abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Forum Admin donderdag 12 oktober 2006 @ 18:29:37 #51
58651 crew  murp
murp
  donderdag 12 oktober 2006 @ 18:30:13 #52
138259 nzw
incl fotoboek
pi_42617039
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 18:27 schreef bofkont het volgende:
Hoe lang duurt zoiets?? En gaat het dan langzaam over, of is het plotseling voorbij?
ja dat weet je niet want je kan niet op de klok kijke maar ik denk dat het maar een moment is
tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
pi_42617212
Heb ik ook wel is Maar ik val meteen weer in slaap dus niet zo erg
pi_42617316
enge shit. volgens mij kan het zelfs dodelijk zijn als je in een verkeerde slaaphouding zit en het erg benauwd krijgt.
  donderdag 12 oktober 2006 @ 18:43:13 #55
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_42617391
Jaaaaa, twee keer gehad! Tering, dat was effe schrikken! Maar in principe is het ongevaarlijk. Je bent ook niet echt verlamd natuurlijk, ik zie het als een vorm van half slaap/half wakker zijn o.i.d.

De eerste keer probeerde ik een klein deeltje van m'n teen te bewegen, toen dat eenmaal lukte was ik 'los'.

De laatste keer ging ik maar expres hyperventileren, tenslotte kon ik wel ademen dus ja, dan kan je ook wel snel ademen. Het idee was dat als ik maar voldoende adrenaline kreeg dat ik wel wakker zou worden. En dat was ook zo, maar ik had wel stress.
quote:
Verschrikkelijk eng, vooral omdat ik half in mijn droom zat en allemaal enge wezens rond mijn bed zag staan!
Bizar genoeg is dat iets wat best vaak voor schijnt te komen bij slaapparalyse!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_42617439
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 18:43 schreef soylent het volgende:
Jaaaaa, twee keer gehad! Tering, dat was effe schrikken! Maar in principe is het ongevaarlijk. Je bent ook niet echt verlamd natuurlijk, ik zie het als een vorm van half slaap/half wakker zijn o.i.d.

De eerste keer probeerde ik een klein deeltje van m'n teen te bewegen, toen dat eenmaal lukte was ik 'los'.

De laatste keer ging ik maar expres hyperventileren, tenslotte kon ik wel ademen dus ja, dan kan je ook wel snel ademen. Het idee was dat als ik maar voldoende adrenaline kreeg dat ik wel wakker zou worden. En dat was ook zo, maar ik had wel stress.
[..]

Bizar genoeg is dat iets wat best vaak voor schijnt te komen bij slaapparalyse!
Ja dat is ook vaak wat mensen hebben als ze zeggen door aliens ontvoerd te zijn.
pi_42617538
Er gaat op dat moment iets '''mis'' in je hersens op het moment van ontwaken. Akelig maar ongevaarlijk. Heb de tel niet meer bijgehouden.....
pi_42617693
Dat is zo eng Ik heb het meerdere keren gehad en één keer kon ik niet meer ademhalen @_@
in je oogbal!
pi_42617748
ik heb wel eens dat ik wakker word en mijn arm gevoelloos is, maar dat komt omdat er dan te weinig bloed in zit even eraf rollen en het is zo voorbij
Gewoon, omdat het kan.
pi_42617811
Meestal is het meer dat ik er gewoon geen zin in heb.
pi_42617877
Ook vaak last van gehad maar sinds een maandje of 3 helemaal over gelukkig, Want soms wou ik gewoon effe niet slapen omdat ik bang was dat het weer zou gebeuren.

Het is eng ja vooral als je achterna ofzo gezeten wordt klinkt mischien raar voor anderen die het niet meegemaakt hebben maar het is eng vooral als je ook de pijn ervan voelt.
pi_42618520
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 18:27 schreef bofkont het volgende:
Hoe lang duurt zoiets?? En gaat het dan langzaam over, of is het plotseling voorbij?
Ik heb er al jaren last van.
Gelukkig went het wel.
pi_42618970
kunnen we kun concluderen dit een aantoonbaar verschil is tussen lichaam en geest???
ben als de dood, dat wanneer je sterft, je geest ergens rondzwerft... (verveling?)
  donderdag 12 oktober 2006 @ 19:34:09 #64
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_42619009
WTF?

Nee?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_42619042
whahahahahha!
dat zou bizar zijn !
maar ja... het is een veelvoorkomend iets dit.. en het heeft nix met aliens te maken!
  donderdag 12 oktober 2006 @ 20:46:48 #66
81237 releaze
best of both worlds
pi_42621518
mhaw, tot een paar weken terug had ik het iedere dag wel. Soms wel frustrerend, maar het went.
pi_42622528
recentelijk een keer gehad. Wist niet wat me overkwam.
Probeer mijn vrouw nog wat duidelijk te maken, maar kon niks bewegen, en geen geluid maken. Ik zag haar wel.

Heel eng.
pi_42624062
je schijnt op je ademhaling te moeten focussen om eruit te komen ..
pi_42624713
Een vriend van mij kreeg dat, die zag ook allemaal enge dingen rond zijn bed enzo. Het is normaal echt zo'n kerel die nergens bang van is, maar die slaapverlamming vond hij doodeng.

*klopt af*
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_42624798
Wel een aantal keer gehad, maar ik vond het achteraf best wel lachen. .
Hoi.
pi_42625774
Ik heb dat ook best vaak en ik vind het heel eng

Ik lig in bed en zie bv mn mobieltje liggen en dan wil ik m pakken om te kijken hoe laat het is. Ik VOEL dt ik hem vast heb maar ik zie het niet, hij ligt gewoon nog naast me.
Heeft het ook niet een verband met lucide dromen? Want vaak weet ik dan wel dat ik echt droom. HEt wordt pas echt vervelend als ik er niet uit kan komen. Daarom (misschien een goeie tip) zet ik ALTIJD mijn wekker, ook als ik uit kan slapen. Dan weet ik iig zeker dat ik ooit eruit kom, en moet ik alleen gewoon wachten op die wekker
Goodbye mein Liebe Herr
It was a fine affair
but now it's over
pi_42625873
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 22:13 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Een vriend van mij kreeg dat, die zag ook allemaal enge dingen rond zijn bed enzo. Het is normaal echt zo'n kerel die nergens bang van is, maar die slaapverlamming vond hij doodeng.

*klopt af*
Klopt. Tijdens een slaapverlamming kan je idd last hebben van ''hallucinaties'''. Appart....
pi_42626442
Haha, een keer gedroomt dat me moeder de kamer binnen kwam stormen en naast me bed stond.. ik opende me ogen ( lag met me gezicht naar de andere kant gericht ) en wilde hoi zeggen totdat ik merkte dat er niets uitkwam, toen kon ik me ineens weer bewegen, draaide me om en merkte dat er schijnbaar niemand in mn kamer stond

Maar gelukkig nog nooit een enge schaduw gezien die op je gaat zitten, of waar je iemand heel hard hoort schreeuwen
pi_42627190
Ik heb dit heel erg, zowat elke week wel een keer of 2..... dit is echt een ontzettend benauwd gevoel.
Zelf denk ik wel dat ik weet hoe dit komt, maar hoe ik er van af moet komen, geen idee!
Dus als iemand een tip heeft om hier vanaf te komen, ZEER GRAAG!!
@TS, goed topic.. nooit gedacht dat dit een slaapverlamming heette
pi_42628097
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 23:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Ik heb dit heel erg, zowat elke week wel een keer of 2..... dit is echt een ontzettend benauwd gevoel.
Zelf denk ik wel dat ik weet hoe dit komt, maar hoe ik er van af moet komen, geen idee!
Ik had het vaak en ineens was het over hopen dat het zelfde bij jou gebeurt
pi_42628160
Ik wist ook nooit hoe het heette vak op google gezocht maar niks over gevonden.

Wat bij mij wel is hielp was dat ik heel erg dacht van ik moet eruit ik ik moet eruit en nergens anders aan denken en soms kwam ik er dan uit wel bezweet als een gek
  donderdag 12 oktober 2006 @ 23:58:33 #77
81237 releaze
best of both worlds
pi_42628317
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 23:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
er zijn al een aantal topics over geweest, het is een heel bekend verschijnsel. ik de OP zie ik ook dat je TS een middagdutje aan het doen was, ik heb dit ook steevast altijd met middagdutjes. Heb jij dit ook? Met slaapjes tussendoor of echt in je gewone slaap?

Iig.. wanneer je in de remslaap gaat gaan de spieren in je lichaam zeg maar op slot. Wat er gebeurt bij slaapverlamming is dat je geest al aan het wakker worden is (op andere frequenties werken) maar dat het lichaam dus nog op slot zit. Het 'geinige' is meestal ook dat in je hersenen dit opslotzitten uren kan duren terwijl er in het echt een minuutje voorbij gaat.

Het beste kan je maar wachten op de wekker, dan is het niet zo erg. Als je een middagdutje aan het doen bent dan zou ik ook maar de wekker aanzetten, of van te voren aan iemand vertellen dat ie je zo en zo laat wakker moet maken en dat ze dat ook echt moeten doen. Dit geeft je ook een beetje de geestelijke rust dat je nu wakker MOET worden, omdat je toch op het tijdstip dat je wakker moet worden wakker zal worden gemaakt door de wekker of iemand anders. Voor mij helpt dit wel.
Slaapverlamming is misschien niet te voorkomen, maar nu weet je wel hoe het is en als je voor jezelf accepteert dat het tijdelijk is en dat je uiteindelijk wakker wordt, dan is het prima. laat je ook niet leiden door je angst. Wat heel erg leuk is tijdens slaapverlamming is juist gaan bewegen. Je lichaam beweegt niet maar je geest registreert het wel. De bewegingen zijn langzaam en loom en dan kan je geestelijk uit bed stappen en naar buiten gaan en kijken wat je daar tegenkomt. Je bent dan feitelijk aan het lucidedromen, en lucidedromen zijn altijd wel leuk
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 00:03:33 #78
81237 releaze
best of both worlds
pi_42628444
ik heb overigens nog nooit het idee gehad dat er iemand op mn borst zat. Dat schijnt veel voor te komen. Kan me voorstellen dat dat doodeng is wel..
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 00:05:36 #79
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_42628511
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_42628524
overoveroververmoeid!!!!!!!!!!!!!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 00:23:22 #81
81237 releaze
best of both worlds
pi_42629072
Nou laat ik ook maar eens reageren ivm het zoveelste topic hierover. Misschien dat er in de TT nog slaapverlamming neergezet kan worden

ik heb van de zomer vrijwel iedere dag slaapverlamming gehad tijdens mn middagdutjes dus ik was ze wel gewend en verwachtte ze zelfs iedere keer dat ik ff op de bank ging liggen. Hierdoor was die angst eigenlijk ook afwezig, ik vond het wel vervelend dat ik niet wakker kon worden wanneer ik dat wilde, werd er ook geestelijk een beetje moe van, want iedere keer dat ik dacht dat ik Echt Wakker was sliep ik dus nog gewoon Ik hallucineerde ook alles bij elkaar, levensecht. En wel 3, 4 keer achter elkaar. Soms in mn ochtendslaapverlamming (wanneer ik te lang uitslaap) ga ik lekker lucide dromen en dan wordt ik op een gegeven moment van opwinding vanzelf wel wakker

