abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 10:33:18 #1
11682 Moonah
Jolie femme
pi_42416230
Wie kan mij kort en bondig, maar vooral in Jip en Janneke taal uitleggen wat de levensloopregeling nou precies inhoudt?

Ik zal even eea toelichten:
Ik ben hoogzwanger, sta zo'n beetje op het punt te bevallen en had mijn betaalde ouderschapsverlof (dat per 1 januari 2007 ingaat) prima geregeld. Nu krijg ik vanochtend van mijn werkgever een mailtje dat de CAO is veranderd. De werkgever betaalt (per 1-1-2007) het verlof nog maar gedeeltelijk uit, en de rest krijg ik via de fiscus terug, mits ik voor 1 november 2006 zo'n levensloopregeling tref.
Nu ben ik sowieso al een financiële nitwit, dit soort zaken interesseren me geen hout (jaja, naïef). Maar momenteel heb ik werkelijk wel iets anders aan mijn hoofd (of eigenlijk in mijn buik ) waardoor ik me er écht niet toe kan zetten me te gaan verdiepen in allerlei ingewikkelde teksten en uitleggen met subartikelen en clausules in die bureaucratische taal.

Wat ik ervan weet:
- je legt maandelijks een bedrag in.
- je mag dat bedrag na een poos gebruiken om onbetaald verlof op te nemen.
- veel mensen gebruiken het als prépensioen, maar dat schijnt niet de bedoeling te zijn.

Mijn vragen (tot nu toe):
- wat als ik switch van baan? Loopt het dan door? Krijg ik het uitbetaald?
- kan ik de inleg veranderen als ik dat wil (verhogen, verlagen, stopzetten) of zit ik vast aan de keuze die ik nu (overhaast) moet maken?
- kán deze regeling idd als prépensioen worden aangewend?
- begrijp ik goed dat je er een speciale rekening voor moet openen?
- aan wat voor voorwaarden moet zo'n op te nemen onbetaald verlof voldoen? Mag het ook gebruikt worden voor wat extra weken vakantie? Nee he? Wordt het pas aantrekkelijk als je een groot bedarg hebt gespaard?

Ik hoop van harte dat iemand me eea kan uitleggen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 10:42:38 #2
11682 Moonah
Jolie femme
pi_42416486
Hm, even gegoogled, er zijn ook wat eenvoudiger teksten te vinden op i-net blijkt nu.
Ik zal die toch maar eens gaan doorspiten en als ik dan nog vragen heb stel ik ze hier wel.
pi_42416592
Misschien is dit linkje ook nog behulpzaam: http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=1001&subrubriek_id=1003&link_id=77624 . Weet je iig dat je het van een betrouwbare plaats hebt. Het klinkt mij ook allemaal maar ingewikkeld in de oren. Enige wat me direct wel opvalt is dat je elk jaar opnieuw kiest voor sparen of levensloop, dus je zit er iig niet aan vast mocht dit toch niet bevallen.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 11:06:48 #4
11682 Moonah
Jolie femme
pi_42417151
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 10:46 schreef Étoile het volgende:
mocht dit toch niet bevallen.
Grappenmaker...

Tnx Étoile. Ik moet nu weg, zal me er straks verder in verdiepen. Yuk...
pi_42420872
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 10:33 schreef Moonah het volgende:
Nu krijg ik vanochtend van mijn werkgever een mailtje dat de CAO is veranderd. De werkgever betaalt (per 1-1-2007) het verlof nog maar gedeeltelijk uit, en de rest krijg ik via de fiscus terug, mits ik voor 1 november 2006 zo'n levensloopregeling tref.
De CAO PO is idd per 01-08-2006 gewijzigd: de werkgever vergoedt je 75% van je loon aan betaald ouderschapsverlof en dát wordt per 01-01-2007 teruggebracht naar 55% (art. 8.21 lid 3 plus voetnoot). Voor jou dus ongelooflijk pech nu je per die datum je ouderschapsverlof laat ingaan.

In de toelichting staat verder nog:
quote:
Artikel 8.21 lid 3.
Het percentage van 55% doorbetaling door de werkgever wordt met ingang van 1 januari 2007 van kracht voor alle werknemers. Eén en ander betekent dat er geen overgangsregeling is voor ‘lopende gevallen’. De werknemer kan aanspraak maken op ouderschapsverlofkorting via de Belastingdienst indien hij gebruik maakt van de levensloopregeling in het jaar waarin hij ook betaald ouderschapsverlof geniet. Sociale partners hebben in het overleg afgesproken dat indien deze fiscale regeling wegvalt, partijen opnieuw overleg gaan voeren met als uitgangspunt de 75% doorbetaling, die tot 1 januari 2007 van kracht is.
Je kunt wel 100% ouderschapsverlof opnemen, maar de resterende 45% is dan onbetaald ouderschapsverlof.
quote:
8. Met levenslooploon te financieren periode van onbetaald verlof
1. De werknemer kan levenslooploon benutten voor onbetaalde verlofdoelen zoals:
a. langdurig voltijdsverlof ten behoeve van loopbaanonderbreking (sabbatical leave);
b. vervroegde uittreding;
c. in combinatie met langdurig zorgverlof, ouderschapsverlof en/of andere verlofvormen die bij wet en/of CAO zijn geregeld
Dus prepensioen (b) is dus ook mogelijk, tenminste nu nog wel. Of die regeling ook nog geldt tegen de tijd dat jij er aanspraak op wilt maken Kan die allang weer afgeschaft zijn. Niets is zo veranderlijk als de Haagse politiek. Toch?

Sterkte met de laatste loodjes, he
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_42421393
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 11:06 schreef Moonah het volgende:

[..]

Grappenmaker...

Tnx Étoile. Ik moet nu weg, zal me er straks verder in verdiepen. Yuk...
Er stond natuurlijk niet 'mocht je niet bevallen'. Als dat namelijk het geval is, dan hoef je sowieso niet over te stappen toch

En succes met uitzoeken, vreselijk zijn die dingen altijd (zo ook ziektekosten, gewone verzekeringen etc.)
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 20:50:24 #7
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_42432411
Je hoeft ook maar min. 1 euro per maand in te leggen... er zijn alleen niet veel financiële instellingen die dat willen doen.

Als ik jou was, zou ik het lekker laten voor het is en gebruik maken van die 55% vergoeding. Het is al heel wat dat je betaald ouderschapsverlof krijgt. Ik heb op mn werk wel een duidelijk infobulletin.. als je geïnteresseerd bent, wil ik die wel toezenden, maar dan moet je me maar even mailen. Adres staat in mn profiel.

* werkt bij een p&o afdeling van de overheid

Ik vind het zelf een soort van verkapte verplichting voor levensloop en daar hou ik niet van. Zoiezo niet van de levensloopregeling, het is een draak van een regeling.
Make love, not war ☮
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 21:37:31 #8
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42434075
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 20:50 schreef Diaan73 het volgende:

Ik vind het zelf een soort van verkapte verplichting voor levensloop en daar hou ik niet van. Zoiezo niet van de levensloopregeling, het is een draak van een regeling.
Levensloop is bedacht voor en door de overheid. Dat ruik je aan alles.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_42434286
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 13:31 schreef r_one het volgende:

Dus prepensioen (b) is dus ook mogelijk, tenminste nu nog wel. Of die regeling ook nog geldt tegen de tijd dat jij er aanspraak op wilt maken Kan die allang weer afgeschaft zijn. Niets is zo veranderlijk als de Haagse politiek. Toch?
Dat heeft niet zozeer met Den Haag te maken, maar met Brussel, die Den Haag voor deze mogelijkheid op de vingers getikt heeft.

Daarnaast hoeft je werkgever daaraan niet mee te werken.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 21:55:19 #10
114177 Diaan73
pi_42434764
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 21:37 schreef gronk het volgende:

[..]

Levensloop is bedacht voor en door de overheid. Dat ruik je aan alles.
En dan bedoel je natuurlijk Den Haag, de mensen in het "veld" die er uitvoering aan moeten geven, vinden het niets. Spreek ik uit ervaring.
Make love, not war ☮
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 22:01:18 #11
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42435015
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 21:55 schreef Diaan73 het volgende:

[..]

En dan bedoel je natuurlijk Den Haag, de mensen in het "veld" die er uitvoering aan moeten geven, vinden het niets. Spreek ik uit ervaring.
Inderdaad. Levensloop lijkt me zo'n typische regeling die inelkaar is gezet door een overenthousiaste beleidsambtenaar, die het goed bedoelt maar wat 'kleine details' over het hoofd ziet.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 22:02:49 #12
114177 Diaan73
pi_42435071
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 22:01 schreef gronk het volgende:

[..]

