abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42703869
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 19:47 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Sobotta Veel systematischer dan Netter. Netter heeft wel mooiere plaatjes, maar naja, 'tis minder bruikbaar, tenzij je al die specifieke boekjes over deelonderwerpen gaat kopen
[..]

Zat er vroeger wel in schijnt, maar ze vonden het er niet meer in passen. Heb het het faculteitshoofd gevraagd bij m'n P-werkstuk gesprek, hij had wat redenen die wel logisch klonken
Weet je nog wat van die redenen?
pi_42704004
Mja, hij vond dat de dingen die je moest weten te willekeurig waren (100 alternatieven zijn juist, maar je moet leren wat de GGD relevant vindt, en de slimme studentjes weten het echt beter) en veel dingen waren volgens hem ook alweer deels achterhaald
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_42704114
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 19:54 schreef intoxicated het volgende:
Mja, hij vond dat de dingen die je moest weten te willekeurig waren (100 alternatieven zijn juist, maar je moet leren wat de GGD relevant vindt, en de slimme studentjes weten het echt beter) en veel dingen waren volgens hem ook alweer deels achterhaald
Ja vast, maar die dingen die je moet leren zijn imo ook niet zo interessant. Wat natuurlijk wel interessant is is hartmassage, mond-op-mondbeademing, etc leren. Ben je straks arts, kan je nog niemand helpen die in elkaar zakt, terwijl een brandweerman of agent dat wel weet...
pi_42704366
Laatst viel in onze collegezaal iemand flauw... Iedereen inderdaad heel geschokt en niemand (incl. de arts die college stond te geven) deed ècht iets, behalve haar naam roepen.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_42704382
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 19:45 schreef Repeat het volgende:

[..]

nee.

verplicht als je geneeskunde wilt gaan studeren
Naja onder EHBO valt toch ook reanimatie? lijkt me toch wel handig als je dat kan, vooral jij repeat.

Stel er komt iemand met 32 steekwonden binnen, jij begint met met de operatie, aangezien een paar hechtingen niet meer gaan werken, ligt de patient op de tafel, krijgt een hartstilstand, jij bedenkt shit geen ehbo cursus gehad, naja patient overleden om xx.xx uur
pi_42704806
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 20:15 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Naja onder EHBO valt toch ook reanimatie? lijkt me toch wel handig als je dat kan, vooral jij repeat.

Stel er komt iemand met 32 steekwonden binnen, jij begint met met de operatie, aangezien een paar hechtingen niet meer gaan werken, ligt de patient op de tafel, krijgt een hartstilstand, jij bedenkt shit geen ehbo cursus gehad, naja patient overleden om xx.xx uur
ja precies, daarom vind ik ook dat je het moet kunnen, alhoewel een patient bij mij natuurlijk geen hartstilstand zou krijgen

alhoewel je als arts natuurlijk wel een atls cursus kunt volgen, maarja dat is met 1500 euro iets duurder dan gewoon ehbo
pi_42704968
idd, een SEH-arts hoeft het echt niet van een avondcursusje EHBO te hebben, die wordt gewoon fatsoenlijk getraind
pi_42705043
Bij ons was dat gewoon verplicht. In het eerste jaar moest je je EHBO halen (studiepunten). Maar ik zou nog een nieuwe casus brengen. Weet niet zo snel iets leuks dus ik doe maar even een simpele.

Meisje 11 jaar klaagt al 3 dagen over zware keelpijn. Bij inspectie vallen er flinke rode tonsillen op. Ook zijn er wat submandibulaire klieren palpabel. De huisarts houdt het bij wat adviezen en pijnstilling. De keelpijn was na 5 dagen over. 3 Weken na de keelpijn bemerkt het meisje opeens bloed in haar urine. Vage shit denkt ze. Ze gaat naar de huisarts.

Staan deze klachten los van elkaar? Wat was de vermoedelijke verwekker van de keelpijn?
pi_42705588
adenovirus is zeker niet specifiek genoeg?
pi_42705623
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 20:56 schreef Repeat het volgende:
adenovirus is zeker niet specifiek genoeg?
Sterker nog: het is fout
pi_42705800
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 20:57 schreef DDM het volgende:

[..]

Sterker nog: het is fout
Kan imo wel, kan infectie van de urinewegen of luchtwegen veroorzaken...
pi_42705826
streptokokken?
pi_42705909
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:02 schreef fee-tje het volgende:
streptokokken?
daar wilde ik eerst voor gaan
pi_42706063
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:01 schreef Repeat het volgende:

[..]

Kan imo wel, kan infectie van de urinewegen of luchtwegen veroorzaken...
Ja in jouw opzicht kan natuurlijk alles Maar dat is niet het antwoord wat ik wil horen te meer omdat deze symptomatologie niet in de richting wijst van een onschuldig virusje.
pi_42706091
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:02 schreef fee-tje het volgende:
streptokokken?
Nog een te breed antwoord. Daarnaast bestaat mijn casus uit 2 vragen
pi_42706138
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:08 schreef DDM het volgende:

[..]

Ja in jouw opzicht kan natuurlijk alles Maar dat is niet het antwoord wat ik wil horen te meer omdat deze symptomatologie niet in de richting wijst van een onschuldig virusje.
Edit: Daarnaast is dit meisje gezien de leeftijd nog niet seksueel actief
pi_42706144
fuck man, moet ik mn boek ook nog pakken.

grmbl ik dacht hemolytische streptokokken A. Ze heeft roodvonk en daarbij als complicatie een glomerulonefritis op immunologische basis.
pi_42706265
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:11 schreef fee-tje het volgende:
fuck man, moet ik mn boek ook nog pakken.

grmbl ik dacht hemolytische streptokokken A. Ze heeft roodvonk en daarbij als complicatie een glomerulonefritis op immunologische basis.
Goed. Maar het ging niet om de roodvonk. Elk persoon kan een infectie oplopen met deze hemolytische streptokok A. Daarom moet je altijd als je deze verwekker verwacht (klinisch beeld en beloop) starten met AB. Om postinfectieuze beelden zoals hierboven beschreven te voorkomen.
pi_42706318
Pff, bij roodvonk geef je juist eik nooit AB . Gaat vanzelluf over enzo, en de kans op complicaties is dermate klein dat je geen AB geeft . (behalve bij ernstig ziek, immuungecompromitteerd etc)

Moet ik een nieuwe casus verzinnen?
pi_42706804
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:18 schreef fee-tje het volgende:
Pff, bij roodvonk geef je juist eik nooit AB . Gaat vanzelluf over enzo, en de kans op complicaties is dermate klein dat je geen AB geeft . (behalve bij ernstig ziek, immuungecompromitteerd etc)

Moet ik een nieuwe casus verzinnen?
Ja met de nadruk op moet

[ Bericht 2% gewijzigd door DDM op 15-10-2006 21:44:35 ]
pi_42706954
Ojee, nou krijgen we een diepgaande gyn-casus hoor
pi_42707037
Haha omdat het een vrouw is of omdat ze daar nu mee bezig is? Maar maakt niets uit. Heb me speculum al klaarliggen
pi_42707290
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:15 schreef DDM het volgende:

[..]

Goed. Maar het ging niet om de roodvonk. Elk persoon kan een infectie oplopen met deze hemolytische streptokok A. Daarom moet je altijd als je deze verwekker verwacht (klinisch beeld en beloop) starten met AB. Om postinfectieuze beelden zoals hierboven beschreven te voorkomen.
Poststreptokokken glomerulonefritis...dat heb ik nog niet gelezen. foei. Geen AB nodig in dit stadium omdat het een late complicatie is.
pi_42707460
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:47 schreef DDM het volgende:
Haha omdat het een vrouw is of omdat ze daar nu mee bezig is? Maar maakt niets uit. Heb me speculum al klaarliggen
Ik werk op gyn .

Maar ik zat juist te denken aan een farmacologiecasus, even een leuke verzinnen
pi_42707476
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 20:37 schreef intoxicated het volgende:
idd, een SEH-arts hoeft het echt niet van een avondcursusje EHBO te hebben, die wordt gewoon fatsoenlijk getraind
Maar krijg je wel tijdens je opleiding iets wat equivalent is aan zo'n ehbo cursus, of gewoon helemaal niets?

Dus dat je uiteindelijk basisarts bent, maar ja omdat men het niet meer zo vond passen in het cru, kan je wanneer het er echt op aankomt, niet iemand z'n leven redden, behalve een beetje interessant mond-op-mond geven en een beetje op iemand z'n borst drukken om toch de schijn te laten wekken dat je weet waar je mee bezig bent
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')