Last van schimmen en old hags en moeite met ademhalen heb ik vrijwel niet.. Slaapverlamming op z'n tijd vind ik wel fijn, vooral dus wanneer ik door heb dat ik slaapverlamming heb en niet net als in Groundhogday 10x achter elkaar hetzelfde wakker word-tandjes poetsen riedeltje heb (want ja, ik poets ook mn tanden tijdens slaapverlamming, ik voel het water en de temperatuur in mn mond en al..)
pi_42640458
Het ergste wat ik meemaak is dat ik opeens overeind schiet en meteen wakker ben omdat mn been verkrampt .
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_42640714
Heb dit ook best vaak gehad, de uitleg die releaze geeft lijkt mij het meest logisch, vreemde is dat ik dit meestal heb als ik me effe een uurtje neerleg als ik me moe voel
Make The Floor Burn!
pi_42653988
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 23:58 schreef releaze het volgende:

[..]

. Wat heel erg leuk is tijdens slaapverlamming is juist gaan bewegen. Je lichaam beweegt niet maar je geest registreert het wel. De bewegingen zijn langzaam en loom en dan kan je geestelijk uit bed stappen en naar buiten gaan en kijken wat je daar tegenkomt. Je bent dan feitelijk aan het lucidedromen, en lucidedromen zijn altijd wel leuk
Heb het een jaar of twee jaar geleden ook regelmatig gehad. Ook 'uittredingen'. Nu met dit te lezen komt er wel een vraag bij me op. Je hersenen registreren de bewegingen, is je geest dan eigenlijk echt 'uit je lichaam' of denkt je lichaam dit maar ?
Got cat ?
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 21:08:38 #85
81237 releaze
best of both worlds
pi_42654101
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 21:05 schreef SnEeUwWiEtJe het volgende:

[..]

Heb het een jaar of twee jaar geleden ook regelmatig gehad. Ook 'uittredingen'. Nu met dit te lezen komt er wel een vraag bij me op. Je hersenen registreren de bewegingen, is je geest dan eigenlijk echt 'uit je lichaam' of denkt je lichaam dit maar ?
dat is een ras echte TRU vraag Ik zou em als ik jou was dan ook daar stellen
pi_42654306
Ik heb precies hetzelfde..maarja..na een paar keer went het wel
pi_42659450
Ik heb precies het tegenovegestelde :S. Ik probeer juist in slaap te vallen en als ik dat probeer en niet lukt raak ik in paniek
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_42660280
Eens gahad, duurde maar een paar seconde.
pi_42662202
Ik heb het een aantal keer mogen ervaren.
I drink a lot of coffee before I go to sleep. It makes me dream faster.
pi_42667138
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:45 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik heb precies het tegenovegestelde :S. Ik probeer juist in slaap te vallen en als ik dat probeer en niet lukt raak ik in paniek
ik ken het, had er vroeger ook soms last van. Dan was ik zo bang dat ik niet in slaap kon vallen en dan lig je de hele nacht te woelen.
pi_42667168
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 22:59 schreef Spacemonkeh het volgende:
Haha, een keer gedroomt dat me moeder de kamer binnen kwam stormen en naast me bed stond.. ik opende me ogen ( lag met me gezicht naar de andere kant gericht ) en wilde hoi zeggen totdat ik merkte dat er niets uitkwam, toen kon ik me ineens weer bewegen, draaide me om en merkte dat er schijnbaar niemand in mn kamer stond

Maar gelukkig nog nooit een enge schaduw gezien die op je gaat zitten, of waar je iemand heel hard hoort schreeuwen
Dit had ik ook een keer!
Dat mijn schoonmoeder mijn slaapkamer binnenliep en d'r over mijn heen boog. ik wilde mijn ogen open doen maar dit lukte echt niet! Wat was dat eng , zeg! (mijn ex-schoonmoeder... )
pi_42667297
Wat me trouwens is opgevallen, is dat slaapverlamming bij mij alleen voorkomt als ik op mijn rug lig te slapen. Na de laatste slaapverlamming lig ik nu niet meer op mijn rug te slapen, maar lekker op mijn buik of op mijn zij. nogmaals: ZO ENG!
pi_42667553
Oow ik wist echt niet dat zoveel mensen dat hadden! Ik heb het 2x ofzo gehad denk ik en vond het supereng.. Voor mijn gevoel duurde het wel echt kort, ging me heel erg concentreren op het bewegen van m'n arm en als je dat dan echt supergraag wil, lukt het ook wel uiteindelijk..
pi_42729767
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 00:23 schreef releaze het volgende:
Nou laat ik ook maar eens reageren ivm het zoveelste topic hierover. Misschien dat er in de TT nog slaapverlamming neergezet kan worden

ik heb van de zomer vrijwel iedere dag slaapverlamming gehad tijdens mn middagdutjes dus ik was ze wel gewend en verwachtte ze zelfs iedere keer dat ik ff op de bank ging liggen. Hierdoor was die angst eigenlijk ook afwezig, ik vond het wel vervelend dat ik niet wakker kon worden wanneer ik dat wilde, werd er ook geestelijk een beetje moe van, want iedere keer dat ik dacht dat ik Echt Wakker was sliep ik dus nog gewoon Ik hallucineerde ook alles bij elkaar, levensecht. En wel 3, 4 keer achter elkaar. Soms in mn ochtendslaapverlamming (wanneer ik te lang uitslaap) ga ik lekker lucide dromen en dan wordt ik op een gegeven moment van opwinding vanzelf wel wakker

Last van schimmen en old hags en moeite met ademhalen heb ik vrijwel niet.. Slaapverlamming op z'n tijd vind ik wel fijn, vooral dus wanneer ik door heb dat ik slaapverlamming heb en niet net als in Groundhogday 10x achter elkaar hetzelfde wakker word-tandjes poetsen riedeltje heb (want ja, ik poets ook mn tanden tijdens slaapverlamming, ik voel het water en de temperatuur in mn mond en al..)
Ah meer lotgenoten, binnenkort eens rustig de tijd nemen om bij te lezen.... Ik heb het ook met kortere slaapperiodes idd, dat lijkt bij mij vrij weinig uit te maken. Wat ik de laatste tijd merk, normaal gesproken 'hoor' ik het aankomen, nu val ik heel even in slaap waarna ik wakker word in m'n verlamming.... het is dan makkelijker voor me te accepteren. Dat wil zeggen; het duurt langer voordat ik mezelf wakker maak omdat ik me er in het begin niet bewust van ben dat ik 'wakker' ben.... bij het besef daarvan slaat de paniek pas toe en maak ik mezelf weer wakker.

Ik heb er een flinke periode geen last van gehad (een kleine 2 weken) maar nu ik voor mn werk in het buitenland zit heb ik er weer last van. Een maand geleden zat ik in Griekenland en toen kreeg ik er ook meer last van, mischien een verband?
A fascination with gradually evolving structures:
Drone Music
Een hypnotiserende trance, schatplichtig aan het minimalisme.
pi_42731008
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 01:00 schreef -hypnagogia- het volgende:
Ik heb er een flinke periode geen last van gehad (een kleine 2 weken) maar nu ik voor mn werk in het buitenland zit heb ik er weer last van. Een maand geleden zat ik in Griekenland en toen kreeg ik er ook meer last van, mischien een verband?
Misschien dat de onvertrouwdheid met een vreemde omgeving het angstgevoel tijdens het inslapen (wellicht onbewust) erger maakt en daarmee dit soort verschijnselen extra triggert?

