Ja, best wel. Ik hou van lekkere dingen maar het is echt bizar als niks meer lekker smaakt. Wel goed voor de lijn denk ik.quote:
Ik rooster ze dus meestal ook, maar zoals ik zei, ik doe wel eens een graai in het bakje als ik er mee bezig ben.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:11 schreef Matness het volgende:
ik eet ze eigenlijk alleen maar geroosterd, zo vind ik ze ook veel smaakvoller.
misschien een idee om ze voortaan zo te nuttigen?
Daar verbaasde ik me dus ook zo over. Ik had er echt nog nooit van gehoord. Daarnaast, het zou me verbazen als ik nooit eerder ongeroosterde pijnboompitten op heb want we hebben ze best vaak. Zijn er verschillende soorten wellicht? Of behandelmethoden voordat ze het zakje/bakje ingaan?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:17 schreef Matness het volgende:
ik heb eens zitten googelen, en dat komt wel heel veel voor zeg!
ik had er nog nooit van gehoord.
helaas is nergens een oplossing te vinden..
Dan zou ik het elke keer moeten hebben, toch? En 't is me maar één keer overkomen.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 22:28 schreef saaw het volgende:
dan ben je er allergisch voor
vriendinnetje van mij had het ok, dat hield anderhalve week aan
na een bezoekje aan de huisarts bleek dat het een pijnboompittenallergie was
oh dat is wel raar inderdaadquote:Op zaterdag 19 januari 2008 08:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan zou ik het elke keer moeten hebben, toch? En 't is me maar één keer overkomen.
Bronquote:Risico's bij eten pijnboompitten
Het eten van pijnboompitten kan een risico van een ernstig verstoorde smaak opleveren die meerdere dagen of weken kan aanhouden. Deze smaakstoornis doet zich pas een of twee dagen na de consumptie voor. Er wordt een intense bittere, soms metaalachtige smaak ervaren. Dit probleem treedt nooit op bij pijnboompitten van Europese origine, enkel bij een minderheid van de Chinese pijnboompitten. Tot op heden is het niet duidelijk om welke pijnboomsoort het gaat. In verband met de oorzaak werd er, op basis van chromatografisch onderzoek, gesuggereerd dat het zou gaan om triglyceriden die opgebouwd zijn uit C16-C18 onverzadigde vetzuren. Zware metalen, een andere oorzaak van smaakstoornissen, noch pesticidenresidus konden aangetoond worden. [1] Op basis van deze gegevens lijkt er tot op heden in alle geval geen gevaar voor de volksgezondheid. Ook de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) huldigt dit standpunt[2]. Het Belgisch Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen ([1],FAVV) heeft hierover geen standpunt. Het probleem kan vermeden worden door geen pijnboompitten van Chinese origine te eten. Men kan deze herkennen door het feit dat ze korter en dikker zijn dan de Europese pijnboompitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |