ja dat weet je niet want je kan niet op de klok kijkequote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:27 schreef bofkont het volgende:
Hoe lang duurt zoiets?? En gaat het dan langzaam over, of is het plotseling voorbij?
Bizar genoeg is dat iets wat best vaak voor schijnt te komen bij slaapparalyse!quote:Verschrikkelijk eng, vooral omdat ik half in mijn droom zat en allemaal enge wezens rond mijn bed zag staan!
Ja dat is ook vaak wat mensen hebben als ze zeggen door aliens ontvoerd te zijn.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:43 schreef soylent het volgende:
Jaaaaa, twee keer gehad! Tering, dat was effe schrikken! Maar in principe is het ongevaarlijk. Je bent ook niet echt verlamd natuurlijk, ik zie het als een vorm van half slaap/half wakker zijn o.i.d.
De eerste keer probeerde ik een klein deeltje van m'n teen te bewegen, toen dat eenmaal lukte was ik 'los'.
De laatste keer ging ik maar expres hyperventileren, tenslotte kon ik wel ademen dus ja, dan kan je ook wel snel ademen. Het idee was dat als ik maar voldoende adrenaline kreeg dat ik wel wakker zou worden. En dat was ook zo, maar ik had wel stress.
[..]
Bizar genoeg is dat iets wat best vaak voor schijnt te komen bij slaapparalyse!
Ik heb er al jaren last van.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:27 schreef bofkont het volgende:
Hoe lang duurt zoiets?? En gaat het dan langzaam over, of is het plotseling voorbij?
Klopt. Tijdens een slaapverlamming kan je idd last hebben van ''hallucinaties'''. Appart....quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:13 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Een vriend van mij kreeg dat, die zag ook allemaal enge dingen rond zijn bed enzo.Het is normaal echt zo'n kerel die nergens bang van is, maar die slaapverlamming vond hij doodeng.
*klopt af*
Ik had het vaak en ineens was het over hopen dat het zelfde bij jou gebeurtquote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Ik heb dit heel erg, zowat elke week wel een keer of 2..... dit is echt een ontzettend benauwd gevoel.
Zelf denk ik wel dat ik weet hoe dit komt, maar hoe ik er van af moet komen, geen idee!
Dus als iemand een tip heeft om hier vanaf te komen, ZEER GRAAG!!
@TS, goed topic.. nooit gedacht dat dit een slaapverlamming heette
er zijn al een aantal topics over geweest, het is een heel bekend verschijnsel. ik de OP zie ik ook dat je TS een middagdutje aan het doen was, ik heb dit ook steevast altijd met middagdutjes. Heb jij dit ook? Met slaapjes tussendoor of echt in je gewone slaap?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Ik heb dit heel erg, zowat elke week wel een keer of 2..... dit is echt een ontzettend benauwd gevoel.
Zelf denk ik wel dat ik weet hoe dit komt, maar hoe ik er van af moet komen, geen idee!
Dus als iemand een tip heeft om hier vanaf te komen, ZEER GRAAG!!
@TS, goed topic.. nooit gedacht dat dit een slaapverlamming heette
Heb het een jaar of twee jaar geleden ook regelmatig gehad. Ook 'uittredingen'. Nu met dit te lezen komt er wel een vraag bij me op. Je hersenen registreren de bewegingen, is je geest dan eigenlijk echt 'uit je lichaam' of denkt je lichaam dit maar ?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:58 schreef releaze het volgende:
[..]
. Wat heel erg leuk is tijdens slaapverlamming is juist gaan bewegen. Je lichaam beweegt niet maar je geest registreert het wel. De bewegingen zijn langzaam en loom en dan kan je geestelijk uit bed stappen en naar buiten gaan en kijken wat je daar tegenkomt. Je bent dan feitelijk aan het lucidedromen, en lucidedromen zijn altijd wel leuk
dat is een ras echte TRU vraagquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 21:05 schreef SnEeUwWiEtJe het volgende:
[..]