Inderdaad. Levensloop lijkt me zo'n typische regeling die inelkaar is gezet door een overenthousiaste beleidsambtenaar, die het goed bedoelt maar wat 'kleine details' over het hoofd ziet.
Tja zo bedenken ze wel meer regelingen/ontwikkelingen en gooien die zo over de schutting zonder er echt bij nagedacht te hebben. Helaas wen je er nooit aan, maar word je er wel mee geconfronteerd.
Make love, not war ☮
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 06:06:10 #13
11682 Moonah
Jolie femme
pi_42446594
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 20:50 schreef Diaan73 het volgende:
Als ik jou was, zou ik het lekker laten voor het is en gebruik maken van die 55% vergoeding. Het is al heel wat dat je betaald ouderschapsverlof krijgt.
Oh, ik prijs me ook erg gelukkig dat ik überhaupt betaald verlof krijg hoor! Maar al die tijd zou het dus 75% zijn, en nu valt die 55% me een beetje koud op mijn dak.
quote:
Ik heb op mn werk wel een duidelijk infobulletin.. als je geïnteresseerd bent, wil ik die wel toezenden, maar dan moet je me maar even mailen. Adres staat in mn profiel.
Ik heb me inmiddels al aardig ingelezen. Zou dat bulletin nog veel toevoegen?
quote:
Nah, die indruk heb ik inmiddels dus ook. Ik voel me ook echt genaaid dat een regeling waar ik in eerste instantie niet voor kies, me nu eigenlijk wordt opgedrongen.
Ik denk ook dat ik het maar gewoon laat zitten. Al is er dan toch nog dat stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat ik mezelf wellicht in de vingers snij... Maar ik heb nu écht totaal geen fut me er nóg meer in te verdiepen...

Bedankt voor jullie replies en moeite.
En hoi R_one!
pi_42460295
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 06:06 schreef Moonah het volgende:
En hoi R_one!
Hoi Moonah
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_42494066
Moonah,

misschien snij je jezelf wel flink in de vingers. Ik heb zelf ook maar een levenslooprekening geopend met het oog op de toekomst. Je kan beginnen met een laag bedrag in te leggen.

M.b.t. ouderschapsverlof en die korting die je terugkrijgt van de belasting is het van belang dat je deelnemer bent aan de levensloopregeling, maandelijkse inleg is niet van belang.

Sterkte en succes toegewenst.
  zondag 8 oktober 2006 @ 22:01:27 #16
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42494141
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:59 schreef samara het volgende:

M.b.t. ouderschapsverlof en die korting die je terugkrijgt van de belasting is het van belang dat je deelnemer bent aan de levensloopregeling, maandelijkse inleg is niet van belang.
Het smerige is dat het *of* spaarloon is, *of* levensloop. *&^&^@#~@#-lijers.
  zondag 8 oktober 2006 @ 23:37:47 #17
11682 Moonah
Jolie femme
pi_42498189
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:59 schreef samara het volgende:
Moonah,

misschien snij je jezelf wel flink in de vingers. Ik heb zelf ook maar een levenslooprekening geopend met het oog op de toekomst. Je kan beginnen met een laag bedrag in te leggen.

Sterkte en succes toegewenst.
Ooohh, zie je.
Nu begin ik weer te twijfelen.
Niet zo zeer door jou hoor, maar door dat stemmetje achter in mijn hoofd.
Wij moeten minimaal 15,85 euro inleggen per maand. Is ook niet zoveel.
Pff, ik ga het na mijn bevalling nog maar eens bekijken.
pi_42503605
En ivm 31-12 ouderschapsverlof krijgen kan zeker niet??

Succes met de laatste loodjes!!
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_42505863
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 09:46 schreef loezzie het volgende:
En ivm 31-12 ouderschapsverlof krijgen kan zeker niet??
Dat zet weinig zoden aan de dijk: krijgt ze 1 dag 75% vergoed en daarna valt ze per 1-1 alsnog terug naar 55%.
.
pi_42508449
O ok.. ben er ook niet in thuis. maar had me kunnen voorstellen dat je dan alsnog in de oude regeling zou vallen.. vandaar..
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_42559127
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 23:37 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ooohh, zie je.
Nu begin ik weer te twijfelen.
Niet zo zeer door jou hoor, maar door dat stemmetje achter in mijn hoofd.
Wij moeten minimaal 15,85 euro inleggen per maand. Is ook niet zoveel.
Pff, ik ga het na mijn bevalling nog maar eens bekijken.
Nou ik denk niet dat je daar aan toe komt ( ik spreek uit ervaring). Aan je baby heb je na de bevalling je handen vol.
Trouwens je gaf aan dat je vóór 1 november een levenslooprekening moet openen. Opschieten!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')