(S)
3 (10:25) P757 J.C.W. Brugmans 01B03(S)
woe 6 feb ´08
5 (12:05) P730-3 E.J.A. Goossens D0118(L)
6 (12:55)
don 7 feb ´08 2 (9:20) P732 S. de Boer 03B03(S)
3 (10:25) P732 S. de Boer 03B03(S)
5 (12:05) P731 T.B. Fulani 01B11(S)
6 (12:55) P730-2 R.J. Dales 00B02(S)
7 (13:45) P730-4 A.M. Couperus 01B01(S)
8 (14:35) P730-4 A.M. Couperus 01B01(S)
9 (15:40) P738 F.C.C. Bonoo 02B01(S)

Nouja, niet heel duidelijk

Maar helaas zij er dagen dat je maar 2 uur les hebt, en sommige dagen van 8 uur.. Het eerste jaar zijn de rooster niet echt optimaal, vanaf de 2e (binnen de afstudeerprofielen) zijn de roosters wel fijner. Ik heb bv nu tjdens m'n minor alleen op dinsdag en woensdag college, zo'n 4 uur per dag, en op donderdag opnamedag. Heel ok. Maar er zijn nu erg veel eerstejaars, dus ziet het rooster er toch wel wat minder ideaal uit.. Al zijn de uitslaapdagen en vrije middagen ook altijd leuk

ergo: aantal dagen les in de propedeuse: 3 á 4 (wisselt per week) (daarvan 2 'lange' en 2 korte dagen)
pi_57488090
Ik deed SvJ en vond de opleiding leuk, maar de school wel een ramp idd

Thanks iig. De reden dat ik overstap is toch dat ik net iets meer een commerciele richting uit wil. Rooster komt aardig overeen met SvJ!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')