Heb het een jaar of twee jaar geleden ook regelmatig gehad. Ook 'uittredingen'. Nu met dit te lezen komt er wel een vraag bij me op. Je hersenen registreren de bewegingen, is je geest dan eigenlijk echt 'uit je lichaam' of denkt je lichaam dit maar ?
ik ken het, had er vroeger ook soms last van. Dan was ik zo bang dat ik niet in slaap kon vallen en dan lig je de hele nacht te woelen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 23:45 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik heb precies het tegenovegestelde :S. Ik probeer juist in slaap te vallen en als ik dat probeer en niet lukt raak ik in paniek
Dit had ik ook een keer!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:59 schreef Spacemonkeh het volgende:
Haha, een keer gedroomt dat me moeder de kamer binnen kwam stormen en naast me bed stond.. ik opende me ogen ( lag met me gezicht naar de andere kant gericht ) en wilde hoi zeggen totdat ik merkte dat er niets uitkwam, toen kon ik me ineens weer bewegen, draaide me om en merkte dat er schijnbaar niemand in mn kamer stond![]()
Maar gelukkig nog nooit een enge schaduw gezien die op je gaat zitten, of waar je iemand heel hard hoort schreeuwen![]()
Ah meer lotgenoten, binnenkort eens rustig de tijd nemen om bij te lezen.... Ik heb het ook met kortere slaapperiodes idd, dat lijkt bij mij vrij weinig uit te maken. Wat ik de laatste tijd merk, normaal gesproken 'hoor' ik het aankomen, nu val ik heel even in slaap waarna ik wakker word in m'n verlamming.... het is dan makkelijker voor me te accepteren. Dat wil zeggen; het duurt langer voordat ik mezelf wakker maak omdat ik me er in het begin niet bewust van ben dat ik 'wakker' ben.... bij het besef daarvan slaat de paniek pas toe en maak ik mezelf weer wakker.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:23 schreef releaze het volgende:
Nou laat ik ook maar eens reageren ivm het zoveelste topic hierover. Misschien dat er in de TT nog slaapverlamming neergezet kan worden
ik heb van de zomer vrijwel iedere dag slaapverlamming gehad tijdens mn middagdutjes dus ik was ze wel gewend en verwachtte ze zelfs iedere keer dat ik ff op de bank ging liggen. Hierdoor was die angst eigenlijk ook afwezig, ik vond het wel vervelend dat ik niet wakker kon worden wanneer ik dat wilde, werd er ook geestelijk een beetje moe van, want iedere keer dat ik dacht dat ik Echt Wakker was sliep ik dus nog gewoonIk hallucineerde ook alles bij elkaar, levensecht. En wel 3, 4 keer achter elkaar. Soms in mn ochtendslaapverlamming (wanneer ik te lang uitslaap) ga ik lekker lucide dromen en dan wordt ik op een gegeven moment van opwinding vanzelf wel wakker
Last van schimmen en old hags en moeite met ademhalen heb ik vrijwel niet.. Slaapverlamming op z'n tijd vind ik wel fijn, vooral dus wanneer ik door heb dat ik slaapverlamming heb en niet net als in Groundhogday 10x achter elkaar hetzelfde wakker word-tandjes poetsen riedeltje heb (want ja, ik poets ook mn tanden tijdens slaapverlamming, ik voel het water en de temperatuur in mn mond en al..)
Misschien dat de onvertrouwdheid met een vreemde omgeving het angstgevoel tijdens het inslapen (wellicht onbewust) erger maakt en daarmee dit soort verschijnselen extra triggert?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 01:00 schreef -hypnagogia- het volgende:
Ik heb er een flinke periode geen last van gehad (een kleine 2 weken) maar nu ik voor mn werk in het buitenland zit heb ik er weer last van. Een maand geleden zat ik in Griekenland en toen kreeg ik er ook meer last van, mischien een verband?
Geen idee, maar ik heb een sterk vermoeden dat je geest idd uit je lichaam kan treden tijdens het slapen.quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 21:05 schreef SnEeUwWiEtJe het volgende:
[..]
Heb het een jaar of twee jaar geleden ook regelmatig gehad. Ook 'uittredingen'. Nu met dit te lezen komt er wel een vraag bij me op. Je hersenen registreren de bewegingen, is je geest dan eigenlijk echt 'uit je lichaam' of denkt je lichaam dit maar ?
