abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 oktober 2006 @ 17:43:13 #26
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_42484533
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:29 schreef Camplo het volgende:
En nog ff doorspuiten met CFK's etc, en Nederland heeft over 15 jaar ook palmbomen!
Als er iets inmiddels nauwelijks een probleem meer is zijn het wel CFK's

Die zorgen enkel nog voor het gat in de ozonlaag omdat het lang duurt voordat het op die hoogte ozon af kan breken.
Ze worden (als het goed is) al niet meer uitgestoten.
silence can say more than thousand words
pi_42500560
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 17:43 schreef 61neorej het volgende:

[..]

Als er iets inmiddels nauwelijks een probleem meer is zijn het wel CFK's

Die zorgen enkel nog voor het gat in de ozonlaag omdat het lang duurt voordat het op die hoogte ozon af kan breken.
Ze worden (als het goed is) al niet meer uitgestoten.
Ja maar de ozonlaag weerkaatst een groot deel van het zonlicht. Daarom wordt het ook warmer he
Hier uw reclame?
voor nog geen 10¤ per week
  maandag 9 oktober 2006 @ 08:36:25 #28
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_42502684
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 00:41 schreef Nieuwschierig het volgende:
Misschien omdat het heelal waarin we ronddrijven 273 graden onder nul is?
denk je echt ?
Iets beter opletten op school dan maar. Dit is typisch zo'n klok-klepel verhaal..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_42528640
Helemaal geen stomme vraag! Als je van natuurkunde/wiskunde houdt wil ik je wel wat berekeningen sturen, maar het komt eigenlijk op het volgende neer. De zon schijnt een bepaalde energie per seconde op de aarde. Een algemene eigenschap van materialen is dat ze stralen als ze warm zijn, volgens de nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Planck. Door te stralen raakt de aarde weer energie kwijt en blijft ze even warm. Overigens zie je de straling die de aarde uitzendt niet, omdat deze in het infrarood ligt volgens de wet van Wien. Als je de formules voor de inkomende en uitgestraalde energie aan elkaar gelijkstelt, kan je daaruit de temperatuur van de aarde oplossen. Deze blijkt een stuk (35 graden) lager te liggen dan de werkelijke temperatuur. Dit verschil wordt veroorzaakt door het broeikaseffect.

[ Bericht 4% gewijzigd door Golradir op 10-10-2006 21:30:07 ]
pi_42529837
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 23:39 schreef Golradir het volgende:
Helemaal geen stomme vraag! Als je van natuurkunde/wiskunde houdt wil ik je wel wat berekeningen sturen, maar het komt eigenlijk op het volgende neer. De zon schijnt een bepaalde energie per seconde op de aarde. Een algemene eigenschap van materialen is dat ze stralen als ze warm zijn, volgens de nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Planck. Op die manier blijft de aarde even warm. Overigens zie je de straling die de aarde uitzendt niet, omdat deze in het infrarood ligt, vanwege de wet van Wien. Als je de formules voor de inkomende en uitgestraalde energie aan elkaar gelijkstelt, kan je daaruit de temperatuur van de aarde oplossen. Deze blijkt een stuk (35 graden) lager te liggen dan de werkelijke temperatuur. Dit verschil wordt veroorzaakt door het broeikaseffect.
Broeikaseffect, of gewoon de dampkring?
Ik ben mezelf in principe, dus ben ik in feite mij.

Webicon max 100kB, geen 260kB
pi_42554326
Het broeikaseffect wordt veroorzaakt door de atmosfeer.
pi_42559562
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 08:36 schreef buzzer het volgende:

[..]

denk je echt ?
Iets beter opletten op school dan maar. Dit is typisch zo'n klok-klepel verhaal..
Vertel jij dan even precies hoe het zit wijsneus. Is dit een quiz ofzo waar je elkaar de vliegen moet afvangen? Dat noemt zich moderator. Nou lekker dan, opstoker is een betere titel.
Wie dit leest is gek
pi_42610055
de aarde straalt zelf inderdaad ook weer een deel van zijn warmte uit. Als er geen wolken zouden zijn, zou de temperatuur van de aarde -16ºC zijn (ervanuitgaande dat de zon precies de helft van de aarde beschijnt).
Door de wolken wordt er een deel van de uitgestraalde warmte van de aarde weer vastgehouden is de aarde warmer dan die -16ºC
soo unk!
pi_42616178
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 14:30 schreef Roosjedoosje het volgende:
de aarde straalt zelf inderdaad ook weer een deel van zijn warmte uit. Als er geen wolken zouden zijn, zou de temperatuur van de aarde -16ºC zijn (ervanuitgaande dat de zon precies de helft van de aarde beschijnt).
Door de wolken wordt er een deel van de uitgestraalde warmte van de aarde weer vastgehouden is de aarde warmer dan die -16ºC
Zijn daar formules voor?
Ik ben mezelf in principe, dus ben ik in feite mij.

Webicon max 100kB, geen 260kB
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 08:59:05 #35
115894 BocaDillo
kloon van anoniem
pi_42633122
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 18:01 schreef Zebbie het volgende:

[..]

Zijn daar formules voor?
Jazekerwel, absoluut.
pi_42642437
Onze ozonlaag beschermt ons vooral.. daarnaast staan we niet eens zo dicht bij de zon. En hoelang de zon op een planeet schijnt doet er niet toe.
david_ajax_rulez3@hotmail.com add me :P
pi_42658432
omdat de hulk van de tros was
off the wall
  vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:27:31 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_42658856
De aarde verliest haar warmte weer doordat zij electromagnetische straling uitzendt in het frequentiegebied dat overeenkomt met haar oppervlaktetemperatuur. Die straalt ze alle kanten uit, dus ook de zonzijde.
Een deel van die warmte ontsnapt niet, met name dankzij het CO2 in de atmosfeer. Anders zou de aarde veel kouder zijn.

Elementaire natuurkunde.
The End Times are wild
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 02:32:13 #39
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_42663707
quote:
Op vrijdag 13 oktober 2006 23:27 schreef LXIV het volgende:
De aarde verliest haar warmte weer doordat zij electromagnetische straling uitzendt in het frequentiegebied dat overeenkomt met haar oppervlaktetemperatuur. Die straalt ze alle kanten uit, dus ook de zonzijde.
Een deel van die warmte ontsnapt niet, met name dankzij het CO2 in de atmosfeer. Anders zou de aarde veel kouder zijn.

Elementaire natuurkunde.
Anders lees je het hele topic en zie je dat dit antwoord al iets van 30 keer gegeven is door o.a. mij en 10 anderen.

Elementaire leeskunde.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')