In de verschillende periodes dat ik meer last van dit soort verschijnselen had, had ik ook vaker last van een ander fenomeen waar me dit aan doet denken. Het kwam toen regelmatiger voor tijdens het dromen, of tijdens het wakker worden uit een droom, dat ik dacht op een heel andere locatie te liggen slapen (ander huis, andere kamer, ander bed) en in een andere tijd (tijd uit mijn verleden). Als ik dan ontdekte dat het niet 'klopte', kreeg ik kortstondig een complete blackout t.o.v. de tijd en locatie waarin ik op dat moment leefde, wist zelfs niet wie mijn partner was, of ik überhaupt een partner had Een erg angstig en verwarrend moment, maar ja, het is ook zo weer voorbij, dat scheelt.
pi_42731237
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 21:05 schreef SnEeUwWiEtJe het volgende:

[..]

Geen idee, maar ik heb een sterk vermoeden dat je geest idd uit je lichaam kan treden tijdens het slapen.

Ik heb vaker momenten gehad dat ik voor mijn gevoel levensecht uit bed ben gelopen, maar achteraf niet zeker wist of het ook wel echt 'fysiek' gebeurd is... Heb zelfs enkele dromen gehad waarbij ik hele reizen maakte op die manier, waarbij ik het gevoel had dat mijn lichaam nog in bed lag, maar mijn geest zich kilometers ver kon verplaatsen, door te 'zweven'. Dat zullen ws. wel dromen geweest zijn, maar toch voelden sommige van die dromen heel anders als een 'gewone' droom; het zweven voelt ook anders dan vliegen, in die zin dat ik met zweven de fysieke sensatie mis.

Slaapwandelen had ik vooral als kind nog wel eens last van, maar meestal wist ik het me dan nog te herinneren, omdat ik dan vroeg of laat ergens tegenaan liep en daardoor wakker schrok. Een keer ben ik op die manier zelfs uit bed gevallen, omdat ik ff was vergeten dat ik op een hoogslaper sliep Laatst heb ik voor het eerst in lange tijd weer geslaapwandeld. Dat hoorde ik de volgende dag van mijn vriend, maar daar kan ik me dus niks van herinneren, was ook nergens tegenaan gelopen. Schijnt dat ik een hele tijd mijn vriend uitdrukkingsloos heb zitten aanstaren, zonder iets te zeggen, kasten heb open gemaakt en weer dicht gedaan en aan het einde van mijn 'tocht' ben ik zelfs al slaapwandelend in het donker naar het toilet geweest, daarna wat te drinken gepakt en weer naar bed gegaan.

Verder heb ik erg veel dromen gehad in de 3e persoon (m.n. vanaf mijn 13e ongeveer), dat ik mezelf van op een afstand zag en rondom me heen kon gaan, maar dan wel in een droomomgeving, niet in mijn slaapkamer en het perpectief wisselde nog wel eens, dat ik soms weer terug het 1e persoonsperspectief ging en andersom. Toen ik dat een keer vertelde aan een psychiater vond ie dat heel erg opmerkelijk, alsof het zoiets eigenlijk nooit voorkomt. Mja, dat lijkt me sterk, ben er zelf iig wel aan gewend eigenlijk. Denk sowieso dat dromen heel erg persoonlijk zijn. Soms is het wel praktisch, als ik in een droom een heel erg pijnlijke fysieke sensatie krijg en het me dan lukt om me bewust naar het 3e persoonsperspectief te verplaatsen, waardoor ik de pijn niet meer voel. Helaas lukt dat niet altijd

[ Bericht 4% gewijzigd door Escaflowne op 17-10-2006 09:35:14 ]
pi_42735246
Als ik dan even het lijstje uit de OP afga, dan ziet dat er zo uit:
quote:
Most common

Vividness - check
Fear - check
Falling sensation - check

Common

Sensing a "presence" (often malevolent) - check, maar zelden. Het engste was toen ik iemand vlakbij me duidelijk hoorde ademen, terwijl ik nog niet eens in slaap gevallen was! Heb er eerst een hele tijd met ingehouden adem geconcentreerd naar liggen luisteren, om de afstand in te schatten, hetgeen niet meer dan een meter bleek te zijn Na een tijdje alle moed bijeen geraapt en panisch van angst mijn bed uitgerend naar de lichtschakelaar, die best ver weg was. Kamer nog nagecheckt, was niemand..
Pressure/weight on body (especially the chest). - check. Een keer meegemaakt tijdens het in slaap vallen dat ik meters diep onder water werd getrokken en allemaal luchtbellen met een heel hard geluid langs mijn orden hoorde gaan, terwijl ik een zware druk om mijn borst voelde, waardoor ik moeite had met ademen. Mijn hart ging toen ook als een razende tekeer en steeds sneller kloppen; ik was ervan overtuigd als het niet ophield, dat ik een hartaanval zou krijgen en dood zou gaan, maar gelukkig werd ik weer wakker (hart ging nog steeds te keer)
A sensation of not being able to breathe - check, maar dan door de sensatie alsof er iets heel zwaars op mijn borst ligt òf alsof er een brede riem zich om mijn taille dichtsnoert
Impending sense of doom/death - nope, niet echt

Fairly common

Auditory sensations (often footsteps or indistinct voices, or pulsing noises). - check, voetstappen vrij regelmatig, pulsing noises soms
Auditory sensations which are described as noise instead of sensations of legible sounds, are often described to be similar to auditory sensations caused by Nitrous Oxide by persons who have experienced both. - lijkt er wel op, maar met N2O is het geluid veel minder hard en indringend en het ritme is veel langzamer.
Visual sensations such as lights, people or shadows walking around the room - nope, volgens mij nog nooit meegemaakt.

Less common

Floating sensations (sometimes associated with out-of-body experiences) - check, zie mijn vorige post.
Seamless transition into fully immersive lucid dreaming, also associated with out-of-body experiences - check
Tactile sensations (such as a hand touching or grabbing) - check, alleen als ik op de zij lig en dan op de schouder, hoofd of rug aangeraakt worden, maar gelukkig niet vaak meegemaakt

Rare

Vibration
Involuntary movements (sometimes the feeling of sliding off of the bed or even up walls). - niet echt meegemaakt, maar die zgn. 'white noise' kan soms wel met een flinke aardbeving-sensatie gepaard gaan, alsof het hele huis op haar vestingen staat te trillen, soms met een soort van bliksemschichten erbij.
The feeling of being pulled in different directions - niet het gevoel alsof ik getrokken word, maar wel 3-D bewegingen die lijken op een valbeweging, alsof ik in een kermisattractie zit die alle kanten op gaat.
Aanvullend op de vibration experience een keer meegemaakt dat ik kort na het in slaap vallen weer wakker werd, maar dan compleet verlamd. Ik kon alleen mijn ogen open doen en zag toen alles heel erg trillen (was nog licht op de kamer), had echt een blurred vision en kon mijn ogen totaal niet focussen op voorwerpen, was erg beangstigend, vooral omdat het wel erg lang aan hield en ik totaal niet bekend was met zoiets.

Iets wat wel leuk is, is als ik wakker word, dat ik regelmatig nog half aan het dromen ben. Kan ook gewoon kleine handelingen verrichten en daarna weer rustig verder dromen, maar dan met een lichamelijke sensatie van wakker zijn. Dingen uit mijn echte omgeving en droomomgeving kan ik dan gewoon tegelijkertijd registreren. Bij het in slaap vallen soms hetzelfde, maar minder gauw.

Slaap/waak overgangen en dromen fascineren me mateloos, ook al zijn het niet altijd de leukste ervaringen.