Aanvullend op de vibration experience een keer meegemaakt dat ik kort na het in slaap vallen weer wakker werd, maar dan compleet verlamd. Ik kon alleen mijn ogen open doen en zag toen alles heel erg trillen (was nog licht op de kamer), had echt een blurred vision en kon mijn ogen totaal niet focussen op voorwerpen, was erg beangstigend, vooral omdat het wel erg lang aan hield en ik totaal niet bekend was met zoiets.quote:Most common
Vividness - check
Fear - check
Falling sensation - check
Common
Sensing a "presence" (often malevolent) - check, maar zelden. Het engste was toen ik iemand vlakbij me duidelijk hoorde ademen, terwijl ik nog niet eens in slaap gevallen was!Heb er eerst een hele tijd met ingehouden adem geconcentreerd naar liggen luisteren, om de afstand in te schatten, hetgeen niet meer dan een meter bleek te zijn
Na een tijdje alle moed bijeen geraapt en panisch van angst mijn bed uitgerend naar de lichtschakelaar, die best ver weg was.
Kamer nog nagecheckt, was niemand..
![]()
Pressure/weight on body (especially the chest). - check. Een keer meegemaakt tijdens het in slaap vallen dat ik meters diep onder water werd getrokken en allemaal luchtbellen met een heel hard geluid langs mijn orden hoorde gaan, terwijl ik een zware druk om mijn borst voelde, waardoor ik moeite had met ademen. Mijn hart ging toen ook als een razende tekeer en steeds sneller kloppen; ik was ervan overtuigd als het niet ophield, dat ik een hartaanval zou krijgen en dood zou gaan, maar gelukkig werd ik weer wakker (hart ging nog steeds te keer)
A sensation of not being able to breathe - check, maar dan door de sensatie alsof er iets heel zwaars op mijn borst ligt òf alsof er een brede riem zich om mijn taille dichtsnoert
Impending sense of doom/death - nope, niet echt
Fairly common
Auditory sensations (often footsteps or indistinct voices, or pulsing noises). - check, voetstappen vrij regelmatig, pulsing noises soms
Auditory sensations which are described as noise instead of sensations of legible sounds, are often described to be similar to auditory sensations caused by Nitrous Oxide by persons who have experienced both. - lijkt er wel op, maar met N2O is het geluid veel minder hard en indringend en het ritme is veel langzamer.
Visual sensations such as lights, people or shadows walking around the room - nope, volgens mij nog nooit meegemaakt.
Less common
Floating sensations (sometimes associated with out-of-body experiences) - check, zie mijn vorige post.
Seamless transition into fully immersive lucid dreaming, also associated with out-of-body experiences - check
Tactile sensations (such as a hand touching or grabbing) - check, alleen als ik op de zij lig en dan op de schouder, hoofd of rug aangeraakt worden, maar gelukkig niet vaak meegemaakt
Rare
Vibration
Involuntary movements (sometimes the feeling of sliding off of the bed or even up walls). - niet echt meegemaakt, maar die zgn. 'white noise' kan soms wel met een flinke aardbeving-sensatie gepaard gaan, alsof het hele huis op haar vestingen staat te trillen, soms met een soort van bliksemschichten erbij.
The feeling of being pulled in different directions - niet het gevoel alsof ik getrokken word, maar wel 3-D bewegingen die lijken op een valbeweging, alsof ik in een kermisattractie zit die alle kanten op gaat.
Hmmm ik weet het niet.... het is inderdaad een nieuwe omgeving maar in Griekeland was ik gewoon op vakantie aan het relaxen. Ik heb totaal geen stress of angst als ik in een nieuwe omgeving ga slapen, het zou dan erg onbewust moeten zijn. Zou kunnen maar het lijkt me onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 02:36 schreef Escaflowne het volgende:
[..]
Misschien dat de onvertrouwdheid met een vreemde omgeving het angstgevoel tijdens het inslapen (wellicht onbewust) erger maakt en daarmee dit soort verschijnselen extra triggert?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |