abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42789194
Ik gebruik de diepvrieszakjes van ed AH. Die zijn hersluitbaar (ja, die met clips zijn ook hersluitbaar ) en daar zit al een vlakje op waarje op kunt schrjiven.
pi_42789513
Er is op RTL4 nú een programma over borstvoeding bezig
Saartje
  woensdag 18 oktober 2006 @ 23:00:25 #128
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_42789611
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 22:58 schreef Maneki.Neko het volgende:
Er is op RTL4 nú een programma over borstvoeding bezig
Ik zie het..
edit:

[ Bericht 12% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 18-10-2006 23:08:14 ]
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_42791219
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 12:36 schreef sjak het volgende:
Van die potjes van Avent heb ik gehoord dat je ze maar een maximaal aantal keren kunt gebruiken, daarna gaan ze afbreken. Een vriendinnetje van mij heeft dat gehad, haar dochter wilde ineens niet meer eten, bleek de BV naar zeep te smaken door die bakjes dus. (Ze was eigenwijs en dacht ze vaker dan voorgeschreven te kunnen gebruiken) Ze kon haar voorraad BV weggooien.
Ik gebruik de Avent bakjes al zo'n 4 maanden.
Op de oude verpakkingen staat dat je ze max. 4x kunt gebruiken, op de nieuwe verpakkingen staat vermeld dat je ze moet vervangen bij slijtage. Slijtage ontstaat door het uitkoken, daardoor worden de bakjes poreus. Ik kook ze niet uit en was ze enkel met heet water en wat afwasmiddel. Werkt prima
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
  woensdag 18 oktober 2006 @ 23:57:23 #130
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_42791589
Dat afwassen doe ik ook. En Kendahl is nog steeds gezond. Ik had wel een bakje verknoeid, doordat ik het bakje te strak had dichtgedraaid. Ik kreeg hem dus niet meer open
Dat programma was wel intrigerend hoor....
  donderdag 19 oktober 2006 @ 07:29:28 #131
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_42795372
Sjak, het komt regelmatig voor dat bevroren bv 'zepig' smaakt. In de meeste gevallen drinkt de baby het gewoon nog op. Voedingswaarde etc zijn wel nog gewoon zoals 't moet zijn. (er zijn trouwens truukjes tegen die zeep-smaak.. Meen iets met verhitten tot vlak bij het kookpunt, maarop het bv-forum is daar genoeg over te vinden iig).
Het hoeft dus niet aan die Avent-bakjes te liggen.

PV, vertel.. wat lieten ze zien en horen op tv?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_42796255
Ik kwam door dit topic op het idee om eens te controleren hoe oud de voorraad in m'n vriezer is. Was wel op tijd want het oudste is van half augustus dus ik mag langzaamaan wel eens wat eruit gaan halen om de voorraad te verversen, anders zit ik zo door die drie maanden bewaartermijn heen.

Ik geef sinds deze week meer bv mee naar het kinderdagverblijf, 2 x 180 cc nu en Finn drinkt het ook helemaal op, dus dat is wel fijn. Het gekke is nu dat hij bij mij minder lang drinkt, maar ineens wel weer veel meer plast, dan de afgelopen weken. Misschien had hij toch meer last van z'n verkoudheid bij het drinken dan we dachten.

[ Bericht 37% gewijzigd door Tamea op 19-10-2006 09:11:02 ]
  donderdag 19 oktober 2006 @ 10:11:05 #133
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_42797476
Jammer dat ik dat programma gemist heb.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_42798580
Dat was Dossier zie ik. Ik heb gemaild of het herhaald wordt, of dat we het online kunnen bekijken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:05:53 #135
593 sjak
Juffie Bloem
pi_42798725
Het programma ging vooral over moeders die lang BV gaven. Eentje zelfs bij een dochter die 8 was. Ik vond dat ze het beeld van BV verkeerd neerzette. Ik vond het zelfs wat afstotelijk. Een moeder die BV gaf tot twee jaar had sinds de bevalling nog geen sex met haar man gehad. Die moeder die BV gaf aan die dochter van 8 liet zelfs haar man meedoen (dochter aan de ene kant, man aan de andere). Hij was ermee gestopt omdat hij te dik werd

Het was niet allemaal zo vreselijk, maar ik vond het weinig informatief en als het de bedoeling was om met dit programma mensen te stimuleren om BV te geven denk ik dat ze daar flink in zijn mislukt.
Lekker douchen!
pi_42798768
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:05 schreef sjak het volgende:
Het programma ging vooral over moeders die lang BV gaven. Eentje zelfs bij een dochter die 8 was. Ik vond dat ze het beeld van BV verkeerd neerzette. Ik vond het zelfs wat afstotelijk. Een moeder die BV gaf tot twee jaar had sinds de bevalling nog geen sex met haar man gehad. Die moeder die BV gaf aan die dochter van 8 liet zelfs haar man meedoen (dochter aan de ene kant, man aan de andere). Hij was ermee gestopt omdat hij te dik werd
Nah! . Is het erg als ik dan een portje neem ofzo als Anna ligt te drinken? . Mén.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:09:05 #137
593 sjak
Juffie Bloem
pi_42798803
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 11:07 schreef Jarno het volgende:

[..]

Nah! . Is het erg als ik dan een portje neem ofzo als Anna ligt te drinken? . Mén.
Je kunt toch aan de andere kant Jarno, doe niet zo flauw zeg
Lekker douchen!
pi_42798821
Yak! Ik vind langvoeden helemaal OK en erg knap, want het lijkt me erg moeilijk om het zo lang vol te houden. Maar je man mee laten drinken vind ik wel een beetje (boel!) ziek.
En 2 jaar geen sex vind ik ook niet echt nodig.
pi_42798918
Ik ben het met je eens Sjak. Juist de extreme voorbeelden werden neergezet. Ook een moeder dat haar nieuw geadopteerde dochtertje van een jaar koste wat het kost wilde leren drinken aan haar borst.
Het programma heeft zeker niet bijgedragen om langer borstvoeding geven te stimuleren en ook niet om het 'taboe' te doorbreken.
Mijn schoonzusje die vrijwilligster is bij de LLL, haar kind van 3 nog bij zich laat drinken en bovendien een tweede verwacht, vond het echt afschuwelijk en heeft het niet uitgekeken.
Syllables govern the world
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:17:10 #140
593 sjak
Juffie Bloem
pi_42798997
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 09:06 schreef Tamea het volgende:
Ik kwam door dit topic op het idee om eens te controleren hoe oud de voorraad in m'n vriezer is. Was wel op tijd want het oudste is van half augustus dus ik mag langzaamaan wel eens wat eruit gaan halen om de voorraad te verversen, anders zit ik zo door die drie maanden bewaartermijn heen.
Volgens de link in de openingspost mag je BV 6 maanden bewaren in de vriezer.
quote:
Ik geef sinds deze week meer bv mee naar het kinderdagverblijf, 2 x 180 cc nu en Finn drinkt het ook helemaal op, dus dat is wel fijn. Het gekke is nu dat hij bij mij minder lang drinkt, maar ineens wel weer veel meer plast, dan de afgelopen weken. Misschien had hij toch meer last van z'n verkoudheid bij het drinken dan we dachten.
Goede zeg dat hij zo lekker drinkt! Jetske moet nog even wennen aan drinken op de creche, zeker nu ze zo verkouden is drinkt ze veel liever bij mij dan uit een fles.
Lekker douchen!
  Licht Ontvlambaar donderdag 19 oktober 2006 @ 11:22:59 #141
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_42799138
Ik ben een voorstander van borstvoeding en ook van 'lang' voeden (bij mij was dat helaas maar zes maanden), maar dit programma... Je zou spontaan op flesvoeding overstappen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:24:18 #142
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_42799173
Dat programma heb ik ook gezien! Ik ben erg pro bv, maar dit ging erg ver idd! Maar ik kan ook wel ergens begrijpen als een maatschappij zo anti bv is, dat er dan heftige tegenreacties komen. Ik heb het opgenomen, om nog eens goed terug te kunnen kijken (zal het ook nog even tegen mijn l.k. melden van de week).

Hier nog geen stap verder, eerder een stap terug voor mijn gevoel. Nog steeds erg pijnlijke, rode, platte, witte tepels, het ziet er niet uit, zeker de ene niet.
Het aanleggen gaat goed, onder toezicht van de l.k. gedaan en die vond het prima. Door het tepelhoedje wordt ook de tepelhof goed gepakt zeg maar.

Maar door de pijn kolf ik weer sinds gisterenochtend, helaas is de productie nog niet zo groot als voorheen, maar ik hoop dat dat vlug terug komt. Een kant geeft bijna niets.
Echter het kolven is ook (licht) pijnlijk, daarom de l.k. maar weer gebeld. Zij dacht nu aan spruw, al kon ze het niet zeker zeggen. Ik heb gisteren ook wat witte puntjes aan de binnenkant van Simons lip gezien, al zijn die nu weg.

Zij gaf de tip om naar de HA te gaan, zelf vind ik dat ook prettig omdat ik er erg onzeker van word. Hoewel Simon met de flesjes wel wat rustiger wordt nu, slaapt wat beter. Ik denk dat hij de laatste dag en nacht live bv te weinig gehad heeft (kolf geeft ook zo weinig) en dus gewoon honger had. Nu gaat er telkens weer 100 cc bv in met de fles en slaapt hij beter door.
Vanmorgen echter spuugde hij alles uit na het verschonen (kort na de voeding).

Kan het trouwens dat zulke kleine babytjes uit hun mondje stinken? Gisteren spuugde hij ook wat en sindsdien ruik ik telkens die zure lucht om me heen. Wij hebben beiden schone kleren aan en zijn gedouched/gewassen, dus het zit niet op ons lijf. Toen ik straks met mijn neus bij zijn mondje in de buurt kwam, rook ik dat het uit zijn mond kwam!

Omdat mijn kolfbrengst nog niet zo groot is, heb ik straks 30 cc kv gegeven. Op zich niets mis mee en ik wil niet dat Simon honger heeft, maar ik vind het heel erg dat dit moest. Voelt heel erg als falen, dat de bv live niet lukt, is 1 ding, maar dat het kolven ook niet voldoende is nu (en ik zelf die keus moest maken), daar word ik erg verdrietig van. Heb Simon huilend dat flesje gegeven, het leek wel alsof hij me aankeek heel verbaasd, door mijn tranen

O, het is een lange post geworden, ik heb ook zoveel vragen en ben er ook zo onzeker onder
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:27:59 #143
593 sjak
Juffie Bloem
pi_42799255
PM girl, je kunt niet falen als je zo enorm je best doet
Lekker douchen!
pi_42799260
Wat ik het meest idiote vond aan de uitzending was die vrouw die haar kind stond te voeden in de rij bij de kassa in de supermarkt
En dat alleen maar om het taboe proberen te doorbreken. Later gingen ze met heel het taboe-doorbreek-clubje zitten voeden, gewoon op straat.

Kom op zeg, het is toch écht niet nodig je kind aan de kassa te voeden? (stomme woordspeling eigenlijk haha!)
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_42799375
Live lukt misschien nog niet helemaal maar dat kan nog komen. Je hebt in ieder geval ontzettend veel doorzettingsvermogen, daar zal het niet aan liggen. Ik ben ook maar kort bezig, dus advies geven kan ik niet, maar ik vind het knap dat je zo goed probeert. Kan dat stinken geen maagzuur zijn?
Ik kolfde eerst ook ontzettend weinig, was ontzettend blij met 40 cc. 's Nachts haal ik nu 120 cc. Het kan echt meer worden, maar dat duurt even. Ik hoop dat je hem snel weer gewoon aan kunt leggen, dat is zo veel makkelijker.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  donderdag 19 oktober 2006 @ 11:36:48 #146
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_42799470
Gewoon aanleggen zonder tepelhoedje zal bij niet lukken, verwacht de l.k. (en de v.k. en de kraamhulp en ikzelf).
Maar met vind ik ook prima, als de pijn er maar niet is.
Binnen een week na de geboorte kolfde ik per keer 100 cc per borst, dus 200 cc ineens! En nu met moeite 100 samen, maar dat lukt eigenlijk nog niet.

Overigens dat de l.k. dat er een mogelijkheid was dat ik tegen een borstontsteking aanzat, nu heb ik geen klachten die daarop wijzen, maar vanwege de tepels dacht ze dat misschien.
Kan dat ook gevolgen hebben op je productie?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_42799575
PM-girl, je onzekerheid en worsteling met de bv is zo herkenbaar dat ik hier met tranen in m'n ogen zit.

Wat sjak al zegt, je doet zo je best dat het echt geen falen is, wat er ook gebeurt. En zo voelt het nu vast niet, maar probeer het toch zo te zien.
pi_42799760
En aanleggen met tepelhoedje? Dat kan toch wel, ooit? Ik heb daar geen ervaring mee, maar als dat zou lukken, dan lijkt me dat al fijner dan kolven. Die pijn is inderdaad verschrikkelijk.
Bij mij hielp die spray goed om de TSR te stimuleren.
*OUD heilige*
pi_42801645
Ik heb dus expres niet gekeken naar die uitzending. Ik wist bij voorbaat al dat ik met krommende tenen zou kijken en wat ik her en der zo lees klopt dat ook nog.

De natuurlijke speenleeftijd (dus het afwennen van borst) ligt bij mensenkinderen tussen de 2 en 7 jaar. De meeste moeders nemen het voortouw en wennen de kinderen eerder af (zeker in westerse landen). Andere moeders laten het kind zelf afwennen en dan ligt het zo rond de 2 jaar vaak. Duizenden moeders hier in nederland geven hun peuters en kleuters nog de borst. Die zie en hoor je niet. Het gaat dan vaak alleen nog om een ochtend- en avondvoeding, en meer voor de lekker, voor de warm en voor de fijn.

Maar zo'n soort uitzending trekt dingen dan weer zo in het belachelijke, dan geven ze zo'n extreem voorbeeld van die vrouw met haar man. Wat ik ontzettend raar vind, moedermelk is voor kindjes.

PM-Girl, veel sterkte! Ik zou, als je de kans ziet, langs de huisarts gaan. Het klinkt spruwerig. Ben je in het ziekenhuis bevallen (toevallig ook nog anti-biotica of zo gehad)? Veel ziekenhuisbevalling-kindjes lopen spruw op. Vergeet niet dat huisartsen ook niet altijd verstand hebben van spruw, zorg dat je in elk geval voorbereid bent. Als je op onderstaande link klikt, kom je op een site waar foto's staan van spruw bij kindjes en op tepels. Wellicht herken je het? Vraag anders gelijk ook om syntonicon spray voor de tsr op te wekken voor het kolven. Succes

hier foto's van spruw: http://breastfeed.com/resources/articles/thrushinfect.htm

en nog dit: Spruw op de tepel begint meestal met steeds ernstiger worden jeuk, die overgaat in branderige en/of scherpe pijn. De tepel en tepelhof kunnen er glanzend, parelmoerachtig uitzien en/of wittig-schilferig. De huid is dun en kwetsbaar en er ontstaan makkelijk kloofjes die niet gerelateerd zijn aan de manier van aanleggen of het drinken van de baby.
Spruw in de borst kenmerkt zich door scherpe, stekende en/of brandende pijn, vaak vanuit de tepel uitstralend naar binnen. De pijn begint tijdens de voeding en kan nog enige tijd daarna aanhouden. (bron: eurolac.net)
Variety is the spice of life
pi_42801850
Ik had bij die moeders in dat porgramma echt het idee dat zíj ook moeite hadden met stoppen van bv geven. Dat ze niet zonder het intieme contact wilden en konden. Er waren er ook bij die het als troost gebruikten en dus daarna iets anders voor troost moesten gebruiken.
Maar vooral hoe die kinderen erop reageerden. Er waren erbij die waren een beetje geobsedeerd door mama's borsten. Ze maakten tekeningen, ze gaven ze namen, ze maakten er liedjes over.

Waar ik het dan wel in kon vinden dat openbaar voeden niet zo'n taboe moet zijn. In ontwikkelingslanden gebeurt dat vaak waar iedereen bij is. En dat wordt dan meteen gezien als primitief. Ik kan me voorstellen dat mensen het als genânt ervaren, maar je kunt toch ook de andere kant op kijken? En de mama in kwestie kan best een beetje uit het zicht gaan zitten of haar bloesje of jasje ervoor houden. En feitelijk is er al weinig te zien, de hele tepel en tepelhof zijn niet eens te zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')