Later heb ik eens van mijn moeder gehoord dat ik de enige was van haar kinderen die regelmatig erg heftige dromen/nachtmerries kon hebben en als ik ziek was en koorts had, was het hek helemaal van de dam...; dan ging ik hallucineren (gewoon met volle verlichting aan) en geluiden horen, terwijl ik verder echt nog helemaal wakker was. Ging wel bijna altijd gepaard met heel veel angst, de beelden die ik zag waren heel bizar soms, bv. dan lag ik op mijn zij en keek ik naar de muur en zag daar duidelijk een echte neus uitsteken Bepaalde voorwerpen in de kamer moest mijn moeder ook weghalen, omdat ik daar een vreemde duistere kracht uit voelde komen, die ik niet kon plaatsen en me erg bang maakte. Als ik op mijn rug lag, zag ik de hoeken van de kamer helemaal heen en weer schuiven, voornamelijk op een manier alsof de kamer veel groter was dan in werkelijkheid en vaak hing daar dan een hele grote antieke klok (hallucinatie), die hard geluid maakte als ie ging slaan. Ook een keer iets prachtig moois gezien, was toen net wakker geworden en zag een ellfje (ter grote van een kabouter ) voor de vitrage dansen, dat was echt super

Snappen doe ik het allemaal niet, ben verder ook niet zweverig aangelegd ofzo, maar fascinerend vind ik het wel.
pi_42737850
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 02:36 schreef Escaflowne het volgende:

[..]

Misschien dat de onvertrouwdheid met een vreemde omgeving het angstgevoel tijdens het inslapen (wellicht onbewust) erger maakt en daarmee dit soort verschijnselen extra triggert?
Hmmm ik weet het niet.... het is inderdaad een nieuwe omgeving maar in Griekeland was ik gewoon op vakantie aan het relaxen. Ik heb totaal geen stress of angst als ik in een nieuwe omgeving ga slapen, het zou dan erg onbewust moeten zijn. Zou kunnen maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
A fascination with gradually evolving structures:
Drone Music
Een hypnotiserende trance, schatplichtig aan het minimalisme.
pi_42740182
Ik heb hier ook wel eens last van. nouja iets wat er op lijkt.
ik had het vorige week nog. bij het wakkerworden. ik kwam in een soort loop terecht, van steeds weer 'wakker worden'. maar ik had dus geen idee of ik echt wakker was of niet. het ging ook gepaard met geluiden (een beetje zoals lachgas idd) en een angstig gevoel, soms niet kunnen bewegen, maar en moment later zag ik iets van kartonnen doze naast mn bed staan, die probeerde ik te slaan, maar ik raakte ze niet. volgens mij sliep ik toen wel dus bewoog ik niet echt. maar dat weet ik dus niet. die wake-loops heb ik wel vaker, maar lang niet altijd zijn ze angstig. wel verwarrend

ik heb het ook weleens bij het in slaap vallen. een vallend gevoel, en een hoog, eng geluid.
pi_42754939
Wel eens last van gehad! alleen wanneer ik drugs had gebruikt. dat ik wakker werd maar niets maar dan ook echt niets kon. Geprobeerd te schreeuwen maar dat wou niet, en raakte in paniek, gelukig was ik al na een paar seconden weer bij. En ook gelijk weer rustig.
Later nog 2 keer gehad, geprobeerd het te negeren en wachten tot ik weer bij zou komen, maar het voelt gewoon angstig aan waardoor ik toch toch probeer terug te vechten en gelukkig iedere keer vrij snel weer bij ben.

Ook met het in slaap vallen hoor ik soms een steeds harder opkomende ruis. dit is ook iedere keer best angstaanjagen, wanneer ik mn ogen open doe gaat het over. het is me nog nooit gelukt om mn ogen dicht te houden en t wachten tot het over was. (dit gebeurd af en toe zonder drugs gebuik, ook al last van voordat ik wist wat drugs was.)

1 keer voor ik in slaap viel een iets apparts gehad waar ik ook erg van schrok.
t was net alof je de tv ff aanzet op een sneeuwkanaal en direct weer uit.
kwam zomaar uit het niets als een flits. (in mn gedachtengang zegmaar)
later tijdens een paddo trip nog een keer meegemaakt alleen toen had ik gewoon mn ogen open.
Bomen zijn relaxt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')